Tulokset 1:stä 3:een 3:sta
  1. #1
    Pitäisi vaihtaa vuosikertakeulaöljyt tuoreempiin tuollaiseen XJ750-ikiliikkujaan. Kyseessä vm. -84 eli se puolikatteella oleva malli (tyyppi: Y41). Keula aivan tavallinen eli ei mitään säätöjä, ei anti-diveja, ei ilmanpaineita.

    Olisiko jollakulla tiedossa tuon keulan oikea öljymäärä joko tilavuutena tai vielä paremmin öljypintana (oikea mittaustapa?)? Oikea viskositeetti tuollaiseen keulaan lienee noin 10W (joka tietysti itsessään on epätieteellinen, kun keulaöljyjen 10W on aika laaja käsite eri öljyvalmistajille, mutta tuskin siitä huonompi voi tulla kuin jo aikuisiän saavuttaneilla keulaöljyillä)?

    (Haynes ei öljymääriä kerro, kun se opas on juuri noille inauksen wanhemmille XJ:lle oleva eikä sisällä juuri tuota mallia. Ja tietysti XJ:issä noita keuloja ollut noin n erilaista keulaa eri malleissa.)

    Tiedoista kiitollinen italopyörämies,

    E
  2. #2
    Itse itselleni vastaten.

    Öljypintana tuli käytettyä Wilbersin taulukosta löytynyttä 160 mm mittaa. Normaali mittaustapa eli jousi irti ja keula pohjassa. Tuohan on siis sellainen superperinteinen ei-cartridge -keula.

    Kun pumppujen irrotus ei ole kovin vaikea tuossa(kaan), niin irti vaan, jotta saa kunnolla vanhat litkut pois ja huuhdeltua tuoreella öljyllä ja pinnan mitattua kunnolla. Aika viehkoilta näyttää muuten tuollaiset oikeat vuosikertaöljyt. Öljymäärä per pumppu oli jotain 2.5-3 desiä - ei tullut tarkkaan mitattua tilavuutta, kun pinnan mukaan sen laittoi. Edellisellä täyttäjällä ei ollut ollut ihan niin tarkkaa, kun pinnat oli toisessa noin 120 mm ja toisessa noin 200 mm. Onhan se keskimäärin tietysti aika oikein. Ainoa edes vähän erikoisempi työkalu mitä tarvittiin, oli ylätulpan avaamiseen tarvittava 17 mm kuusiokoloavain (löytyy pakista, jos on harrastanut esim. autojen vaihteistojen öljynvaihtoja - aika yleinen öljytulpan koko).

    Viskositeettisuositukset meni kummallisesti. Suositus on alunperin 10W-30 moottori(!)öljy tai 10W keulaöljy. Noiden viskositeettihan ei todellakaan ole sama, vaan se tavallisin 40 C:ssa mitattu viskositeetti menee suurin piirtein niin, että tuollainen moottoriöljy vastaa jotain 15W tai 20 W keulaöljyä... Nojoo, sinne meni nyt kokeeksi Motulin 20 W keulaöljy. Sit näkee, tuleeko siitä liian hidas tai jotain. Vaihdetaan sit hiukan ohuempaan, jos siltä tuntuu (tuskin tuntuu). Eihän tuollaisesta keulasta oikein hyvää saa millään, kun siinä ei ole mitään menetelmää hallita nopeaa ja hidasta vaimennusta erikseen ja jousena on alkujoustosta järkyttävän löysä progressiivinen jousi (tosin Wilbersillä olisi tuollaiseenkin jousia - varmaan hiukan jäykempiä sentään). Eli ei siis kannattane verrata Öhlins-kitillä ja lineaarijousilla varustettuun sporttipyörän cartridge-keulaan tjsp.

    E
  3.  
  4. #3
    Ja nyt kun on koeajokin tehtynä, niin voi vahvistaa, että kyllä tuli paremmaksi. Odotetusti ihan pienet terävät patit lyö paksummalla öljyllä enempi läpi, mutta joka tapauksessa huomattavasti hallittavampi reippaammassa ajossa ja kunnolla jarrutettaessa. Ehkä optimi olisi ollut 15W öljy tai sitten ehkä juuri tämä 20W tai niiden sekoitus 17.5W. Kyllä wanhatkin matkaratsut näköjään pitää kunnollisesta huollosta.

    E