Moro
Kysyisin että kuinka moni on suorittanut tuon rautaperseajon tai aikoo suorittaa?
http://www.ibafinland.fi/index.php
GS500E
Muistaakseni ainakin Iban keskustelupalstan puolelta löytyy tilastoja noista ajoista, varmaan ajajien määrätkin.
Mutta joo, SS1000 ajettu. SS2000K suunnitteilla, jos pyörä kestää keskikesän ratapäivät ehjänä.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Suomessa on suoritettu kaiken kaikkiaan vähän yli 3.000 IBA Finlandin hyväksymää ajoa n. vuodesta 2000 alkaen. Henkilöitä hieman vähemmän, koska joukossa on kavereita, jotka on ajaneet useita ajoja. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu. Joka vuosi n. 75 % on ensikertalaisia ja niistä vain pieni osa hurahtaa kunnolla ja ajelee enemmänkin myös vaativampia ajoja.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
onhan tuo tullu käytyä pariin kertaan, ss1000 ja ss1600k, jälkimmäisen ajon paperit vielä vetämässä.. edelliskesänä yksi päällä ja tänä kesänä kyytiläisen kans.
jos ens kesänä sitte uudestaan, kenties...
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Vähän asian sivusta ja siihen liittyen *
Mitenkä olette reitin suunnittelleet rautaperseajoon?
Kysyn tätä siksi, kun nämä karttaohjelmat vie lyhimmällä reittivalinnalla aika pienille hiekkateille.
Voithan toki ajella isompia teitä. Ota kuitenkin huomioon, että ajo tarkistetaan lyhimmän reitin mukaan. Pidempi reitti saattaa kuitenkin olla nopeampi.(Moksu @ Heinä. 16 2009,13:33) kirjoitti
Viime viikolla tuli sähköpostia, että toukokuinen S1000 ajoni oli hyväksytty. Oli oikea huurreperseajo. Yöllä oli neljä astetta pakkasta, kun lähdimme liikenteeseen.
- Engine MC -
Tosiaan näinhän se on *(Artsi @ Heinä. 16 2009,17:01) kirjoitti
Onnea suorituksellesi *![]()
Tällä pari kautta vanha ss1000.. mut hyvin on fiilarit mielessä
- aurinko takana
- hanskoja ei oo koskaa liikaa
- melu väsyttää
- liika safka väsyttää
- muista kuitit
- keskeytä jos et jaksa
Ajo sinäsä on ihan kiva, näkee suomee ja parin pyörän porukalla mukava ajaa, tauotukset 150km välein ja loppupään pätkiks ei kannata valita mutkaa. Ja nopeimmat reitit o tylsimpiä, jokaasen motarin vieres menee 2- tai 3-numeroinen tie mitä pal mukavampi ajaa, ja matka o sama![]()
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Aivan noin!(foxterrier @ Heinä. 16 2009,21:26) kirjoitti
Ja väsyneenäkin pitää noudattaa ennalta suunniteltuja tankkauspisteitä. Meinasi yhdestä tärkeästä pisteestä unohtua kuitti, kun laskimme bensan riittävän mainiosti seuraavaankin kaupunkiin ja meinasimme hurauttaa ohi. Onneksi joku muisti miksi täällä piti pysähtyä. Ja kuittien kellonajat pitää muistaa tarkistaa joka paikassa, että ovat edes suunnilleen oikeassa.
- Engine MC -
Vastausta en tiedä, mutta sen tiedän etten moiselle reissulle eläessäni lähde. Pitkissä matkoissa mitään pahaa ole, mutta joku muu juttu kuin omien rajojen koettelu siinä täytyy olla ideana..(sirpalainen @ Heinä. 14 2009,11:44) kirjoitti
Ei omien rajojen koettelussakaan sinänsä mitään, mutta miksi tuottaa itselleen tuskaa niin mukavalla vehkeellä kuin moottoripyörä?
En näe rautaperseajoissa järjen hiventäkään, mutta ehkä en vaan oivalla jutun ideaa. Jospa joku valottaisi, mikä moisessa kiehtoo..?
Vai olisko se sitten niin, ettei tällasella 250-300 tkm mopolla ajaneella ole vaan enää tarvetta todistaa mitään itselleen, eikä muillekaan?
