33000 ajettu VN900 -06 mallia ja vetoakselin laakeri paskana. Metalli siru rikkonut öljypumpun ja hionut toisen nokka-akselin paskaksi. Vaihtoon menee toinen nokka-akseli, kukonpojat, öljypumppu, vetoakselin laakerit ja tiivisteet, lisäksi kaikki tiivisteet ja stefat mitä tarvitaan kun kone kasataan takaisin. Ristus ainakin 2 tonnin lasku töineen. Oli v..ttu viimeinen Kawasaki täs talossa. Ostin saman tien akalle uuden Yamahan XVS950. Saas nähdä minkä kannan Sumeko ottaa tuohon vahinkoon, ehdotin heille että edes osat saisin takuuseen.
Petri
Ikävää, mutta ainahan se sattuu joku maanataipainos jollekkin.
Vastapainoksi on paljon Kawoja, jotka kyntää jo toistasataatuhatta.
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Onks tossa ketju- vai hihnaveto?
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
vn900 on hihinalla. kalliimpi homma sikälikin. olisko hihna voinut olla liian kireällä ja sen takia rikkonut laakerin. tuollainen syyhän on ketjuvetoisissa se tavallisin.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Hihna ei ollut kireällä ja pyörään tehty huollot 5 tkm välein. Olen alan liikkeessä töissä joten meikäläiselle tuo huoltojen tekeminen ei maksa kuin aineiden nettohinnan verran niin ei tule siinäkään säästeltyä. On tullut aina pyrittyä pitämään laitteet tiptop kunnossa, helpottaa sitten kummasti reissaamista kun ei tarvitse murehtia. Mokomaan vikaan en itse ole törmännyt, vanhoissa VN800:ssa oli kyllä nokka-akseli vikoja.(kawabata @ Heinä. 22 2009,02:54) kirjoitti
Petri
Kyllhän tuo sitten ihan materiaalivialta (paski laakeri tms.) vaikuttaa eli eiköhän Sumekon pitäs vastaan tulla kustannuksissa.
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Yhym. Juu. VN800:ssa tuon vian sai vetämällä ketjun liian tiukalle. Kun VN900:een tuli hihna ja se on vielä alkuperäisen ohjeen mukaan vedetty kireälle kuin viulunkieli, niin tuli kyllä itselle mieleen että ei juma - miten ihmeessä poskilaakeri voi tätä kestää ellei se ole vähintään paria numeroa isompi 900:ssa.(kawabata @ Heinä. 22 2009,02:54) kirjoitti
Lisäksi tehtaan huoltoohjeessa oli 06 virhe, jonka mukaan hihna piti kiristää liian tiukalle.
HD:n hihnaan verrattuna se on todella kireä.
Itsellä oli tuollainen 06 VN900, mutta siinä oli liikaa lastentauteja, joten vaihdoin sen VTX 1300:een. Ettei tämäkin olisi yksi niistä 06:sten syntymävioista?
Katsopa onko laakerin varaosanumerossa eroa uuden ja 06:n välillä.
Voihan siinä olla tietty laakerissakin tekovika. Multa esimeriksi repesi pölysuoja 3000 km ajon jälkeen takapyörän akselilaakerista.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Sama mopedi alla!
Eikö kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä ennen, kun hajos..?
Mulla alkanut sellaista laakerin vinkunaa, kytkimen puolelta. Viittaisko samaan vikaan..?
Ilmenee ajossa veto päällä, kun vetää kytkintä ääni loppuu...
Muuten toiminut moitteetta,kun jaksaa pitää huolta.
Hmmm..ehdotan , että vaihdatte Intruderiin *..eräskin vs1400 kyntää jo 400tkm puolella(Cute @ Heinä. 21 2009,14:18) kirjoitti
. Jos vn1500:ssakin koneita ollut auki 50tkm kohdalla, niin ei voi todeta että
![]()
Joko tyyppi- tai valmistevika . Itellä -97 VN800 , jolla ajettu yli 60tkm . Vaihdettu hihnavedoksi -08 , jolla ajettu n. 24 tkm . Mitään muita ongelmia ei ole ollut , kuin silloin tällöin kuuluva hihnan kitinä pienillä nopeuksilla ja kun veto ei ole päällä . Hihnan kireys pidetty Scootworksin ohjeen mukaisena .
