Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
    Paremman puoliskon 2006 vuoden ER6N kuristettiin alku viikosta. Kuristus tapahtui ihan merkkikohtaisella sarjalla. Ruuvi rajoittaa läppärunkojen avautumista, eli kaasu aukeaa vain 30 astetta. Penkin alle tuli irtonaiseen liittimeen toinen pää, joka yhisti kaksi johtoa liittimen sisällä. Vaikeesti selitetty..

Kuristuksen jälkeen on mittaristossa alkanut FI-valo palamaan. Valo syttyy aina kun on ajanut noin 10-20km, sateessa tai kuivalla, kylmässä tai lämpösessä. Onko kellään vastaavaa kokemusta ja voisi kertoa mistä tämä johtuu??

Kurisarja asennettiin liikkeessä ja kun sinne soitin, niin sanoivat ettei mitään vikaa ole jos pyörä toimii normaalisti.
    Pyörä siis tuntuu toimivan täysin normaalisti, mutta ei tuo FI-valon palaminen kyllä normaalia ole.. ja jotenkin tuntuu että pyörä käy kuumempana.

Kuristamisesta kiinnostuneille tiedoksi, että kuripaketti maksoi noin 70e ja asennuksineen noin 110e.

Vaikeeks menee mopoilu ku lakia yrittää noudattaa...
    Lue/luetuta vikakoodit, jolloin tiedät mistä herjaa. Harmi kyllä, en osaa neuvoa koodien selityksiä pyörääsi, mutta esim. 10r ja 6r:ssä se tapahtuu penkin alla oleva diagnostiikka-liitin maadoittamalla ja tulkitsemalla valon vilkkumisen perusteella mitä koodia antaa.

Itselläni on edellä mainittuihin laitteisiin tehtaan service manuaalit, mutta pelkään, etteivät ole yksi yhteen.. Ihme, etteivät huollossa vaivautuneet koodeja tsekkaamaan..
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
    Ai niin, lisätään vielä että vaimon 6r:ään tuli myös vastaavanlainen kurisarja estäen läppärungon kääntymistä ja jonkinlainen liitinmokkula bensapumpun johtojen väliin.
    Mitään valoja ei syttynyt, mutta moottorin toimivuus heikkeni selkeästi. Kone sammui itsekseen kytkin pohjassa risteyksiin tullessa jne.. Samoin kuumakäynnistyvyys ja liikkeellelähdössä tapahtuvat tukahtumiset alkoi ottaa päähän. Johtomokkula lähti tankin alta kiitämään kun totesin, ettei siitä ole mitään iloa.
    Eivät itse asiassa osanneet edes sanoa, mitä virkaa sillä varsinaisesti on. Tarpeellinenhan se ei ole, sillä voihan vakiollakin ajella pintakaasulla.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
    Rupesko vaimosi pärrä pelaamaan "liitinmokkulan" poiston jälkeen normaalisti? Tuli tässä mieleen että heitän sen itsekkin lepikkoon.. Harmittaa vaan, että kurisarja on merkkikohtainen niin luulis sen pelaavan moitteettomasti. Jos jollakin on ohjeita miten ernosta luetaan vikakoodit ja mitä mikäkin tarkottaa niin viestiä vaan tulemaan!!
    Ernon vikakoodit luetaan myöskin penkinalla oleva liitin maadoittamalla ja Täältä löytyy korjaamomanuaali jossa on hyvät ohjeet
    Lainaa (milefour^ @ Heinä. 16 2009,09:20) kirjoitti
    Rupesko vaimosi pärrä pelaamaan "liitinmokkulan" poiston jälkeen normaalisti? Tuli tässä mieleen että heitän sen itsekkin lepikkoon.. *Harmittaa vaan, että kurisarja on merkkikohtainen niin luulis sen pelaavan moitteettomasti. Jos jollakin on ohjeita miten ernosta luetaan vikakoodit ja mitä mikäkin tarkottaa niin viestiä vaan tulemaan!!
    Samalla tuli modifioitua sitä mekaanista puolta... kaasu kääntyi tuon jälkeen hiukan enemmän. Vastaus: pyörä toimi sen jälkeen normaalisti. En siis osaa sanoa oliko ainoastaan mokkulan poiston ansiota vai lähtikö karstat mukana..

