kyllä
joskus
en
Perhana, multa puuttuu vielä rintapanssari ja niskatuki. Kadulta siis.(GoA @ Heinä. 22 2009,13:27) kirjoitti
Niskatukea käytän Crossissa, mutta kadulla en.
En ole kokeillut, mutta luulen että tuollainen kunnollinen niskatuki ei kyllä toimi Nahkapuvun ja kyykkypyörän kanssa. Ei taida päätä saada ajoasentoon ollenkaan.
Tuo erillinen suoja on nosita kahdesta se joka oikeasti suojaa. Sillä on käytännössä kaksi funktiota, estää liian päätä liikkumasta liikaa sekä päähän kohdistuvan iskun tullessa siirtää iskun pois selkärangasta.(hesekie1 @ Heinä. 31 2009,00:19) kirjoitti
Eli kun kuski lentää pääedellä johonkin niin isku ohjataan olkapäihin ettei selkärankaan tule liiallista iskua.
Tuossa kalliimmassa suojassa on myös pikkasen älykkyyttä, se kuulemma osaa hajota jos isku on sellainen jossa tuo suoja itsessään rupeaisi auheuttamaan vammoja.
Meillä on jokaisella perheen crossikuskilla tuollaiset.
Edit: meillä ei ole radalle asiaa jos ei tuo suoja ole päällä. Kun noi ostettiin niin lapsille kerroin mikä niiden tarkoitus on ja kenelläkään ei ollut mitään vastaansanottavaa.
Krossihommissa ja joskus enskallakin olen käyttänyt, yrittäen säännöllisyyttä. Kadulla en, ei toimi jos pitää olla kovassa kenossa, enkä matkaenskaillessakaan vaikka sinne sopisikin.
Oma vammahistoriani on melko vähäinen, osin kiitos sen tosiasian että panostin mopoilun alusta lähtien suhteellisesti selvästi enemmän varusteisiin kuin ajokalustoon. Muutaman kerran on pikkuvammoja tullut, vaikka aineksia varsinkin montulla on ollut moneen, ja kerran kadullakin olen liu'uskellut. Parhaiten ovat palvelleet kunnon ajosaappaat, hanskat, polvi- ja kyynärsuojat ja kypärä. Onneksi ei ole ollut käyttöä (kyllä käyttämälleni) selkäsuojalle eikä tälle niskahäkkyrälle.
Ketään en patista suojia laittamaan jos ei ole omalla vastuullani. Siispä meillä muksuilla on täysi sotisopa päällä olivatpa sitten kyydissä tai itse pikkupyörän tangossa. Muut hoitakoot oman leiviskänsä.
No juu en tarkoita, että kaikkien pitäis olla samaa mieltä, tai muutakaan vastaavaa. Mun puolesta kaikki, jotka haluaa, saavat ajaa vaikka "munasillaan", ei siinä mitään. Jopa moikkaan sortseissa ja T-paidassa ajavia, tosin sisäisesti päätä pyörittäen. Tuo kommentti vain omasta kuolemattomuudestasi kirvitti tuohon kommenttiin. Ajellaan jatkossakin varovasti (rajottimen mukaan), niin ei tartte katua jälkeenpäin pyörätuolissa.(harmaahukka @ Elo. 05 2009,07:46) kirjoitti
![]()
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
+1(Aani Kard @ Elo. 05 2009,12:39) kirjoitti
![]()
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Unohtui muuten mainita: näihin niskatukiin voisi laittaa huoletta tarran "Käpylän kuntoutuskeskuksen Synapsia-talon henkilökunta suosittaa". Sinnehän ne nipsnapsniskatpoikki-veikot ja -venlat kuskataan kun on saatu ensin hengissä pysymään.
Itse käytän EVS:n donitsia krossiradalla ja poluilla. Kokeilin kerran kadulla ja ei toiminut yhtään ajotakkini kanssa (takin kaulus ei mahtunut donitsin läpi kunnolla), joten totesin että on turvallisempaa ajaa siten että pää kääntyilee risteyksissä kunnolla.
Krossimontulla olen kaatunut sen kanssa ja olen suht varma että tuon ansiosta säästyin niskakivuilta, koska kypärän lippa kynsi maata urakalla epäonnistuneen hypyn päätteeksi. Kadulla en sitä muutenkaan niin oleellisena varusteena näe, mutta olisin kokeillut vähentääkö se kypärämelua.
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
Mistähän tuo kuolemattomuus oli lainattu(sikiviki @ Elo. 05 2009,22:10) kirjoitti
Mut en käytä niskatukea enkä aiokkaan, käyttäköön ken tahtoo.
Erikoista "jeesustelua" joidenkin osalta tuon käyttämättömyyden suhteen, tuohan on jokaisen oma asia miten elämästä haluaa nauttia tai sit pelätä joka hel... hetki pahinta. Mä ainakin nautin![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
En käytä. Jos joku päättää nyt sitten ajaa perään/eteen/kylkeen/tms. ja halvaannun kun ei tuota ollut niskassa, niin sitten se on tarkoitettu tapahtuvaksi.
Suzuki SV1000s '03 - V for Power
Kawasaki ZX-6R '03 - "El Tornado" - EX
Kysäsenpä tässä topicissa samalla kun läheltä kumminkin liippaa että onko kellään kokemusta tästä Dainese Gilet Wave Neck -systeemistä: http://www.duell.fi/product....=102134 .
Kun ottaa "Klikkaa suuremmaksi" ja sitten "Next" niin näkyy se niskapuoli. Ottaakohan ikävästi kypärään kiinni? Ja miten mahtunee ajotakin alle jossa on jo olkapääsuojat. Juu tiedän, koeajollahan se selviäis.
