Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
    Ns. aloittelijalle apua...
    Mitä pyöriä kannattaisi katsoa ao. ehdoilla:

* Halu olisi päästä hiekkateille, ei umpimetsään,
    * kuski isohko (187cm ja painoa yli 80kg), joka ei halua ajaa polvet liian koukussa
    * mahdollisesti kyytiläinen tarakalla, tarvittaissa ehkä laukkujakin...
    * Pyörä ei saa olla liian painava, tehoa ei tartte olla älyttömästi

--> Voisiko se olla BMW F650, Yamaha XT, Honda transalp tms.

Mitään pitkiä reissuja ei ole tarkoitus heittää vaan päiväajelua lähiseudulla säteellä 0...300km...
    ----------------------
    Suzuki SV650S -06

Määränpäätöntä vaellusta ilman tuloksellista toimintaa...
    Lainaa (Wiltsu @ Heinä. 12 2009,12:52) kirjoitti
    Ns. aloittelijalle apua...
    Mitä pyöriä kannattaisi katsoa ao. ehdoilla:

* Halu olisi päästä hiekkateille, ei umpimetsään,
    * kuski isohko (187cm ja painoa yli 80kg), joka ei halua ajaa polvet liian koukussa
    * mahdollisesti kyytiläinen tarakalla, tarvittaissa ehkä laukkujakin...
    * Pyörä ei saa olla liian painava, tehoa ei tartte olla älyttömästi

Mitään pitkiä reissuja ei ole tarkoitus heittää vaan päiväajelua lähiseudulla säteellä 0...300km...
    650 dl Suzuki sopii spekseihin. Käytetyt näkyy olevan kuudestatonnista alkaen, tinkaamalla varmaan alle.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Lainaa (Wiltsu @ Heinä. 12 2009,12:52) kirjoitti
    Kyll voi, kaikki luettelemasi hyviä vaihtoehtoja. Koeajolla selvität, mikä tuntuu omimmalta. Myös tuo pienempi veestrommi kannattaa ottaa mukaan.
    Nyt on ostajan markkinat, joten hyvän löydät varmasti kunhan jaksat olla hieman kärsivällinen.
    Entä jos... Tingin vaatimuksista siten että kyytiläistä ei tarakalla ole ja kovat laukut jää pois? Saako lisää skaalaa vaihtoehtoihin? Hiekkatieominaisuudet eivät saisi kuiteskaan liikaa karsia asvalttitien ominaisuuksia eli hyvä kompromissi...

Nykyinen pyörä on SV650 ja DL:ssä on sama kone, joku muu mieluummin... ihan vaihtelun vuoksi.
    ----------------------
    Suzuki SV650S -06

Lainaa (Wiltsu @ Heinä. 12 2009,13:19) kirjoitti
    Entä jos... Tingin vaatimuksista siten että kyytiläistä ei tarakalla ole ja kovat laukut jää pois? Saako lisää skaalaa vaihtoehtoihin? Hiekkatieominaisuudet eivät saisi kuiteskaan liikaa karsia asvalttitien ominaisuuksia eli hyvä kompromissi...

Nykyinen pyörä on SV650 ja DL:ssä on sama kone, joku muu mieluummin... ihan vaihtelun vuoksi.

Koeajolle vaan, mielellään min 50 kilometriä ja sellaisiin olosuhteisiin missä arvelet ajavasi.
    Speksaisin ennemmin siten että jos ajelet lyhyttä matkaa vaihtelevilla kierroksilla ja arvostat keveyttä niin 1-sylinterinen. Jos vähänkin matkaa niin 2-mukinen.
    Mulla oli joskus koeajossa vuonna miekka ja kilpi se vanhemmanmallinen bemarin F650 ja muuten todella OK pyörä, paitsi hengetön ja se TÄRINÄ. Samoin transalppi on OK, vähän kun 1,6 corolla. Tehoa vaan kovasti puuttuu.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Koeajolla kannattaa ehdottomasti poistua asfalttiteiltä, jos oikeasti aiot sorateillä ajella, koska pyörä mikä tuntuu hengettömältä asfaltilla voi tuntua riittävältä hiekalla.

