Tämän vuoden 1. Euroopan keikka on heitetty (n. 5500 km) ja muutaman viikon olen kerennyt taas kiroilla täkäläistä ”liikennekulttuuria”.
Kun suurelta osin harjoitin keikalla liikenneturvallisuuden vaarantamista suomalaisittain, niin siinä kerkesi sitten ihmetellä, miten olen täällä kovin luonnollinen osa liikennevirtaa. Puola jäi sääteknisistä syistä tällä reissulla ajamatta ja aina yhtä tylsä sunnuntairuotsi tuli lopulta yllättäen koettua, vaikka olinkin päättänyt sen ikuisesta väliin jättämisestä. Saksan baana taas opetti, että nopeuseroihin tulee totutella, kun tulee alisuorittajamaasta. Kaikki muut maat jälleen kerran opetti, että liikennekulttuuri lähtee jostain muusta, kuin kontrollista. Osapuolet muualla ymmärtää, että liikenteen mahdollisen jouheva sujuminen, on kaikkien intressi, yhteispeliä.
On se kumma, miten tämä ”maailman nopein kansa” vaatii maailman alimmat nopeusrajoitukset. No, onhan teitten kunto nyt lähestymässä entistä puolalaista standardia, joten liikenneturvallisuusperustein voidaan todella nopeusrajoituksia alentaa. On se vaan kumma, onko se sitä liikenneturvallisuustyötä, vai pitäisikö baanoja parantaa? Kontrollin kasvattamisen into lähestyy poliisivaltioihannetta. Vielä kun saadaan automaattinen, ajoneuvokohtainen, nopeusvalvonta, on saavutettu kontrollifriikkien ihannetila. Se tuskin olisi missään muualla mahdollista, mutta ehkä Suomessa…
... jotain piti muistaa
Asiapuhetta. Itsekin runsas viikko sitten Portugalista palanneena.
Eilen tuli myös kymppiuutisissa juttua nopeusrajoitusten ylöspäin korjaamisesta. Jotenkin se toimittajan kysymys nyt vähän hymähdytti: "mutta onko se sitten enää turvallista ajaa tuossa 140?". Vieressä meni TRE-HKI motari...
636 -> 998
Samoilla fiiliksillä itsekin. Jännä juttu miten splittaus, vapaammat moottoritienopeudet ja väljemmät nopeusrajoitukset pikkuteillä ovat muualla euroopassa arkipäivää, mutta meillä ne ovat "paholaisen keksintöjä" ja jokainen joka siihen ei usko pitää palauttaa herran nuhteeseen.
Voisiko olla, että liikennepolitiikkaan ja alkoholipolitiikkaan pätisivät samat säännöt? Jo 1900-luvun alkupuolilta alkanut holhoaminen, sanelupolitiikka ja pelkän raipan antaminen on estänyt luontaisemman liikenne/alkoholikulttuurin kehittymisen. Ei tarvitse ajatella omilla aivoillaan, vaan syytetään aina liian löysää politiikkaa. Lisää veroja viinalle, niin alkoholistit paranee. Tiukempia nopeusrajoituksia niin nuorten kaahaaminen kännissä loppuu.
On vaan perseestä että Suomessa ei voi äänestää virkamiehiä ulos työstään. Nehän näistä asioista hyvinkin pitkälle päättävät.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Mielestäni liikenteessä pätee sama "sisäinen vs. ulkoinen johtajuus" -ajattelu kuin työelämässäkin. Kun kaikki sanellaan tiukasti ylhäältäpäin, ei luoteta siihen, että liikenteenkäyttäjillä itsellään olisi harkintakykyä (sisäistä johtajuutta) edesauttaa turvallista ja joustavaa liikenteen sujumista. Ei luoteta ihmisiin, vaan kaikista mahdollisista asioista pitää luoda sääntö (ulkoinen johtajuus), jota pitäisi pilkuntarkasti noudattaa, oli se kuinka järjetöntä tahansa. Esimerkkinä tässä se, että ei saa ajaa punaisia päin, vaikkei valo mp:lle ikinä vaihtuisi vihreäksi.
