Uutinen
Eikö tuo EUkeksi mitään muuta kuin ihmisten turhanpäivästä rahastamista ja hyppyyttämistä konttorilla
![]()
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Hieno homma.Saadaan kalusto pykälien mukaiseksi ja turvalliseksi.
Kyllä Suomalainen byrokraatti saa tuonkin direktiivin sellaiseksi käännettyä että kerran kuukaudessa, katsastus asemalla joka on tehty marmorista, katsastaja vähintään väitellyt tohtoriksi...
Ja varmaan direktiivissä vaaditaan pelkkää käyttöönotto tai muutos katsastusta mikä saattaa puuttua jossain romaniassa.
Jonkun kannattaisi kirjoitella MC eduskunta vai mikä sen pyöräkerhon nimi taas olikaan ja alkaa torpata typeriä lakeja kun ne on vain suunniteltu työllistämään vain lakeja suunnittelevia virkamiehiä ja lisäämään byrokratiaa. **
![]()
Ottaen senkin mitä täälläkin välillä kysellään ja kerrotaan niin eipä tuo katsastus olisi lainkaan huono idea.
Taivas saa odottaa
Voihan tuosta hyvääkin seurata. Miettii minkälaisia viritettyjä 50cc (tai mitä lie 80cc ovatkaan) pommeja tuolla liikkuu 15-vuotiaiden käsissä.
Tai järjettömät mökäputket millä aiheutetaan vitutusta asuinalueilla.
Mutta en silti äänestäisi katsastuspakon puolesta. Aiheuttaa myös niin paljon turhaa työtä ja turhaa rahastusta kun veikkaan että niin suuri osa moottoripyöristä kuitenkin läpäisisi katsastuksen (jos unohdetaan laittomat mökäputket)
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Hmm..joo, ja sitten niillä ei ole laitteita todeta sitä eikä tätä ja nopeudenrajoittimet tulee sen jälkeen ja sitte tarvitaan todistus joka vuosi jostain merkkiliikkeestä ja sen tietää kun ne sen hinnottelee talven pelossa ja näin ollaan osattu synnyttää taas uusi menoautomatiikka ja kilpailun estosysteemi.![]()
![]()
![]()
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Ei ole Suomella mitään sanaa tähänkään,jos Eu haluaa ottaa tämän käyttöön.Ei ole Suomi enää itsenäinen Valtio ,vaan osa Eu:ta.
Vittu minhin menivät liittymään......![]()
Nonni, tätä se mun uneni tiesi... Tämähän on ollut jo jonkun aikaa tapetilla. Ja valitettavasti on vain ajan kysymys koska tämä toteutuu. (pessimisti ei pety...) Toivottavasti tulevat järkiinsä ja unohtavat koko asian.
Eihän tuossa mitään järkeä ole, mutta kai tuon kanssa oppii elämään. Ei kait kenelläkään ole mitään syytä miksi mopo ei olisi katsastuksen kestävässä kunnossa.![]()
<p>2002-2014</p>
Mitähän pitää sisällään uutisessa mainittu 3 % teknisiä vikoja?
Lasketaanko kuluneet renkaat tekniseksi viaksi?
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Varmaankin katsastuspakko ulottuu kaikkiin kulkupeleihin jossakin vaiheessa, golfkärryistä veneisiin.
Kovasti on jo pitempään ihmetyttänyt ettei kukaan ole veneisiin puuhannut katsastuspakkoa, vesillä kuolee kuitenkin parisensataa ihmistä vuosittain...
Olishan se järkevää tarkistaa myös traktorien jarrut...
Itsellä ei ole sinänsä mitään järkevää syytä vastustaa valtion pakollisen rahastuksen lisäämistä turvallisuunden nimissä, eiku venaas? Eihän ne rahatkaan mene edes valtiolle.
Mulla on kalusto kunnossa.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Katsastuskonttorit hierovat karvaisia käsiään, inssit joutuvat opiskelemaan uutta ja hinnat tulee olemaan sen mukaiset.
Trying is the first step towards failure.
