Nyt keskustelua Yuasa akun kestoiästä.
Kuinka kauan on kestänyt akut teidän "normaali" käytössänne?
Itselläni on ollut vuodesta 2005 alkuperäinen Honda akku joka
on tuo kyseinen Yuasa.
Itse ajelen tuollaista lyhyttä kaupunki ajelua pääasiassa, jossa on
käynnistyksiä melkosen taajaan.
Pikkasen tuntuu olevan että akun ikä on loppupuolella tai sitten
tuo Hondani on nirppanokka.
Ei käynnistty kun jännite on 12.12V , latausta 3,5 tuntia jolloin
laturi ilmoitti että akku täynnä ja jännite 12.98V johan hörähti heti käyntiin. *
Lisäys: *Geeliakusta on tuossa ylempänä kyse.
Honda CB900F Hornet *2005
Mulla saman ikäsestä Yuasasta loppu paukut keväällä.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Mulla alkuperäinen 2003:nen Yausa ja hyvin pyörittää. Ajan lyhyilllä valoilla ja säilytän akkua ylläpitolatauksessa talvet. Ajoista kieltämättä suuri osa täälläkin <10km pätkiä töihin ja takas.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
2005 mallin moposta (hankittu lopputalvesta eli akku varmaan 2004, en tsekannut) akku hyytyi lenkin jälkeen kotipihaan muutama viikko sitten. Eli Parkanossa starttasi, 50 kilometriä ajoa ja kotopihassa pari tuntia pyörä ulkona. Virta-avaimen käännöstä valot syttyi mutta startti ei edes jaksanut pyörittää jä jännite oli 11,95v. Uudella akulla jonka ostin keväällä heti tulille ja on pelannut nyt ~15 starttia
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
-06 mallia oleva alkuperänen akku simahti viime talven aikana totaalisesti.
Mulla kesti XX alkuperäinen Yuasa-akku 6-vuotta. Akku oli talvetkin kiinni pyörässä, pari latausta seisontakauden aikana.
Seuraava Varta-akku 2-vuotta samalla hoidolla.
Nyt pyörässä Biltema-akku (31.90€) hyvin pelaa toistaiseksi. Pelkän Vartan hinnalla noita saa yli 3 kpl.
Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
Akku oli valmis yhden ajokauden jälkeen, "unohdin" laittaa ylläpitolataukseen talveksi. Taitaa nämä "huolettomat" ja geeliakut kestää sitten vähemmän. Jos unohtaa tuon ylläpitolatauksen, niin akun kapasiteetti on sitten pienempi. Ensitalveksi akku laturiin kiinni, kestänee sitten paremmin
10/2005 ostettu bläckäri eli akku on kutakuinkin sen 4 vuotta vanha ja vielä porskuttaa. Voiko näitä akkuja mitenkään testata että onko nuutumisen merkkejä vai onko ainoa keino todeta asia kun ei enää starttaa?
98% of all statistics are made up
Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
-05 ZX-6R akku on pysyny talvet hengissä ctekin xs800 ylläpitolaturilla. Kesällä pelkkää rata-ajoo (ratapäivinä ajovalojen sulake irti), keväällä ja syksyllä muutakin. Ja jos on kelejä niin jouluajelutkin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
On niit ainaki esim tommosii: http://www.biltema.fi/osteri....aid=141(FixxaH @ Heinä. 11 2009,15:53) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Vuoden 1998 mallisesta Yamahasta (YZF600R) piiputti alkuperäinen Yuasan akku keväällä 2008. Eli 10 vuotta kesti.
Ostin tuolloin uuden saman valmistajan akun, mutta jotenkin epäilen että se ei enää tule kestämään kymmentä vuotta, monestakaan syystä.
Alkuperäinen simahti kesäkuussa.Pyörän valmistusvuosi -00, akku ilmeisesti tehty -99.Eli 9-10v kesti isommassa banditissa.
Liiterin laturilla ladattu parina viime talvena, 7 ekaa vuotta en ladannut talvella kertaakaan. Tilalle hankin Bilteman geeliakun, toistaiseksi toiminut moitteetta.
FLHTCUSE4
2004 pyörässä edelleen alkuperäinen akku eli kuudetta kesää mennään. Oman kokemuksen mukaan Yuasa on sieltä kestävimmästä päästä. Kyllä sellainen 4-5 vuotta on järkevä ikä akulle: jos sitä ennen laukeaa ei voi kehua, jos sitä kauemmin kestää, on jo hyvin kestänyt.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Mulla -02 bläkkärissä viime kesänä alkoi näyttämään alkuperäinen akku hiipumisen merkkejä vaikkakin vielä lähti hyvin käyntiin, vaihdoin kuitenkin sen varmuuden vuoksi uuteen. Eli 6 vuotta kesti.
Honda CBR1100XX
Käytäntö on osoittanut että geeliakun ikä on noin puolet "perinteisen" akun iästä.
