itse kaksi nikamaa luudutettuna, pysyvä iskiashermo vaurio seljäs olen ajannu söpöllä pikku bandulla 700km päivän aikana. Rautaperse mielessä kuitenkin vaikka dagen efter oli jo 700km jälkeen aikamoinen.
Hyvin on kestänyt fazulla ajella tähän päivään asti. Ei mitään ongelmia. Kädet, perse ja jalat puutuu vaan, mutta se on luonnollista![]()
Viimeksi muokannut: Omen; 07.12.2012 klo 12:18.
Mulla on kolme pullistumaa ja lisää tulee(joku perkuleen välilevyn rappeuma tauti tai joku sinne päin, ei voi muistaa ku on aikaa diagnoosista) Joka tapauksessa pyörän päällä pystyy istuun itseasiassa kivut helpottaa. Mutta tarvii olla kyykky jotta osa painosta lepää käsillä, suorassa en varttia pidempään tahdo pystyä istumaan eli pystyasentoiset pyörät joudun omalta osaltani unohtamaan...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Itsellä on selkävaivaa kyllä, mutta en ole huomannut pyörätyypillä olevan eroa. Välilevyn pullistumakin löytyy (löytyi ainakin joskus) Normaalisti ajan customilla pystyssä, nyt melkein viikon ajan kyykyllä. Selkä ei ole vaivannut kummassakaan mallissa, kädet ja ahteri on ne jotka ilmoittavat olemassaolostaan.
Suosittelen myös selkä- ja vatsalihasten kunnossapitoa, jos on selän kanssa ongelmia.
Muoks: niin tossa kysyttiin vissiin minkä verran ajoa selkä kestää? Tankkausvälin, eli 200 km ja vähän ylikin. Jos on pakko.
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Ei ole selkävaivaa onneksi. Käsi puutuu välillä aika paljon, toki venyttely auttaa.
partanen. net
aina ei elämä onnistu eka kerralla.
Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa
Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
ex sähkäri ei kyykystä pidä , siinä jumii niskat ;D
piilteemasta 11€ joku vyötärön tuki, auttaa väsymiseen.
Tedissä kun tekee "kuvitteellista" niin selkä jaksaa pidempään![]()
Sit vois lääkärin määräyksestä korjata noi montut teistä, ne sen vaivan aiheuttaa![]()
XJ750 -83
Specialized Camber Comp 29 -13
TDM900A -08
Fantic trial 200 -79
ei ole ollu koskaan selkäkipuja vaikka ajan yli 700 km päivässä 30-50 luvun pyörillä
<p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937 Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
30-50 luvun pyörissä on ajoasentoon panostettu vähän enemmän kuin näissä nykypyörissä. Silloin on ollut huonot tiet ja ajoasento on ollut tärkeä.(Triumpisti @ Heinä. 16 2009,23:31) kirjoitti
nykypyöräthän menee joko custom hengessä(kuka saa jalat eniten eteen) tai kyykkytyyliin(kuka saa ohjaustangon alimmaks).
nyt on kyllä tehtaatkin ruvenneet tekemään noita fightereita, esim 10 vuotta sitten ei nykyistä nakupyörämarkkinaa oikeastaan ollut vielä. tai kai se oli, mutta tehtaat ei uskaltanut valmistaa, ennenkuin ihmiset vaihtoi itse tangot pois kyykkypyöristä ja osoittivat, että kaikki ihmiset ei halua kyykkypyörää, vaikka sillä radalla pääseekin kovaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Selässä ollut ongelmaa, joskus vihlonut lyhemmilläkin reissuilla, nyt ajoin 3 päivänä 2560km, selkä oli ok, ainut vaan että polvikulma liian jyrkkä tai mikä lie, jalkoja sai oikoa jatkuvasti, tai tuntui että lumpiot halkeaa.
Nyt päivä reissun jälkeen hieman selkää aristaa. Ei kuitenkaan pahasti.
