Matka-ajankohta lähenee, ja on hahmottumassa seuraavanlaiseksi;
- aikaa 3 vkoa
- 2 hlöä, 1 mopo
- paatilla Puolaan
- mustametsä saksassa
- Millaun silta Ranskassa
- Andorrassa käynti
- Monacoa / Nizzaa/ Monte Carloa..?
- Alppilenkkiä ja muutama sola-ajo
- Puolaan ja paatilla Suomenmaalle
Olisiko jotain pakollisia nähtävyyksiä / paikkoja
joita heti pamahtaa mieleen ?
Mitään tarkkaa suunnitelmaa
meillä ei vielä ole, koska ajankohta lähtöön on elokuun lopulla.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
-Sudenpesä, Puola
Tuolta Balttian kautta ajaminen oli mulla ainakin viimeinen kerta jos aion Alpeille tai jonnekkin siihen suuntaan.
Kroatiaankin aion ajaa Saksan kautta, niin tuo on pitkä matka tuo Via Baltican suunta.
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Arabba, Corvara, Grossglockner, ai ni: Jos mustametsä, ni sit Moselin laakso.
... jotain piti muistaa
Tein justiin kesäkuussa yksin samantyyppisen kolmen viikon lenkin. Ensin laivalla Rostockiin ja siitä mustan metsän kautta Sveitsiin. Alpit ylitin Stelvion kautta koukkaamalla ja jatkoin Italian Rivieralle. Sieltä sitten rantaa pitkin Provenceen ihmettelemään Roomalaisia raunioita ja lopulta Andorraan. Takaisin tulin sitten Pohjois-Ranskan, Belgian ja Hollannin kautta Tukholmaan lautalle.
Monacossa ja Nizzassa en juurikaan pyörinyt. Noissa isommissa kaupungeissa voi käydä helpommin lentokoneella.
Muutamia mieleen jääneitä paikkoja:
- Reinin putoukset (http://en.wikipedia.org/wiki/Rhine_Falls) Sveitsissä
- Col de Turini (http://en.wikipedia.org/wiki/Col_de_Turini) piti katsastaa, mutta oli kesäkuun alkupuolella suljettu remontin takia.
- Ezen kaupunki (http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%88ze) Monacon yläpuolella oli aika hieno. Ja muutenkin ne Monacon yläpuoliset tiet kannattaa ajella.
- Route Napoleonia (http://en.wikipedia.org/wiki/Route_Napol%C3%A9on) ajelin katsomaan Sisteronin (http://en.wikipedia.org/wiki/Sisteron) linnoitusta ja poikkesin matkalla Verdonin rotkolla (http://en.wikipedia.org/wiki/Verdon_Gorge).
- Orangessa (http://en.wikipedia.org/wiki/Orange,_Vaucluse), Nimesissä (http://en.wikipedia.org/wiki/N%C3%AEmes) ja Arlesissa (http://en.wikipedia.org/wiki/Arles) löytyy vanhaa Roomalaista kamaa.
- Pont du Gardin akvedukti (http://en.wikipedia.org/wiki/Pont_du_Gard) on paikallinen perusnähtävyys.
- Avignon (http://en.wikipedia.org/wiki/Avignon), Aigues-Mortes (http://en.wikipedia.org/wiki/Aigues-Mortes) ja Carcassonne (http://en.wikipedia.org/wiki/Carcassonne) ovat kaikki käymisen arvoisia kaupunkeja.
- Vanhat kataarilinnat Queribus (http://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C3%A..._Qu%C3%A9ribus) ja Peyrepertuse (http://en.wikipedia.org/wiki/Peyrepertuse) ovat aika näyttävän näköisillä paikoilla.
Elokuussa noi paikat voi olla melkoisen täynnä turisteja.
Andorrassa itsessään ei ole niin paljon nähtävää. Pohjimmiltaanhan se on vain iso tax-free kauppa. Halpa sinänsä, jos shoppailla haluaa.
Ducati Hyperstrada -14
Jos Nizzaan on ajelemassa, niin yksi vaihtoehto on Route des Grandes Alpes, jossa on aika kivoja teitä. Reitti menee Genevestä Nizzaan ja vaatii käytännössä vähintään 2 täyttä ajopäivää. Matkan varrelle osuu tuttuja nimiä talviurheilusta, kuten Val-d'Isere ja Albertville sekä Euroopan korkein passo: Col de l'Iseran. Sen varrella on muuten n. 2km korkeudessa kiva pieni alppilampi jonka vesi on suht kylmää mutta pohja oli kova ja hiekkainen...
Puolasta "synkmetsään" ajaessa osuu matkan varrelle Hartz-vuoret joilla voi käydä hakemassa ensituntumaa mutkaisiin teihin. Kyseessä ei ole mikään alppien luokkaa oleva huvipuisto, mutta kyllä ne tiet motarit ja normaalit maaseututiet hakkaa 6-0.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Oikaise tuon Ordesan laakson kautta. Siellä on maailmanperintölistalla olevat vuoristo ja kanjonit.
Linkki
toinen linkki
Dixi et animam levavi
Andorran suunnalla vuoristossa eteneminen voi viedä aikaa varsinkin jos sattuu olemaan paljon muita matkaajia sillä suunnalla liikenteessä. Itsellä käynti Perpignanista Andorrassa kesti koko päivän shoppailuineen ja melko illasta oltiin takasin. Keskinopeus noilla teillä on 50-60km/h, jos ei halua kovin riskeerata. Andorrassa hyviä mopovarustekauppoja ja valikoimaa hiukan eri tavalla kuin meillä Suomessa.
Matkavinkki:
Sinsheimin tekninen museo Saksassa Kalsruhen, Mannheimin ja Stuttgartin läheisyydessä
Museon kotisivut
Mikä kalustossa hävitään - otetaan asenteessa takaisin
Jovvain...
Ehdottomasti tsiikaa Col d' Bonette (3020 m) se huikea vuoristotie seka Grand Canyon !!![]()
Kuvaa & viejoo tulee kunhan paasen kotikoneelle....
Justiinsa tuolla olitiin toissa paivana ja samallahan nuo meni Casinot Nice ja Cannes....
Edit : Bonette olikin "vaan" 2826 m
Wiki
Joo, toi on hieno. Samalla suunnalla on myös Speyerin tekninen museo. Kokonainen päivä kuluu, kun molemmat kiertää.(tallukka @ Heinä. 18 2009,07:34) kirjoitti
Ducati Hyperstrada -14
Kiitos, mahtavata !
Hyviä vinkkejä ja linkkejä saa lisääkin laittaa, seulon tuossa kiinnostavimmat..
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
JOvvain...
Täs oli kuvaa siitä Grand Canyonista eli Georges du Verdon oli ojan nimi. Naruhyppely-siltakin löytyy ja vanhemman pojan piti siitä hypätäkkin mutta kun oli tiista ja hypyt tehdään vain la-su.
Turistitkin pääsee hyppelehtimään ja tarjoushinta on nyt vain 105 € ja pudotusta 180 metriä, tosin jos ei jokin pysäytä sitä ennen
Paan tulemaan vitejoo paikan päältä myöhemmin....
Nii ja sit tuli vielä mieleen tuo wanha kaupunki nimeltä Briancon jossa muutama wanha linnoitus ja mm on UNESCON:n maailmanperintökohde ! Itse kaupunki on korkealla jo itsessään. 1200 m korkealla ja sinne ajo Torinon suunnasta on aiiiiiiiiiika hyvä kurvailureitti että tankoa saat väännellä![]()