Kaverilla geeliakku kesti vajaan vuoden. Uusi maksoi 180 €![]()
Omassa xx:ssä näköjään kesti alkuperäinen Honda akku "Yuasa" merkintöjen mukaan ainakin 9 vuotta.
Uusin keväällä kuitenkin akun uudella Yuasalla varmuuden vuoksi vaikka wanhakin toimi vielä ihan moitteettomasti
zx10r
-02 Yuasa vaihtui tänäkeväänä Vartaan
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
-03 636:n Yuasa toimii vielä moitteettomasti. Samoin vuotta uudemmassa kympissä orkkispatteri. Talvet olleet kiinni ja ylläpitolataus tehty pari kertaa talvessa. Kerran kymppi ehti purkaa omansa melko tyhjiin, muttei näköjään vaurioitunut.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Trumpassa alkuperäinen kesti 2½ vuotta.
Oma vika varmaankin, koska päästin nesteet vähille. T-Birdissä satulan nostaminen/irroittaminen on niin turkasen hankalaa... *
E: Pyörä ostettu uutena 03 syyskuussa. Sittemmin hankittu Bilteman geeliakku ja vielä toimii...
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Eli summattuna mopon akku kestää 5 +/- 5 vuotta, planeettojen asennosta riippuen![]()
Kannattaa pitää ne akut aina täynnä. Varsinkin geeliakku kuolee herkästi ihan tyhjänä.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Saman merkin akku vm -03, kaupunkiajossa 99%. Hyvin pelaa edelleen, tyhjenee kyllä melko nopeasti jos pyörä seisoo kaksi viikkoa tai kauemmin..
Omassa xx:ssä näköjään kesti alkuperäinen Honda akku "Yuasa" 5 vuotta sano sopimuksen irti grenobles. uusi yuasan akku hondaliikkeestä alle kaksi vuotta ja kaput !!
Itse uskon siihen että akun merkillä ei niinkään ole merkitystä vaan enemmän sillä että kuinka kauan akku on hapotuksen jälkeen seisonut varaston hyllyssä.
Vaihdoin ihan hyvän 5 vuotta vanhan akun samanmerkkiseen "ihan varmuuden vuoksi" kun olin lähdössä pitempään reissuun. Ostettaessa akun voltit olivat 9,6. No vein takaisin ja sanoivat liikkeessa että ajetaan kunnon laturilla täyteen ja seurataan että pitääkö virtaa. No saatiin siihen 12.7 volttia ja seurattiin viikon verran eikä se siitä juuri pudonnut. Pistin pyörään kiinni ja reissuun. Kerran sitten ei lähtenyt käyntiin kun navi oli tunnin verran päällä. Navi irti ja lähti käyntiin. Kesä meni ja talveksi lämpimään talliin akku täynnä. Keväällä oli akku ihan sökö ja taas uutta peliin. Eli kesti tasan vuoden.
Nyt on käytössä sellainen liikkeessä hapotettava akku, joka on taatusti tuore (kun itse olin läsnä kun hapotettiin). Toistaiseksi näyttää hyvältä. Piti tosin ostaa Varta kun ei löytynyt muilta noita hapotettavia sopivan kokoisia.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Enemmänkin olisin huolestuneempi siitä, että kauan sitä akkua ollaana ladattu hapotuksen jälkeen? Pitäisi olla noin 12h laturissa heti hapotuksen jälkeen.. jos akun nesteyttää ja heittää vain pyörään kiinni niin ei varmasti toimi montaakaan vuotta.(Pete2 @ Huhti. 24 2011,09:28) kirjoitti
ei ole Yuasakaan sitten niinkuin ennen... Tcatissa edelleen orkkis 1998 leimattu akku, parikertaa ylläpitoladattu talvella ja rokrok käyntiin. no kopistelen puuta, voihan se laulu loppua lyhyeen silti. mutta vertailuna 2004 Yuasa rytkösessä hyytyi jo viime keväänä.
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
7 vuotta on nyt sama akku ollut..aina paikalla..
Pyörässä vuosimallin 2001 Yuasa kiinni, jota keväällä aina ladattu normaalilla akkulaturilla ennen ajokauden alkua. Pelittää hienosti edelleen.
Nopeet liikkeet on näyttäviä...
-05 yuasa antautui talven aikana. Vaihdettu -11
TBD
--------------------
Honda CBR 1100 XX
Honda CBF 1000 F
Triumph Sprint ST 1050
Suzuki GSX-F 750
-05 peilittää edelleen, talvet ctek xs800 kiinni.
Oma Yuasa kuoli kyllä nyt keväällä, vuoden ehti minulla olla mutta voisikohan olla jopa Ducatin alkuperäinen.
Everyone knows that Duc's do not put out the kind of power that jap I4's do. But the reason we ride these bikes is not because of the power, but because they are full of life, they have a soul, unlike jap fours that are as lifeless as a can opener.