Koulutettu vai kantapääopisto ?
Jos mietitään asennusta/korjausta väliltä peilien irroitus ja kiinnitys aina moottoriremonttiin saakka, miten "pitkälle" uskallat tai kykenet edetä remontissasi ?
Itse olen oppinut olla sekaantumatta joka asiaan mutta omat asennustaitoni rajaisin näkyvien vikojen korjaamiseen ehkä pyöränlaakerien vaihdot tms pienemmät remontit menis ajan puitteissa niinkuin ne teen autollekin mutta tuskin lähtisin moottoria purkamaan.
Toisaalta pyöräni ovat olleet melko tuoreita ettei mitään asennukseen liittyvää haastetta ole vielä tullut.![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Peukalo keskellä kämmentä. Kerran tuossa repsotti joku osa ilmeisesti renkaanvaihdon jäljiltä ja puoli tuntia meni homman tekemiseen, eikä kyseessä ollut kuin yksi mutteri. Ei vain ollut mitään hajua mikä osa on kyseessä ja miten se kuuluisi olla, niin piti syynätä manuaalia jne.
Bensat tankkaan ja siinä kaikki *![]()
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Renkaat irroitan rengasliikeeseen menoa varten, ketjut+rissat sekä jarrupalat vaihtuvat kätevähkösti. Öljyt ja suodatinkin löytävät paikkansa.
Vastaavasti etupään stefojen vaihtoon piti varata aika, enkä kyllä moottoriakaan rupeaisi itse avaamaan.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Aika samoilla linjoilla kuin Toippari. Huollot olen tehnyt itse lukuunottamatta venttilien säätöä. Renkaanvaihdot, jarrupalojen vaihdot ja pyörän laakerien vaihtoja olen tehnyt. Moottoriremonttia tuskin enää lähtisin itse harjoittelemaan. Joskus kultaisella 80-luvulla Tuutin konetta korjailin, mutta se oli aika yksinkertainen peli nykyvehkeisiin verrattuna. Kalusto on 2000-luvulla ollut myös sen verran uudempaa ettei remppaa muutenkaan ole tarvinnut pahasti tehdä. Varsinkin kun ajaa Hondalla![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
On vuosien varrella riippunut pitkälti kulloisesta kalustosta: joillakin pyörillä jätin suosilla huollot merkkiliikkeeseen (VFR, RSV1000, Harleyt) mutta Katanan kanssa tykkään ja osaan touhuta itsekin.
Itse kaikki.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Teen kaikki itse. Renkaanvaihdot yms. Viimeeksi vaihdoin BSA:han männät, hoonasin pytyt ja kunnostin öljypumpun.
VTR:ään ei oo tarvinnu muuta remppaa huoltojen lisäks tehdäkään kuin lataussäätimen vaihto. Ja kuukaus sit purin huvikseni nokkaketjun kiristimen jotta näin millanen mekaniikka siinä on kun ihmiset väittää että se on joskus ongelmallinen.
Mitään alan koulutusta minulla ei ole vaan kaikki on opittu kantapään kautta reilun 20 vuoden aikana.
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Perushommat eli kulutusosat ja muut pikkuruuvailut itse, konejutut ja muut isommat sitten liikkeen puolella. Yks'pyttysten puolella yleensä on huoltoystävällisempää niin hiukan enemmän ruuvailua siellä.
Menee tuonne kantapääopisto puolelle. Pikkuruuvaukset teen itse, siis ne mitkä tuossa parkkipaikalla voi tehdä. Aikaisemmalla asuinpaikkakunnalla oli talli, jossa tuli tehtyä autolle kaikki itse kansiremontista lähtien. Pyörä on saanut olla melko rauhassa juuri tuon ruuvauspaikan puuttumisen vuoksi.
Ex -KTM 790 Adventure R
Ex -Yamaha Ténéré xt1200z
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki Z1000 K8 White
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki zx-9r-
Omilla taidoilla on tähän asti pärjätty.
zx9r -00
Halu ois kyllä osata jotaki ruuvata, mutta puuttuu paikka, työvälineet ja taito. Jarrupalat sain sentään ite vaihettua pienellä neuvonnalla.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Moottoripyörään ja autoihin tulee tehtyä lähes mitä vain, joka ei koske koneen sisuskaluja. Alusta- ja jarrurempat, nesteiden vaihdot yms. perushuollot, pärrien kytkinremppakin mukaanlukien yms. perushommat toki onnistuu.