P.S. tultiin juuri Pohjois-Norjan rundilta n. 3100 km , ei mitään ongelmia Väinössä , enemmän miesten kunnossa
Vian huomasin kun paikallaan lykkäsin kone sammutettuna taaksepäin pyörää. Kuului sellainen hiljainen klonksahdus tuon vetopyörän kohdalta. Kun purki kopan pois ja käsin vaihde vapaalla pyöritti vetopyörää tunsi käteensä akselissa "heilahduksen"(ja.p.i @ Heinä. 24 2009,21:42) kirjoitti
Petri
Otan osaa *(Pepedro @ Heinä. 21 2009,08:36) kirjoitti
ja lukases tämä Kawasaki Motorcycle Forum:sta löytämäni vastaava keissi.
Ilmiselvästi vika on valmistajan, jos kerran hihna on jo alunperin liian lireällä ja kiristysohjekin on väärä. Otapa yhteys myyjään/maahantuojaan (Sumeko?) tästä asiasta. Kannattaa vääntää kättä, se voi palkita iloisesti *![]()
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä
Beta 350 RR kannonkiertäjä
Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN 2000
Ilmeiseti menee nyt sitten niin että Sumeko antaa kaikki osat ja meikäläinen maksaa remontin, eli kaiketi aikalailla fifty-fifty. Työn osuus 16 tuntia a´ 60,- eli 960,- osat suurinpiirtein saman verran.(V-tyyli @ Heinä. 31 2009,13:33) kirjoitti
Petri
Ja mikähän se oikea hihnan kireys onkaan?(Pepedro @ Heinä. 31 2009,23:27) kirjoitti
Näyttää eka vuoden 900:ssa olevan tehtaan puolesta samaa ongelmaa minkä VN800:n Scootworksin hihnakitin tekijät olivat jo ratkaiseet, eli hihnapyörä ei kestä paikallaan ellei sitä lukitse ruuvilukitteella ja sillä peltilevyllä siinä akselin juuressa voi vaikka heittää kuikkaa. Totesivat että se lähinnä auttaa irtoamisessa kuin estää sitä.(Väinön isäntä @ Heinä. 26 2009,20:06) kirjoitti
Mutta ei siis ihme että poskilaakeri on tiukalla, kun tuon palstan mukaan liian tiukka kiristys korjattiin 2007 huoltomanuaaliin. Tieto virheestä löytyi tosin jo kesällä 2006 jenkkisivustoilta.
Itse rupesin omaani sörkkimään kun hihna vonkui melkoisesti. Ensinnäkin se oli luovutuksen jälkeen vinossa ja hankasi hihnapyörän sivuun. Samalla sitten rupesin ihmettelemään että hihna on kun viulun kieli, eli luokkaa 1,5mm poikkeama.
Kun vielä VN800:ssa erityisesti varoiteltiin poskilaakerin menoa jos ketjut on liian tiukalla, niin otin sitten laskimen esiin ja muinaisilla statiikan laskukaavoilla räknäsin laakerikuorman poskilaakerille tuolla reilun millin poikkeamalla ja totesin että ei perkele.
Pyörän nykyiselle omistajalle tiedoksi (musta 06, en ulkoa muista mikä rekkari siihen lopulta jäi, kun se ropisteli kilpiä maantielle parit ennen kuin vaihdoin pyörän, joku rekkari oli SZ -alkuinen) että löysäsin hinnan sitten 6 millin poikkeamalle. Jenkkisivulla näytti tuossa sanottavan että 4 mm että muuten pitää ääntä, mutta jos hihna pitää ääntä niin se on linjausvika tai liian kireällä.
No, ilmeisesti tehdaskin on myöntänyt tämän, koska sait osat maahantuojalta, hyvä niin.
Tuo 900:n remeli on tosiaan piukka peli verratunna Harrikan hihnaan, joka on isohampaisempi mutta myös paljon löysemmällä. Mulla taitaa olla nyt remmi RoadKingissä jotain 1,3 cm ja hyvin tuo remmi on kuskin kanssa 490 kg kombinaattia 13 kilon koneen väännöllä vienyt hyppäämättä. Etuhihnapyörän kehällä on hihnalla noin 200-250 kiloa vetoa 1. vaihteella jos lähdössä yli 2000 rpm.