Mopsihan perus matkalehmä 600 Hornetti leveemmällä tangolla.
KTM 690SM
Sama taalla ,selassa ei tunnu mitaan kyykylla, vaikkakin valil.pullistuma ja madaltuneet nikamat,toisaalta mulla kuluneet lonkat ja odotan ilmeisesti lonkkaleikkausta koska kivut kovat 3 tramaalia paivassa +erinaisia sarkylaaakkeita ja molemmat polvet kuluneet loppuun ja leikattu,niissa se kipu tuntuu muttei selassa.Hammasta purren kuitenkin jatketaan(kuusysi @ Heinä. 16 2009,14:13) kirjoitti
![]()
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Ei ole ainoa ei mutta tässä tapauksessa suurin vaikuttava tekijä kun on kyse välilevy(i)stä. Pidin vastaukseni yksinkertaisena koska selän vika (välilevy) oli jo kerrottu.(Le Motard @ Heinä. 16 2009,13:58) kirjoitti
Se ajoasennon staattisuus sen kivun tossa tapauksessa tuo, ei satunnaiset kuopat ja töyssyt tiessä. Kyykyllä ihan niinkuin enduro ym. pyörillä pikkasen keventää persettä päkiöillä niin ei tärähdä kovasti montuissa.
Selkävikojahan on vaikka muille jakaa ja esimerkiksi jos on välilevy huonona ja lisäksi vielä vaikka kyfoosi niin kyykkypyörän "polvet koukussa" asento työntää rankaa normaalimpaan suuntaan. Skolioosin(sivu suuntainen kierous) aiheuttamaan kipuun taas ei oikein pyörämallilla voi vaikuttaa. Mulla itsellä on noi kaikki, lievä skolioosi, pahempi kyfoosi, sakralisoituneet 2 alinta nikamaa ja välilevyongelmat(juu tiedän omituista kun oon vast 26). Just noi välilevyn pullistumat aiheuttaa myös kovaa selkälihasten kireytta mikä tekee kivusta helvetin kovaa ja tuntuu ettei tiedä mitenpäin olisi että kipu lakkais. Tällöin asento joka vie painon pois selältä auttaa. Naku/enduro pyörällä missä on pystyasento välilevyt ovat kokoajan paineen alla.
Edit: lyhensin vähän sun lainausta Le Motard
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Mitenkäs noi lainaukset menee noin? En ole kirjoittanut tota ylempää riviä...(bombertore @ Heinä. 17 2009,01:53) kirjoitti
siunaa varjele
Ylivilkas välilevy löytyy täältäkin, se siis pääsee pullahtamaan pois paikaltaan ja takasin millon tykkää. Selkää juilii vähän väliä jo pelkästään duunissa istuminen. Kävin tänä kesänä juuroopan reissulla, ajoin ekana päivänä 1300km yhtä soittoa, eikä selkä vaivannut normaalia puutumista enempää koko reissulla. Pyöränä on GSXR 1100W kyykky. Viime vuonna kävin Norjassa GSX 600F:llä jonka kanssa oli selkä kipee koko ajan. Tuli silläki reissulla ajettua 900km päivässä mutta sillon piti levätä seuraava päivä. Elikä omien kokemusten perusteella kyykky sopii selälle paremmin mutta kädet ja ranteet on kovilla![]()
Kannattaa myös tutkituttaa selkä, jos jatkuvasti juilii.
Iteltä otettiin rtg-kuvat talvella selästä. Oli jos jonkinmoista taivutuskuvaa yms.
Särky oli välillä jäätävä, mutta kun kuvissa ei mitään kummempaa häikkää näkynyt, ortopedi käski vain syödä särkylääkkeitä. Paikansi se kivun SI-nivelen kohdille.
Nyt sitten pari viikkoa sitten (JO) menin fyssarille käymään. Se käänteli ja väänteli. Totesi sen olevan nivellukko. Ja että mun oikea jalka oli lähes sentin vasenta lyhyempi. Joko nivellukon takia, tai sitten se on voinut johtaa nivellukkon.
