Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    On tuossa Suzukissa takaiskariin liittyen venttiili johon käy tuo huoltiksella oleva renkaantäyttö letku.

    Kuinka paljon tuonne uskaltaa painetta suhauttaa että hieman jäykkenisi perä?? Koska eikös tuo nimenomaan tuota tarkoitusta varten ole

    Pyörä -98 xf650
    Elämäntapa motoristi.
  2. #2
    Millä noita sitten täytetään? Olisikohan joku käsi-käyttöinenpumppu parempi jossa olisi mittari?

    Onko suosituksia ilman paineelle olemassa? Edes jotain suuntia jos joku tietäisi
    Elämäntapa motoristi.
  3. #3
    Jos kyseessä on paineella säädettävä iskari niin pieni käsiåumppu missä on mittari on käyttökelpoinen. Liika paine särkee iskarin helposti. Mutta kyseessä voi olla venttiili mistä lisätään täytekaasu valmistusvaiheessa ja paine voi olla paljon suurempi kuin kotikonsteilla saadaan aikaan.
    Kysy varmuuden vuoksi osaavasta Suzuki huollosta.
    Taivas saa odottaa
  4. #4
    Ei siellä varmaan ilmaa ole vaan TYPPEÄ !!!!
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  5. #5
    Jep! Parhaillaan takaiskari voi räjähtää lämmetessään jos sinne happea laittaa ja se on suunniteltu typelle! Ilma laajenee lämmetessään nääs paljon enemmän kuin typpi. Kannattaa tarkistaa asia ammattilaiselta tai huolto manuskasta
  6. #6
    Huoltomanuskaa tuohon en saanut ollenkaan prkl

    Mutta soitin tuossa Suzuki huoltoon mistä aina ohjattiin soittamaan seuraavaan, josta lopulta tosiaan selvisi että kaasuahan siellä on.

    Voisi olla että selviää pelkällä kaasun täytöllä, koska ei näytä olevan märkä mistään. Joten öljyt ovat ainakin sisällä, tai sitten ne ovat vuotaneet aikapäiviä sitten jonnekin.

    Kaasun täyttö olisi eräässä paikassa jopa alta parikymppiä, tai sitten koko iskarin huolto maksaakin jo viitisen kymppiä.
    Halpa hintaan tuo siihen nähden on jos vertaa uusien iskarien alkaen hintoihin 400€>
    Elämäntapa motoristi.
  7. #7
    Lainaa (heneld @ Heinä. 16 2009,16:11) kirjoitti
    Jep! Parhaillaan takaiskari voi räjähtää lämmetessään jos sinne happea laittaa ja se on suunniteltu typelle! Ilma laajenee lämmetessään nääs paljon enemmän kuin typpi. Kannattaa tarkistaa asia ammattilaiselta tai huolto manuskasta *
    Joopajoo, eiköhän sieltä huoltiksen pistoolista tule kuitenkin ilmaa, eikä happea...? Itse olen takaiskaria täytellyt aina ilmalla, siinä kun kuitenkin on 79-80% typpeä. Turhaa hifistelyä sanon mä. Jossain suihkarin renkaissa ymmärrän tuon typen. Niissä tosiaan lämpötila muuttuu rajusti parissa sekunnissa.
    En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

    Ray Of Darkness
  8. #8
    Lainaa (TiJuKo @ Heinä. 16 2009,17:43) kirjoitti
    Lainaa (heneld @ Heinä. 16 2009,16:11) kirjoitti
    Jep! Parhaillaan takaiskari voi räjähtää lämmetessään jos sinne happea laittaa ja se on suunniteltu typelle! Ilma laajenee lämmetessään nääs paljon enemmän kuin typpi. Kannattaa tarkistaa asia ammattilaiselta tai huolto manuskasta *
    Joopajoo, eiköhän sieltä huoltiksen pistoolista tule kuitenkin ilmaa, eikä happea...? Itse olen takaiskaria täytellyt aina ilmalla, siinä kun kuitenkin on 79-80% typpeä. Turhaa hifistelyä sanon mä. Jossain suihkarin renkaissa ymmärrän tuon typen. Niissä tosiaan lämpötila muuttuu rajusti parissa sekunnissa. *
    No mä en menisi laittamaan sinne ilmaa. Jos ilma olisi ok niin ei kai kaikissa ohjekirjoissa varoitettaisi ilman käytöstä? Ja olisihan se valmistajallekin paljon edullisempaa käyttää ilmaa kokoonpanossa.

