Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 53:een 53:sta
    Lainaa (Lasse73 @ Heinä. 22 2009,12:44) kirjoitti
    Lainaa (Terhi @ Heinä. 22 2009,12:41) kirjoitti
    Lainaa (Lasse73 @ Heinä. 22 2009,11:36) kirjoitti
    Se on outoa,että täällä jotkut puolustelevat pysähtymättä jättämistään kiireellä, mikä helvetin kiire se semmoinen on, että oikeasti apua tarvitseva ei sitä kaipaamaansa apua saa?!?!?
    Jos on kiire jonnekin, niin kaipa tuota osataan soittaa sinne määränpäähän, että hiukkasen myöhästyn kun olen "veljeä" tai "sisarta" auttamassa.
    Ei kai kenenkään ole pakko pysähtyä, jos kerran ei ole tosi kyseessä (eli se motoristi vaikka ilman pyörää tms)?
    Ja kyllä voi olla itelläkin kiire. Ihan oikeasti.
    Kuten toisaalla jo mainitsin, niin esim matkalla jonnekin tärkeään palaveriin tiukalla aikataululla voi olla syy olla pysähtymättä. Kiireeseen vedoten.

Samoin ite astmaatikkona olen kyllä ihan tosi kiireellä joskus flunssaisena ollut matkalla kotiin lääkettä ottamaan (ja silloin ei kyllä ole tullut ees ajettua ihan nopeusrajoitusten mukaan, KIIRE kun on ollut). Silloin ei kyllä pyssäillä (tosin normaalisti lääke kulkee aina varuiksi taskussa), ei todellakaan (ei välttis vaikka kuinka ois jollain tosi kyseessä, palata tosin voi, tai vain toivoa, että joku muu pysähtyy). Eipä ole kyllä tullut vastaankaan ketään ehkä apua tarvitsevaa tuolloin.
    No ei ole pakko ei, mutta tuo on juuri sitä minäminä asennetta, kaikinpuolin... *
    Asiat ei aina ole ihan musta-valkoisia. Joskus, kun joku näyttää toimivan ihmeellisesti, niin usein siihen on joku syy. Eipä me vaan useinkaan nähdä ihmiselämän kulissien taakse.
    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
    No tänäpäivänä on kyllä tuo matkapuhelin aikamoinen etu, jos meinaa se once of the lifetime työpaikka-muka mennä ohi sen takia ,että joku kaipaa kenties apuasi. Tuo kiire on kyllä sellainen tekosyy että oksat pois!!
    Jos joku tiellä on onnettomuuden takia tien poskessa, meinaatko kiireeseen vedoten posotella vain kylmästi ohi??? Enkä nyt tarkoita että pärrästä olisi bensa loppu.
    ^Mähän olen kokoajan puhunut siitä, että motoristi näyttäisi olevan kunnossa siellä. Kannattaa varmaan lukea ajatuksella, ja kommentoida vasta sitten.

Ja kyllä, mä priorisoisin sen potentiaalisen työpaikan korkeammalle kuin motoristin, jonka mopo vain on mennyt särki.
    Jos olisi TOSI kyseessä, kuten kirjoitinkin, mä kyllä pysähtyisin, ja soittaisin sen puhelun kyllä sitten.

Mutta jos oma kunto on sellainen, että tiedä selviääkö kotiinkaan saakka, en pysähtyisi (vaan toivoisin, että joku muu sen tekee, mikäli ees siinä vaiheessa noteeraisin jotain sattuneen). Ilmeisesti sinä et kärsi mistään sairaudesta, joka voi todella vaatia jonkin sortin hoitoa joskus kovastikin äkkiä.
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
    Heh, sattui vanhalla viimelauantaina käpy:

Oltiin menossa Meripäiville Kotkaan ja loppui löpö 2km ennen Heinolan ABC:tä. Aika tarkka ajoitus siis tankkaamiselle, ehkä yksi desilitra enemmän olis ollut tarpeeksi.