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Rautaperseajossahan se nimenomaa selviää miten mukava se oma pyörä oikein onkaan.
Tosin ketään sellaista tuskin onkaan kellä ei persus puutuisi jossain vaiheessa mutta kun maltaa pikkaisen jaloitellä tankkausten yhteydessä niin kummasti sitä taas jaksaa. Rautaperseajossa huomaa myös senkin että ei tarvita nopeustajoituksia rikkovia nopeuksia ja silti matka vaan etenee.![]()
R1250RT, R1200GS, G650X
Moottoripyöräilyä aika harvoin perustellaan järkisyillä. Mitä järkeä sinulla on ollut ajaa 250-300 tkm moottoripyörällä, eikö vähempikin olisi riittänyt ? Anna nyt vaan poikien ja tyttöjen ajaa ja nauti omasta ajamisestasi.(J@ck @ Heinä. 17 2009,19:31) kirjoitti
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Jos vuonna -73 maratonin mittainen juoksu tuntui hyvältä.... niin, nyt rautaperseajo moottoripyörällä tuntuu *ainakin yhtä hyvältä......(hondamania @ Heinä. 17 2009,20:44) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
Pyörät on tehty ................
Niin, ihan varmasti nautin, tuo oli vaan ihmettelevä kysymys - siis en vaan oikeasti ymmärrä. Mun mielestä rautaperseajolla ja moottoripyöräilyllä kun ei ole oikein mitään tekoa keskenään.(hondamania @ Heinä. 17 2009,20:44) kirjoitti
Jos on, niin kertokaa nyt joku ihmeessä mikä on se rautaperseajon pointti. Sitä, mikä moottoripyörissä ja moottoripyöräilyssä viehättää, minulle ei tarvitse kertoa. *
Mitäkö järkeä kilometrilukemissa..? No ei varmaan mitään, mutta mukavaahan tuo on ollut ja onhan noihin kilometreihin vuosia tarvittu.. Varmasti nautin ja annan ajaa, ei siitä ole kyse. En vaan käsitä... *
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tuskin tarvitsee käsittääkään. Toiset juoksee ultrajuoksua, toiset polttaa bensaa tuntitolkulla pyörän selässä. Kyllä minä ainakin ihan hyvin ymmärrän, itsensä voittamisestahan tuossa lienee kyse, tai sitten ihan vaan siitä että joskus on kivaa tehdä jotain joka vaan on hölmöä. Itsekin voisin lähteä, mutta tuollainen turha papereiden lähettely ei oikein kiinnosta. Saattaa olla, että pitää ajella tuollainen ihan omaksi huviksi.
Tietty jos saisi jostain 50cc vehkeen joka kulkisi sen tarvittavan 80-90 km/h ja kestäisi tuon 24 tuntia, niin sitten voisin vaikka lähteäkinSiinä olisi jo Esson baarissa kertomista.
Tällä periaatteella oon itekki tota reittiä kattonu ja laskeskellu.(foxterrier @ Heinä. 16 2009,21:26) kirjoitti
Kyllähän siitä pitää ehtiä maisemistakin nauttia. Ja kyllähän siinä ehtii 1600 kilsaa ja 24 tuntia on aikaa *![]()
Siitä ei ole kauaa aikaa, kun Aamulehden yleisönpalstalla joku kirjoitti samanhenkisen ihmettelyn. Hän ei ymmärtänyt lainkaan, miksi jotkut tuottavat itselleen tuskaa ajamalla niinkin epämukavalla välineellä kuin moottoripyörällä, kun voisi ajaa mukavalla ilmastoidulla taikamatolla. Tässä linkki aiheesta käytyyn keskusteluun, jos et tiedä mistä puhun. Olet nyt samassa tilanteessa kuin tuo taikamaton kuljettaja. Mutta ei siinä mitään, niitä käsittämättömiä ihmettelyn aiheita riittää meille jokaiselle. Joskus ollaan ihmettelijöitä, joskus ihmettelyn kohteena.(J@ck @ Heinä. 17 2009,19:31) kirjoitti
Viikonlopuksi oli luvattu hellettä ja auringonpaistetta koko Suomeen. Pääsin neljältä töistä ja ajoin moottoripyörällä läheiselle huoltikselle tankkaamaan ja jäätelölle. Olisin vapaa koko viikonlopun ja halusin vain ajaa moottoripyörällä. Niinpä sitten ajoin. Ajoin, koska halusin ja minulla oli siihen mahdollisuus.(J@ck @ Heinä. 17 2009,19:31) kirjoitti
Kyllä sinulla vähän on tarvetta todistella, koska nuo kilometrit piti tässä kohtaa tuoda esille(J@ck @ Heinä. 17 2009,19:31) kirjoitti
Ja onhan siinä vakuuttava määrä matkaa ajettu, joten
siitä sinulle täältä päin, itsellä kilometrejä on kertynyt vasta hiukan yli 11 tkm ja ensimmäinen kokonainen ajokausi on menossa.
