Kesken ajon jäi etujarru päälle, eikä hellittänyt vasta kun noin puolen tunnin odottelun jälkeen itsestään.
Osaisiko juku sanoa että missä vika?
Ajattelin että ehkä vika on jarrunesteissä ja yritin vaihtaa ne etujarruun, mutta neste ei kulje suuntaan eikä toiseen. Ei onnistu jarrunesteen laitto alakautta imlausruuvista ruisskulla pumppaamalla. Toisaalta ei onnistu nesteen laittaminen yläkauttakaan, sillä jos ilmausruuvin avaa ja pumpaa kahvaa, niin ei lähde neste tulemaan ilmausruuvista eikä vähene jarrunestesäiliöstä.
Pyörä on vuoden 01 r1, sikäli mikäli tällä tiedolla sattuisi olemaan merkitystä.
Apua kaivataan kovasti, sillä itselläni on ideat loppu.
äkkipäätä tulee mieleen kaksi mahdollisuutta...
1. pääsylinterin mäntä jäänyt jarrutuksessa "sisään", jolloin nesteen "paluukanava" on tukittuna... tätä epäilisin.... onko kahvan "tunto" normaali vai ihan veltto eli löysä... tuo oire viitais tähän..
tai
2. sylinteriltä lähtevä letku jostain syystä tukossa... kahva kova tai ei liiku mihinkään....
![]()
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Sillon kun jarru jäi jämiin niin kahva tuntui jotenkin poikkeuksellisen jäykältä, eikä painunut paljoakaan.(pahali @ Kesä. 24 2009,18:46) kirjoitti
entäs nyt kun yrität "ilmata" eli ilmaruuvi auki ja painat kahvaa..![]()
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
En tiedä onko tästä apua mutta kaverilla oli samanlainen ongelma jarruissa (eri merkkinen pyörä kylläkin)... jarrut jäi makamaan päälle...vika paikallistettiin lopuksi jarruletkuihin...(Gabriel @ Kesä. 24 2009,18:31) kirjoitti
<br />
jos on jarrunesteitä vaihdettu niin on voinut käydä vahinko...
* Silikoninesteitä ei saa sekoittaa muihin
->Silikonineste ja esim. DOT 4 neste käyttäytyvät keskenään aggressiivisesti, muodostaen kumeja haurastavan yhdistelmän!
joku kumi syöpynyt jostain välistä ni voi jäädä jumiin...
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Jarrukahva tuntuu hyvin löysältä ja painuu kevyesti pohjaan asti.(pahali @ Kesä. 24 2009,19:03) kirjoitti
Yritin laittaa DOT 4 nestettä. Siellä enduudestaan olevasta nesteestä ei ole tietoa, kun ostin vastikään pyörän.(Paso @ Kesä. 24 2009,19:28) kirjoitti
Miltä näyttää silikonineste verrattuna DOT 4:seen. Minkä väristä se on?
Tosin niinkuin sanottu niin jarrun menivät ajaessa jumiin ensimmäisenä ja vasta sen jälkeen aloin suorittaa jarrunesteen vaihtoa.
Tuli vielä mieleen sellainen juttu että, kun kerta pyörässä on kaksi etujarrulevyä, ja kaksi jarrukenkää, niin en saanun jarrunestettä tungettua ruiskulla sisään kummankaan jarrukengän ilmausruuvista. Joten mietin vain että liekkö aika epätodennäköistä että molemmat jarruletkt tukossa yhtäkkiä samaan aikaan. Ellei tiedysti ole tukossa se jarrunestesäiliöstä lähtevä pieni pätkä letkua.(lämmittäjä @ Kesä. 24 2009,19:05) kirjoitti
Synteettiset väriltään värittömästä kullanruskeaan, DOT 5.1 sininen ja silikoninesteet purppuranvärisiä(Gabriel @ Kesä. 24 2009,20:14) kirjoitti
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Jumittiko jarru kesken ajon, vai jäikö se päälle jarrutuksessa?
Jos jarru alkoi jumittaa omia aikojaan, on todennäköistä, että jarrut laahaavat -> kuumenevat -> neste laajenee tai jopa kiehuu -> jarrut jumiin. Tällöin oikea lääke on jarrujen kunnollinen herkistäminen = purkaminen ja palojen tarkistus lasittumien varalta.
Jos taas jarru jäi pohjaan jarrutuksessa, alkaisin etsiä pääsylinteristä ongelmia.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sorry mun aakkoset, ulkomailla nyt.
Ei muuta kuin KAIKKI osat irti, poydalle ja kunnollinen puhdistus ja tutkiminen, talla asialla EI KANNATA leikkia ja yrittaa vahan sielta taalta ronkkia. Viittaisi hieman paasylinterivikaan, joko tiivisteet menneet tai tosiaan jotain kyrsaa tukkeena. Ne reijat ovat loppuviimeksi aika pienia mista se neste kulkee.