No, kävellen läksin hakemaan ja emäntä jäi odottamaan. Kukaan ei pysähtynyt. Tankkasin 2x1L puteleihin ja kävely takaisin, sitten tankkaamaan täyteen.

Hmm.. Itse ajattelin, että kukaan ei halua haisevaa bensa-astiaa autoonsa kun niissä loikahtaa niin helposti yli ja dunkkis on mitä mahtavin. Eikä kukaan kysellyt, miksi siinä seisotaan.

Tankkiin menee se viimeinenkin litra vain siten, että laittaa sen keskituelle tankatessa.

Tässä tapauksessa oli oma vika pysähdykselle ja apu kuitenkin suht lähellä.
    Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
    Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
    Now '14 VFR1200F
    161.6mph/LPR'09
    175.8mph/Halli'10&SS1000
    177.1mph/Halli'11&SS1600K
    167,2mph/Halli'13&SS1000
    168.4mph/LPR'14&SS1600K
    Lainaa (Terhi @ Heinä. 22 2009,12:59) kirjoitti
    ^Mähän olen kokoajan puhunut siitä, että motoristi näyttäisi olevan kunnossa siellä. Kannattaa varmaan lukea ajatuksella, ja kommentoida vasta sitten.

Ja kyllä, mä priorisoisin sen potentiaalisen työpaikan korkeammalle kuin motoristin, jonka mopo vain on mennyt särki.
    Jos olisi TOSI kyseessä, kuten kirjoitinkin, mä kyllä pysähtyisin, ja soittaisin sen puhelun kyllä sitten.

Mutta jos oma kunto on sellainen, että tiedä selviääkö kotiinkaan saakka, en pysähtyisi (vaan toivoisin, että joku muu sen tekee, mikäli ees siinä vaiheessa noteeraisin jotain sattuneen). Ilmeisesti sinä et kärsi mistään sairaudesta, joka voi todella vaatia jonkin sortin hoitoa joskus kovastikin äkkiä.
    Niin sinulle riittää se kun SINÄ näet motoristin olevan kunnossa, mistäs sinä sen kysymättä tiedät, onko hän todella kunnossa. En jaksa alkaa vääntämään, menee muutoin suoli24 foorumiksi.
    Kaipa tuota pysähtymistä nykyisin vältetään, kun ei osata tehdä pyörälle mitään, tai menee hienot ajovarusteet likaiseksi,jos joutuu apuna konttaamaan.
    ^Jep. Näin on. Eiköhän se osaa viittoa, jos on hätä. Ja uskon, että jos minä en pysähdy, sen tekee joku muu, jolla on aikaa.
    Ja edelleen, itse jätän pysähtymättä vain, jos on se kiire. Ja todella harvoin on tilanteita, että näin olisi.
    Enkä pysähdy, jos motoristi ei millään eleellä näytä sitä toivovan (ja ei siis näytä onnettomuudelta tms).
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
    Lainaa (Terhi @ Heinä. 22 2009,13:42) kirjoitti
    ^Jep. Näin on. Eiköhän se osaa viittoa, jos on hätä.
    ........
    Paitsi jos sillä on ollut niin kiire työhaastatteluun, että on saanut astmakohtauksen ja kyyhöttää siinä tankin päällä niin, että ohiajava motoristi luulee sen vaan lepäilevän.. No joo vitsi vitsinä *

Mutta asiaan, mulle ei alussa tullut mieleenkään, että mun tauot pysäkeillä saattaa huolestuttaa ohiajavia motoristeja, joten siksi kyselin aiheesta. Autolla kun tuli liikuttua useampi vuosi ennen mp:n ostoa, niin niiltä ajoilta totuin siihen, että apua ei tarjota vaikka olet konepelti ylhäällä tien vieressä. Pari kertaa olen joutunut vaihtamaan puhjenneen renkaan, eikä silloinkaan kukaan ohikulkija ole tullut kysymään tarvittaisko apua.