Neuvoi TODELLA simppelin pienen harjoitteen, jota sitten oon tehnyt muutaman minuutin päivittäin sen jälkeen.
Toissapäivänä oli kontrollikäynti.. Alle kahden viikon päästä ekasta käynnistä siis.
Ylläri oli melkoinen, sillä jalat olivatkin nyt saman mittaiset!Samoin sivutaivutus meni molemmille puolille saman verran, kun pari viikkoa sitten ero oli 5cm!! Ja kipu on enää todellakin murto-osa siitä, mitä se on ollut.
Eli kannattaa tosiaan mennä oikean tyypin luo vaivansa kanssa.. Mun tapauksessa se oli fyssari.
Ja jos kipu ei lopu ens viikon alkupuoleen mennessä, mulle laitetaan lähete omt-fyssarille, joka avaa mahdollisesti vielä vähän jumiin jääneen nivellukon kokonaan.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
Won't be very long
You will look for me
And I'll be gone</a>
Tähän alkuperäiseen aiheeseen viitaten,
Kyllä kestää - kilokyykyllä piirua vaille 3 tonnia viikkoon.
Välilevyn pullistuman vuosia sitten sairastettuani
täältä yksi ääni kyykkypyörän ajomukavuudelle !
Suosittelen.
Samoin jo edellä mainitut venytykset, keskivartalolihasten
treenaaminen (huom. sisimmät vatsalihakset) jne jne.
Tärkeää muistaa nämä myös silloin, kun selkä tuntuu
kivuttomalta ja luulen sen olevan terve...
![]()
Mulla on kokemusta sen verran, että itse voin ajella välilevyjen ja si-nivelen ongelmieni kanssa, niin suzuki 500 kuin Kawasaki 1100.![]()
![]()
Kokeilin selkävikaisen ystäväni customia ja se oli tasan viimeinen kerta pystyasennossa ajelemista.
Kolmas ystäväni ei paljon voi edes polkupyörällä ajella pullistuman takia, joten yksilölliset viat vaativat ja suosivat eri ihmisille erilaisia pyöriä.PYÖRÄÄ KUITENKIN
![]()
![]()
Suosittelen mahdollisimman erilaisilla pyörillä kokeiluja, jonka jälkeen voi miettiä, että onko hyvä istua pystyssä, takanojassa vai "maata tankin päällä".![]()
![]()
Sieltä sitten valitsemaan yksilöllisesti itselle paras ja vähiten vaivoja tuova tai tietenkin imagon mukainen ja vaivoja tuova. OMAN MAUN MUKAAN!
Jokatapauksessa oleellisintahan on nauttiminen, siis pyöräilystä omalla tavallaan nauttimisen ilo jokaiselle.
Tämän on kirjoittanut Paappan ulkoinen lisämuisti, jonka Paappa hankki monimutkaisen etsinnän ja odottelun tuloksena.
Kiitti kaikille hyvistä ja asiallisista neuvoista. Näin on, että venyttelyt tahtovat unohtua kun hyppää pyörän selästä eikä vaivoja tunnu olevan. Vasta selän kipeydyttyä muistaa aloittaa selän monipuolisen liikuttamisen ja venyttelyt. Pitäisi tuo asian mullakin olla jo takaraivossa kun aikoinaan n.20 vuotta sitten jouduttu operoimaan selkä välilevyn pullistuman takia.(TeroT @ Heinä. 16 2009,08:06) kirjoitti
Mutta kun mulla tää harrastus on vielä aika tuore, kolmas kesä alkoi ja eka kesä kun mulla on pyörä heti ajokauden alettua! Olen siis vain ajellut, toki työssä oon päivät, mutta loma meni ajellessa. Nyt kun oon ollut liki 2 vk ajamatta, mutta sitä ennen kilometrejä kertyi liki 7000.
