Uus potta pitäis hankkia ja mielellään mahdollisimman hiljainen. Nykyinen on Shoei XR-1000 jota ei voi hiljaiseksi kehua. Shoei Raid II ja Schubert S1 olen sovittanut, mutta en ole ajanut. Mitäs muita ehdottaisitte?
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Ei ole olemassa hiljaisia kypäriä, paitsi mainoksissa. Suosittelen korvatulppia.
Minulla oli aiemmin joku HJC, jota luulin hiljaiseksi. Sitten ostin Shoei Raid II:n ja se on hiljainen. Hankin siihen vielä jälkikäteen sen Whisper Strip Kitin, niin hiljeni vielä entisestään. Varmasti pääkopan muotokin vaikuttaa, kenen pää sopii parhaiten mihinkin kypärään.
Tunturi Supersport, Honda CB125, Suzuki VS1400
Kypärämelutesteissä järjestys on ollut Schuberth, BMW ja loput. Uudempaa BMW Sport Helmetiä ei ole testeissä vielä näkynyt, joten ei ole tietoa siitä olisiko jo hiljaisin kaikista. Melu tosin riippuu osittain myös kalustosta josta et maininnut mitään, mutta varsinkin tuulilasittomissa pyörissä myös vanhempi SportIntegral on erittäin hiljainen ja valmistuksesta poistuneena voi olla hyvinkin edukas ostos jos kohdalle sattuu.
1000
Minulla on ensimmäinen valintakriteeri, et kypärä istuu hyvin eikä paina mistään.
Toinen et on avattava lasien takia.
Löysin sellaisen Shark Openline sopi niin hyvin et on ostettava.
hinta vain 259€.![]()
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Itselläkin Shark, malli RSR2.
Muut käyttämäni kypärät HJC ZF9 ja Shoei Raid II.
Shark noista ylivoimaisesti vähämeluisin.
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Ajoin BMW sport integralilla pari kautta. Se oli älyttömän vaikea pukea ja riisua mutta toisaalta taas sitten todella hiljainen. Sen kanssa ei tullut käytettyä edes tulppia.
Integralin ongelmana oli kuitenkin sen visiirin sumentuminen vesisateessa. Kypärän muotoilu aiheutti sen että jos visiiri oli vähänkään auki, pääsee vesi sen sisäpinnalle ja näkyvyys on sen jälkeen nollassa.
Integralin jälkeen siirryin BMW System5:n joka on sitten taas todella paljon äänekkäämpi. Ilman tulppia ei viitsi ajella oikeastaan ollenkaan. Nyt ei kuitenkaan tuo vesisade enää sumenna näkyvyyttä ja se tuntuu olevan suomen kesässä aika olennainen ominaisuus...
Tuohon "pappamallin" avattavaan tottuneena en siitä enää vaihtaisi pois mutta muutoin voisi Schuberth S1 olla tämänhetkisistä vaihtoehdoista paras. Visiiriä lukuunottamatta Sport integral oli myös todella hyvä. Ehkä tuossa uudessa sportissa on tuotekehitystä tuon visiirin osaltakin tapahtunut...
Toki kuten tuossa aiemmin jo todettiin niin asia riippuu pitkälti pyörästä ja sen katteista. Omat kokemukseni perustuvat Yamaha thundercatiin ja Kawa zzr 600
-Tomituinen-
Mulla on toi SportIngtegral nyt kuudetta kautta menossa, mutta en noita ongelmia siinä näe. Tosin leukahihnan alla oleva velcrolla kiinnittyvä pehmike oli liian lyhyt ja sitä piti itse jatkaa.
Mutta tässä näkee hyvin sen, että kypärä pitää kokeilla itse ennen ostamista jos itselleen hyvän haluaa.
1000
Sykkönen on kyllä ainut potta tähän mennessä minulla, jota voi kutsua hiljaiseksi.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Kyllä XR1000 on minusta aika hiljainen...
Kehuuvat Suuperttiakin kaikkein hiljaisimmaksi mutta on siinäkin oma "kuollut kohta" missä meteli nousee erittäin kovaksi...
Kuten edelläkin jo mainittiin, hirmu paljon riippuu myös pyörästä millä ajelee, onko potta hiljainen.
563+
Itselläni on XR1000. Hiljainen monii muihin verrattuna *
Myös Shark RSR2 on mukava ja hiljainen, mutta visiirit ovat kalliita(laadukkaita)
GS500E
Mulla on Shoei XR-1000 jota en ole pitänyt kovinkaan hiljaisena - varsinkaan K1100RS:llä ajettaessa. Huolimatta BMW:n ilmanohjaimen eri asennoista tuntui siltä, että kypärä likipitäen huutaa kaiken aikaa ja mieluiten piti korvatulppia aina. Nyt Katanalla kypärä on ns. vapaassa ilmavirrassa ja melutaso on huomattavasti alempi huolimatta reipasäänisestä pakoputkesta.
Tarinan clue lienee se, että kypärää ostettaessa sitä pitäisi päästä testaamaan oman mp:n kanssa.