E:Lihavoitu ja kursivoitu lause, joka siis kertoo sen, että en odota että minulle tarjotaan apua jos olen tien laidassa mp:n tai auton kanssa.

Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
    ^No kai se on oletus, että jos sulla on auto, niin se renkaanvaihtokin sujuu ilman apuja. En mä ainakaan keksi mitä se joku muu voisi siinä auttaa, jos itellä on jo homma käynnissä.
    Ite jouduin viittomaan apua, kun tunkki räsähti alas heti, ku olin saanu autoa vajaan sentin ilmaan. (Ranskalaista laatua)
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
    Kyl maar sitä varmasti tulee pysähdyttyä, jos motoristi näyttää olevan pulassa.
    Pysähtymispaikasta voi varmaan jo päätellä paljon, sekä siitä, miltä touhu näyttää. Onneksi ei ole tullut tilanteita kohdalle, että olisi ollut kukaan pulassa.
    Nyksä. Speed Triple 2013
    EX: GSX-R 1000 K6
    EX: R6R 06
    Toki ennenkuin menee tarjoamaan apua pientareen reunalla seisoskeleville kannattaa varmistaa ettei liivissä lue MC Prostata, nehän pysähtyy vähän väliä
    Totta helkkarissa pysähdytään. Itse kyllä pyrin parhaani mukaan välttämään "turhia" pysähdyksiä pientareelle ettei tuu turhaan mitään väärinkäsityksiä. Kyl nyt joku kauppa tai huoltoasema tms. on aina jossain lähettyvillä jonne asti jaksaa kärvistellä.
    Pitkää päätyyn ja perään...
    tästä taisi olla keskustelua joskus aikaisemminkin (vuosi tai pari sitten).

siitä ketjusta jäi mieleen kun yksi kaveri hehkutti tosissaan pysähtyneensä kysymään avuntarvetta muutamalta liivimieheltä, jotka olivat stopissa tien varressa. no ei siinä mitään, mutta kun kaverin profiilissa lukee "nsr 125" ja ikä oli joku 16-v...

jokainen voi päissään miettiä miltä tilanne näyttää: muutama liivimies ja paikalle heilahtaa teini nsr:llä, " terve, onko puola rikki?" ja pokerinaamalla tietenkin, tosissaan kun on.
    Poistettuja viestejä jo vuodesta 2006.
    Itse tuossa alkukesästä käännyin takaisin, kun mopopoika tuli mopoa lykäten vastaan, matkaa lähimpään asutukseen jotain 4km.

Ajattelin, että varmaan bensa loppu, mutta olikin ketjut katkenneet.. harmittaa, että en pystynyt auttamaan, pakettiauto olisi, mutta ei ollut juuri sillähetkellä mahdollisuutta sen käyttöön
    Mopopojan vanhemmilla oli kuulemma peräkärry, mutta heidän auto jossa on koukku, ei ollut saatavilla..
    Toivotin sitten vain jaksamista.
    Bensaa olisin kyllä voinut hakea, mahdollisesti jopa sytytystulpan kaupasta ym. tarvittavaa, että olis saanut sen käyntiin... no, ehkä seuraavalla kerralla pystyn auttamaan.

Toisen kerran tänäkesänä, oli kadunvarressa hieno -70 lukuinen cb honda, pyörsin kyselemään, että voiko auttaa, mutta homma oli hoidossa, sähköt olivat kadonneet ja vika pääsulakkeen huonossa kosketuksessa, olisin toki voinut taskusta kaivaa leathermanin ja tarjota sitä avuksi, mutta ilmankin sähkö palaili pätkittäin ja jopa niin paljon, että pyörällä pääsi ajamaan.

Onkos muuten jossain topic:a "org:n tiepalvelu"
    Porukka voisi laittaa puhelinnumeroitaan, paikkakuntia ja mahdollista annettavaa avun laatua esille..