Etelässä luotetaan enemmän yksittäisen ihmisen harkintakykyyn. Ollaan enemmän "aikuisia" ja kannetaan vastuu omasta tekemisestä. Täällä ei anneta vastuuta yksittäiselle ihmiselle. Eihän nyt herrajumala voi luottaa siihen että ihminen itse voisi ajatella ja tehdä järkeviä ratkaisuja. Ne syntyvät vain ja ainoastaan liikenneturvallisuusylikomission kokouksissa joissa määritetään ainoa oikea tapa liikkua liikenteessä aina ja kaikissa mahdollisissa tilanteissa tästä ikuisuuteen.
Ja auktoriteetti ei _voi_ikinä_olla_väärässä!
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Niin hienosti taas Ruotsissa toimi liikenne viikonloppuna. Yksi sana ajattele muita liikenteessä. Myös niitä hitaampia. Liikenne on yhteispeliä ja se saadaan sujuvaksi ainoastaan tekemällä tilaa ei ottamalla tilaa pois. Miettikääpä sitä minä minä minä ajajat.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Täytyy kyllä myöntää, että toissaviikkoisella Jenkkilän reissulla huomasi, kuinka paljon vaikeampaa liikenne täällä on vaikka sitä on huomattavasti vähemmän ja tahti hitaampi. Edellisissä viesteissä on hyviä syitä siihen miksi.
Istuin eilen Tammelantorilla aamukaffella, ja eräs naapuripöydästä kuulunut lausunto kuvastaa hyvin suomalaista kulttuuria.
"Kyllä minä koirista pidän, muttei niitä lain mukaan saa torille tuoda" (Koiraa kuljetettiin hihnassa torin poikki).
Suomalaiset on monessa asiassa pilkun viilajia ja kyttääjiä. Sen sijaan, että mietittäisiin kuinka omalla ajokäyttäytymisellä saataisiin sujuvoitettua liikenettä, osoitellaan sormella muita ja vilkutellaan valoja, jos ohittaa "liian lujaa".
Kyllä siinä viime viikolla Kroatiassa hymy nousi huulille, kun suht siistin ravintolan terassilla ruokaillessa kissa tuli tapittamaan ainoalla silmällään, josko pöydästä jotain tippuisi. Ravintolahenkilökunta ei välittänyt asiasta tippaakaan. Suomessa olisi ensin ollut isot otsikot iltalehdessä, ja sen jälkeen puolisilmä kissa olisi ammuttu pentuineen.
Eli laittakaa sitä pipoa löysemmälle.
..niin, ja sai se kissa palan katkarapua..
Mihin muuten perustuu väittämä, että Suomessa on maailman alhaisimmat nopeusrajoitukset?
Jos muuten vertaillaan turvallisuutta meillä vs. muualla Euroopassa, niin ei pidä unohtaa esim. talvikelejä, joita etelämpänä on aika harvoin, meillä taas monin paikoin jokseenkin puolet vuodesta.
Ei myöskään pidä unohtaa ajoneuvokannan vanhuutta, josta taasen on kiittäminen pääasiassa verotustamme, tämäkin vaikuttaa selvästi onnettomuuksien seurauksia arvioitaessa. Ilman ajonvakautusta olevat vanhat autot ovat talvikeleillä paljon haastavampia kuin uudet autot sulalla, ja vanhemmilla kolaroitaessa tulee pahaa jälkeä helpommin kuin uudemmilla.
Niitä ajoneuvokohtaisia rajoittimia puuhataan muuten sellaisissa sivistysvaltioissa kuin vaikkapa Englanti ja Australia, ja jos tulevat meille, niin tulevat vasta jälkijunassa, niin kuin kaikenlaiset positiiviset ja negatiiviset vaikutteet ja asiat yleensä.
Siitä olen samaa mieltä, että joustaminen ei suomalaisen päähän jostain syystä sovi ollenkaan. Esim. Saksassa ja jopa Ruottissa on kivempi ajaa, kun tienkäyttäjille on valjennut se, ettei se ole itseltä pois, jos hieman jeesii toista sopivassa paikassa. Ehkäpä täälläkin 20-30 vuoden päästä...