![]()
Nimenomaan ! Tässä omassa tuppukylässä on vain kaksi mp-tarvikekauppa ja toisessa hyvä kun sai edes koesovittaa kypäriä. Toisessa sattuikin olemaan sitten Allwrongin päivät ja siellä sai sitten ihan käydä ajelulla koepotta päässä. Auttoi valintaa huomattavasti. Ja hintakaan ei ollut paha kokomustasta XR1000:sta - 375e iridium-visiirin (vai mikälie sinertävä visiiri ollutkaan) kanssa. Tämä tosin toissa vuonna joten varmaan ne hinnat on siitä tullut alaspäin. Mutta eipä silloin oikein kannattanut lähteä ulkomaaneläviltä tilailemaan...(Lörsson @ Heinä. 09 2009,09:48) kirjoitti
563+
Samansorttisia kokemuksia. Tukaanilla ajellessa pleksi sekoitti ilmavirtaukset niin, että pää heilui jatkuvasti ja korvatulppia oli pakko käyttää koko ajan. Nyt samaa ongelmaa ilmenee bleidin kanssa jos ajaa auton perässä. Pahimpia ovat "legoinsinöörin suunnittelemat" ruotsalaiset perhefarmarit jotka pahemmat turbulenssit jälkeensä kuin 747 nousukiidossa.(Lörsson @ Heinä. 09 2009,09:48) kirjoitti
Aina ratkaisu kypärän meluongelmaan ei ole se stockmannin lasioven kokoinen touringpleksi vaan joskus pleksin madaltaminen riittää.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Täältäkin piste korvatulpille.(Ytsför @ Heinä. 08 2009,21:23) kirjoitti
Varsinkin jos vaihdetaan putkea,niin johan melu kasvaa myös kypärän sisällä, niin siihen ei auta muut kuin ne tulpat korviin ja syvälle![]()
Hattussani ei ole kukkia.
Tulpat... Tulee kalliiksi ostaa hiljaiseksi mainostettu kallis potta, joka sitten kuitenkin oman pärrän ilmavirrassa osoittautuukin meluisaksi. Pyörä & kypärä yhdistelmä sen melun tekee, ei pelkkä kypärä...
Tulppien kanssa kun kerran tottuu ajamaan, niin niistä ei pois ole tulemista. Sen verran kaamee meteli potassa kuin potassa on ilman...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Tuo pyörä&kypärä yhdistelmä pitää paikkansa!(Yamaha1 @ Heinä. 09 2009,11:47) kirjoitti
Itsellä on Shoei ONE ja ZX636 karkealla moottorin äänellä ja * vahvistettuna Akrapovicin putkella niin jessus sentään, jopa kuuro kuulee sen metelin kun kiekat on tuolla moottoritie nopeuksilla siinä 8000rpm(joskus ehkä enemmän..)
Pahimpia ovat "legoinsinöörin suunnittelemat" ruotsalaiset perhefarmarit jotka pahemmat turbulenssit jälkeensä kuin 747 nousukiidossa.
Eikö semmoinen lähes leegopalikka kiitänytkin 293km/h tuolla halleilla
No ei sentään ollut V70
Täältäkin puoltolause suupertin S1:lle. Tulppien kanssa ja mopon pleksi sopivassa asennossa on hiljaisempaa kuin paremman luokan autossa. Lisäksi istuu ainakin oman pollani ympärillä todella miellyttävästi, mutta se on toki täysin kuulan muodosta kiinni kullakin.
Plussaa:
+ hiljaisuus
+ aurinkovisiiri (aivan loistava!)
+ tuuletuksen teho (suhteellisesti umpipottana)
Miinusta:
- tuuletusaukot keräävät önniäisiä ja vaikeat puhdistaa
- tuuletus ei sulkeudu kokonaan (kylmällä pitää tukkia reiät sisäpuolelta)
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Tuli avauduttua toisessakin ketjussa aiheesta, mutta tässä kertausta: S1 pro on todella hiljainen kypärä, jos koneessa on hiljaiset äänet ts ei mökäpönttöä(FiJeR @ Heinä. 09 2009,19:08) kirjoitti
Ainakin oman pöntön kanssa potta muuttui kaikukopaksi joka moninkertaisti pakoäänet nostaen ne lähes kipurajalle. Jopa tulppien kanssa soundi on todella häiritsevä. Vanha halpispotta on tässä tilanteessa paljon hiljaisempi, vaikkakin aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan täysin surkea.
Mahdollinen ongelma selviää, kun kokeilee kypärää oman pyörän kanssa, mitä tuossa edelläkin jo joku suositteli.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Itse keskityn seuraavan kypärän ostossa mukavuuteen/keveyteen ja se on sitten tuurista kiinni kuinka hiljainen on. Käytän jokatapauksessa eareita ellei uusi kypärä osoittaudu tosi hiljaiseksi(epäilen vahvasti)![]()
Rock hard, ride free
Oma kypärä shoei raid omalla pyörällä hiljainen, mutta kun ajoin kaverin pyörällä niin meteli sietämätön kun pleksisi nosti pyörteet suoraan naamalle/leuan alle. Tosin kypärä on nyt vanhemmiten käynyt jo melko väljäksi ja melu sen myötä kasvanut.