Niin että en sitten saanut 6 mm poikkeamalla 900:n hihnaa hypäämään, vaikka silloin arvelin että onkohan löysällä. Enkä usko että hyppäisikään. Jenkkien safe-bet näytti olevan 4 mm.
Ilmeisesti speksit on korjattu 2007, mutta jos hihna on nyt edelleen piukalla, ei liene huono idea ainakin ottaa poski pois ja katsoa akselimuterin momentti, löysätä hihna ja kokeilla poskilaakerin välys. Tulee vähemmän korjattavaa jos se ei porsi koneeseen.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Mulla kanssa pikkuväiskissä hihna vaikuttaa melko kireältä. Maahantuojan jäljiltä on kun siellä ensimmäinen huoltokin tehty. Itse kun en välitä ihan kauheasti roplata ja ketjutkin olen edellisissä pyörissä antanut huollon säätää niin kyllä ne aina melko piukalla ovat olleet. Harvasta asiasta huomaa huollon hutilointia niin selvästi kuin sikakireällä olevista ketjuista (ja miksei siis myös hihnasta). Ja sitten vielä maksatetaan asiakkaalla hutiloinnin kulut. Mielestäni tämän ketjun aloittajan kulut pitäisi mennä kokonaan maahantuojan/hihnan kiristäneen huoltoliikkeen piikkiin, mikäli siis on selvää että hihna on jo alunperin ollut liian tiukalla ja tehtaalta on aikanaan tullut väärät ohjeet kireyden suhteen. Soitas piruuttaa jollekin kuluttaja-asiamiehelle että mitä hän on mieltä.
Jaa juu, huomasin jälkikäteen että tuolla ylhäällä sanoit että kireys on ollut oikea... siis oikeasti oikea vai väärän ohjeen mukaan oikea? Eikös näissä jutuissa ole nykyään myös sellainen pykälä (joka ei lopu tehtaan takuun päättymiseen) että mitä on kohtuullista odottaa jonkin osan kestävän. Ja varmaankin kaikkien mielestä on kohtuullista että oikeastaan kaikkien moottoripyärän osien (renkaat poislukien) tulee kestää enemmän kuin 3v ja 30t km.
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Omassa (vm.07 vaikka piti olla jo asia korjattu tehtaan puolesta )oli kyllä liian tiukalla 1,5mm. Moitin myös kun matalilta kierroksilta lähti kiihdyttään hitaasti ni, vingahti ilkeästi joskus. 2 kertaa olen käyttänyt määräaikais huollossa merkkiliikkeessä. eikä tähän vaivaan ainakaan mitään parannusta maininnut huoltomies tehneen. No nyt sitten täältä luin, ja löysäsin remmiä pikkasen. Pienen testilenkin tein, eikä vingahtelua enää kuulunut...Tarkkaillaan tilannetta.
Tästä olen kyllä samaa mieltä.kirjoitti
Kireys tarkistettiin myyjäliikkeen puolesta 06 syksyllä ja löysättiin tuohon noin 4 mm. Eli kyllä sillä ehkä pari tuhatta kilometriä ehdittiin ajaa liiankin kireällä hihnalla. Loput noin 30 tkm kuitenkin ajettiin hihnan ollessa ns. "oikeassa kireydessä" Onhan noita nyt sitten tullut vastaan tuolla amerikan mailla noita vetolaakerin rikkoumisia, eli kyllä tuo tyyppivialta vaikuttaa.(juhani_palmu @ Elo. 06 2009,09:16) kirjoitti
Petri
Moro!
Ostin juuri käytettynä '06 vuoden VN900 Classikin. Miten voisin tarkistaa/tarkistuttaa, että pyörässäni ei ole tätä ikävää vetoakselivikaa? Jos pyydän huoltoliikettä vaihtamaan vetoakselin laakerin, onko uusi laakeri varmasti parempi ja kestävä? Kannattaaka vaihdattaa, vai onko liian iso homma vain varmistukseksi?
Onko muita tyyppivikoja, joita pitäisi tsekata? Jostain muistan lukeneeni, että johonkin bensaletkuihin tms. liittyi joku huoltokutsu?