    Iskari vaan huoltoon koska hintakaan ei ole paha. Samalla tulee uudet tilkkeet ja öljyt.
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  9. #9
    Painetta siellä iskarin "kaasu säiliössä" on 10-25bar vaimentajan merkistä ja mallista riippuen, ja se tosiaan on innerttiä kaasua, yleensä typpeä (argonikin kelpaa)

    Vaimentajan huolto on suositeltavaa vaikkei se vuotaisikaan, jo vuoden vanhassa vaimentajassa öljy on uskomatonta kuraa.

    nimim. muutama sata vaimenninta huoltanut.
    -Suzuki SV1000S & TL1000R D.R. projekti.
    -Yamaha FZR1000@1040 (ex)

    http://www.facebook.com/SuperSpeedMotorsport
  10. #10
    Omassa Honda CBX750F käytetään ilmaa.

    Lainaus omistajan käsikirjasta.

    "Etu- ja takajousitus ovat ilma-avustettuja.

    Ilmanpaine edessä 0 - 0,4 bar
    Ilmanpaine takana 0 - 4,0 bar

    Älä ylitä suositeltua painetta tai jousituksesta tulee kova ja epämukava."
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  11. #11
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Myös 600 GPZ:ssa käytetään ilmaa iskareissa. Paine oli muistaakseni samaa luokkaa, mitä tuossa CBX:ssä. Takaiskarin kovuutta pystyi säätämään aika reilusti tuolla tavalla kuorman mukaan.
    Superbike #7
  12. #12
    Lainaa (Nitrous @ Heinä. 17 2009,14:40) kirjoitti
    Myös 600 GPZ:ssa käytetään ilmaa iskareissa. Paine oli muistaakseni samaa luokkaa, mitä tuossa CBX:ssä. Takaiskarin kovuutta pystyi säätämään aika reilusti tuolla tavalla kuorman mukaan.
    Nyt kannattaa muistaa, että 4 bar on aika paljon vähemmän kuin 25bar paine. "Normaalin ilman" paine nousee tuolla 25bar lähtöpaineella ja kovan lämmön vaikutuksesta ihan toisiin lukemiin ja silloin on se possahduksenkin vaara. Typellä tuo paineen nousu on paljon pienempää.
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  13. #13
    Hohhoijaa, on se sitkeä legenda että typpi laajenisi jotenkin eritavalla kuin ilma (>70% typpeä)... uskokaa nyt että ihan samalla tavalla laajenee typpi ja kuiva ilma lämpötilan mukana. Ideaalikaasun tilanyhtälöä seuraten, tai sitten on fysiikan lait pantu uusiksi.

    Ja ihan eri asiat on kaasuiskarin paine ja "ilmaiskarin" paine. Kaasuiskarissa typen paineella estetään öljyn kavitointia (luokkaa kymmeniä bar), ilmaiskarissa paine on vain 0-pari bar, yleensä kuorman mukaan.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  14. #14
    Typpeä sinne huollossa laittoivat. Sanoi kaveri että ilmaakin jotkut laittaa mutta kerää silloin kosteutta sinne vaan helpommin.

    Rupesin kotona sitten jousen esijännitystä säätämään isolla talttapää meisselillä vasaralla naputtaen.

    Kun jäykkyys oli sopiva ja päätin napauttaa vielä hieman, niin prkle öljyt vaan valui maahan

    Ilmeisesti se pulttiletkuliitos-hässäkkä siinä hieman tärinästä löystyi jolloin se letkun perkele löysäsi sen verran että sieltä välistä pääsi öljyt karkaamaan.
    Lopputuloksena jouduin siis purkamaan koko iskarin säiliöineen ja letkuineen irti ja toimittamaan ne huoltoon.

    Toivottavasti saavat kuntoon pian eikä tarvitsisi köyhtyä kamalasti
    Elämäntapa motoristi.
  15. #15
    Niin ja se paine oli 12bar mikä täytyi olla. Se vaikuttaa ainoastaan vaimennuskykyyn eikä jäykkyteen kuten aluksi luulin.
    Eri asia onkin sitten ilmajousitetut vehkeet joissa se ilma säätelee jäykkyyttä ja korkeutta.
    Tuossa vaan pelkkä jousi jäykkyyteen vaikuttamassa
    Elämäntapa motoristi.
  16. #16
    Tuossa pyörässä on venttiili lisäöljysäiliössä, jonka sisällä on mäntä. Kaasun tulee olla typpeä eikä paine suoraan vaikuta vaimennukseen tai jäykkyyteen. (Alkup. iskarin hinta 1042€).
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  17. #17
    Lainaa (Utah @ Heinä. 17 2009,18:13) kirjoitti
    Hohhoijaa, on se sitkeä legenda että typpi laajenisi jotenkin eritavalla kuin ilma (>70% typpeä)... uskokaa nyt että ihan samalla tavalla laajenee typpi ja kuiva ilma lämpötilan mukana. Ideaalikaasun tilanyhtälöä seuraten, tai sitten on fysiikan lait pantu uusiksi.