Kyllä jokaisen moottoripyöräilijän on ITSE pidettävä huolta oman ajokkinsa kunnosta.Ei tommosesta katsastus pakosta tarvitse alkaa ILOITA. Montako moottoripyörä turmaa on johtunut siitä, ettei pyörä ole teknisesti kunnossa? Ei yhtään, kyllä ne on muut syyt joista onnettomuudet on aiheutuneet.(Lörsson @ Heinä. 20 2009,06:41) kirjoitti
S-moto, mmaf:t sunmuut aktiivisesti yrittävät estää ettei katsastuspakkoa tule moottoripyöriin . Näköjään osa harrastajista *oikein iloitsee siitä, että saadaan muutoinkin kalliiseen harrastukseen lisää ylimääräisiä maksuja![]()
Onnellinen puolivalmisteen omistaja
(Kapakala @ Heinä. 20 2009,08:58) kirjoitti
*Meilläpäin toi moottoripyörä *pitää katsastaa, *eipä siinä mittän ongelmia ole ollut.. jos ostaa uuden niin 6 vuoden päästä eka leimaus, sitten noin 2 vuoden välein aina uusinta... Renkaat, valot, jarrut, pakoputki ja yleinen kunto (ei öljyvuotoja tms.) siinä se..
![]()
![]()
998R-02
1098s-07
Kaikki kenellä on jo joitakin vuosia vanha pyörä niin veikkaanpa ettei ole toivoakaan että laite läpäisee katsastuksia varsinkin jos kuutioita on pyörässä vähemmän puoleisesti.
Milläkähän perusteilla he mittaavat vaikka alustan toimivuuden koska eräissä pyörissä on jo valmiiksi huono alusta.
Luultavasti katsatus inssien työtapaturmat tulevat lisääntymään jos he tekevät ajotestin pyörillä.
Mökäpönttö nyt ei ole mikään ongelma jos vakioputki on tallissa jäljellä.
Enpä kannata katsastusta, luulempa että kyseessä on jälleen kerran rahastus eu-valtioiden pohjattomaan kassaan.
Ultrafast KTM machine .
Tuossa uutisessa mainittiin, että 3 %:ssa on ainakin osasyynä ollut tekninen vika. Kyselinkin, että onko kankaille kulunut rengas tekninen vika. Omasta mielestä se kuuluu kategoriaan tyhmyys ja turha riskinotto eikä tuo juuri katsastamalla parane, renkaan saa huonoon kuntoon nopeammin kuin konttorin täti kirjoittaa laskun. Kuitenkin, onko oikeita teknisiä vikoja 3 % vai ei...(daavid-son @ Heinä. 20 2009,09:35) kirjoitti
EU:n alueella teknisten vikojen prosentti voi olla ihan jotain muuta. Vähemmän tai enemmän.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tuli vaan mieleen mitä katsatuskonttorilla tapahtuu kun ilman minkäänlaisilla vaimentimilla ajelevat tietyt HD porukat tulevat yhteis-lähdöllä katsastamaan pyöriään. Taitaa katsastusmies lykätä leiman papereihin sillä kertaa aika kevein perustein.
Ultrafast KTM machine .
Kuluneet renkaat lasketaan tekniseksi viaksi. Harmi, ettei katsastus vaikuta niihin mitään, koska katsastuksen läpäissyt pallo saattaa huomenna olla laiton.(NOx @ Heinä. 20 2009,10:11) kirjoitti
Myöskään jarruja ei voida testata, koska prätkällä siihen vaadittaisiin pysäytyskoe maksimikuormalla nopeudella joka on 80% huippunopeudesta.
Myös saastepäästöjen valvonta voi olla vaikeaa, jos kerran täysin vakiot uudet pyörätkin ovat niiden kanssa vaikeuksissa muutaman kuukauden ajon jälkeen -> kustannuksia maahantuojille.
Mökämittaukset taas voidaan arpoa vaikka lottokoneella, koska ohiajomelua ei voida luotettavasti mitata mitenkään.
Mitataan kilpikulmat kaikilta![]()
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Oishan nuo mopot syytä katsastaa jos kys. ajoneuvoluokka vastaisi mitenkään sitä mopoluokkaa joka on muualla euroopassa olemassa - ne nimittäin käsittävät tuolla muualla jotain ihan toisenlaisia ajoneuvoja mopoina kuin me täällä moottoroituine-kuristetettuine-polkupyörinemme.