Takapyörä täytyy vaihdattaa pian, joten siinä yhteydessä voisivat varmasti mitata tuon hihnankireyden. Ilmeisesti siis 4mm on se suositeltavin?
yst. terv. Patrik
On liian iso homma vaihtaa vain varmuuden vuoksi. Kone pitää ottaa pois rungosta ja pistää halki. Likipitäen ison mahdollinen työ yhden laakerin vuoksi.(VN900 Klassikko @ Elo. 03 2010,15:31) kirjoitti
2006 vikoja mihin itse törmäsin olivat
1) Rekisterikilpi putoilee tielle. Joko itse teline murtuu tai sitten se murtuu takalokarista irti ja jättää reijän lokariin. Korjattu 2007 tai 2008 alkaen laittamalla tukiputki kiertämään takalokarin alapinnassa.
2) 130 kmh/h nopeudessa melkoinen värähtely toisessa pakokäyrässä, voisin kuvitella että murtuu poikki jos pidempään ajaa kovaa. En tiedä onko korjattu uudemmissa, luulisi että on.
3) Stefoja porsi sieltä täältä, esim taka-akselin stefa ei kestänyt kuin 3000 km.
4) Tuo hihna teetätti ihmetelyä heti uudesta. Merkkiliike tietekin sanoi että ei ole mitään vikaa, mutta itse laskeskelin että ei voi olla oikein ja löysäsin hihnan 6 mm poikkeamalle. Loppui kitinä ja toivottavasti ei pyörästä ehtinyt poskilaakeri ottaa vauriota.
Ruiskupuolessa oli jotain outoa, saattoi käynnistyksen jälkeen käydä suurilla kierroksilla, mutta kun samutti virrat ja käynnisti uudelleen niin toimi niin kuin pitikin.
Muista en osaa sanoa kun tuo meni noiden lastenteutien vuoksi jo 4 kk myöhemmin vaihdossa, joten en osaa sanoa noista takaisinkutsuista tai muista. Varmaan hyvä pyörä nykyään mutta ensimmäisissä oli syntymävikoja.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Mitenkäs on tuon laakerin kunnon tarkastaminen? Onnistuuko se ihan vain irrottamalla suojakuori vai onko laakeri niin piilossa, että pitäisi purkaa jotain, että näkee että on terve?(jannep @ Elo. 04 2010,03:08) kirjoitti
Kiitos vastauksesta!
Kunnon tarkistaminen onnistuu ihan ottamalla se muutamalla pultilla oleva sivuposki pois, minkä takana hihnapyörä on.(VN900 Klassikko @ Elo. 04 2010,13:35) kirjoitti
Voi koittaa välystä vaikkapa jollain tangolla nostamalla hihnapyörää. Välystä ei saa olla "yhtään". Hihnan voi myös löysätä ja kokeilla ilman sitä.
Tarkista samalla että vetoakselin mutteri on varmasti niin tiukalla kuin sen pitää olla. Noissa on ollut taipumusta löysyä ja sitten menee vetoakselista urat pilalle ja taas on koneen räjäytys edessä.
Täältä löydät lisävinkkejä Kliksis
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kiitos jannep vastauksista. Täytyypä lukaista tuolta linkistä ameriikan poikien keskustelut.
Mistä ja minkä korjaus/huoltokirjan voisin ostaa VN 900 Classiciin?
Mä voisin myydä omani. Tosin se on kyllä keräilyharvinaisuus jo ja maksaa paljon. Meinaan ainoastaan alkusivu on vn 900(eli kansi) loput ohjeesta on jonkun muun kawa kyykkärin...Oli hieman ihmettelemistä niissä ohjeissa, kun neuvottiin miten saat mitattua pyörän kiihtyvyyden omalla nopeusmittarilla...Omasta pyörästä kun ei löytynyt koko nappuloitakaan.. Kuuluu kanssa näihin 06 vuosmalli erikois juttuihin..(VN900 Klassikko @ Elo. 06 2010,12:38) kirjoitti
[QUOTE]vingahti ilkeästi joskus. 2 kertaa olen käyttänyt määräaikais huollossa merkkiliikkeessä. eikä tähän vaivaan ainakaan mitään parannusta maininnut huoltomies tehneen. No nyt sitten täältä luin, ja löysäsin remmiä pikkasen. Pienen testilenkin tein, eikä vingahtelua enää kuulunut...Tarkkaillaan tilannetta.
Vastaan nyt omaan viestiin, ja totean ettei vastaavaa ääntä ole kuulunut tämän toimenpiteen jälkeen. Että tiedoksi muille joilla voi olla vastaavaa ääntelyä samaisessa mallissa.