Oman kokemukseni mukaan on vaikea löytää sellaista pyörää joka olisi kevyt ja metsäkelpoinen, mutta samaan aikaan mukava matkapyörä kahdelle hengelle myös asfaltilla. Jommasta kummasta joutuu tinkimään ja tekemään päätöksen kumpaa aikoo enemmän painottaa.

Bemarin F650GS/Dakar on ihan toimiva yleispyörä mihin itse viime kesänä päädyin, mutta moottori voisi olla pirteämpi, maavaraa enemmän ja motarilla sillä ei viihdy.

Hondan Transalp on myös suosittu pyörä, mutta tehoa siinä taitaa olla jopa vähemmän kuin Bemarissa ja massaa vielä hieman enemmän.

Eilisellä seikkailumatkalla yhdellä meidän seurueessamme oli uudehko Bemarin G650 enduro, joka vaikutti ihan hauskalta peliltä. Siinä on moottorina hieman piristettynä sama kuin noissa F650:ssä ja se on selkeästi kaikin puolin maastokelpoisempi.

Kotarilta löytyy sitten tehokkaampia pyöriä, mutta niistä ei ole omaa kokemusta.

Ei muuta kuin koeajamaan, niin sieltä se oma kulta sitten löytyy

BMW F650GS / Honda CRF450R

Kawasaki GPZ500s
    Yamaha TZR 125
    ja liuta mopon raatoja ennen korttia
    Miten olisi BMW F800gs? Viime kesänä kävin koeajamassa ja mukava oli. Kulkuakin riittää suomen rajoituksiin kaksi päällä. Jos olisi varaa kahteen mopoon niin tuo olisi varmaan se toinen.
    Jälleen suzukisti
    Tässä uudessa bmw f 650 gs:ssä on kasisatanen twini koneena ja siinähän olisi juuri nuo mainitsemasi ominaisuudet, on kuitenkin matalampi kuin f 800 gs. Ite kävin keväällä koeajamassa kasisatasen ja kyllä se herätti oikein mukavia tuntemuksia.
    Africa Twin!

Kestää maailmanloppuun ja sitä pystyy viemään vauhdikkaasti myös hiekalla.
    Oma suosikkini Canyonini seuraajaksi on Pegason nykyversio. Jos parasta hakisin niin F 800 GS olisi vahvoilla... Maksaakin sitten pitkälti yli Pegason. Transalpissakin, ainakin 600/650-malleissa, taitaa olla ominaisuudet aika hyvässä tasapainossa.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Lainaa (Gepezzi @ Heinä. 12 2009,14:34) kirjoitti
    Bemarin F650GS/Dakar on ihan toimiva yleispyörä mihin itse viime kesänä päädyin, mutta moottori voisi olla pirteämpi, maavaraa enemmän ja motarilla sillä ei viihdy.
    Minkä kokoinen itse olet? Mietin että joutuuko siinä F650GS:ssä jalat tiukoille. Onko 2 päällä minkälainen?

Katsoin tuossa vanhoista lehdistä esim. Aprilian pegasoa ja siinä vaikutti että on aika ahdas ajajalle jos isompi...

F800GS on mun kukkarolle liian kallis. Hinta pitäis olla 6000 ja mielellään alle.
    ----------------------
    Suzuki SV650S -06

Vaihdoin SV650 -> DL650 eikä ole kaduttanut. Moottorihan on varmaankin markkinoiden paras 650cc twini, DL:ssä tilaa ja kuormankantokykyä vielä paljon enemmän, eli jos matkalle tekee mieli, niin tämä sopii siihenkin.

Olen omistanut vuosien varrella myös kaikkiaan 5 Afica Twiniä, edelleen hyvä pyörä, mutta tänä päivänä silti jo hiukan ajastaan jäljessä. 700 Transalp myös ihan hyvä vaihtoehto, samoin bemun F650GS (siis twini, joka on oikeasti 800cc).