Mopottelusta en luovu, ajan tällä pyörällä tämän kesän, mutta lyhyempiä matkoja. Ensi kesäksi täytyy todella miettiä toisenlaista pyörää, ellen sitten talven aikana saa kroppaani siihen kuntoon, että kestää customin päällä.
Tupakasta olen luopunut n.12 vuotta sitten, mutta ruoka on maistunut sen jälkeen paremmin ja kiloja tullut lisää - siinä yksi syy lisää selän huonoon kuntoon! Vasta keväällä kuntoutuksessa testi osoitti, että selkä tarvitsee vahvistavaa kuntoilua, samoin vatsa, vaikka asteikolla 1-5 vatsalihakset olivat kuntoa 4, selkä 3. Vaan mitä oon tehnyt asian eteen- olen ajanut moottoripyörällä eikä se riitä kuntoiluksi.
VT750C4
"ymmärrys kasvaa kokemuksen myötä"
Itellä kävi tosiaan vähän samalla tavalla kun ostin ensimmäiseksi pyöräksi Honda Shadows ja ensimmäisen pidemmän ajon jälkeen huomasin että lumilautailussa loukattu (Ja sittemmin unohdettu) häntäluu alkoi taas vihottelemaan.
Nyt kipu on melko jatkuvaa kun pyörä on joka päiväisessä käytössä. Toissapäivänä eksyin ajon jälkeen leffaan ja en tiennyt miten päin olisi tuolissa istunut ettei ois kivistänyt=)
Itse vaivalle ei kuulemma voi tehdä mitään että se on mikä se on joten tulin tulokseen että ainut vaihtoehto on vaihtaa pyörä jossa ajoasento on eri. Noh ei siinä, oli kiva kokeilla customia ajankanssa ja todetä että ei se vaan mulle sitten sovi.
Nyt alkaa uuden pyörän etsiminen ja tuon kauppaaminen.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Sun pitää ostaa joku todella kyykky niin on maha tankissa ja munat penkissä(WDW @ Heinä. 23 2009,18:02) kirjoitti
ei satu persiiseen
sattuu johkin muualle
![]()
YZF1000R
Tuttu vaiva. Tähän auttaa kyykkypyörä. Paino lepää käsillä ja jaloilla. Jos vielä ajelee päkiät jalkatapeilla, niin ei ole mitään ongelmaa häntäluun kanssa. Aina vain paranee, jos pysyttelee mutkaisilla teillä eli harrastaa liikuntaa siinä pyörän päällä vaihdellen painopistettä mutkien mukaan jalalta toiselle.(WDW @ Heinä. 23 2009,18:02) kirjoitti
Oletko fysiatrilla käynyt? Ainakin itsellä on sitä kautta saanut apua. Jos sattuisi olemaan vaikka kiinnikkeitä kasvanut häntäluun ympärille, niin sopivalla jumpalla saa helpotusta.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
En oo kyllä käynyt. En oikeestaan ees ajatellut kun tuomio oli vaan että häntäluu on vähän sellanen ettei sille voida paljoa tehdä. Mutta voishan tota kokeilla. Ei siitä ainakaan haittaa voi olla.(NOx @ Heinä. 23 2009,20:31) kirjoitti
Vaikeinta on taas vaan valkata uus pyörä jota lähtee kattelemaan *![]()
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
^Ehdottomasti kannattaa käydä fyssarilla.
Kuten mäkin tuolla ylempänä kirjoitin, ortopedin tuomio oli lähinnä "voivoi" ja että "ei siellä mitään pitäis olla" ja hoidoksi sain "syö särkylääkkeitä", kun fyssari taas neuvoi ekan käynnin jälkeen yhden todella iisin jumppaliikkeen, joka muutti jo viikossa mun selän ku uudeks.
Vielä tarvii käydä kuitenkin omt-fyssarilla, jonne sain lähetteen. Se avaa täysin loppuun sitten sen nivellukon, joka mua oli vaivannut. Kun ei tahdo ihan kokonaan aueta jumpalla. Nyt noin kolmen viikon jälkeen kun kuulemma pitäis olla KAIKEN kivun hävinnyt.. Mutta kun ei ihan ole, melkein vain...