Muistan, kun Etelä-Italiassa moottoritie jämähti kerran elokuun 40C helteessä oikein kunnolla jumiin. Veivailivat autojaan sivummalle oikein urakalla, ja viittoivat sitten, että nyt täältä mahtuu. Suomessa olisi korkeintaan näytelty keskisormea ja auottu ovia eteen.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Muuten asiaan puuttumatta, niin en kyllä näitä kahta valtiota sanoisi sivistysvaltioiksi, ainakaan tässä asiassa. Englanti varsinkin jämähtänyt johonkin viktoriaaniseen aikakauteen, jossa eletään herran pelossa ja nuhteessa. Tai näin ainakin valvovaviranomainen haluaa tapahtuvan. Tästä kertoo jo miljoonat valvontakamerat, joita kansalaiset vastustavat kovastikin. Tai näin on ainakin pääteltävissä lukemalla seinillä olevia graffiteja. Ja koko ajan lisääntyvät kiellot, uhkaukset ja sanktiot. Viranomaisia ei saa kuvata, etc.. Yllätyksenä sinulle ei varmasti tule, että Australia on Englannin kuningattaren alaisuudessa, joten samaa linjausta valvonnan kanssa noudatetaan siellä kuin kotisaarella.(pecha @ Heinä. 07 2009,11:48) kirjoitti
Jotenkin en toisaalta yllättynyt, että juuri sinä otit nämä maat esimerkeiksi..
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R -93
Kawasaki ZX-6R Ninja
Suzuki GSX-R 1000 K9
Itse asiassa otin nämä maat esimerkeiksi sen takia, että olen kuullut juuri näissä kahdessa maassa testattavan tuota satelliittipohjaista valvontasysteemiä. Voihan toki olla, että niitä on muitakin.(Rooroo @ Heinä. 07 2009,12:28) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Eikös se brittien satelliittijärjestelmä ole lähinnä vakuutusyhtiöiden käytössä, eli sitä yritetään markkinoida vähän ja päiväsaikaan ajaville.(pecha @ Heinä. 07 2009,13:04) kirjoitti
Anyways. Mielenkiintoista on se, että briteissä on itse asiassa alettu purkamaan nopeuskameroiden verkkoa osasta alueista. Muistaakseni esimerkiksi skotlannissa oli tehty päätös, ettei niitä asenneta enää lisää ja vanhojenkin korvaaminen uusilla harkitaan tapauskohtaisesti. Siellä myöskin nopeusrajoitukset muuttuvat 60mph:ksi käytännössä välittömästi kun taajamasta päästään ulos, eikä yhden jyväjemmarin liittymän takia tarvitse junnata 50-60kmh niin kuin Suomessa.
Kommentti Suomen alhaisista nopeusrajoituksista perustuu esimerkiksi siihen, että esimerkiksi ranskassa oli 100kmh rajoitus sellaisilla alppiteillä joilla oli mm. neulansilmämutkia ja kaiteet puuttuivat. Suomessa ne tiet olisi tuomittu 30kmh luokkaan ja laitettu muutaman sokean mutkan taakse valvontakamera jottei kukaan vain aja 35kmh eli 5kmh ylinopeutta. Täältä on itseasiassa erittäin harvinaista löytää tie jolla ei voi ajaa nollat taulussa nopeusrajoituksen mukaan. Moottoripyörällä se on erittäin vaikeaa, autolla sellaisia voi jo löytyä muutama useampi.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kyllä valvontakameroilla saadaan paljon hyvääkin aikaiseksi. Eilen katsoin juuri enhlannissa olleen valvontakameran tallentamaa pahoinpitelyä, missä turistin kimppuun käytiin monen miehen joukolla. Kameran tallenne johti syytteisiin ja saatiin joukko telkien taakse.(Rooroo @ Heinä. 07 2009,12:28) kirjoitti
Mitään negatiivistä valvonnasta en heti keksi. Liikenteessä taikka muuallakaan. Ainahan löytyy tienpätkä missä ei kameraa ole, ainakin omalla elinaikana![]()
Saadaan juu. Suomessakin kotona esiintyy niin paljon perheväkivaltaa, että hyvin voidaan jokaisen loftiin laittaa kamera surraamaan 24/7, koska eihän siinä mitään negatiivista ole ja mitä rehellisillä, ei-rikollisilla muka on salattavaa?(SB2 @ Heinä. 07 2009,13:30) kirjoitti
Englannissa ei oikeasti uskalla tietyillä alueilla kävellä klo. 12.00 jälkeen päivällä, ellei sinulla ole asetta mukana. Ja ei ole, koska ne on kielletty yksityishenkilöiltä. Varsinkin rehellisiltä sellaisilta. Siellä samoilla alueilla jengi sikiää sitä tahtia, että vaikka kameroiden avulla muutamat saadaan pois nurkista kuleksimasta, niin uusia taparikollisia on jo tuplaten tulossa. Väitän ettei yhtään pahoinpitelyä kameravalvonta ole estänyt tuossa maassa. Niille ihmisille jotka noita ryöstöjä tekee on, aivan se ja sama asuuko ne kadulla vai linnassa.
