Näyttäisi Bilteman paperiluettelossa olevan mig, jossa ei tarvitsisi kaasua (Hitsausvirtalähde 130E, s 222). Mielenkiintoista, mutta herää tietysti kysymys, että miten tuo voi toimia, vai toimiiko edes? Nettiluettelosta tuote näyttäisi jo poistuneen, liekö tullut palautetta?
Onko kokemuksia tuosta laitteesta, tai vastaavista?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
se on luultavasti ydintäytelangalla ja saahan sillä just jotain ohkasta pysymää kiinni mut ei sit paljon muuta!
YZF1000R
Tullut noita autonpohjia ja kaaria tolla TÄYTELANGALLA hitsailtua kyllä sillä hitsailee eikä ole huolta että suojakaasu loppuu kesken pikkasen se räkii enepi kun suojakaasun kanssa mut ajaa asiansa ihan hyvin.Tosta Bilteman edullisesta hitsaus koneesta sen verran tuppaa lämpenemään aika nopeasti ja sit se laukoo lämpösuojaa aika herkästi koppa pois ja taas tuli saumaa.![]()
Buell XB12s 06 106Hp 125Nm TakaGummilta Tuned By Make Ansavuori
kyllähän tommosella langalla hitsailee ihan hyvin kaikenlaista...vaikka oma koneeni ei piiltemasta ookkaan ni tyytyväinen oon ostokseen ollu eikä tarvi roudata kovin isoa laatikkoa paikasta toiseen ku hitsailee..
KooTeeÄm
Eli just niinkun sanoin et jotain ohkasta(autonpelti,kurkkupurkki,jne)saa pysymään kiinni mut jotain missä tarvis saada jotain pysymään sisällä niin siihen eri vehkeetkaasumiggi tai oikeestaan maggi,tiggi tai puikko
YZF1000R
Mulla tuo Bilteman pari-kolme vuotta vanha kone löytyy ja käydä töpöttää vielä ihan hyvin.
Wanhaa Carinaa sillä tuli joskus hitsailtua ja King Cabin lavaan pätkittyä neliötolkulla peltiä. Pölöstä ei oo vielä mikään paikka niin hapero, että tarviis alkaa räpsimään.
Halpa se on ja mun mielestä ihan hintansa väärti...
Syteen tai saveen ja pubiin...
______________________
Honda VFR 800 VTEC
Buell XB12S (sold)
Kawasaki ZX6R (sold)
Kyllä sillä täytelangalla paksuakin hitsaa.
Konepajakäytössä kun oikein urakalla poltetaan, täytelangalla saadaan suurempi hitsiaineentuotto kuin umpilangalla. Yleisesti käytetään 1,6mm lankaa ja virtaa muutamia satoja amppeereja. 500A virtalähde taitaa olla yleisimmin käytetty.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Niinpä mut ne onkin eri vehkeitä ku toi bilteman laite!yleensä teollisuudessa hitsattavilla täytelangoilla on kaasu mukana ja niistä syntyy kuonaa!EDIT niin ja virrat on vähä toista luokkaa kun tolla luultavasti valovirta koneella!oon hukannu sen bliltleman luettelon niin ei voi katsoa speksejä!(B12 @ Heinä. 09 2009,15:57) kirjoitti
YZF1000R
Täytelanka jota käytetään konepajatuotannossa on aivan eri asia kuin nämä "hobby"-tuotteet jotka sulavat "auttavasti" ilman kaasusuojaa..(B12 @ Heinä. 09 2009,15:57) kirjoitti
Oma mielipiteeni noista kaasuttomista lankahitsauksesta on se, että halpoja koneita saadaan kaupaksi, kun niiden hankkiminen ei edellytä panostusta kaasupuoleen..
Laadukkaan hitsauksen kanssa näillä ei ole mitään tekoa...
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Käyttää 0.9 mm lankaa, virta 45-90A = epäilyttävää.(JOLLI @ Heinä. 09 2009,16:20) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Telakalla kun aikoinaan testailtiin noita "no-gas" täytelankoja niin todettiin niitten olevan myyntimiesten hömpötyksiä, vaati aika laboratoriomaiset olosuhteet onnistuakseen, mutta yhdessä kaasun kanssa tuollaiset langat toimivat jopa erinomaisen hyvin.
Vaikka onkin täytelankahitstsaustapahtuma, niin suojakaasu täytyy olla.(B12 @ Heinä. 09 2009,15:57) kirjoitti
TÄSTÄ
Kyllä tommosella aparaatilla vielä 3mm lootua liittää,Lämpiee vaan vähä liian nopeesti.