Tsekkaa Juha_O:n linkeistä se diagnostiikka, niin tiedät onko vialla mitään tekemistä kurisarjan kanssa vai ei.

Moottorin valmistajahan ei ole suunnitellut konetta alunperin 25kw:ksi, joten se on jälkikäteen toteutettu viritys. Sillä johtosarjalla voi olla mahdollisesti jotain tekemistä esim. päästöjen kanssa. Meillä ainakin selkeästi huononi toiminta tyhjäkäynnin paikkeilla.
    6r:ssä on muistaakseni avautumiskulma vain 11 astetta, joten se oli kammottava ajettava. Kahva kääntyi muutaman millin! Ei todellakaan opeta ajamaan moottoripyörällä kun holhotaan kahvan liikettä. Opetti joka mutkasta lähtemään täyskaasulla, kun muuten ei olisi menty ollenkaan..
    Kiitos vaan neuvoista.
    Pitää tänään koittaa kattoa nuo vikakoodit kuha vaa
    töistä pääsen.
    Omasta mielestäni on kyllä todella köppästä tuo kuristaminen.. onneks ens kesänä saa heittää kuriosilla vesilintua
    Pitää koittaa vikakoodien jälkee vielä sitä mötikän poistoa, kuha nyt vaa sais pyöräm pelaamaa kerra siitä maksettuki on
    Itelä kans sama kurisrja paikoillaan. Siitä fi-valosta ei kannata kauheasti murehtia, ekoissa (06) kutosissa ecu liian herkällä ja valo alkaa palamaan joissain pyörissä (kuten omassani, kuristussarjalla ja ilman) tasakaasulla ja kostealla säällä. Käytännössä täällä pohjosen kesässä joka ajokerralla...

aiheesta on keskusteltu suunnilleen tämmösellä otsakkeella "er-6 ongelmia :o"

ootan kyllä kieltämättä innolla kun saan kuristuksen ottaa pois. Jäljellä enää 41 päivää!
    Kawasaki ER-6n '06
    Hyvä että muillakin on samoja ongelmia meillä tuo pärrä vaan ei fi-valoa näyttänyt kertaakaan täystehona, jolla viikon pari kerkesin ajella. Harmi vaan jos jostain mitättömästä alkaa valo palaa ja sitten ku siihen ei kiinnitä huomiota, vaan tottuu siihen palamiseen ja sattuu joku isompi vika ja hajottaa koneen.. Toivottavasti tämä on vaan ominaisuus.
    Huoltoliikkeessä tosta sanoin, että olin netistä lukenu että kosteassa valo syttyy. Sanoivat, että kyllä se on ihan ulko käyttöön tehty pyörä, ei sen sais palaa.
    Paljos oot muute ajellu tolla vaikka valo palaa? eikä mitää vikoja oo ilmaantunu.

Ja kyllähän tuo paljon mukavampi peli on täystehona. Pitää välillä oikee miettiä että kummalla lähtee, 636ninjalla vaiko ernolla kaupungissa pirun hauska vehe tuo erno.
    nyt sain vikakoodit luettua. Koodit oli 62 ja 94 eli subthrottle valve actuator ja oxygen sensor out of range. Laitan takasin penki alle sen liittimen mikä on täystehossaki ja käyn koittaa rupeeko enää valo palaa. niin ja 13 inlet air temperature sensor oli yks koodi

Olet oikeassa, tässä "tottumisessa" on tosiaan se vaara olemassa, että jos jotakin oikeasti hajoaa niin et välttämättä huomaakaan. Riski on vaan otettava tai sitten vaihtoehtoisesti vaihdattaa se ecu (jos se nyt sitten on siitä kiinni tuo homma). Ja kyllä se korjaamonmieski on oikeassa, mutta... Täytyy kattoa jos syksyn huoltossa hoidettas se homma jollekin tolalle, jos se nyt ei tuhottoman kallista ole. Pyörä tietääksemme erinomaisessa kunnossa valon palamisesta huolimatta.

