Moro!
Mitä BMW:n ajovarusteita käytätte?
Minkälaiset kokemukset + ja -
Näyttää olavan aluspaidoista sadepukuun.
BMW Rallye Pro 2 - erittäin hyvä matkaendurokäyttöön sopiva kaksiosoainen ajoasu, jossa irroitettava kalvo. Hyvät tuuletusaukot, pärjää kuumissakin oloissa. Kalvon kanssa ja kerrospukeutumisella pärjää myös pakkasella. Löytyy tasku vasemmasta hihasta ja selästä tasku juomarepulle ynnä läpiviennit letkulle. Ulkotaskuja yhteensä viisi, joista yksi vedenpitävä. Takin suojukset (kyynärpäät, olkapäät, selkä) ovat irrotettavassa paidassa. Iso miinus tulee heikkolaatuisista komponenteista. Pari vetskaria on jo hajonnut, ja tarranauhakiinnikkeet oli finaalissa parin kuukauden käytön jälkeen. Tällaista ei saisi olla 1200 euron puvussa. Kumminkin paras puku, joka mulla on ikinä ollut. Vaihtoehtona ollut Rukan Allroad ei istunut läheskään yhtä hyvin. Kuulin, että tästä olisi tulossa uusi versio, Rallye Pro 3.
RainLock -sadeasu - suosittelen lämpimästi. Materiaali oikeasti hengittää, eli kosteus ei tiivisty asun sisäpintaan. Jos jotain pitää kritisoida, tumma väri vähän ihmetyttää. Kyllä sateella saisi olla näkyvämmän värinen asu, ei siinä pelkästään heijastimet riitä. Tukevampien saappaiden kanssa (Diadora Stone 3) housujen vetäminen jalkaan onnistuu, mutta voisi olla helpompikin operaatio.
BMW:n integraalikypärä (en muista mallin nimeä, mutta siis ei se avattava System-kypärä) - ihan jees, melko hiljainen ja mukava. Vaihdoin kuitenkin keväällä 2008 Schuberthin S1:een enkä vaihtais takaisin. Sama valmistaja tekee molemmat kypärät.
BMW R 1200 GS Adventure
Tämä ajovarusteiden suosittelu / kehuminen on aina vaarallista, ne kun toimii yhdessä mopossa yhdellä ja toisessa toisella tavalla.
Yhtä kaikki, itselle tuli LoTjaan hankituksi BMW Atlantis III Pro nupukkinahkapuku lähinnä erään kolleegan suosituksesta . Hän oli kelannut läpi parikin Gorepukua ja todennut, että ne on varmaan ihan hyviä asuja toisenlaisille pyörille ja jos haluaa kadullakin kävellessä nimenomaan näyttää motoristilta. Kuudes kausi on menossa ja kohta 100 tkm ajeltu ja hyvin tuo toimii. Vaikka pukua mainostetaankin vedenpitäväksi niin tietäessäni joutuvani kunnon sadekeliin, vedän päälle Partioaitasta hommaamani tavallisen retkeilijän Goretex sadetakin ja housut. Olen kyllä Atlantiksen kanssa joutunut kunnon sadekuuroihinkin ja niissä kastellut sen perin pohjin mutta reilu vartti sateettomassa kelissä riittää hyvin kuivaamaan puvun. Sen voi myös konepestä, vaikka monet pesevätkin sen vain painepesurilla.
Tämä kolmosversio tuulettaakin ihan hyvin tuonne +25 keleihin saakka kiitos kainaloiden tuuletusvetskareiden, mutta valmistaja meni ”parantelemaan” versio nelosta siten, että jättivät nuo tuuletusvetskarit pois.
Siinä vaiheessa kun teräsmiehet vaihtavat ajopuvuksi shortsit ja t-paidan eli yli +26 keleihin niin itse käytän BMW Venting Machine verkkopukua. Se tuulettaa niin, että alle tuon lämmön puvussa palelee (jopa LoTjan näyteikkunan takana *) ilman kunnollisia alempia vaatekertoja. Väri on jostain syystä valittu mustaksi hopeisin raidoin, joka tietysti vaikeuttaa lian näkymistä ja liikennevaloissa meinaa puvussa tulla lämmin, mutta onneksi pienikin ajovauhti saa aikaan hämmästyttävän tuuletusefektin. Yksi Amerikan läpiajo (ja toinen tulevana syyskuuna) on tällä puvulla tehty ja kylmenpinä päivinä tuo aiemmin mainitsemani Partioaitan Goretex sadepuku toimi tosi hyvin tuulen blokkaajana.
Ja kuuman kelin ajokenkinä toimii BMW AirFlow II –kengät. Niissä on tuuletusverkot jalkapöydän molemmin puolin ja vielä varressa, joten jalkahiki saa kyllä kyytiä. Pidemmällä reissulla, jos on välillä vilpoistakin (siis alle +17) tiedossa,kannattaa noissa kengissä varata mukaan myös lämpimät tuulenpitävät sukat. Samoin moposta riippuen nuo myös saatavat kastua enemmän tai vähemmän eli kaatosateeseen jotkut PVC-kortsut tms. mukaan.
Näitä hellevarusteita ei ilmeisesti vieläkään ole BMW-diilereiden vakiovalikoimissa, mutta ainakin Tampereen Heino hommasi ne kun olin maailmalta niistä riittävästi kehuja kuullut ja uskaltauduin nuo tilaamaan.
Muista BMW-logolla merkityistä ajovarusteista ei sitten kokemuksia olekaan...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
pozo tietää(pozo izquierdo @ Heinä. 17 2009,22:43) kirjoitti
![]()
partanen. net
aina ei elämä onnistu eka kerralla.
Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa
Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
Itselläni bemarin ajofarkut ja niillä tullu ajettua tämä kesä ja toimivat kyllä ihan moitteettomast![]()
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Ainakin Vantaalla Biketeam Oy:n vaaterekissä näin alkukesästä AirFlow-ajopukuja.(pozo izquierdo @ Heinä. 17 2009,22:43) kirjoitti
Itselläni on tälläinen uudenmallinen harmaa AirFlow-puku ja se on osottautunut käyttökelpoiseksi asuksi LT.n kanssa. Tämä kehon lämpötalous on tosin kovin persus ja pyöräkohtainen, mutta itse tarkenen tällä puvulla, t-paita alla, helteistä aina +19 keleihin ja siitä +13 asti fleesepaidan kanssa. Kylmemmillä ja sateella sitten olen käyttänyt Pozon tavoin tuulen ja sateen pitävää retkiasua päällimmäisenä. Kevät/syksy- ja varsinaisena sadekelin asuna käytän Rukan gorea.
Kenkinä on BMW:n Allround, jotka ovat samankaltaiset kuin edelliset kenkäni, joista toisesta hajosi vetoketju viiden ajokauden (n.80 tkm) jälkeen. Näistä Allroudeista tosin on nyt jo vuoden käytön jälkeen toisesta revennyt onpelusauma kengän ulkoreunasta pikkuvarpaan kohdalta. Laatuongelma?