Pyörä on CBR 600F -00. Mittarissa reilut 35000km.
Ongelmana on siis se, että usein vaihtaessa esim. valoihin pysähtyessä korkealta vaihteelta vapaalle (monta porrasta peräkkäin) ja siitä edelleen ykköselle, vaihde ei vaihdu vapaalta ykköselle. Kytkintä joutuu käyttämään välissä ylhäällä (kun vaihde on saatu vapaalle), jonka jälkeen vaihde suostuu menemään myös vapaalta ykköselle. Muuten vaihteet pelaa kyllä OK, ainoastaan ko. tilanne tuottaa ongelmaa.
Ihan normaaliako, vai missä vikaa... ?![]()
Kyllähän tuo usein noin on, itse "valmistaudun" pysähtymiseen jo vauhdissa pienemmälle vaihdellen. Tuo ykköselle vaihtaminenkin joskus vaatii hieman kytkimellä tai pyörää hiukan liikuttamalla auttamista.
Onko muuten tyhjäkäynti kohdallaan, liian kova tyhjäkäynti saattaa vaikeuttaa ykkösen "löytymistä", ja myös kytkimen säädön oikeellisuus.
Älä korjaa ehjää....
Eikös tuo kuulosta ihan normaalilta? Itelläkään ei mene kunnolla vaihteet päälle jos hyppii tuollain monta pykälää alaspäin, mutta kytkimen ylhäällä käyttäminen korjaa tilanteen. Itse en ainakaan huolestuisi tuosta.
Tyhjäkäynti on kyllä usein vähän kohollaan(?), siinä n. 1400 kieppeillä pyörii. Suositushan oli kait 1200 +-100? Tai miten lie mittari valehtelee, meneekö kuitenkin rajojen sisään...
Mutta kiitti tiedosta... Ei siis syytä huoleen.![]()
Tässäkin tapauksessa kuten monessa muussa tilanteessa mopoillessa auttaa ennakointi. Eli ajoissa pientä sisään. Kannattaa opetella vaihtaa samaan aikaan kun jarruttaa.
cb350 * fz6s * cbf1000
Ite tulee esim. valoihin jarrutellessa tiputeltua alaspäin ja kakkoselta tuntuu olevan helpompi saada jäämään vapaalle valoissa seisomista varten. Ja kun on kerran päästänyt seistessä kytkimen jo ylös, ei se ykkösen kytkeytyminen ainakaan Hornetissa tunnu vaikeuksia aiheuttavan...
KTM 1290 Super Duke R '14
Normaalia tuntuu olevan myös CBR1000 mallia -95 tämä samainen tilanne.
Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900