Itse olen pitänyt sen periaatteen, että antaa asiaan perehtyneiden tehdä nuo ajoitukseen yms. todellista tietämystä vaativat hommat, vaikka luulisin jopa noiden itseltäni onnistuvan. Pikku virhe tai unohdus tuollaisten töiden parissa alkaa yleensä maksamaan paljon, jos "itse teki ja säästi". Siksi toisekseen hommat, jotka vaatii erikoistyökaluja, kannattaa jättää niille, kenellä ne kalut ovat olemassa.
Kaikkea on tullut tehtyä, paitsi koneremppaa, ellei sitten piikin ja mopon koneita lasketa. En ehkä lähtisi tekemään tuollaista ison mopon konetta itse, ainakin haluasin siihen avuksi jonkun joka on ennen tehnyt ja onnistunut siinä. Muuten kyllä kaikki menee. Viime talvena tuli aika iso remppa tehtyä Zukizukille.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Purkaminen onnistuu aina... Kasaaminen ei ihan aina
= Insinööri
Wanhaa GPZ :aa tuli roplattua (=moottorin yläkertaa purettua ja kasattua uudelleen), mutta nykyiseen en enää koske... Autoissa roplaus rajoittuu pieniin osien vaihtoihin, vaikkapa jarruhommeleihin, wanhaa osaa pois ja uutta tilalle.
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Renkaitten vaihdot liikkeessä, muuten onkin sitten aina kädet enemmän ja vähemmän öljyssä
Se kun nyt vaan on mukavaa tehdä konerempat ja kotiloihin automaattilaatikon huollot ite ja säästää köyhä vielä kaljarahat samalla![]()
Lahjattomat treenaa
Teoriassa kaikki, mutta on tiettyjä töitä joista haluaa siirtää vastuun jollekkin toiselle, euroja vastaan. Esim. Auton jakohihnan vaihto on näitä hommia. Jossakin elektroniikan puolella on alueita, jotka ovat jokseenkin harmaita..
Toteutus on harvemmin ongelma. Kun omaa perusteet, on tiedonhankinta helppoa ja sitähän löytyy, mm. harrastaja-foorumeilta..
![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Niin kauan kuin homma on luokkaa "osa irti, osa kiinni" teen itse.
Olkoot vaikka koneen purku, sähköt tai renkaan vaihto.
Niin autos kuin mopostakin.
Kaikenmoinen koneistus, hitsaaminen tahi elektroniikan kanssa nykertely jää muiden harteille taitojen, tilojen ja kalujen puutteen vuoksi.
Vielä ei ole pieni säästö muuttunut isoksi menoksi![]()
Sitä on tullut senverta laiskaksi, että taipuu hyvin herkästi maksamaan jollekulle siitä ettei tartte ite käsiään sotkea. Paraikaa mietin että pitäs varmaan jollekulle soitella aika öljynvaihtoa varten.
Pari autoa on tullut rakennettua lunastuksesta liikenteeseen, siinä ohella konerempat ja muu oleellinen siis myös. Ei vaan enää meinaa aika muka riittää harrastamiseen, tosiasiassa mukavuudenhalu vie voiton. Jos vian voi korjata läppärillä ja piuhalla niin sen vielä viitsii tehdä, kaiken muun jo melkeen on jo ulkoistanutkin.
Pyörien kanssa ei ole tullut siis askarreltua oikeastaan mitään, on moiset tulleet mukaan harrastukseen vasta kyllästymisen jälkeen. Tosin nyt on pyörinyt päässä ajatus että pitää varmaan ens talvena purkaa tuo kokonaan ihan vaan mielenkiinnosta.![]()
Abusus non tollit usum
Kova remppamies oon, eilenkin ihan 4h vain meni ketjujen ja rattaiden vaihtoon.![]()
Kehnot taidot on, siksi ajelenkin Hondalla![]()
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
Kilventelineen vaihdoin, kytkintä kiristin ja peilejä säädänja tankkaan jopa ja pesen ja huollan ketjut itse, muut on huoltomiehen vastuulla..