Kaikki 1-sylinteriset käy mielestäni nuhaisiksi siinä vaiheessa, kun on enemmän kuormaa ja pitkä matka edessä. Ne on omimmillaan 1-päällä ja tosi pienillä teillä ja poluilla.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Jos ei Cagiva Elefanttia löydy, ehkä Hondan AT olisi sopiva. Ei
    Kotareissakaan muuta vikaa ole kuin kulut. Sinne pikitielle on
    TDM tai joku suitsa tai honda ok.. Ducati Multistradan nimen
    jo voi kirjoittaa isoilla kirjaimilla, muttei se varsinaisesti ole ku-
    rapyörä, onhan vain sen näköinen naamioitu kilpuri.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
    Lainaa (pecha @ Heinä. 12 2009,19:06) kirjoitti
    Afica Twiniä, edelleen hyvä pyörä, mutta tänä päivänä silti jo hiukan ajastaan jäljessä. 700 Transalp myös ihan hyvä vaihtoehto, samoin bemun F650GS (siis twini, joka on oikeasti 800cc).
    Tuosta olen kyllä samaa mieltä, mutta n.6000 euron hintakaton alle on aika vaikeaa löytää pyörää joka täyttää vaatimukset paremmin mitä AT.
    XRV-750
    Eiköhän se sieltä AT/TA linjalta löydy.

Toisaalta rohkeasti kokeilemaan muitakin vaihtoehtoja...
    Tuttavapariskunta on matkaillut DR650rse ja nyttemmin KTM640a mopoilla ihan laukkujenkin kanssa.
    Hyvin kuulemma riittää molemmissa puhti.

Kai se on niin että yhdelle hengelle yksi sylinteri ja kahdelle useampi?

Mitkä nämä kotarien mystiset kulut muuten on
    Mobile.de auki ja katselet sieltä mieleistä.Siihen kuuteen tonniin saat valita melkoisesta määrästä erilaisia pyöriä.Itse ajelen vanhalla Elefantilla ja mulla on ainakin ollut hinta/laatusuhde kohdallaan.
    Transulla tuli ajeltua monta vuotta ja kymmeniä tuhansia kilometrejä. Matkan varrelle sattui pitkiä reissuja kolmen laukun kanssa, kaksi päällä ajelua ja myöskin aika pitkästi soralla luukuttamista. Tulipa sillä ryösittyä joskus märässä mudassakin... Ainoastaan kulutusosia vaihdettiin. Myyntihetkellä mittarissa oli rapiat 70tkm, ja kone kävi kuin kello edelleen, ja kaikki muutkin pelasi moitteetta.

Jos n.50hv riittää, voin lämpimästi suositella Transalpia. Luotettavampaa matkakumppania saat hakea!
    Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
    Honda CB125T "81 ~2002-
    Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
    Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
    Yamaha TDM 850 "91 2011-
    Lainaa (Wiltsu @ Heinä. 12 2009,18:55) kirjoitti
    Lainaa (Gepezzi @ Heinä. 12 2009,14:34) kirjoitti
    Minkä kokoinen itse olet? Mietin että joutuuko siinä F650GS:ssä jalat tiukoille. Onko 2 päällä minkälainen?

Katsoin tuossa vanhoista lehdistä esim. Aprilian pegasoa ja siinä vaikutti että on aika ahdas ajajalle jos isompi...

F800GS on mun kukkarolle liian kallis. Hinta pitäis olla 6000 ja mielellään alle.
    Mittaa on vähän vajaat 180 cm ja ei ole jalkojen kanssa ongelmia. Ylettyvät maahan ja silti asento on suht luonnollinen. Itse harkitsen pitäisikö sijoittaa tangonkorotuspaloihin, kun tapeilta ajaessa tangot jää jotenkin liian lähelle polvia.

Bemuihin kuten varmaan muihinkin suosittuihin pyöriin saa kyllä tarvikkeena korkeampaa/matalampaa penkkiä ja jalkatappien siirtosarjoja, sun muuta tingentangelia, mutta toki niistä osataan rahaakin pyytää uutena.
    BMW F650GS / Honda CRF450R

Kawasaki GPZ500s
    Yamaha TZR 125
    ja liuta mopon raatoja ennen korttia
    Juu, kiitos kaikille tähän asti vastanneille, hyvä että tuli tietoa.