Valo päälä olen ajellu jonku sata kilsaa kerralla (en yksinkertaisesti jaksa välittää siitä). Kun koneen sammuttaa valo katoaa n. 5 minuutiksi. Tälle pyörälle olen 4. omistaja ja edellinen kertoi valon syttyneen ekalla hänen ajolla. On siis oletettavaa, että tässä pyörässä se on vilkkunut lähes alusta asti...

Mielenkiintoista tietää tuleeko minkälaisia koodeja täystehomolikalla!
    Kawasaki ER-6n '06
    Laitoin takasi sen teysteholiittimen ja 50km tuli pyörän mittarii. Tulos: valo ei syttyny kertaakaan! ja pyörä näytti pelaavan hyvin. Ei muutaku lisää kilsoja tuolla kokoonpanolla. Kirjottelen tänne sit jos valo vielä syttyy tai pyörä ei pelaa kunnolla tolla täysteholiittimellä.. mitä kyllä epäilen vähä.
    Jos joku vielä suomentais tarkallee mitä nuo koodit tarkottaa ja mikä tehtävä niillä osilla on.
    Ajattelin palata asiaan vielä ko "tälle kesälle" muistaa.
    Itse sain otettua kuristukset ihan syksystä vasta pois eikä niinä muutamana ajopäivänä, mitä oli ennen lumikelejä, valo syttyny.

Muutaman satasen ehkä ehdin ajella, mutta kylmäkin ja kostea myös oli, että ehkäpä se on siinä kuripalikassa se mysteerin syy.

Ensi kesää odotellen...
    Kawasaki ER-6n '06
    Morjesta!

Herätellääs vähä tätä topiccia, eli minunkin er-6n (-06) palaa tuo FI-valo kun ajaa isolla tiellä tasakaasulla. Luin aikaisempia viestejä ja sain käsityksen, että tuon FI-valon syttymisen saisi pois liittämällä täysteholiittimen takaisin? Haluaisin kuulla teiltä jotka olette näin tehneet, että toimiiko ja tarvitseeko tehdä muuta kuin liittää se liitin? Toivottavasti saadaan lisää juttua tästä aiheesta auttamaan muita tämän häiriön riivaamia.
    No minun eka reissu tälle vuelle toteutui semmoisissa keleissä, että ennen vanhaan olis valo palanu koko matkan - nyt ei vilahtanutkaan. Ehkäpä liittimen vaihto vaikutti minun pyörässä, saa nähdä. Ilmottelen kyllä jos ongelma palaa!

Kawasaki ER-6n '06
    Itse en ole mikään pro näissä mp-jutuissa. Sen haluaisin vielä tietää, että mitenkäs ne liitimet siinä nyt ovat, siis kun on laitettu 25kW kurisarja. Ja missäs siellä se tt-liitin on, jos nyt itse saisin tämän homman tehtyä. Eli ohjeita kaipaan!
    Eli tässä pyörässä kuristus tapahtuu kahta osaa käytäen:
    1. ruuvi rajoittamassa kaasun liikettä
    2. penkin alla, ajoasennosta oikealla katsottuna, melko takana reunan alla on piilossa semmonen musta liitin, jossa keltasia kumeja. Liitin ei mene kiinni mihinkään, ja on muistaakseni kiinni jossaki sielä reunan alla.
    Jos pyörä rajotettu, liittimessä on johtolenkki.
    Jos pyörä on täystehonen, liitimessä on neljä keltaista kumia.

Suomeksi sanottuna sulla pitää se tt-liitin olla jossaki tallessa, että voit sen vaihtaa paikoilleen. Ja sitten tietenki muistat ottaa ruuvin pois (löydät kun väännät kaasukahvaa ja seuraat sivusta, että mihin se toppaa) sekä muutoskatsastaa pyörän.