Ei muakaan. Ajon jälkeen kuitit lojui yli viikon pöydällä, kun ei kiinnostanut. Ei ne alkaneet kiinnostamaan tuon viikonkaan jälkeen, mutta tulipa lähetettyä kuitenkin. Pikkuhomma, vähän niinkuin roskien vieminen roskikseen.(velijussi @ Heinä. 18 2009,01:45) kirjoitti
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
J@ckille: ei siin mitää järkee ookkaan. Mäkii aikonaa vaan halusin kattoo pystynkö sen ajaan.. loppupelis ois menny toinen pätkä viel perään ss2000-säännöillä, ei vaan ollu suunniteltuna. Ja mullakii takana 30v, 23 mopoo, puol miljuunaa mailia yms, ny intressit pikkuhiljaa jo kääntyny muuanne, ei varmaan montaa tonnia tuu tänä kesänä... aika aikaasa
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
No tulipa tuo tonninen rautaperse ajettua.
Lähtö 20.7.09 klo 10.17 ja paluu 21.7.09 klo 9.47
Reilu puolet tuli ajettua vesisateessa. Kledjut ei tietysti pitäny ku hetken.
Joku kotilo tuli väärää kaistaa vastaan ja yöllä pimees vesisatees meinasin poron kans pistää sarvet sekaisin, mutta ehdin kuitenkin helposti väistää. Taisi porolla turpajouhet hetken hulmuta.
Muuten reissu meni suunnitelmien mukaisesti mahtavia masemia kattellessa ja elämisen menoa ihmetellessä.
Kannattaa nodattaa reittisuunnitelmaa oikeastaan orjallisesti, niin ei tartte ressata ajasta ym. ylimääräisestä. *
*
Minulle pointti on se , että kun tykkään pitkänmatkanajosta, niin kun ajaa rautaperseen, niin joutuu väkisinkin miettimään vähän että miten sen homman toteuttaa. Eli siinä voi testata että kuinka se homma sujuu ja sitten virheiden kautta tulee paremmaksi matkan taittajaksi.(J@ck @ Heinä. 17 2009,23:55) kirjoitti
Oletan etten niellyt trollipeikkoa, joten suoraan kysymykseen suora vastatus. Pointti lienee eri rautaperseille vähän eri, tämä on vain omani.(J@ck @ Heinä. 17 2009,23:55) kirjoitti
Olen ajanut paljon vähemmän kuin sinä ja liekö kokemattomuutta vai mitä, mutta en paljon välitä siitä missä pitäisi ajaa ja millä tyylillä ja niinpä ajan yhdellä ja samalla pyörällä aivan erilaisilla reiteillä: sorareitillä, radalla, ajokoulutuksessa, Oulujokivartta ylös jokaisesta moottoriajoneuvolle sallitusta sillasta joki ylittäen, työmatkat silloin kun tie on sula tai kaverien kanssa iltakahvilenkillä. Ja tietenkin vaimon kanssa sen kesän kahdestaan ajettavan reissun.
Rautaperseilyyn osallistuin ensimmäistä kertaa reitin suunnittelussa ja säämiehenä kotoa SMS:n välityksellä. Minua moisessa kiinnostaa suunnittelutehtävä ja sen toteutus. Mukaan en halunnut koska tiesin reissun minulle liian rasittavaksi. Fyysisen rasittavuuden hyväksyn osana lajia, mutta tuolloin tarvittavan ponnistuksen ja saavutetun nautinnon välillä olisi ollut mielestäni liian heikko.