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
Won't be very long
You will look for me
And I'll be gone</a>
Mulla sekä 600 cbr:n että 1000 vtr:n kanssa 200 kilsaa ollu melko maksimi kunnes tajusin et reppu selässä ei tunnu missään. Nykyään aina yli 100 km lenkille (ei se kipu lyhyemmällä lenkillä tunnu) reppu selkään ja jotain turhan tärkeää kyytiin. Toimii mulle..
Yamaha DT 125 R ´84
Honda NS 125 F ´86
Honda CBR 600 F ´93
Honda VTR 1000 F ´97
Harley-Davidson XL 1200 R
Selkä paskana voin ajaa pyörällä ja hyvin, mutta päälle- ja pois nousut ovat todella tuskaisia. Sen ajaa, minkä tankilla pääsee![]()
Lahjattomat treenaa
Mitenkäs tuollainen nivelletty selkäpanssari, munuaisvyön kanssa? Ei ole kalliita, sujahtaa hyvin ajotakin alle ja kaatuessakin suojaa varmaan hiukka paremmin selkää kuin (tyhjä) reppu. Lisäksi ajossa selän tuki on ihan toista maata kuin repulla - vaikka repussa erillinen mahavyökin olisi kiinni(Popi @ Heinä. 23 2009,23:05) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Pisin yhtäjaksoinen matka jonka oon ajanut oli Tampere - Turku jonka ajoin ilman pysähdyksiä eikä se ottanut mihinkään muuhun kun juurikin edellä mainittuun häntäluuhun. Kotipihaan päästyään pyöränpäältä nouseminen oli sinällään oma lukunsa kun jokanen liike sattu perseeseen.
Noh pitää kattoa jos kesäloman jälkeen sais töistä (sairaala) jotenkin puhuttua lähetteen fysiatrille.
Jotenkin vaan näyttäis että pienellä rahalla saa hienompia customeita ku kyykkyjäTulee vaikea metsästys.
Buell XB12S -08
Terhi, kerropa millaisella liikkeellä harjoittelet?
Nimittäin liikkeitä kaivattaisiin ja olisi kiva kuulla, vaikka varmaankin jossain vaiheessa (talvella, kun on aikaa) niin menenkin fysioterapeuttia moikkaamaan.
Kiitos!![]()
Mulla on ollut sekä nakupyöriä, että pikkasen kyykymmän ajoasennon omaavia laitteita. Selkävaivoja oli silloin tällöin ajaessa, mutta selkävaivat hävisivät oikeestaan kokonaan duunipaikan vaihdossa... Häntäluun kipeytymistä olen kyllä havainnut tän nykyisen pyörän kanssa, varsinkin pitkillä siirtymillä. Nykyinen satula saattaa olla pikkasen liian kova mun persiille, sillä Road Kingin selässä ajoin viime kesänä viidessä päivässä 2650km, eikä sen pehmeässä, mutta silti tukevassa penkissä ollut mitään ongelmia. Satulan vaihdolla saattaisin päästä omassakin pyörässä perseen puutumisesta, mutta sitä on aika kallista kokeilla...
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Munuaisvyö on auttanut minulla, yhdessä kuntosali käyntien kanssa kestämään nuo ajamani kilometrit. Vaikka välillä kovastikkin selkä reistailee. Itse ajelen customilla ja munuaisvyö tukee selkää samoin kun se lämmittää jos ajelee viileämmillä keleillä. .....muistaa pitää taukoja riittävästi kun tankillisella pääsee tuon n. 200km![]()
Honda VT 600C -90
Tunturi Tiger
Kestäis varmaan pitempäänkin jos ajamalla ajetaan, mutta tankille on pakko pysähtyä reilun 300km:n välein![]()
![]()