Jos joku ylläpitäisi tuollaisessa listaa ekassa viestissä ja ehkäpä jaoteltuna aakkosittain paikkakuntajaolla, niin moni voisi tuollaisen listan itselleen tulostaa matkaan ja hädän tullen pirauttaa sopivalle henkilölle, josko voisi apua saada..
    Itsellä ainakin on seinäjoella halli ja läjä työkaluja joilla voi monen pyörän saada pikaisestikkin taas ajokuntoon.. enkä pelkää sotkea käsiäni.
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
    Kuulemma joukossamme vaeltaa varsinaisia kärmeksiä, jotka vaan ovat olevinaan motoristeja. Ensin on siis selvitettävä onko kyseessä oikea motoristi eikä vain joku moottoripyörän kuljettaja.

Toimenpide numero yksi on tarkistaa rekisteriotteesta omistaja ja mahdollinen haltija. Sitten tarkistetaan tien poskessa röhnöttävältä ajokortti. Tosimotoristi ajaa omallaan eikä rahoitusyhtiön tai kaverin mopolla. Puhumattakaan luvattomasti käyttöönotetusta moposta. Jos tiedot täsmäävät rekisteriotteeseen, voidaan jatkaa proseduurin seuraavaan vaiheeseen eli otetaan povarista promillemittari esiin ja suoritetaan puhallustesti. Ellei mittari heilahda ankarastakaan ravistelusta huolimatta yritetään huumetestiä. Paremman puutteessa motoristikandin voi laittaa kävelemään kädet levällään ja silmät kiinni tien keskiviivaa pitkin. Kilometri suuntaansa on onnistunut suoritus. Mikäli kanditaatti palaa takaisin lähtöpisteeseen omin jaloin ja muutenkin elävänä, on jo melko varmaa, että kyseessä on oikea motoristi. Tosimotoristi ei aja kännissä eikä kamoissa (paitsi Rukan kamoissa). Vielä kannattaa kuitenkin kysyä moottoripyörän huoltokirjaa. Jos siinä on leimoja, kyseessä on uuskädetön autoilija, joka ei osaa itse huoltaa moottoripyörään ja joka saa apua vaikka Vehon tiepalvelusta. Leimojen puuttuessa kyseessä on tosimotoristi, jota pitää ehdottomasti ja ehdoitta auttaa kaikin mahdollisin tavoin. Siitäkin huolimatta, että tämä motoristi ei enää olisi kiinnostunut avusta. Auttamisen lomassa voi vielä heitellä semmoisia termejä kuin rautaperse, appara, haisaideri, delva, raiseri yms. Jos jossakin kohdassa autettavan huuli menee pyöreäksi, poistutaan välittömästi paikalta ja viedään vaikka ketjut tai kardaani mennessä. Kyseessä on kuin onkin ovela huijari eikä mikään motoristi!

Ja asiaan. Tottahan toki pysähdyn ja kysyn/tarjoan apua. Enkä aina edes esitä noita kysymyksiä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    keksitkö ihan itse Nox vai kopioitko jostain