Tän aamuisissa uutisissa tuosta mainittin ja Suomen kanta on kuulemma kielteinen. Onko sillä sitten mitään vaikutusta, onkin jo ihan eri juttu.
Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
Voisihan sitä tietenkin kysyä, että miksei pitäisi katsastaa? Vaikken asiaa kannatakaan...
Onhan mm Keski-Euroopassa katsastuspakko ja muutenkin saataisiin pois kaikki "rautalanka ja roudariteippi" - viritykset kuntoon. Lisäksi kaikkein övereimmät mökaputket saataisiin pois häiritsemästä.
Joku tuossa tokaisi, että ei teknisistä vioista johtuvia onnettomuuksia ole ollut...onko näin?
Suurin osa motoristeista kai pitää laitteensa ensiluokkaisessa kunnossa, mutta aina mahtuu mukaan tee-se-itse - miehiä, joilla tekemisessä on tuo tunteen palo osaamista suurempaa. En ainakaan halua jonkun osaamattomuuden vuoksi joutua mihinkään äksidenttiin, en edes kotilolla.
Tiedätkö esimerkiksi viimeisen 20 vuoden ajalta ketään sivullista, joka on joutunut onnettomuuteen moottoripyörän teknisen vian vuoksi? Miten katsastut olisi tämän estänyt (siis muulloinkin kuin katsastuspäivänä)?(t_l_i @ Heinä. 20 2009,10:42) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mielenkiinnolla seuraan kuinka tässä käy, jutussahan todettiin, että Suomi aikoo vastustaa katsastuspakkoa
Sinänsä, edelleenkään ei mulla mitään muuta tuota vastaan ole kuin tuo rahastus... Mutta anskattoo kuis tässä käy
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Juuri näin!(vetomies @ Heinä. 20 2009,11:00) kirjoitti
En tiedä, enkä halua tietää. Joku varmasti tietää.
Ja jos kerran ne vehkeet on niin hyvässä kunnossa, niin miksi se katsastus sitten niin pelottaisi?!? Muutama kymppi lisämaksua kalliiseen harrastukseen ei liene liikaa vaadittu keneltäkään...jos vastineeksi saadaan yksikin jarruvikainen tai huonovaloinen mopotin pois tuolta suhaamasta.
Esimerkkinä nää minivilkut on eka asia, mitkä tulisi poistaa planeetalta. Ei kai nyt kukaan sellaiset pikku ledimantelit asentanut voi käsi sydämella väittää, että näkyvät hyvin. Olen tänäkin kesänä ollut pariin otteeseen yllättynyt siitä että mopo kääntyykin päätieltä sivutielle, asia valkenee vasta noin kahden metrin päästä. Lisäksi ko rihkama on ihan daijun näköistä. MUR.
![]()
Ei se pelotakaan, ajan uudella japsipyörällä. Vituttaa vain turha rahanmeno ja päivän käyttäminen tuohon.(t_l_i @ Heinä. 20 2009,11:10) kirjoitti
Yhtä hyvin voitaisiin porata vuosittain jokaisen talon seinät auki ja tarkistaa, että eristeet edelleen täyttävät Suomen rakentamismääräyskokoelman vaatimukset. Tai suorittaa kotietsintä jokaiseen taloon ja tarkistaa, ettei kylmiössä ole varastettuja omenoita. Jos näillä saataisiin yksikin määräysten vastainen omakotitalo asumiskieltoon tai varas kiinni, kannattaisi se ehdottomasti tehdä. Rehellisillä ihmisillä ei olisi mitään pelättävää.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tosta esityksestä on pitkä matka laiksi suomessa, onhan tuo nähty niin monessa asiassa, Eu suosittaa jotain, esim. autovero aikanaan,suomi toimii asiassa omalla tavallaan ja ajallaan.
Tosin tossa autoverossa venkoiltiin sen vuoksi kun ne menee valtiolle, ja onhan ne vieläkin nuo auto,mp - ym verotukset pc:stä. Toistaseksi kuitenkin lait vielä säädetään suomessa ja kats.asemat on yksityisiä, eli ei tuloa juurikaan valtiolle.
