Mulla heräs kans ajatus et polttoaineen paine huono,johtuu suurella todennäköisyydellä tankin sisäisistä letkuista jotka hajoavat ja alkavat vuotamaan.
Noi kurkut tuppaa kans halkeilemaan tuonoissa,tiedä mistä johtuu mutta halkeilevat tasaisin väliajoin.Ei ole toistaiseksi itsellä aiheuttanut mitään käyntihäiriöitä.
They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. Thats nothing, cause if you play it forwards, it installs Windows.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ja sitten kun tosiaan arpomiset riittää niin sinne huoltoon esim. MJLään![]()
Viimeksi muokannut: mikkokoo; 18.05.2016 klo 08:11.
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Semmosta muuten, että vasen syylärin tuuletin päättänyt hyytyä tässä jossain kohtaa. Yhdelläkin näyttäs perus kesäkeleillä kaupungissa pärjäävän mutta uutta voisi hyvissä ajoin tilailla jos toinenkin päättää poistua pelistä näin 10. ajokauden kunniaksi. Tarvinneeko edes kysäistä mistä kannattaisi tilailla. Herr Wendel varmasti ainakin yksi toimiva vaihtoehto vai mitä JMH?![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
^
Sieltä kannattaa aina kurkata, joskin hintaa sieltä tarkistamatta pohdin, että pieni ebayriski voisi olla tällaisessa tilanteessa kanssa paikallaan![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Toki, jos huollosta löyty varaosia eli Aprilian ollessa kyseessä ei löydy. Arvasinkin, että joku rupeaa ottamaan näistä mun huoltokommenteista onkeensa mutta hämmästelen vaan kun säädellään käsipelillä vehkeitä enempi vähempi päin prinkkalaa niin luulisi, että ihan fillarilla olisi mukavampi ajella jos ei ole niin justiinsa onko peli säädöissä vai ei. JMHO![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Ei kai asia ole mitenkään noin mustavalkoinen. Jos on ylimääräistä rahaa ja kiinnostusta seisottaa mopoa huollossa sesonkiajan huoltoruuhkassa niin mikäs siinä.
Toisaalta jos omaa pari perustyökalua ja vaikka yleismittarin niin voi kattoa tuleeko sähköä, ja jos tulee niin sitten vaihtaa flektin tai koittaa putsata liittimiä tms. Voi olla joku roskakin flektissä jumittamassa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jeps. Itellä ollut meininki se, että pikkuosaa (solenoidi, akku, öljyt sun muut..) vaihtuu omin voimin mutta jos aletaan sylinterisynkista tai commanderisäädöistä puhumaan niin vien todellakin mielummin asiantuntevaan huoltoon. Aprilli(kin) kun on makeimmillaan säädöissään ja siitä maksaakin ilolla![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Imuvuotoja ei sitten ollut.
Huomasin että niihin synkkausruuveihin pääsee käsiksi ihan milloin vaan - siis vaikka tankki onkin normisti paikoillaan. Niinpä otin meisselin taskuun ja lähdin ajelemaan. Ruuvit oli edellisen sepän jäljiltä ruuvattu täysin kiinni (huom! pyörä toimi siis viime kesänä niilläkin asetuksilla moitteettomasti). Aprilian ohjearvo ennen säätämiseen käymistä on laittaa ruuvit yhden kierroksen verran auki. Kun ruuveja otti puoli kierrosta auki, tyhjäkäynnin soundi muuttui selvästi. Ennen t-käynti kuulosti vähän kuin kisamoottorilta - sellainen hieman kova sävy äänessä. Ruuveja avattaessa soundi pehmeni selvästi; ehkä myös tk tasoittui. Kokeilin monenlaisia avautumiskombinaatioita mutta en koeajoissa oikein selvää vastetta löytänyt vaihtoehtojen väliltä. Nyt kuitenkin kone käy selvästi siistimmin ja ainoastaan 2500 rpm:n huitteilla öykkii yhä.
Eli olisi hyväksi säätää manometrin kanssa jahka sellaiseen jossain törmäisi...
Mie vetäsin alipaineen mukaan synkat viime kesänä. Ei toimi. Pikkunen epäbalanssi toimii ainakin minulla tasaisemmin.
Siis nämäkö?
Joo... korvakuulolla vedin tyhjäkäynnin jotensakin kohdilleen, kun tyhjäkäyntiruuvi oli kiinni, vaan eipä toi vieläkään tykkää olla alle kolmen tonnin, paitsi ehkä ykkösellä ja kakkosella menee jotensakin järkevästi.
