Tervehdys!
Kiinnostaisi tietää, että mitä kaikki pitää tehdä jos ostan vanhan crossin jolla ei ole papereita jotta sen saisi kilpiin?
Helpointa olisi ostaa prätkä joka on valmiiksi rekisterissä, mutta haaveissa olisi ostaa vanhempi "projekti"-KTM ja laittaa sen kuntoon ja rekisteriin.
Onko tietoa?
Edit: Tarkennus kysymykseen että saako ollenkaan paperittoman mp:n rekisteriin.
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Jos se on crossi niin tarviit ihmeen. Ihmeet on kalliita ja niiden toimitusaika on pitkä joskus jopa ääretön.
Eli crossin kilvittäminen on käytännössä mahdotonta.
Ns punakilpi enskan kilvitys vois onnistuakin.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Mitä toi punakilpi käytännössää tarkoittaa?
Kun nettimotosta katsoo, niin löytyy aina välillä rekisterissä olevat crossit (esim YZ ja KTM GS), joten luulin että olisi ainakin jotenkin mahdollista saada kilpiin.
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Punakilpi = punaisilla merkeillä oleva tarrakilpi eli siirtokilpi. Siis se sama joka liimataan tuontipyörään. Ks linksu
Toi tarrakilpi on pakollinen rekisteröimättömissa peleissa enskakisoja ajettaessa.
Mutta tähän sun proggikseen...
Käytännössä sun tarvii ostaa aito "enskamalli" eli sellainen jonka valmistaja / maahantuoja on tyypittänyt tieliikenteeseen mutta josta ei ole veroja maksettu. Crossimalleja *ei oo tyypitetty tieliikenteeseen joten ne ei käy, esimerkkejä:
- KTM EXC (ja GS) on enska; SX taas crossi
- Husse TE = enska; TC = crossi
-Yammu WR = enska; YZ = crossi
Jne jne
Edit...
Lisäksi sun tarvii saada "punakilpipaperit" maahantuojalta (runkonumeron perusteella) ja pystyä jotenkin osoittamaan että em peli on otettu aikanaan käyttöön jolloin sen tarvii täyttää vain käyttöönotto pvän vaatimukset. Muuten tulkitaan että peli on ns "uusi ylivuotinen" jonka tarvitsee täyttää tämän pvän katsastusmääräykset.
Tuossa linkissä ja varsinkin viimeisessä viestissä asiaa aiheesta...
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Yamaha yYZetoja on myös rekisterissä. Ovat vaan ajalta ennen WRriä, eli -90 luvun taitteesta. Mulla oli ennen kilvellinen YZ piikki, vuosimallia '89 (papereissa). Tämä laite oli Arwidsonilla muutettu enskaksi.
DR 650 + XF 650
Selvä.
Entäs sitten sellaiset mp:t, jotka eivät ole rekisterissä mutta "paperit löytyy", siis sellaiset jotka vissiin ovat olleet rekisterissä mutta poistettu. Onko pakko katsastaa ne uudestaan jos haluaa laittaa takaisin rekisteriin, tai riittääkö että käy konttorissa hakemaan uudet kilvet?
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Pakko katsastaa.
Bmw k1200LT vm. 04
Honda cb350 k4 twin
Ic m49
ex. Fjr 1300 vm. 05
ex. Kawasaki zr-7 vm.01
ex. Suzuki gs 500 vm.99
Eikös noista pidä maksaa myös veroja, jos kilpiin meinaa saada? Eihän se kyllä paljoa ole vanhassa mopossa...
Huono tie, parempi mieli
Asia selvä, silloin kun on ajankohtaista hankkia uusi lelu niin otetaan sellainen joka on valmiiksi rekisterissä.
Kiitokset vastauksista!
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.