Tässä selaillu sadepäivänä nettiä, ajattelin että vois kokeilla seuraavaa kolmea : Aprilia Pegaso, BMW FGS650 (se aiempi halvempi malli jossa on siis se 650cc kone) sekä ehkä Yamahan XT. Aprilia houkuttelee halvalla hinnallaan.

Päädyn ehkä kuitenkin 1-pyttyseen kun nuo hiekkapätkät houkuttelee ja pääasiassa ajo 1 päällä. Mutta ei voi tietää ennenkuin pääsee kokeilemaan, Aprilia olis tuossa aika lähelläkin liikkeessä.
    ----------------------
    Suzuki SV650S -06

itse ostin dr800 -95 tossa vähän aikaa sitten ja olen ollut tyytyväinen, katselin samoja pyöriä kuin sinäkin mutta päädyin tohtoriin sen fyysisen koon takia (olen 189/85), kantapäät yltää maahan molemmin puolin, mutta polvet ei jää koukkuun niinkuin noissa muissa (mikään ei ärsytä enempää kuin se että pyörä on liian pieni fyysiseltä kooltaan), tehoa tuossa on saman verran kuin 650, mutta kyllä silläkin pärjää, dr kuivapaino alle 200kg.
    omat ajot keskittyvät hiekalle ja metsään jossa tuolla pärjää yllättävän hyvin (nappulat alla), asfaltilla pyörä menee myös ihan ok, mutta siinä on vain 5 vaihdetta, joten oikean vaihteen löytäminen täällä alinopeuksien luvatussa maassa on vähän hankalaa joskus, ylin vaihde-110 on paras matkavauhti (pienillä kierroksilla pyörä tärisee enemmän, 1-syl.) ja 4-vaihde n. 70 on paras matkavauhti. eli tuo 80 on vähän paha (5-tärisee ja 4 huutaa).
    ps. maksoin pyörästä 3000e ja laitoin osiin ja huoltoihin 500e, eli menee melko hyvin tuohon 6000e budjettiin - jää kalja rahaa vaikka kuinka *

tossa kuva pyörästä, huomaa korkeampi ja suorenpi ohjaustanko sekä siirtopalat, yhdessäkään pyörässä mitä olen ajanut ei ollut tanko siellä missä sen pitäisi olla, vakio tanko jää liian alas ja tulee "syliin", tapeilla ajaessa.

http://juka.kuvat.fi/kuvat/dr+ajelua/sarakallio.jpg
    jeah!
    Touratech F800R Scrambler

Tollanen tuli pongattua...

Tuolta enemmän juttua:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=492898
    Jotta löytäisi parkkipaikalta.
    Dark Garage Performance r.y (DG-Performance)
    Tuli vaihtokaupan kautta Yamaha XT600K vm. 91. Ei tuo asfaltilla ihan herkkupeli oli mutta hiekalla kyllä, ja on hauskaa hommaa! Noita hiekkapätkiä löytyy 100 km säteellä enemmän kuin ehtii ajaa (ehkä)

Katotaan jos innostuu niin miettii ensi kesänä uudempaa, jos tuo kelpaa jonnekin vaihdossa.
    ----------------------
    Suzuki SV650S -06

Lainaa (Wiltsu @ Elo. 16 2009,21:06) kirjoitti
    Tuli vaihtokaupan kautta Yamaha XT600K vm. 91. Ei tuo asfaltilla ihan herkkupeli oli mutta hiekalla kyllä, ja on hauskaa hommaa! * Noita hiekkapätkiä löytyy 100 km säteellä enemmän kuin ehtii ajaa (ehkä)