    Ja ihan eri asiat on kaasuiskarin paine ja "ilmaiskarin" paine. Kaasuiskarissa typen paineella estetään öljyn kavitointia (luokkaa kymmeniä bar), ilmaiskarissa *paine on vain 0-pari bar, yleensä kuorman mukaan.
    Kavitoivatko lentokoneiden renkaatkin?
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  18. #18
    Takaiskarin käyttölämpötila on noin 60astetta kisakäytössä (kokeile iskaria kädellä setin jälkeen, varo käsiä se saattaa olla kuumempi kuin luuletkaan)
    mm. kuorma-autojen renkaissa käytetään myös typpeä, kaksi syytä typpi säilyy paremmin renkaassa ja ei nosta painetta samalla lailla lämmetessään kun ilma..

    säilyy paremmin siis ei vuoda ulos niin helposti kumin läpi.

    sam enklanniks. ai niin se typpi on enklanniks nitrokeeni =)

    Nitrogen for Tyres
    The subject of using nitrogen to inflate car tyres has received considerable publicity over the past few years; particularly since some tyre retailers have begun promoting its supposed benefits.

    It is well known that nitrogen gas has been used to inflate the tyres of racing cars, aircraft and heavy commercial vehicles for some time. However it is only relatively recently that it has come into use in normal passenger cars.

    So what is nitrogen?
    Nitrogen is a colourless, odourless, tasteless, and non-toxic gas that forms about 78% of the Earth's atmosphere. The benefits claimed for using nitrogen over compressed air for inflating tyres are that it:

    Reduces the tyre's running temperature
    Improves the ride quality
    Increases tyre life
    Keeps tyre pressures more constant
    Slows the rate of pressure loss
    Doesn't react with the tyre and rim materials
    The following is a discussion of these points.

    Reduces the tyre's running temperature
    While there is some truth in this statement, the difference relates to the moisture content of the inflation gas rather than the use of nitrogen per se. In fact, dry compressed air will also produce a cooler running tyre. It's also only likely to be of benefit in cases where the tyres are operating at or near their maximum load and/or speed capacities.

    Nitrogen improves ride quality
    No explanation has been offered as to why this should be the case. There should be no significant difference in the way air and nitrogen behave at normal tyre operating pressures and temperatures.

    Nitrogen increases tyre life
    A tyre's operating temperature plays a part in how rapidly it will wear. A reduction in temperature at high speeds and loads will be beneficial. However claims by some supporters that nitrogen will double tyre life are questionable.

    Reduced pressure build up
    The reason that tyre pressures should only be checked when cold is that the tyre’s inflation pressure increases in relation to temperature. Nitrogen is claimed to provide a more stable pressure range in relation to tyre temperature. However once again the moisture content of the inflation gas plays a bigger part than the gas itself. Any benefits are likely to be achieved only under heavy load and/or high-speed conditions.

    Pressure loss is slower with nitrogen than with air
    Tyre liners and tubes are to some degree porous, and as a result air will eventually leach out. Hence the need to regularly check tyre pressures. Nitrogen, due to its chemical structure, is slower to leak out than compressed air. Therefore the pressure loss is slower. However that doesn't mean that regular pressure checks can be neglected as there is still the possibility of a puncture or some other form of slow leak.

    Nitrogen doesn't react with the metal wheel rim or the tyre materials
    Probably true. The presence of oxygen and moisture inside the tyre can cause oxidisation (rust) of the metal components. There is also a suggestion that air reacts with the rubber of the tyre itself, however it is not clear if this is detrimental or in any way reduces the life of the average car tyre. Because nitrogen is an inert gas and because it is dry, this problem is, in theory, eliminated. However, unless the tyre is evacuated (i.e. the air is removed) before the nitrogen is added, there will still be some air and possibly moisture in the tyre.

    Disadvantages of nitrogen
    Nitrogen also has a few disadvantages that should be taken into account. These include:

    Cost
    Maintenance
    Availability

    tässä Faktaa pöytään, ollos hyvät



    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
  19.  
  20. #19
    Lainaa (lanat @ Heinä. 20 2009,08:48) kirjoitti
    ei nosta painetta samalla lailla lämmetessään kun ilma..

    tässä Faktaa pöytään, ollos hyvät
    Ei pidä paikkaansa tuo paineen nousun erilaisuus, valitan. Kaikki nettiin kirjoitettu ei ole faktaa, vaikka olisi englanniksi

    Muuten tuo oli ihan asiaakin, varsinkin tämä: "However once again the moisture content of the inflation gas plays a bigger part than the gas itself."

    Tästä lienee väännetty ennenkin...
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."