Se on sitten eri asia miten nää eduskunnan sos.tantat sun muut viherpiipertäjät ja kaiken vastustajat tarttuu tohon, nehän mielellää kieltäs autoilun, pyöräilyn ym. kun siinä säikytellään liito-oravia ja ajellaan koppakuoriksien päälle puhumattakaan saasteestaMulla ainakin on sen jälkeen katsastamaton pyörä, vi,,,,u riittää kun tota kotiloa saa siellä juoksuttaa
![]()
-- Älä tee tänään sitä minkä voit siirtää huomiseksi ---
-- Onneksi en ole vastuussa edes itsestäni ---
Eipä tuo katsastus haittaisi jos se olisi ilmainen... Oletetaan että edes nuo 3% pelastuisi katsastuksen takia(jota muuten epäilen), tällöin Suomessa 1,2 henkilöä säilyttäisi henkikultansa. Eli me maksaisimme 30 miljoonaa vuodessa siitä että tuo 1,2 henkilöä saadaan korjaamaan vehkeensä ja säilymään hengissä.
Tieto teknisten vikojen 3 % osuudesta on peräisin liikenneturvallisuustutkimuksista, EU:n alueella laajin tutkimus on nimeltään MAIDS. Rautalanka- ja roudarivirityksiä ei tutkimuksissa havaittu, vaan kyseessä ovat kuluneet renkaat ja/tai jarrut. Kumpaankaan ei voida katsastuksilla puuttua kuin satunnaisesti - kuten mr Vetomies toteaa, tänään laillinen kumi voi huomenna olla jo laiton.
High Stuck Are Wit To
Ottakaapa nyt katsastuspakon puolustelijat seuraavat asiat huomioon:
Moottoripyörän vakuuttaminen vuodessa maksaa tonnista kahteen. Moottoripyörään täytyy vaihtaa öljyjä tiuhempaan tahtiin kuin matalaviritteisempiin autoihin. Tähän päälle tulevat huollot ja viimeiseksi vielä bensiini. Puhumattakaan ajovarusteista ja pyörän hinnasta.
Keski-Euroopassa varmaan joo katsastuspakko on hyvä asia, mutta siellä moottoripyöräilyn kustannukset eivät ole läheskään sen mukaiset mitä Suomessa. Suomessa ei myöskään kukaan ajele teknisesti puutteellisella pyörällä ja tähän voi poliisi puuttua tien päällä tavattaessa. Katsastuspakko ei näitä puutteita korjaa, mopedipojat vaihtavat viriosat paikalleen ja motoristit heittävät db-killerit mäkeen heti kun leima on paperissa.
Lisäksi pitäisi antaa jonkun 150 senttisen naishenkilön ajaa mun kottaraisella, jolla parhaassa tapauksessa ei ole edes a-korttia ja tulla mittailemaan jollain helvetin mauserilla 300 euron jarrulevyjä.
Tuon ajamisella ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin kerätä rahaa EU:n kirstuun. Aivan typerä ehdotus ja sen puolustajat ovat idiootteja. Kevytperävaunutkin pitäisi katsastaa, voi hohhoijjaa. Taidan tilata rahdin kaikelle tuolle vanhalle romulle ja postittaa sen Brysseliin. Tässä on direktiivien vastaiset romuni, pitäkää hyvänänne.
Tottakai se moottoripyörä pitää sitten katsastaa vaikka puolivuosittain tai kerran kolmessa kuukaudessa päästömittauksen kera. Ja kun ei sopivia laitteita ole niin tottakai sen pitää maksaa vähintään tuplaten auton leimaamiseen verrattuna. Miettikääpä mikä ruuhka siellä konttorilla sitten on, kun tuohon autojonon päälle lykätään vielä kaikki Suomen moottoripyörät, mopot ja kevytperävaunut. Auton katsastustakin saa nykyään jonotella.
Tuo 3% katoaa tilastosta jo hieman erilaisella Gaussin käyrän lukemisella. Get a grip, man.(Röllixv @ Heinä. 20 2009,12:12) kirjoitti