Katotaan jos innostuu niin miettii ensi kesänä uudempaa, jos tuo kelpaa jonnekin vaihdossa.
    Kyllähän ne kelpaa jos kunto on jonkinmoinen ja hinta kohdallaan
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Lainaa (TaJu @ Heinä. 12 2009,20:02) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Heinä. 12 2009,19:06) kirjoitti
    Afica Twiniä, edelleen hyvä pyörä, mutta tänä päivänä silti jo hiukan ajastaan jäljessä. 700 Transalp myös ihan hyvä vaihtoehto, samoin bemun F650GS (siis twini, joka on oikeasti 800cc).
    Tuosta olen kyllä samaa mieltä, mutta n.6000 euron hintakaton alle on aika vaikeaa löytää pyörää joka täyttää vaatimukset paremmin mitä AT.
    Ekojen mallivuosien DL650 alkaa kyllä mahtumaan 6000 euron haarukkaan jo ihan mainiosti.

Riippuu sitten ihan omista painotuksista, kumpi on kenellekin parempi, DL vai Afrikkalainen:

2-päällä ja runsaasti kuormaa -> DL

Kiiruusti isoa tietä pienellä kulutuksella -> DL

Ylipäätään asfaltilla -> DL

Erittäin huonokuntoisilla teillä sekä mettäpoluilla, ylipäätään vähänkin rankempi ´offroad´ -> AT

Ja molemmat ihan yhtä pomminvarmoja toimimaan ja kestämään myös ´väärinkäyttöä´ tai adventuuuurematkailua mitä vaativimmissa olosuhteissa, eli se kohta menee tasan. DL:ssä on ruisku, ja se on muutenkin kauttaaltaan uudempaa tekniikkaa.

Ei pysty vieläkään ymmärtämään, miksi Honda ei enää päivittänyt Africa Twiniä, ruiskua kehiin, jne, kun kattelee paljonko esim. noita Bemarin GS:iä on myyty, niin onpa ollut ihmeellinen strategia.

Sellainen Varaeeron ja Transalpin moderni risteytys kaikille ewanmcgregor-wannabeille, jonka tankissa olisi lukenut Africa Twin, olisi myynyt kuin vappuhuiska, mutta ei.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25.  
    Lainaa (juka @ Elo. 06 2009,12:54) kirjoitti
    itse ostin dr800 -95 tossa vähän aikaa sitten ja olen ollut tyytyväinen, katselin samoja pyöriä kuin sinäkin mutta päädyin tohtoriin sen fyysisen koon takia (olen 189/85), kantapäät yltää maahan molemmin puolin, mutta polvet ei jää koukkuun niinkuin noissa muissa (mikään ei ärsytä enempää kuin se että pyörä on liian pieni fyysiseltä kooltaan), tehoa tuossa on saman verran kuin 650, mutta kyllä silläkin pärjää, dr kuivapaino alle 200kg.
    omat ajot keskittyvät hiekalle ja metsään jossa tuolla pärjää yllättävän hyvin (nappulat alla), asfaltilla pyörä menee myös ihan ok, mutta siinä on vain 5 vaihdetta, joten oikean vaihteen löytäminen täällä alinopeuksien luvatussa maassa on vähän hankalaa joskus, ylin vaihde-110 on paras matkavauhti (pienillä kierroksilla pyörä tärisee enemmän, 1-syl.) ja 4-vaihde n. 70 on paras matkavauhti. eli tuo 80 on vähän paha (5-tärisee ja 4 huutaa).
    ps. maksoin pyörästä 3000e ja laitoin osiin ja huoltoihin 500e, eli menee melko hyvin tuohon 6000e budjettiin - jää kalja rahaa vaikka kuinka *

tossa kuva pyörästä, huomaa korkeampi ja suorenpi ohjaustanko sekä siirtopalat, yhdessäkään pyörässä mitä olen ajanut ei ollut tanko siellä missä sen pitäisi olla, vakio tanko jää liian alas ja tulee "syliin", tapeilla ajaessa.

http://juka.kuvat.fi/kuvat/dr+ajelua/sarakallio.jpg
    Hieno kasisatku Juka! Piru vie kyllä ne kunnon nappulapyörätkin täytyy hommata. Nuo kuvat kyllä houkuttaa vaihtamaan omasta tohtorista katukumit pois
    "Always on the run"