Morjensta. Mun Hornetissa oli eilen pientä käynnistymisongelmaa. Moottori ei suostunut käynnistymään rikastin päällä, vaikka olen normaalisti pannut rikastimen täysille ennen käynnistämistä. Käynnistyminen onnistui, kun suljin rikastimen. Olosuhteet olivat sellaiset, että ilma oli lämmin ja vähän kostea (oli satanut, mutta prätkä oli ollut hengittävän pressun alla ja oli päältäpäin katsoen kuiva).
Tänä aamuna puolestaan moottori ei käynnistynyt ilman rikastinta, joten panin sen täysille, ja sitten käynnistyminen onnistui. Tälläkin kerralla oli kosteaa - prätkä ja pressukin näyttivät vähän kosteilta - mutta oli aamuisen viileää.
:ä kiinnostaisi tietää, miksi herhiläiseni tällä tavoin käyttäytyi. Tietäisikö joku viisaampi? Prätkäni on juuri muuttanut kuivasta ja lämpimästä autotallista asvalttiselle avoparkkipaikalle. Vaikuttaako tämä?
Eipä tuota kannata ongelmaksi mieltää. Ilmeisesti kyseessä on (sen kummemmin Hornetteja tuntematta) kaasarikone? Ite oon toiminu kaasarikoneiden kanssa siten, että käytännössä ryyppyä en ole käyttänyt ollenkaan. Eli kaasun kanssa käyntiin ja sitten ryyppyä, että pysyy käynnissä ennenkuin lämpenee. Lämpöisellä kelillähän ryyppyä ei periaatteessa tarvitse ollenkaan.
Moro,(rohkelina @ Heinä. 23 2009,09:53) kirjoitti
Itsellä on -03 - mallinen Hornet S, jossa siis sama kone. Aikanaan kun hankin ko pelin, niin havaitsin samoja "ongelmia". Opin kuitenkin äkkiä, että ryypyn täysi avaaminen startatessa on tarpeen vain kylmällä kelillä (0 - +5 C), lämpimämmällä kelillä riittää puolittainen avaaminen tai sitten ei tarvita ryyppyä lainkaan. Tässä mielessä omassa tapauksessasi on kyse lämpimästä tallista tulo viileään ulkoilmaan, joten onhan se käynnistäminen silloin hankalampaa.
Akun kunto/varaus on toinen asia, millä huomasin olevan paljon vaikutusta käynnistymiseen. Kuinka vanha akku sulla on? Jos on jo yli 5 vuotta vanha, niin kunnon lataaminen auttaa (varsinkin jos ajaa lyhyttä matkaa). Kannattaa hankkia uusi akku muutenkin, erityisesti jos pitää pyörää ulkona.
Ei kamalalta ongelmalta kuulosta, lämpöisestä tallista lähtiessä ei varmaan ihmeemmin ryyppyjä ole tarvinnut ja en itse menisi ryyppyyn koskemaan ennenkuin kelit tulevat todella kylmiksi, turhaan vaan tukehtuu.
Voihan se olla mahdollista että siellä jonnekkin bensan suodattimeen tai muualle kertyy kosteutta öisin.
-08 Honda Hornet
Ok, kiitos neuvoista! Koetin käynnistellä ilman rikastinta mutta kaasun kanssa, ja käynnistyi kauniisti.
Täytyy selvittää tuota akkujuttua. Pyöräni vm. on 2004 ja akku on alkuperäinen, joten 5 vuotta alkaa pikkuhiljaa täyttyä.
Täällä myös joskus samoja "oireita".
Kaasutinmoottorin kanssa joutuu joskus kikkailemaan tuon ryypyn käytön kanssa, mutta se ei ole vika vaan ominaisuus.
Akun suosittelisin vaihtamaan. Ongelmia on jo odotettavissa tuon ikäisessä patterissa.
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Ryyppyä eli rikastintahan pitäis käyttää vaan sillon jos tarvitsee.
Eli jos pyörä käynnistyy ilman niin kaikki hyvin, sen kun starttaat. Sit jos ei lähde ilman ryyppyä, yleensä kylmällä, niin sit vasta ryyppy käyttöön.
Ja oot varmaan itsekin huomannut että jos laitat ryypyn päälle lämpimällä koneella niin se joko sammuu tai viimeistään kaasua antaessa tukehtuu - sama efekti startatessa lämpimällä säällä.