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nuo ruuvit justiinsa. Oma pyörä toimii nyt siis melko OK tuon 2500 rpm molemmin puolin. Tyhjäkäynniltä tuonne ehkä 2200 rpm asti jopa nätisti.
Kaasaripyörän kanssa itsekin oppi sen, että "vanhaa" pyörää ei kannata säätää uuden pyörän ihannesäätöihin vaan kannattaa ennemmin kokeilla ja kuulostella mikä toimii. Jos nyt lainaa suunnistajien mottoa, niin jos kartta ja maasto ovat ristiriidassa keskenään - niin kannattaa uskoa maastoa!
Kannattaa myös muistaa, ettei toi Rotax ole HD. Alle kolmentonnin kone ei ihan makeimmillaan ole edes mun säädöillä![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nyt täytyy kyllä kehua että eipä tuolla kaupungissa tule juuri yli 3k kiekoilla ajettua. Nelosella huruutan 50km/h alueella.
Minulle sattui joku AF-ykköseltä löytynyt nyrkkisääntö aikalailla kohdalleen, mutta tuosta toisesta italian haaramoottoripelistä joutui hakemaan ajamalla. Rukari taskuun ja vähän kerrassaan ajoa ja säätöä. Se oli vakuumit tasassa ihan ajamaton peli alle 60km/h. Läpät on Elefantissa ja oikeissa Ducateissa erikseen synkattavat ja ne on alipaineen mukaan ruuvattu, vaan by-passit piti hakea perstuntumalla.
Oliko siitä jo puhetta että onko ne ecun kyljen seostrimmit missä asennossa? klo 12 on "perusasento".
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
F255, linkkiputki, vakiokannu ilman sitä alkuahdistinta, trimmit klo12. Katoin by-passit aamulla, taka 2 auki, etu 2,5 auki. Jos ehdin joku päivä, voisin kurkata mitä nuo on paine-erona.
Tarkastelin työmatkalla enemmän ajatuksella tuota käytöstä. 2000-3000rpm välillä tulee ajeltua. Korva pyytää nelosta 50km/h paikkeilla. Ei noilta kierroksilta voi hirmusti kaasua avata, mutta liikenteen rytmissä pysyy hyvin ilman ketjun hakkaamista. Välit taisi olla edessä -1, takana vakio.
Ei se ihan täydellinen ole, luulen että pikku hienosäädöllä olisi vielä markkinoita. Vaan on ne varmaan varttikierroksen sisällä oikeasta nyt.
Minuutin homma säätää nuo, mitään ei tarvi purkaa, eli noitakin kannattaa kokeilla. Yksilöitähän kaikki pyörät on, eli yleissääntöä ei ole. Vanhat säädöt tietty muistiin ennen uusien kokeilua.
Tuo 2000 rpm hän on vasta tyhjäkäynnillä. Kierroksia koneeseen.![]()
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Hyvä ajokortti menee hukkaan jos Mannerheimintiellä päästän tuon tappelukierroksille. Työmatkareittini ei ole oikein otollinen virkistystoiminnalle.
Laitetaas tänne kun täällä säätölöpinät jo meneillään..
Joudun ottamaan killerin irti ja Tuono muuttuu taas alakierroksilla huonoksi. Ilmeisesti ei ihan ollu tuohon kuuluva, liian väljä ja nyt sitten kiinnityksestään pultin kohdalta haljenneena.
Mitäs nyt kannattas tossa ite yrittää säätää että olis edes vähän siedettävämpi ajaa alta 3 tonnin? Ruuvailla nuita ylempänä kuvassa näkyviä ruuveja? Auki vaiko kiinne?
Suunnitelmissa ois viedä lomalla ihan ammattilaiselle säädettäväks mutta siihen nyt on vielä muutama viikko aikaa...
04 Buell xb12s
Menee kovin arvauspohjaiseksi, mutta viisastunemme kokeiluistakin.
Lähtisin koittamaan noista minulla toimineista säädöistä kiinnippäin, pitäen ruuvien keskinäisen aseman samana.
Jos sieltä suunnasta löytyy parannusta, hakee parhaan kohdan ja sitten hyvin vähän kerrassaan koittaa mulkata ruuvien välisiä eroja.