Z 750
Ihan pakko kommentoida tätä.
Ostatteko kypärän sen mukaan, että mikä on hiljaisin??
Mulla on kriteereinä ainakin se, että kypärä on oikeasti suojaava.
Luonnollisesti se myös, että istuu päähän hyvin. Nämä ominaisuuden käyvät myös jonkin verran käsi kädessä. Jos kypärä ei istu, on liian iso, tjms, ei se suojaakkaan mahdollisimman hyvin.
Sen jälkeen tulee ehkä visiirin huurtumattomuus, ja sen jälkeen äänettömyys. Tuota äänettömyyttä voi aina tarvittaessa tehostaa 5€ korvatulpilla.
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Mäkin alan olla kohta epätoivonen ton pottamelun kanssa *(vetomies @ Heinä. 09 2009,19:23) kirjoitti
Viime keväänä ostettu HJC on nykyään sellanen "ulistin", että pakko pitää toffot korvissa koko ajan....
Mopossa tosin on ääniä, mut tossa yli 80:n vauhdissa ne jää "taakse" sen verran ettei haittais yhtään, mutta tuo potta *
Onko se pakko ny mennä se suupertti hakee ja lainaavatko mistään putiikista sitä "koeajoa" varten?
Ei huvittais maksaa "kuukiviä" moisesta (kun muutenkin jo kaapissa 4 pottaa), jos sama meno jatkuu...![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Mulla taas toisenlaisia kokemuksia Suupertin S1:stä. Pitää aivan helevetillistä suhinaa ja kohinaa +100km/h vauhdissa. Ilman korvatulppia ei puhettakaan että viitsisi pidemälle lenkille lähteä. *(vetomies @ Heinä. 09 2009,19:23) kirjoitti
Kädellä kun yrittää ajaessa peittää kaulaa ja niskaa niin suhina loppuu.. (luultavasti herättää hämmenystä liikenteessä tuo rimpuilu) Pitää hommata kaulaliina tai kokeilla "touring" katetta. *
Aijuu, sama suhina kuului kun kokeilin kaverin nakupyörää (meanstreak kawa)
*
Monissa Schuberttia myyvissä putiikeissa on koeajopottia vitriinissä. Saattavat olla vähän käytössä löystyneitä, mutta kyllä niistä jotain käsitystä saa.(*cebarimimmi* @ Heinä. 11 2009,18:05) kirjoitti
Sekin kannattaa huomata, mitä tuossa jo edellinen sivusi, että etukatteen muoto ts se mihin ilmavirta osuu, vaikuttaa todella paljon tuulen aiheuttamaan meluun. Yksi syy lisää kokeilla juuri omalla pyörällä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mulla on tossa viisi kypärää ja kaikki on täysin äänettömiä.
Ajellessa sitten on aina tulpat korvissa, ja kuuluvat äänet riippuu täysin pyörästä, pleksin mallista ja ajonopeudesta.
Samalla pyörällä ajellessa ei noilla mun eri kypärillä ole juurikaan eroja kuuluvissa äänissä tulppien kanssa. Tai ainakaan, että siihen kiinnittäisi mitenkään huomiota. Kaikki on mukavan hiljaista. Toki Scala radio soittaa musaa ja puhelut tulee kun joku soittaa ja mp3:t soi kännykstä mukavasti ilman meluhaittaa.
TULPAT KORVIIN!
Tässä lainaus mikseri.netistä. Muusikot jos ketkä tietävät nämä meluongelmat.
kirjoitti
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Etpä sitten maininnut että mikä kypärä on hiljaisempi. En ole sellaiseen kypärään törmännyt jolla voisin lähteä pitempään reissuun ilman tulppia. Kaikki ne suhisee niin vit*sti.(Mikko76 @ Heinä. 11 2009,18:45) kirjoitti
Omasta kokemuksesta Schubert S1 + tulpat on ollut paras vaihtoehto. Ja onpa Schubertissa vielä se integroitu aurinkoviriisikin, aika kätevä keksintö.
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
Suupertin C3 ja en laita tulppia...
Pyörässä ei oo pleksiäkään, jos tuntuu siltä että tuulta ei kestä voi myös ajella autolla.
XR-1000 on yhtähiljainen kaikilla lisähärpäkkeillä kuin tuo C3:nen.
Siis mun pyörällä kokeillen ja korvin kuuntelemalla.
En oo äänenpainemittaria sinne ajaessa laittanut.
Monenmoista pleksiä on tullu kokeiltua ja aina alkaa suikassa rämiseen kun pleksi on naaman edessä.
Suorassa ilmavirrassa molemmat suikat on tosihiljaisia.
Se laittakoon tulpat korviinsa joka tuntee tarvetta siihen...kypärästähän tässä olikin puhetta eikä tulpista.
XV 1100
Itselle ei tulpat kerta kaikkiaan sovi. Ei siis koon puolesta, vaan tasapainoanturit heittää pyllylleen. Seuraan erittäin suurella mielenkiinnolla hiljaisen kypärän "löytymistä".