Sen jälkeen hommasin kaikista muista syistä mutta ei rautaperseilystä johtuen sattumoisin myös rautaperseilyyn sopivan mopon ja muutamia muitakin varusteita.
Ensimmäisessä rautaperseessä väsyi jossain vaiheessa takamus, mutta se meni ohi ja lopulta pahiten väsyivät korvat. Myöhemmillä reissuilla eivät edes ne, koska korvatulpat ja kypärä olivat paremmat.
Extreme-lajeista en tiedä mitään, koska kahdella kolmesta RP-reissustani olen ollut mukana vain aikeenani keskeyttääkseni silloin kun on vielä kivaa vaikka muu joukkue jatkaakin vielä itse suunnitelemaani reittiä.
Eikö sinulle ikinä tule tunnetta, että taas piti palata reaalimaailmaan hieman aiemmin kuin olisit halunnut (ks. ne kilometrit kotisivujeni mopohistorian BMW-kohdasta). Eikö mieleesi ole koskaan tullut että ottaisi joskus itselleen aikaa ajaa oikein sydämensä kyllyydestä?
Eihän tämä rautaperseilyyn mitään järkeä tee. Mutta suunnilleen tuo ylläoleva minua siinä on viehättänyt. Ei fyysinen haaste ajaa kauas, ikään kuin se konevoimalla olisi jokin miehekkään raskas tehtävä. Jos olisi, niin kapoisilla harteillani minä olisin ensimmäisiä karsiutujia.
Minulle se on peli, jossa tehtävänä on suunnitella huolella ja sitten kurinalaisesti toteuttaa suunnitelma kivojen paikkojen kautta ajaen. Ja koska suunnitelma ei kuitenkaan aivan pidä, niin sitten pitää improvisoida nopeasti ja harkitusti. Viimekesäinen veto oli tästä hyvä esimerkki. Minulle haasteena ei ole ajaa mahdollisimman kauas vaan ajaa suunniteltu matka mahdollisimman hyvässä kunnossa perille tullen.
Tästä suunnittelupuolesta johtuen olen miettinyt tehdäkö seuraavaksi 2000k moottoriteitä välttäen joka menee Suomessa ajettuna ajan suhteen melko tarkalle vai suunnittelisiko tasan 1609 km reitin. Rajoja voi etsiä monista suunnista. Yhden Bemukuskin kuulin ajaneen rautaperseen Oulun läänistä (vai oliko se Pohjois-Pohjanmaalta?) poistumatta. Minusta se oli oikein kiehtova ajatus.
Meidänkin reiteissämme on joka kerta ollut jokin idea jota lähdimme toteuttamaan. Tähän astisista paras oli Pohjois-Ruotsin Inlandsvägenin 600 km pätkä. Se vaan sattuu meiltä päin vaatimaan 2*500 km siirtoajoa...
Yksi hyvä puoli tällaiselle kokemattomammalle kuljettajalle on myös sekä varusteiden että suunnitelmien selkiyttäminen ennen lomamatkaa. Mitä on vielä mukava tehdä ja missä varusteissa ja miten keli ja matka vaikuttaa varusteisiin.
Rautaperseilyn plussat ja miinukset omalta kannaltani ovat myös kotisivuillani, mikäli olit aidosti kiinnostunut motiiveista etkä vain halunnut kyseenalaistaa niitä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Eieieieieiei!(J@ck @ Heinä. 17 2009,19:31) kirjoitti
Omia rajoja EI koetella liikenteen seassa, vaan uima-altaassa, pururadalla tai laskettelurinteessä. Jos on aivan pakko koetella rajojaan moottoripyörällä, niin sitten se tehdään moottoriradalla tai vastaavassa paikassa pois liikenteestä.
IB ajetaan siksi että se on hauskaa.
Tunnet varmaan motoristeja, jotka ajavat MP:lla tavoitteenaan:
- nähdä kuinka pitkälle pääsee tankillisella
- käydä määränpäässä ja palata eri reittiä
- pitää hauskaa ajellen tällä hetkellä käytettävissä olevan tiukasti rajoitetun ajan
- ajaa jokivartta ylös jokaisesta sillasta joki ylittäen
- kiertää järven/kaupungin/maakunnan/jonkun kohteen ympäri
- ajaa mikä tahansa ennalta suunniteltu reitti ihan vain huvikseen
Ei siinä tuon kummemmasta ole kysymys.