Mannan tarvitsee sitten olla siella sylinterissa suht oikealla kohdalla jotta pumppaaminen ja siten ilmaaminen ja muukin toiminta olisi mahdollista, jos siis esim saadettava valitanko tms. niin tehtaan asento paras.
Satulatkin rohkeasti irti, mantien pitaisi painua kevyesti satuloihin sisalle, jos ei, niin sitten auki vaan ja kunnon puhdistus ja kasaus (puhtaus on sitten tarkeaa), huomioi lisaksi etta jotkin liuotinaineet sulattavat/turvottavat tiivistekumeja.
Nama asiat kun on kunnossa ja jarrut toimii herkasti niin on taas ilo ajella turvallisin mielin.
Älä korjaa ehjää....
Vanha neste oli melko väritön, vähän kullanruskea sävy.(Paso @ Kesä. 24 2009,20:36) kirjoitti
Mulla teki autossa kudosvikanen letku samat oireet, ei sitä ihan heti osannut epäillä.kirjoitti
Aten joku racing neste on väriltään sinistä...
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
En musta jarrutinko vai alkoiko jarruttamaan omia aikojaan, toimii toi jarrukäsi sen verran automaattisesti. Risteys oli kyllä tulossa, joten hyvin mahdollista että jarrutin.(vetomies @ Kesä. 24 2009,20:38) kirjoitti
Tarkoitatko pääsylinterillä sitä mikä on heti siinä jarrukahvassa kiinni? Sen voisin kyllä huomenna avata ja puhdistaa.
Onko tämän osan purkamiseen kenelläkään mitään ohjeita? En ole nimittäin ikinä kyseitä osaa moottoripyörässä joutunut räveltämään.
veikkaan minä että pääsylinterin mäntä on nyt jostain syystä jäänyt "sisään" eli jarrutusasentoon.... silloin ei neste kulje mihinkään suuntaan(Gabriel @ Kesä. 24 2009,20:09) kirjoitti
voin olla tietysti väärässä...
hajoituskuva auttaa jos sen tuolta löydät http://www.starmotorcycles.com/star/parts/home.aspx
ainakin vm 2002 näyttäis löytyvän... ei loppujen lopuksi ole paha purkaa...![]()
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Avasin pääsylinterin ja putsasin sen. Laitoin uudent jarrunesteet ja ilmasin kunnolla.
Lopputulos: Kun kasasin laitteiston jäi eturjarru painamaan taas päälle.
Sitten huomasin etta Jarrukahvassa lukee R6(minun pyörä siis R1), ja tuli sellainen ajatus että koska jarrukahva on väärä niin se painaa liikaa päälle??
Tai sitten voisikohan olla se pääsylinterin sisällä oleva palauttava jousi liian löysä, eikä jaksa palauttaa kahvaa takaisin??
Brembon takajarrun pääsylkästä nasahti mulla jousi kerran poikki, tosin kun sulla on tavarat ollu levällään tuo pois suljettua. Kai olet kokeillut siten että säätö on kahvalta löysimmillään? Niin siis jos se yleensäkkän sulla pääsee estämään männän vapaan palautumisen.
Onko palat totaalisen loppu?
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Liikkuuko männät herkästi satuloissa? Niiden pitäisi päästä "pakittamaan" hitusen (siis tosi vähän) kun jarrua höllää, tuo pää sylinteri toiminee siten että kun päästät jarrun niin se tekee hitusen alipainetta ja vetää aavistuksen noita mäntiä sisään. Jos männät jumittaa niin tuota ei tapahdu.(Gabriel @ Kesä. 27 2009,13:58) kirjoitti
Herkistä männät tarvittaessa.
Voihan olla myöskin että tuo "väärän lainen" jarruvipu tekee sen että pääsylinterin sisällä männät ei tee työliikettä aivan oikealla kohdalla.
Älä korjaa ehjää....
Eikös se mäntien tiivisteiden muotoilu nykäise männät levyltä irti.
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Jarrujen kohdalla sanoisin, että kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse.
Vie pyörä huoltoon joko osaavalle kaverille tai liikkeeseen. Se osaava kaveri voinee samalla opettaa asiat kokonaisuuden toiminnasta.
On erittäin oleellista että kahvan pääsylinterissä on kaikki osat kunnossa, letkut ok, satuloissa joka ikinen sylinteri kunnossa ja koko järjestelmässä jokainen kumiosa virheetön. Säälle allergisia ovat varsinkin satuloiden sylinterien ulko-osat, jotka kastuvat sateessa ja joihin voi kertyä jumittavaa materiaalia.
Mutta kuten sanottu tuolla aiemmin, ei jarrujen kanssa kannata leikkiä. Osat irti ja kuntoon sekä uusi oikeanlainen neste sisään, niin sitten toimii.