Rikosten ehkäisy lähtee jostain aivan muusta kuin kameravalvonnan lisäämisestä. Sitä voi verrata vaikka sairauden parantamiseen. Ei riitä, että oireet helpottaa, pitäisi löytää se mikä sen aiheuttaa.
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R -93
Kawasaki ZX-6R Ninja
Suzuki GSX-R 1000 K9
Etelässä kun kaikki varovat toisiaan, niin liikenteestä tulee väkisinkin yhteispeliä. Suomessa kaikki oma ajattelu tapetaan älyttömällä kontrollilla, kuten tutkaillaan ohituskaistojen päässä, sakotetaan moottoritien liittymästä tulevalle anettaessa tietä ym...
Jos suurimman osan ajasta ei saa tehdä sitä ja tätä, niin siitä vähäisestä oman oikeuden rippeestä taistellaan hullunkiilto silmissä. Jatkuva jäykkäniskainen itsekäs jumittaminen ja hidastelu kääntää etuajo-oikeuden päälleajo-oikeudeksi.
Ajokortittomat insinöörit johtavat liikennesuunnittelua tarkoituksena haitata yksityisliikennettä mahdollisimman paljon. Nutturapäiset sosiaalidemokraattitantat arpovat joka puolelle alinopeussuosituksia tyyliin sivistysvaltiot miinus 40km/h. Jos ottaa vaikka esimerkiksi Länsiväylän, niin miksei siinä voi olla heti alusta 120km/h rajoitus, kuten olisi missä tahansa sivistysvaltiossa. Vaikka olisit kuinka virkeä, niin uni tulee ennen isoa omenaa. Joku vitun Läyliäinen laittaa 40km/h rajoitukset kilometrejä ennen keskustaa, vaikkei siellä ole liikennettä ja kevyen liikenteen väylät on erikseen. Pitäisi antaa tukkapöllyä moisen aivopierun päästäneelle imbesillille ja raiskata sen naapurin koira.
Dixi et animam levavi
+ hidaste(vitutus)töyssyt "valtatielle". Niistä on kyllä kiva keulia ja kiihdyttää...(ek@ @ Heinä. 07 2009,14:00) kirjoitti
![]()
Muutenkaan täällä urpojen suomaassa ei ole enää niin pientä kyläpahasta, etteikö sen "keskustassa" olisi 40-aluetta tai liikennevalot tai kiertoliittymä tai vitutustöyssy sujuvaa liikkumista haittaamassa. Vittu mikä urpojen maa![]()
Hyvä kysymys, kun ainakin muuhun eu:hun verraten Suomen rajoitukset on keskitasolla.(pecha @ Heinä. 07 2009,11:48) kirjoitti
Retired
Nyt kyl pitää kehua tätä meidän kaupunkia, ei nimittäin löydy yksiäkään liikennevaloja koko kylästä. Yks kiertoliittymä on, mut sekin on laitakaupungilla(Daredevil @ Heinä. 07 2009,14:38) kirjoitti
Ainut ongelma on tuo 40 km/h...
Bussi ajoi metsään, kuusi loukkaantui..
Eipä tuo liikenne Välimeren maissakaan suinkaan ongelmatonta ole. Enempi tai vähempi isomman oikeudella mennään, nopeuden voi tosiaan valita käytännössä itse (tämä sokaisee monet, mutta on siinä myös varjopuolensa), ja heikommat hyppikööt pois alta, jos ehtivät.(ek@ @ Heinä. 07 2009,14:00) kirjoitti
Ja ainakin tilastot ovat monissa näistä maista ruman näköiset, vaikka ajavat vuoden ympäri sulilla teillä, ja myös selkeästi uudemmalla kalustolla (eli paremmin lapasissa pysyvällä, ja paremmin ihmisiä kolareissa suojaavalla) kuin meillä.