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
Minäpä käytän!
Enpä ole ennen tätä topikkia hoksannu murehtia, että miltähän se likka mahtaa härpäke kaulassa näyttää... Mulle on ihan sama miltä näytän tuo kaulassa tai ilman sitä!
Leatti tuli hankittua viime kesänä ja tämän kesän olen sitä aktiivisesti käytellyt. Joku mainitsi, että estää pään liikettä - ei estä, jos laite on säädetty oikein. Tosin oma kokemus rajoittuu tuohon Leatt Bracen hiilari + adventure -malleihin, joissa on itele ainaki tarpeeksi säätöjä. Juniori adventuren jouduin laittamaan pois kun ei mahtunu enää selkäsuojan (juu-u käytän myös sitä....) kanssa, ilman selkäsuojaa aikusten malli oli taas pienimmillä säädöillä liian iso. Niskatuki myös näin nakuilijan näkökulmasta auttaa kivasti tuohon tuulen voimaan pään tienoilla.
Olen kyllä miettinyt, että onkohan tuon käyttämisessä mitään järkeä loppujen lopuksi. Henki on kallis, mutta en jaksa elämän kulkua "murehtia"... Kyllä se kohalle osuu jos on osuakseen, oli se niskatuki tai ei!
Kawasaki ER-6n '06
Sehän siitä kiinni, minkä arvoisksi ton kallonsa hennon kannattimen arvioi. Siellä kun Napsahtaa, korjaaminen yleensä perin hankalaa, vaikka muu kroppa oliskin ihan jees. Noi Enduromiehet ja Kelkkailijat käytää monet. Tiedän montakin! Menee ainakin kelkkaillessa harkintaan! Kiva kävellä, vanhanakin!
Enkyl käytä, jotenkin vaikeuttaa ajamista kuten jäykät ajovarusteetkin, crossissa varsinkin, pitää saada liikkua, parasta crossitreeneissä on mennä vaikka verkkareissa.
Ehkä jossain baanalla ja pitkällä matkalla vois olla ihan jees.. vaikka onhan tuota rankaa jo muutenkin vahvistettu titaanilla..
Tuo laite näyttää kuin se olisi otettu SAW-elokuvasta.(jyk4 @ Heinä. 22 2009,16:19) kirjoitti
What we're dealing with here, is a total lack of respect for the law
teebee heitti saman mitä minä. Itse kokeilin yhdessä kaupassa jotain mallia, oli se ihan jees olon tuntonen ja sain kokeilla ajoasennossa yhden pyörän päällä. Ei ollenkaa huono vaihtoehto käyttää, tosin, tarviiko nyt sitä. Mietin, että suojaako tuo oikeasti onnettomuudessa?![]()
http://www.youtube.com/watch?v=uu9Ud-au8oQ
http://www.leatt-brace.com/index.php...leatt-stx-road
Kellään kokemuksia Leatt STX Street / Scott vastaava..
Asennusvideo Leatt:
http://www.youtube.com/watch?v=Ro1bCH709y0
Viimeksi muokannut: kylaenmies; 28.02.2012 klo 17:48.
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Oli sitten trolli tai ei tämä viesti niin ajovarusteilla se hyvä puoli, että usein tukevoittaa ajoa.
mm. polvituet on jäykät ja hankalat, mutta eipä ilman niitä osaa enää ajaa. Tuntuu että puuttuu jotain ja muutenkin ihme venkoilua koko ajaminen sen jälkeen.
nim. itse kyllä käytän enskassa/crossissa ja tulevana viikonloppuna otan sen kyllä kelkkailuunkin mukaan. Kadulla ei toimi, kun ei mahdu päälle eikä saa päätä kallistettua riittävästi. A* bns malliltaan ja hyvä peli.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
En käytä, enpä ole vielä edes kokeillut. Pitäneehän ottaa jonkun mallin testaus projektiksi, noin niinku mielenkiinnosta aiheeseen...
Normiliikenteeseen tuki saisi kyllä istua todella hyvin, jotta vakavasti käyttämistä harkitsisin.
-MasterSlave-
Yamaha YZF750R -93
Honda MBX125F -84
Honda Z50J -90
Kurahommissa olen aina halunnut suojata itseäni mahdollisimman hyvin. Mutta esim polvitukien kanssa olen kahteenkin kertaan ostanut kunnon Asteriskit ja puolen vuoden yrityksen jälkeen palannut normi-nivelpolkkareihin. Ei ne telineet vaan sovin mun jalkoihin ja tuntuu että rajoittaa liikaa. Sama turvatakin kanssa. Ei vaan löydy mallia joka olisi mun kropassa mukava päällä. Viime kamojen päivityksessä EVS harttarit ja donitsi. Kunnon niskatelinettä en ole vielä kokeillut. Munuaisvyö tietenkin tukemassa ruotoa harttarin alla. Kyynärsuojat kans kulkee mukana mutta jää käyttämättä kun kädet puutuu niiden kanssa.
http://www.leatt-brace.com/images/up...jury_Stats.pdf
Tilastoa vammoista, Cervical = Neck
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Leatt:ia on juuri tuon ajoasennon takia kolme erilaista perusmallia. Moto-Kart sopii nimensä mukaisesti tuohon selkä suorana istumiseen, GPX mallit offroad-käyttöön ja tämä uusin STX sopii katukäyttöön. Tuossa STX:ssä on kaikkein suurin liikkumavara, kun Moto-Kart:ssa taas on huomattavan korkea takaosa.
Kangasalta löytyy tuollainen STX-kokeiltavaksi (kuten muutkin Leatt-mallit).