Jos jarrunesteitä ei ole vaihdettu, alkaa niihin kertyvä vesi syövyttää sylintereiden seinämiä, kunnes jarrut menevät jumiin.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Kahvaa on kyllä säädelty kaikkiin mahdollisiin asentoihin. Paloissa on reilusti kulutuspintaa.(antti @ Kesä. 27 2009,16:01) kirjoitti
Eiköhän se ole tuosta kyse; väärä kahva.(Gabriel @ Kesä. 27 2009,13:58) kirjoitti
Itselläni joskus R1:ssä joku tarvikekahva, ja kun vähänkin kuumeni niin alkoi laahaamaan -> kuumenee lisää ja lopulta jää kiinni. Jouduin ekan kerran ko. kahvalla ajellessani ruuvaamaan kahvan irti kesken ajoreissun kun etujarru alkoi hirttämään kiinni..
Syy oli se, että se pääsylinterin mäntää painava tappi oli liian pitkä, eli siinä ei ollut juuri ollenkaan tyhjää.
Viilasin tappia lyhemmäksi niin "vika" korjaantui.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tylyttäjän kanssa aivan samaa mieltä, 99,9% varmuudella tuo kahva painaa sylinteriä liikaa...(Tylyttäjä @ Kesä. 28 2009,12:37) kirjoitti
Itsellä oli tarvike kahvalla ihan samaa vikaa...
Ja asiaa tutkittua huomasin että 98-99 mallissa on jarrukahvan mäntää painava tappi pidempi kuin 00-01 mallissa. Ebay:sta tílatut mustat kahvat olikin juuri tarkoitettu tuohon 98-99malliin ja muuten kahva oli siis ihan identtinen kiinnityksineen.
Vaan eikös tuon voi kokeilla, onko se nokka liian pitkä vaiko eikö
Jarrunestesäiliön kansi auki, chekkaat että pohjalla on vielä nestettä, rumpsutat jarruja nopsaan että systeemissä tosiaan on painetta ja nopean pumppauksen vuoksi se ei ainakaan ole päässyt sieltä purkautumaan. Nyt kun päästät kahvan, pitäisi tuon paineen purkautua laakista letkuista säiliöön => avoimen säiliön neste mahd. jopa roiskahtaa, joten varaudu tähän. Jos mitään ei tapahdu ja jarrut ovat jumissa (koska se paine ei ole letkuista päässyt mihinkään purkautumaan), voipi hyvin olla pääsylineri ei missään vaiheessa höllää
No jos olet ennen rumpsutusta vielä ruuvannut tuon kahvaa pitävän ruuvin auki, on se helppo nyppäistä pois ja chekata roiskahtaako ne nesteet nyt kun ainakaan kahva ei ole pääsylinteriä enää painamassa. Mikäli ei vieläkään, voinnet ruveta etsimään vikaa jostain muualta kuin kahvan muodoista
Omassa tuo pääsylinerin rakenne on sellainen että sen jopa näkee säiliön pohjalla. Kun kahvaa ei paina, näkyy pääsylinterin männän päällä selkeä aukko. Kahvaa painaessa mäntä liikahtaa ja samalla tuo aukko sulkeutuu sen joutuessa sylinterin sisään. Ja juuri tuo aukko on se josta se ne paineet säiliöön takaisin ruikkasee![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jarrunesteet kannataisi vaihtaa ajoissa, niin ei tulisi tämän kaltaisia ongelmia. Voisin melkein lyödä vetoa että työsylinterista on tiivisteet finaalissa ja joku kakkakikkare jäänyt männän väliin eikä päästä sitä palautumaan takaisin tai kuminmurena toimii takaiskuventtiilinä jarruletkussa. Tästä johtuen jarrut laahaa ja kuumenevat ja vanhat nesteet kiehahtaa=> tilavuus kasvaa=> jarrut jymähtävät kiinni.
Eli kaikki palikat pöydälle, kunnon putsaus ja huolellisesti kasaan ja ilmat pois ja baanalle. ongelmat jää taatusti siihen.
Vastaava tapaus on omakohtaisten kokemusten muistipaikassa.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Vika oli kahvassa. Viilasin pääsylinterin mäntää painavan tapin kahvasta lyhyemmääksi ja nyt toimii niin kuin pitääkin(Tylyttäjä @ Kesä. 28 2009,12:37) kirjoitti
Kiitos kaikille avusta!
Buellissa oli huollon jälkeen sama vika, väärä kahva -> jarru laahasi, haagan liikenneympyrässä mopo paikallaan ja ei ihan heti saanut siirettyä ennkuin nesteet jäähty.(Tylyttäjä @ Kesä. 28 2009,12:37) kirjoitti
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
jos kahva on oikea, niin jarrujen kuumeneminen ei voi saada jarruja menemään päälle, koska neste laajenee säiliöönsä.kirjoitti
jos kahva väärä, niin säiliöreitti on tukossa, silloin voi mennä jarrut päälle lämmöstä.
kun jarrukahvaa painaa, niin ensimmäinen tapahtuma on säiliön reitin sulkeutuminen. ensimmäinen milli.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050