Ramppasin aikanaan Italiassa 2-3 kertaa vuodessa, ja siellä kävi varsin selväksi paikallinen tapa lähteä autolla illanviettoon, eikä viinipullollinen tai puolitoista vielä estänyt juuri ketään ajelemasta illan päätteeksi kotiin. Eivät myöskään ole sen etevämpiä kännikuskeja kuin me suomalaiset, joten näille myös sattui ja tapahtui aina kaikenlaista. Malagan bussiturmasta kuultuani tuli heti mieleen, miten yleistä tuo maistissa ajeleminen on noissa maissa.
On tuo meininki noissa Välimeren maissa toki silti vielä kovin mietoa joihinkin oikeasti kolmannen maailman maihin verrattuna, mutta mentaliteetti on kyllä monessa mielessä aika samankaltainen, ikäänkuin korkeampiin voimiin luottava.
Jos saisin valita, niin ottaisin sieltä molemminpuolisen joustamisen ja tietyn perus-hyväntuulisuuden mukaan suomalaiseen liikenteeseen, mutta sitä ´tee mitä huvittaa´-puolta en tänne kaipaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Paperilla kyllä, kadulla ei.(TwinTenox @ Heinä. 07 2009,14:41) kirjoitti
Puhut mun ajatuksia.(seku @ Heinä. 07 2009,08:27) kirjoitti
Olen samaa miltä että vaikka muualla liikenne näyttää kaoottiselta, niin niin se vaan sujuu ja vetää paljon suuremmat liikennemäärät kuin täällä.
On se vaan ihme.
Virossakiin saattaa autojono ja pyöräjono ajaa rinnakkain ja siitä lähtee ohitukseen joka tarttee.
Joskus tulee mieleen, että Suomessa on pakko vahtia ja alentaa kun rahat pannaan muualle kun tiestön tai rautateiden rakentamiseen.
Euroopan kurjimmat keliolosuhteet, huonoimmat autot...jollain kai on pakko peitellä, ettei liikenteen eteen tehdä niin paljon kuin voitaisiin.
Kai se jotakuta keljuttaa sekin, että maan päästä päähän pääsis 12 h?
Jos olisi moottoriliikennetie läpi maan...
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Tilastossa voi tosiaan ollakin. Pari viikkoa sitten Portugalissa: rajoitukset olivat vain karvan korkeammat mitä täällä Suolessa. Erona oli se, ettei tuijotettu mittaria, vaan seurattiin liikennettä. Kaikki olivat myös valmiita luopumaan etuajo-oikeudestaan. Käytännössä lähes kaikki ajoivat 20-40% yli rajoituksen. Tarvittaessa myös saman verran alle sen. Ja väki myös osasi ajaa, täällä olisi kokovartalokyrvät moisissa nopeuksissa kuolleet jo infarktiin sinne tojotan rattinsa taakse hame päällään...(Daredevil @ Heinä. 07 2009,16:02) kirjoitti
636 -> 998
Eli pitäisi siis puhua mieluummin siitä, että joissain muissa maissa ajetaan piittaamatta niistä nopeusrajoituksista, eikä puhua siitä että ne rajoitukset olisivat jotenkin selvästi korkeammat.(Eki- @ Heinä. 07 2009,16:56) kirjoitti
Ilmeisesti Suomessa sitten sanktiot ja valvonta toimivat esim. Portugalia tehokkaammin. *
Suomessahan aiotaan syksyllä siirtyä siihen minun(kin) mielestäni älyttömään nollatoleranssiin. Pidän nykysysteemiä selvästi parempana, eikä minulla olisi mitään vastaan pientä nostoa toleranssissa etenkin kesäaikaan, mutta toisaalta nykyinenkin kelpaa kyllä minulle.
Retired
Kyllä Suomessa ovat rajoitukset ihan vastaavilla teillä lähes järjestään 20-40km/h pienemmät kuin Espanjassa.