ja joo ihan turha ketju, maalaisjärki auttaa tässäkin asiassa

siispä pysähdyn jos näyttää siltä. 2 kertaa olen itse kiepannut takaisin ja toisella kertaa kaveri oli jo häipynyt (motari) omin avuin ja toisella kertaa oli jo kärry paikalla.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
    Lainaa (Mi_Kaheli @ Heinä. 23 2009,01:14) kirjoitti
    Itse tuossa alkukesästä käännyin takaisin, kun mopopoika tuli mopoa lykäten vastaan, matkaa lähimpään asutukseen jotain 4km.
    Eilen autolla liikkeellä ja mopotyttö työntelee mopoaan (50cc) pyörätiellä ja lähin huoltoasema reilun 1km päässä. Ei muuta kuin u-käännös ja kyseleen jospa on vain bensa loppu ja pystyisin auttaan. Ei ollut bensa loppu ja mopokin oli vasta eilen ostettu joten kunnossa pitäisi olla. Siinä mopoa tutkiessa huomasin, että tyttö oli kääntänyt mielestään varatankille, mutta olikin laittanut bensahanan kiinni. Hana varatankille ja poljin mopon käyntiin. Kyllä jäi hyvä mieli, kun tyttö pääsi ajamaan huoltoasemalle
    xxx
    Lainaa (Köli @ Heinä. 21 2009,21:29) kirjoitti
    Lainaa (Juikka @ Heinä. 21 2009,20:59) kirjoitti
    En pysähdy, jos ei jotain merkkejä näytetä tai näytä muuten vaan siltä, että apua tarvittais *
    Sama homma. Enpä pysähtele, jossei viittoilla/näytä selkeästi avun tarpeessa olevalta.
    Noin minäkin asian hoidan ajatuksella että sikäli kun kanssamotoristi apua tarvitsee niin hän sen jotenkin ilmaisee ja siinä tapauksessa minä myös yritän avittaa parhaan kykyni mukaan.
    Kyllä pysähdyn olin sitten autolla tai mp:llä liikkeellä.
    Sitä en tiedä, miten pystyn auttamaan, mutta olen sitä mieltä, että jokainen osaa jotain toisen auttamiseksi tehdä.
    Jos ei muuta, niin tietää jonkun joka ainakin osaa auttaa eteenpäin.

Samaa tietysti toivoo kanssakulkijoilta, joskus olen tienvieressä ollut ihmettelemässä, mutta kaikki huristelivat ohi. Onneksi apua tuli vihdoin viimein. Eikä mulla ollut kaulassa kylttiä, jossa olis lukenut: ei tartte auttaa!

On ihmisiä, joiden seurassa kesät ovat aina kuumempia, seikkailut suurempia ja tähdet lähempänä.
    Kyllä tienposkessa olevasta motoristista erottaa ihan varmasti, että onko sillä matkanteko keskeytynyt jonkin vian takia, vai onko vain pitämässä taukoa/ venyttelemässä..

Itse kyllä aion aina pyörtää takaisin, mikäli tilanne näyttää siltä apua tarvitaan, yleensä hädässä olevan tunnistaa siitä, että motoristilla on joko kädet sarvissa ja jalat maassa, eli lykkää pyörää tai sitten on kyykyssä pyörän vieressä (silloin on joko kakkahätä yllättänyt tai hätä pyörän kanssa
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    Jos motoristi viittilöi tai buffi eli mikätahansa riepu tangossa pysähdyn. Muuten moikkaan ja jatkan matkaa.... *

Eikös nämä ole ne iänvanhat merkit avuntarpeeseen?
    En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

Ray Of Darkness
    Ainiin, koulutusta löytyy autoalalta jonkin verran, mutta kyllä se tahtoo olla siten, että jos jotain haluaa osata tehdä, tulee se oppi hakea kantapään kautta, ei sitä kirjoista ja kansista kovin helposti saada.
    Viimeksi eilen pysähdyin ku tuusulanväylällä joku työnteli katutaistelijaansa ylös Ilolanramppia. Apua oli kuitenkin jo tulossa.
  23.  
    Kyllä me eilen (to 23.7.09) kaverin kanssa pysähdyttiin Turenki-Lammi -välisellä pätkällä kun tien laidassa aika pahassa paikassa oli vanhan valkopartaisen sedän sivuvaunu-Enfield hyytynyneenä. Autettiin työntämään rojuenkeli parempaan paikkaan ja sitten ihmeteltiin missä vika. Ryyppyhän siitä oli mennyt päälle omia aikojaan ajossa ja siihen hyytyi kun ei saanut ilmaa. Oli muuten ns. tosimotoristi, kertoin muutamia vuosia sitten prätkällä kaatuneensa ja melkein kokonaan halvaantuneena, ja heti kun kroppa taas alkoi edes jotenkin totella niin satulaan uudestaan.

Mielestäni on aika itsestään selvää että jos en pysähdy, niin ainakin hidastan ja kysyn että tarvitaanko apua.

/MarcusB
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12