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
täytelanka on paksumpaa , ei voi ihan suoraan verrata tavan lankaan & käytettyihin virtoihin. Kaverilla on tommonen halpistäytelankamig olikohan merkkiä gern. Nätisti se polttaa vaikka mekaniikka tietty on hintasa mukasta eli aika köykäsesti tehty vehje... kuitenkin autopeltitöihin ok peli.(vetomies @ Heinä. 09 2009,16:48) kirjoitti
KTM
Asiaa enempää selittelemään... mutta juuri noin se vaan on...(Elmeri H. @ Heinä. 09 2009,16:47) kirjoitti
Tuli vaan mieleen että 95% tämän foorumin käyttäjillä ei taida olla mitään tekemistä laadukkaan hitsauksen kanssa... Itseni mukaanlukien.(jokao @ Heinä. 09 2009,19:19) kirjoitti
Jos mossen pohjaa hitsailee, niin sitä jälkeä ei ihaile enää kukaan muu kuin katsastaja -> aivan sama kunhan pellit pysyy koossa.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
On asialla sekin puoli, että onnistunut lopputulos on tiettyjen asioiden summa. Jos yksikin niistä asioista on kunnossa, on onnistumisen mahdollisuus aina korkeammalla tasolla..(Juutana @ Heinä. 09 2009,20:12) kirjoitti
Tottakai näissä jutuissa täytyy aina huomioida kannattavuus jne.. Eli, jos hitsaa Mossen pohjaa kerran kahdessa vuodessa ja saa noilla vehkeillä siihen leiman, ei tietenkään kannata panostaa laitteisiin sen kummemmin.. Toisaalta silloin jo kannattaa melkein lainata vehkeet, tai teettää homma jossakin.
Mutta siihen tekee aina mieli puuttua, kun näitä "no-gas" laitteita aletaan rinnastaa oikeisiin vermeisiin, ikään kuin vaihtoehtona..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Onhan sitä itekkin tullu kaverin vanhaa sierraa hitsattua tommosella kuulapyssyllä ja kyllähän siitä ihan välttävä tulieli suurinpiirtein yhtä laadukas kuin foortti on tehtaalta lähtiessä
siitä voi sit miettiä että tuliko hyvä vai ei
YZF1000R
Kunnon langat kuten TM123, jota saa ainakin Walliusta myyvistä kaupoista, on tosi kallista. Ne halvat 19 euroa kilo maksavat pikkurullat on jotain muuta kun kunnon lankaa. Kyllä niilläkin hitsailee tois arvoisia juttuja, mutta suojakaasu-migin jälkeä ei tosiaan saa aikases. Jopa ne kertakäyttö suojakaasupullot on ihan varteen otettava vaihtoehto, jos esim. pienen Telwinin ostaa jossa on myös kaasunkäyttö mahdollisuus. Jälki kuitenkin on ihan eri luokkaa. Se Gernin sininen jossa on pyörät taitaa olla varsin toimiva hitsi tuolla hintaa.
Se on tosi juttu, että noilla pikkuhitseillä on helkkarin vaikeaa hitsata täyttä saumaa, koska teho loppuu lähes peltiä hitsatessa. Ei auta vaikka mikä mestari hitsais jos toosasta ei tule virtaa tarpeeksi. Joku tollanen oli aikanaan, vaikeeta oli saada tavan auton pakoputkea kasaan standardi mutkista.
Kaipa ne on just autopeltien pisteillä heftaamiseen omiaan. Tuo kaasuton täytelanka voi sinänsä olla ihan jees, kunhan koneessa on ytyä.
Jospa ne kiinalaiset alkaisivat tuottaa edullisia tehokkaita valovirta invertteri-miggejä pikku hiljaa...
No siis jos on yhtään kriittistä silmää jäljen suhteen, niin noi halvat ydintäytelankakoneet voi kyllä kärrätä suorinta tietä kaatikselle. *Jos ainoa kriteeri on se, että "kyllähän tolla jotenkin pellit saa yhteen" niin sama se on sitten vaikka vetäis popniiteillä ja sialla. *Kyllähän ydintäytelangalla hitsataan vaikka mitä, mutta ei tommosilla rimpulakoneilla. *Jos en väärin muista, niin pasit ja amw vaunutkin hitsataan ydintäytelangalla kasaan. *Käytetään siinä silti kaasuakin...
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Tuo termi "täytelanka", on saanut näiden "no-gas" härppäkkeiden kautta harhaanjohtavan merkityksen..
Täytelanka on kehitetty teollisuudessa hitsauksen tuottavuuden ja erilaisten ominaisuuksien parantamiseksi, sekä lisäaineiden ominaisuuksien helpon ja tarkan muokattavuuden aikaansaamiseksi lankojen valmistuksessa. Näiden lisäaineiden kanssa käytetään poikkeuksetta suojakaasua.
Näissä kaasuttomissa lankahommissa tuo "täyte" on hapen syrjäyttämistä varten, eli homma pelaa jokseenkin samalla periaatteella kuin puikkohitsauksessa, tosin huomattavasti huonommin homman toimivuuden kannalta..
Eli täytelanka ja täytelanka on kaksi eri asiaa..
Oli pakko täsmentää..![]()
![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Onko kukaan miettinyt mikä näistä vaihtoehdoista sopii itselle:
1. Huono kone ja kokematon hitsaaja = surkeaa jälkeä *
2. Huono kone ja kokenut hitsaaja = jonkinlaista jälkeä *
3. Hyvä *kone ja kokematon hitsaaja = jotain voi syntyä *
4. Hyvä kone ja kokenut hitsaaja = ammattimainen lopputulos *
Aina ei mielestäni voi syyttää laitteita, eikä toisaalta aina hitsaajaakaan, vai mitä olette mieltä. Sutta saa hyvilläkin laitteilla, jollei tiedä mitä tekee?
"Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
Luokkahitsarina (2 luokkaa amiksessa) sanoisin, että jos omaksi meinaa hommata niin puikkohitsi sitten.
Saa aina valita sopivan puikon kohteen mukaan eikä päinvastoin.
Hyvä invertteri ei kai paljoa maksa?
Jos kokematon=Ei hajuakaan niin lopputuloksena on räittyä kaninp*skaa vaikka olisi kuinka hyvät vehkeet.(timppa60 @ Heinä. 09 2009,23:06) kirjoitti
5. puikkohitsi ja kokematon hitsaaja=ei jälkeä ollenkaan..(miksi tää ei syty, no nyt se puikko tarttui kiinni taas..ei tästä mitään tule jumalauta)![]()
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
6. Helppo hitsi ja kokematon hitsaaja: saa tinattua sen mitä tarvii ja jäljet peitetään rälläkällä & pakkelilla
Puikolla tulee varmaan hienoa jälkeä jos osaa mutta mistä amatööri tietää mikä *itun puikko sopii vaikkapa rosterille (tai mustalle raudalle jne.) ja sitten kun oikea puikko löytyy niin mistä löytyy treenipalat rosteripeltiä että saa virrat edes suurinpiirtein kohalleen ennenkun menee sohimaan sitä sliparia puikon kanssa tms. Nimim. melkosta maggaraa tuli, ei paljon mig hitsailutaidot puikon kanssa jeesanneet.. tzrrr... *ittu irti RÄPS .. stzzzzännngg tirrrrrr KRAK sinne meni puikon täyteaineet uutta peliin.. tsshhhh *vähän aikaa palaa nätisti* kop kop karstat pois voi *erkele palko 2mm sauman sivussa ja otetaan alusta...![]()
Edelleen puoltaisin halpismiggejä helppokäyttöisyydessä, vaikka vaan heftaillen saa toimivaa jälkeä aikaan ja harvoin mossen kylkeen suoraa saumaa saa vedettyä muutenkaan, jos pelti ei palakkaan läpi niin kohta se on aaltopeltiä kun kuumenee liikaa. Tommosella rupposella migillä paikkailee kyllä kaatumaraudat, tinailee ilokseen kaikkea mitä nyt pellistä voi tehä jne. Se on vähän kun kännyköiden kanssa, joku haluaa 700e iphonen ja toiselle riittää 30e samssung eli vehkeet käytön mukaan.
KTM
Tämä kyseinen amatööri ei kauan hitsaile, kun mistä se tietää, että silmät (vähintään) täytyy suojata.(zuha @ Heinä. 09 2009,23:46) kirjoitti
Ei migilläkään synny kestävää saumaa, jos ei tiedä mitä tekee.
Voihan toki olla että joku oppii puikolla nopeammin taitavammaksi harrastehitsariksi kuin mig:llä, epäilen kuitenkin sillä puikko on enempi tekniikkalaji. Sä kun olet kova viisastelemaan niin kerro mistä löytyy yksiselitteinen taulukko tms. puikoista eri materiaaleille? Kiinnostaa kovasti kun puikkoja on nurkissa ja hyvä kone käytettävissä mutta ne kaikki tikut näyttää samalta. Entä mistä tietää onko ne puikot kastunu joskus ja tekeekö niillä mitään jos on jne..? Nimim. amis jäänyt käymättä.(Akiva @ Heinä. 10 2009,00:06) kirjoitti
KTM
Hyvä kone puikollekin maksaa että pelkkää muuntajaa ei kannata lähtee ostaa!!!(Akiva @ Heinä. 09 2009,23:16) kirjoitti
Tossa on mig jota ei tarviisi ihan heti vaihtaa. Yksi säädin, valitse levyn paksuus koneeseen ja paina liipaisinta. Kevyt ja tehokas.
Tuo puikkoviidakko on valtava ja sekalainen. Peruspuikot kuten ok46 ja ok48 vielä muistaa, sitten jos on jotain eri firman niin on eri numerotkin. Netistä kaivamalla saa ainakin suurimpien valmistajien puikkojen tyypin numeron perusteella.
Minarcmig on todella hyvä laite itse hitsaillut omalla rullan lankaa ja ei voi muutako kehua. Kokemusta löytyy aika monen tasoisesta koneesta kun korjaan näitä työkseni.(mkoo @ Heinä. 10 2009,11:54) kirjoitti
Hintakin on minusta kohdallaan.
Ero halvan ja laadukkaan koneen välillä tulee esiin juuri siinä että vaikka on kaksi 150A konetta niin toisella hitsaa 100A virralla vaikka koko päivän ja toisella 5min.
Yleensä ilmoitetaan ainoastaan huipputeho joka ei kerro käytännössä kovinkaan paljon.
Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
zx-12r 02