Tämä on tosiaan aika intuitiopohjainen näkemys, jos kokoonpano (lastu, linkkiputki on/ei, pönttö) on kovin eri, voi olla ihan metsässäkin nuo.
Vaan kun noihin pääsee ulkoa käsiksi, ei ole iso vaiva koittaa.
Ihan ekaksi kuitenkin pistä muistiin nykyinen säätö.
Itsellä f255 siru,ja sillä voin kääntää tyhjäkäyntiruuvin täysin ulos pyörän sammumatta.Säädin sitten ihan korvakuulolla noita bypasseja kunnes sain käymään tyhjäkäyntiä mahdollisimman hyvin.Muistaakseni etunen on reilun kiekan auki ja takanen puoli.
Säätäessä kannattaa pitää mielessä että koneen pitää olla lämmin ja ajettu,mutta ei saa silti olla yli 90 astetta(muistaakseni),yli sen lämpötilan kone rikastaa seoksia jäähdyttääkseen moottoria.Säätäminen on siis hyvä tehdä tuulisena ja kohtuu viileenä päivänä jolloin kone käy tyhjäkäynnillä ilman flektejä tai lämpene yli termostaatti lämpötilan.Vaihtoehtoisesti värkkää puhaltimen jäähdyttimen eteen.
They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. Thats nothing, cause if you play it forwards, it installs Windows.
Tulipas eilen illalla vähän kokeiltua. Ensin päätin tallissa tehdä perus zekkaukset/ varmistukset ottamalla tankin ylös nähdäkseni putsarin - siellä oli kaikki kunnossa. Siitä siirryin kokeilemaan kurkun kiinnityspannat, ne oli ok mutta etummaisen pytyn kumikurkun pultit olikin löysällä! Noin puolikierrosta sai kääntää ennen kuin tuntui kireeltä. Takimmaisen kurkun pulttit ei kiristynyt kuin millin. Pälyilin vielä sinne tänne, että kaikki on paikallaan ja liittimet mitä näin ( ja yltin) varmistelin olevan kiinni.
Testilenkille lähdin ja huomasin että nyt toimii paremmin kuin silloin aikaisemmin kun killeriä ei ollut paikallaan. Liekkö siitä kurkusta johtui(?). Miksi killerin kanssa toimi paremmin jos mahdollista ilmavuotoa on ollut(?). Noita miettiessäni päätin kuitenkin kokeilla säädellä ja ajelin että kone lämpiää abt 80 asteeseen ja sitten pysähdyin ruuvailemaan. Nuo molemmat säätöruuvit oli "klo 1"- asennossa ja nyt ne on "klo 2:ssa". Muutosta en tyhjäkäynnin äänessä kuullut enkä pahemmin ajaessakaan. Toki uusi testilenkki jäi aika lyhyeksi kun alkoi aika loppumaan ja piti palata talliin.
Näin tähän loppuun vielä ihan sellanen perus tyhmä kysymys, mikä on jäänyt vähän epäselväks ittelle. Säätääkö nuo ruuvit varsinaisesti seosta laihasta rikkaammaksi vai mitä?
04 Buell xb12s
Ne päästää ilmaa kaasuläpän ohi. Eli kun ruuvia avaa, samanaikaisesti ko. sylinterin saama ilmamäärä kasvaa ja seos laihenee. Toiseen suuntaan toisin päin.
Nopealla otannalla näyttää siltä, että ainakin f255-lastulla etunen tykkää olla puoli kierrosta enemmän auki kuin takanen. V60, niinkuin moni muukin mopon haaramoottori, on kaukana symmetrisestä hengityksensä osalta.
Mutta eikös ECU huomaa ruuvin asennon muutokset alipainemittarin kautta ja muuta myös bensansyöttöä?
Hyvä pointti, kyllähän se map-anturi siitä juoruaa. Ja jotta ei menisi liian simppeliksi, map saa muistaakseni molemmilta pytyiltä painetiedon, eli ecu saa keskiarvon molemmista pytyistä.
Onko Gen1:ssä ollut alipaineen keskiarvoistus? Gen2:n manuskaa kun lukee, niin sen mukaan ECU näkisi molempien sylinterien alipaineet erikseen, ja Axonella ne pitäisi erikseen säätää omiin erillisiin tavoitearvoihinsa. Saman manuaalin mukaan alipainemittarille tulee 5V syöttö ja sieltä lähtee kaksi erillistä jännitelukemaa.