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Luottokortti on oiva työkalu. Mittään en ossaa tolle tehdä, muuta kun teipata peilit radalle mennessä...jaa niin ja ketjut öljytä.
Autoihin osaan kyllä hiukan enemmän tehdä.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
vähän kaikkea on tullut ropattua mutta kun tiedot ja taidot on jääny tuonne 90-luvulle eikä ole paikkaa enää saati kiinnostusta niin perushuollot vaan teen itse.
öljynvaihdot, venttiilien säätö, ketjut-rattaat, jarrut ym. pikkuaskareet...paskareet...
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Jos puran, niin yleensä osaan sitten kasatakin. Mopon kanssa aloitellut joskus, siihen tuli vaihdettua mäntää, kaasaria, yms. Crossi on ollut kanssa ihan osissa, kun piti runkoa vähän paikkailla.
Autoihin pystyn tekemään lähes kaikki itse (poislukien ainakin koneistukset, rengashommat ja alumiinin hitsaus), paria kanttakin olen viilaillut. Välillä joutuu kyllä ajanpuutteen vuoksi käyttämään korjaamon palveluja.
DR 650 + XF 650
Eipä ole vielä ruiskupyörää, joten itse voisi tehdä suunnilleen kaiken muun paitsi hitsaukset. Oikeastaan vain kokemukset täydellisen huoltokirjan jälleenmyyntiä helpottavasta olemassaolosta (plus laiskuus) ovat saaneet käyttämään mp-huoltamoa. Ja osin sekin, ettei vaativimpiin työkaluihin kannata investoida ihan tuosta vaan. Ja tallille matkaa perskele 15 km. Nyt just mietinnässä onko syytä jatkaa enää 36 tkm jälkeen huoltoleimojen keruuta vaiko ei...
-hh-
Mitään en vielä osaa, paitsi kiristää ketjut ja tällä viikolla tulen osaamaan öljyn ja suodattimen vaihdonKaikki huoltohommat mitkä on merkitty korjausmanuaalin mukaan vaikeustasoltaan max 2 tähteä viidestä opettelen tekemään itse.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Periaatteessa kaiken teen itse mihin rahkeet ja tilat antaa myöden. Joskus kun ei ole haluja aloittaa itse hommaa niin sitten käytän jotakuta toista.
Kaikki itse. Venttiilinsäätöhommista ketjun kiristyksiin, ja vieläkin pahempiin jos on pakko. Tietty onneks on ammoihmisiä sukulais ja tuttava piireissä, niin on apu lähellä jos menee sormi suuhun (monesti mennykkin *)
GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
<a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
GSX-R 600 K6</a> <-- Soon to be gone
-------------------------------------------------------
Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
Onhan tuo asentajan koulutus tullut joskus käytyä, siellä ei kyllä edes sivuttu mp:ä, koska herrat isoherrat katsovat ettei se ole ajoneuvo, mutta se siitä. Itse ajattelin asian niin, että ei nuo mopot ole sen erilaisempia, sama tekniikka kompaktimmassa muodossa.
Lähes kaikki tulee tehtyä itse, sähköpuoli on ainoa joka hieman tökkii, mutta mekaniikka on helppoa kuin heinän teko. Jos on mahdollista saada korjauskirjasta osviittaa, niin se helpottaa ja nopeuttaa hommaa.
Kotiloihin en enää koskekkaan, niitä sai aikoinaan ihan tarpeeksi työn puolesta rassata tavalla ja toisella.![]()
kantapään kautta on oppi tullu, osaksi myös verenperintönä sekä kavereilta opittuna. kaikki mikä lähtee pultilla (tai kulmahiomakoneella) irti, menee myös takaisin.
nyt ois tarkotus perehtyä tohon CNC-tekniikkaan nykyisen opinahjon myötä. takorauta-osia, sekä valamalla pronssista/messingistä/alumiinista tulee tehtyä varmasti kans, siinä missä sorvilta kerkiän. konehommat oon omaan pyörään tehny sen mukaan mitä työkaluja löytyy. jos poraushommia tarvii tehä, otan tallilla pytyt irti ja vien ne porattavaksi. sama kansihommiin, tai kampuran rihtauksiin jne. mä oon vaan automaalari/peltiseppä.
kavereiden tietotaitoa hyödynnetään puolin ja toisin. *![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.