Dixi et animam levavi
Olikos se muuten juuri Portugalissa 2-3 vuotta sitten väkilukuun nähden Euroopan mustimmat onnettomuusluvut? Tuskinpa, ja jos olikin, niin sen täytyi olla vain paikallisen liikenneturhan keksimä emävale...![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tutustu Pecha joskus sellaiseen termiin kuin 'reverse engineering'. Ite esimerkiksi tilasin Nissanin ECU:uun juuri Ausseista lisäkortin, jonka avulla ECU:n oma eprom ohitetaan ja saa täydet mahdollisuudet muuttaa rajoittimia, polttoaine- ja sytytyskarttoja. Nissanissa tämä on tehty silleen, että ECU:n ROM luetaan ylös ja tallennetaan toisentyyppiselle muistille, joka mahdollistaa muistialueiden käpelöimisen vaikka ajon aikana. Samanlaisia projekteja on käynnissä ilmeisesti kaikille automerkeille ja ompa orgissa yksi tyyppi, joka on tehnyt saman Busan ECUlle.(pecha @ Heinä. 07 2009,11:48) kirjoitti
On toki totta, että rajoittimien ohitus voidaan sanktioida helvetin tulessa, mutta tällä hetkellä en ainakan ite jaksa moisesta kovin paljoa stressata. En ainakaan niin paljoa kuin eräs viherpiiperö, jolta menin vahingossa kyselemään neuvoja ECU:sta (kertoivat, että tietää paljon niiden toiminnasta) ja, joka sitten sai liki härslaakin, kun sai tietää:
a) Ettei oikeesti tiedä mitään ECUjen toiminnasta.
b) Miten helppolla viranomaismääräykset voidaan kiertää.
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Kyllä suomen tiet kärsisi sen pienen nopeuden noston ns. järkevälle tasolle.Löytyy todella paljon hyväkuntoisia teitä joissa nopeusrajoitukset 60-80 km\h ja ihan suotta, samoin motarit joissa rajoitukset voisi nostaa kesäisin 140km\h...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Virallisessa tilastossa yleisrajoitukset ovat taajamassa 50, maantiellä 80 ja moottoritiellä 120 km/h. Käytännössä on kuitenkin monin paikoin voimassa alemmat rajoitukset. Taajamassa 30-40, yhtään pienemmällä/mutkaisella/asutulla maantiellä 60-70 ja moottoritiellä puoli vuotta talvirajoituksena 100 km/h.(Eki- @ Heinä. 07 2009,16:56) kirjoitti
Juu, juhannusviikko oltiin Italian ja Ranskan alpeilla ajelemassa ja kyllä ne suurimmat ja ainoat pelontunteet, ahdistuskohtaukset ja vitutukset tuli tasan Kokkola - Helsinki - Kokkola välillä. Tämä meidän homma vituttaa siihen malliin että päätettiin ostaa Ducati Italiasta ja lennetään sinne halpalennoilla mopoilemaan stressivapaasti...
Tuossa juttua ja kuvia reissusta:
http://www.mc-lifestyle.com/blogi/
http://gallery.ducatibikes.com/index...Gal=2009/Alpit
Niin, koko reissulla oli kaksi ratsiaa. Ensimmäinen Sestriessä, jossa paikallinen miliisi oli suoran puolessä välissä tutkan kanssa. Siinä sitten 40 km/h alueella tuuppasin 95 km/h tutkaan, mutta eipä se poikia stressannut. Siinä ne seriffit otti päiväunia ovet auki...
Toinen oli Sveitsin puolla, kun Maggiore-järveä kierrettiin. Siellä tarkitettiin kaikkien ajoneuvojen kuntoa ja valistettiin vikalistalla, jos oli huomautettavaa. Meidän pyörässä oli kuulemma takarenkaassa elin ikää enään rapiat 2000 km ja taisi pitää paikkansa. Have a nice day - tuumasi seriffi.
Paljon on rajoituksia tiputettu 80km/h,60km/h,nostais ne takas 80km/h,se helpottais ehkä vähän tota köröttelyy,kädet väsyy. *![]()
XX-99
Voit puhua piittaamattomuudesta, tai voit käyttää sanaa joustavuus. Täällä tikkarin näyttämä alhainen lukema uskotaan monin paikoin absoluuttisesti turvallisesti etenemisnopeudeksi, jolla ei vain "voi" sattua mitään. Tätä Liikenneturha vielä edistää pyrkimällä liikennekuolemien nollaamiseen toitottamalla "älä aja ylinopeutta" vaikka 2/3 kuolemista sattuu sääntöjä noudattamalla (lähde?).(TwinTenox @ Heinä. 07 2009,17:13) kirjoitti
636 -> 998