Hyviä ohjeita, mutta kaikkiin neuvoihin kannattaa mielestäni suhtautua kriittisesti ja soveltaa ne siihen mikä itselle sopii.(foxterrier @ Heinä. 16 2009,21:26) kirjoitti
Esim. minä arvelen kulkevani ryhmärautaperseilyssä muuten porukan mukana mutta olen rasite muille kahdessa tilanteessa: ensin hitaalla startillani matkaan lähdettäessä ja sitten yökyöpelinä illasta ohi puolen yön ei paljon taukoja tarvita, jos minusta riippuu.
Jos on melkein sössinyt edellisen rautaperseajonsa pikkukylien pakollisten reittipisteiden suunnistustehtävissä, voivat päätiet viehättää jopa niin paljon, että Limingan jälkeen ensimmäinen pakollinen reittipiste viedään Kautokeinoon. Loppuu se kartan kanssa värkkäys, hähhää!
Minusta tärkeintä on tuntea itsensä, suunnitella hyvin ja sitten vain vetää keikka hymyssä suin ajamisesta nauttien. Ja se voi tarkoittaa eri ihmisille (ja eri pyörille) eri asioita.
Vanhaa aihetta lainaten. Milläs pyörillä te olette näitä aijanu?
Itse ajoin ensimmmäisen iba ajoni ss1000 viimevuonna ja tuolla Street Triplellä ja hurahdin touhuun mukaan. Nyt seuraavana yönä klo 03.00 starttaamme Tampereelta ja ajamme ss2000 ja edelleen menen Triumphilla.
Ekanpäivän reitti karkeasti. Tampere, Helsinki, Haminia, Helsinki, Turku, Helsinki, Lahti, Kuopio(muistaakseni), Lahti, Helsinki ja Tampere.
5h lepoa ja
Toinenpäivä. Tampere, Pori, Vaasa, Oulu, Kemi, Rovaniemi, Kajaani, Kuopio, Jyväskylä ja Tampere.
Näillä mennään. Turvallisia iba ajoja kaikille!
Kymco Zing 125 -98 -> Honda VT 600 Shadow -96 -> Yamaha Fz6 S -07 -> Triumph Street Triple -08
Toukokuussa ajoin ensimmäiseni ja Bemarilla tietenkin. Tarkemmin sanottuna C 650 GT. Taisin olla ensimmäinen, joka tolla vehkeellä ajoi SStonnin..??? Korjatkaa, jos jollakin on parempaa tietoa.
Aikansa kutakin...
No hemmetti, eihän näissä mitään vikaa ole. Itse ajoin oman epävirallisen äxjiiärr-aikaan kun piipahdin kattomassa päiväkäynnillä legendaarisessa Kontiorallissa. Pohjoisissa oli paikka ja matkaa tuli aika tarkkaan 1500 km 24 h sisään. Ja vuosi oli 2010, piti oikein tarrasta tarkistaa.
<p>.</p>
Vähän kutkuttais et joskus pitäis kokeilla ihan huvin ja urheilun vuoksi
Vähän fiilistelin jo reittiäkin joka vois mennä vaikka Turusta Tukholmaan. Tosin ihan stokikseen asti ei tartteis ajaa et tulee 1000 mailia täyteen.. Esim jottai tollasta http://goo.gl/maps/pt5Ne![]()
Moto Guzzi Breva 750
Itse olen menossa 20.7. kokeilemaan että onnistuuko ajo
vm 99 bmw K1200LT
Ajoin 29.-30.6...rankkaa oli...fyysisesti ja henkisesti. Taistelua kypärän sisällä. Nyt odotetaan IBAlta tuloksia.
Yamaha YZF Thunderace 1000R -97
Kawa GPZ500S -91
Dulce et decorum est pro patria mori...
Kolme perse reissua heittäny ja elokuussa taas suomen kierros tiedossa. Alkaa tulla sellanen kerran kesässä tapa
Parasta reissuissa on tietenki himaan tai mökille paluu. Siinä ne parit ekat huurteiset ja se fiilis et tuliha taas vähä ajeltuu![]()
zzr 1400