En ole varma siitä tt-liittimestä sitten, että onko sillä joku oikea virka - toimisiko ilmankin, sitä en tiedä...

Toivottavasti autto yhtään.

Muoks typo

Kawasaki ER-6n '06
    Siis jos oikein ymmärsin, niin pyöräkö olisi tämän jälkeen täysitehoinen, eikä enää 25kW? Vien tässä joku päivä liikkeeseen niin saavat siellä miettiä mitä tehdä..
    Joo oikein ymmärsit, pyörä on täystehoinen kun ruuvi on poistettu ja kuristusliitin vaihdettu myös pois.
    Kawasaki ER-6n '06
    Onkos mitään mahdollisuutta saada tuota FI-valon palamista pois siten, että pyörän pitäisi kuitenkin 25kW. Ei vielä kortti riitä tt pyörään ja en halua ottaa sitä riskiä, että jään kiinni 25kW papereilla.
    Ilmeisesti se Fi-valon palaminen johtuu yliherkästä ECU:sta, voithan huollossa pyytää niitä vaihtamaan sen - silloin muistaakseni on joillaki ongelma poistunu...
    Kawasaki ER-6n '06
    Osaatko vielä sanoa mistä löytyisi tähän sopiva ECU tai kuinka paljon uusi ECU tulisi kustantamaan?
    Mieki sitä aluksi pelkäsin sitä valoa, mutta ajelin koko viime kesän 25 kw valo palaen. Onhan siinä se vaara, että oikeasti tulee joku vika.

Pyörän sähköliittimiä ei välttämättä ole joka paikasta kauhean hyvin suojattu, jolloin ecu tutkii siellä olevan sähköhäiriön. Ainakin mulla tuo tuntu sopivan kuvaa kun fi vilkkui kostealla säällä, eikä ollenkaan aurinkoisina päivinä.

En tiä ollenkaan kustannuksista, toisesta ketjusta muistan lukeneeni, että niitä on vaihettu... Ketju
    Kawasaki ER-6n '06
    Liikkeessä kun ottivat pyörästä kurit pois, löivät vain minigrip-pussin sen liittimen suojaksi, kun en edelliseltä omistajalta tajunnut pyytää sitä "täysteholiitintä". Eli hyvin pelaa ilman mitään liittimiä
  25.  
    Tervehdys
    Olen44v mies ja ekapyöräksi valitsin er-6n.sarviin parit korotuspalat ja peileihin levitypalat ja etupleksiä(tuulilasi) pistin parilla muovinpalalla vähän pystympään ja hyvin rupes tuuli menee yli ja pakkohan sitä oli "kerran" ajaa vähän kovempaakin 185 oli mittarissa ja en tiedä minkä verran vielä olis mennyt mutta varaa jäi koska järki vähän palauttui päähän ja himmasin.itse olen 175 ja painan 105 ja hyvin on pyörä minulle riittänyt 6000 kilsaa ajellut,ai niin alussa kädet puutu mutta väsäsin paksummat tupit ja helposti olen ajanut 200 km kertaakaan pysähtymättä.
    Mutta sit asiaan eli siihen vikavaloon.
    mulla pyörä 08 ja mittariin 17800 ja rupes vikavalo palaan.vika löytyi vikakoodeja lukemalla siis sillä johdolla mikä on satulan alla johtonipusta irtonaisena(oikealla puolella) se kun laitto maihin niin mittarissa alko tuleen morsetusta mistä helposti pysty lukemaan mikä on vikana.
    Mulla oli mennyt kivi jäähdyttimen tuulettajaan ja se oli polttanu sulakkeen ja tullettimen moottorin,kyselin uutta, olis maksanut pelkkä tuuletin 485 euroa mutta onneksi löysin romuttamolta pikkasen pienemmän tuulettimen mutta uuden ja maksoi 80.
    Ja taas mennään ja nautitaan
    44aloittelija