Terve vaan kaikille, ensimmäistä kertaa kirjoittelen tälle foorumille. Oma pyörä on RSV 1000 R vm. 2008, mutta Tuonon kanssahan ne ovat lähes identtisiä niin ajattelin täällä kysäistä tuosta kytkinhommasta vähän (olen lukenut Mille-topikin läpi kyllä, mutta täällä oli juttua tuosta öljysuuttimesta).
Eli mistä olette tilanneet noita öljysuuttimia? Ulkomailta näyttää löytyvän monesta paikasta, mutta kai nyt Suomessakin joku niitä myy? Turun alueella on ehkä vähän kehnot Aprilia-jälleenmyyjät, mutta varmaan niidenkin kautta saisi? Pyörässä kyllä kytkin toimii, mutta olen nyt ilmannut sen kahteen kertaan viikon ja n. 800km sisään ja hieman pistää harkitsemaan myös paremman työsylinterin hommaamista.. Vapaa tosiaan löytyy välillä paremmin, välillä huonommin. Usein ainakin kakkosvaihteen kautta saa paikallaan vapaalle viimeistään.
Lisäksi toisen keulaputken (Öhlins) stefa vuotaa aika railakkaasti, mistä olette varaosia näihin tilanneet? Cycle World suositteli MP-Racingia, onko muita vaihtoehtoja? Stefoja löytyy aika monestakin paikkaa, mutta pölysuojia ei ja nekin olisi hyvä saada.
Moro
Mulla saattaisi tallinperukoilla ko. suutin löytyä. Kaivelen josko löytyisi.
Millessä on MPL Kytkimen työsylinteri voin suositella kytkin toimii eikä ole ollut tarvetta ilmailla.
t. Jussi
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Ei se työsylinteri sitä vapaan löytämistä auta ellei järjestelmässä ole ilmaa,saa kyllä kytkimen liikkeen kevyemmäksi.
Suutin auttaa,öljyillä on myös suuri merkitys.Lisäksi liian korkea tyhjäkäynti hankaloittaa vapaan löytämistä.15w-50 semisynteettisellä(esmes motul 5100) toimii ihan kiitettävästi.Haittapuolena paksu viskositeetti kylmänä mikä hankaloittaa käynnistystä kylmällä kelillä.
Käytän itse tällä hetkellä 10w-50 täyssynteettistä valvolinea,enkä voi suositella sitä ainakaan kytkimen/vaihteiston puolesta.Seuraavaksi kokeilen jotain muuta 10w-50 öljyä.
Itse ostin orkksi ilmansuodattimen jostain liikkeeltä orikedolta,nimeä en nytt muista mutta suunnilleen molitoria vastapäätä.Oli sen verran halpakin että myyjäkin himetteli että ei näillä voittoa tehdä.Saa varmaan suuttimen tilattu sulle.
Turussa sijaitseva motoracing company(pete lehto) saa varmasti nuo keulan tiivisteet sulle,ja voi varmasti huoltaa kepitkin jos et itse halua.
They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. Thats nothing, cause if you play it forwards, it installs Windows.
Koko RSV ajan olen käyttänyt Motorexin öljyjä
MOTOREX FORMULA 15W/50
Korkealaatuinen semisynteettinen moottoriöljy 4-tahtipyöriin. Luotettavaa voitelua kaikissa käyttölämpötiloissa. Erinomainen suoja moottorin kulumista vastaan.
JASO MA, API SG, ACEA A3
Toimii millessä hienosti.
Ja kyllä työsylinterin vaihto muutti koko kytkimen toiminnan fiksummaksi.
Vanha oli aika "happaman" näköinen - ehdottomasti sen satkun arvoinen modaus.
t.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Kiitos vinkeistä.
Lähinnä tuota ilmaongelmaa meinasin siis tuolla työsylinterillä korjata, tiedän ettei se vapaan löytämiseen vaikuta. Kunun Pyörä on varmaan se paikka mitä tarkoitat, sekin oli listattu kyllä Aprilia-jälleenmyyjäksi, mutta luulin, että myyvät lähinnä mopoja. Mutta varmasti saavat sen suuttimen tilattua.. Lueskelin tuossa tosin, että jonkin Puch-mopon suutin käy myös ja maksaa alle puolet tuon Aprilian oman osan hinnasta.
Oman mopon tyhjäkäynti on se ohjekirjan suosittama n. 1250rpm, joten sekään tuskin vaikeuttaa vapaan löytämistä.
Täytyy tuo öljynvaihto myös tehdä tässä piakkoin, ei ole tälle keväälle vielä vaihdettu. Varmaan laitan sitä 15w-50.
Täytyy rimpauttaa Motoracingille, varmaankin nopeammin saavat varaosat, kuin MP-Racing. Eivät ainakaan vielä ole sähköpostiinkaan vastanneet. Aikaisempiin kokemuksiin nojaten tuskin vastaavatkaan, puhelimeenkin tuntuu olevan vaikeaa.
Moro,
On jälleen tullut aika vaihtaa öljyt. Käytössä on ollut BelRay, Motul, Silkolene ja Castrol. Nyt taidan ottaa ja kokeilla tuota Motorexia. Täytyy varmaan ostaa 2x4L pönikkä, koska 10tkm vaihtovälillä menee tätä nykyä jo 2L lisäysöljyä. Tai sitten täytyy puolittaa tuo vaihtoväli?
<p>Näinkö meille aina täällä käy käy käy..</p>
Dodii...
Piitkästä aikaa taas täällä. Aloittelin ajokautta viime viikolla ja tarkoitus oli Tuono huoltoon päräyttää mutta viileähkö yö ja ei ihan timanginen akkulatinki teki tehtävänsä. Lähti alkuun käyntiin mutta hyytyi turhan innokkaan "ryypyn" kierrosten laskemisen takia. Noh, ei kun uutta yritystä saada pataa käyntiin mutta ei. Muutamat yritykset ja lopulta "klikit" istuimen alta. Jeps, siinä meni käynnistysrele (toistamiseen) mutta pitänee suhteuttaa tämä masiinan omistusaikaan (8 vuotta) niin ei tunnu niin pahalta. Uuden releen tilasin ebay UKn suunnilta. Hintaa 20+ €uroa. Katsotaan sitten koska masiinan saisi MJLn Matin käsittelyyn 60tkm huoltohommien merkeissä. Pitäkäähän akut latingeissa näin aamun kylminä!!![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onko muilla ollut tyhjäkäynnin kanssa ongelmia? Vaihdon viikonloppuna takaisin LeoVincen sliparit ja otin kokeeksi noisekillerit pois. Eilen alkoi sitten risteyksissä sammuilemaan
Latausta näkyi olevan n.14V, mutta akku on 6 vuotta vanha, joten tilansin uuden tänään. Kai sitä pitäisi mahdollisia imuvuotoja alkaa tutkimaan? Ainakin imukaulat taisi olla aika pykineen näköiset, mikäli oikein muistan viime kesän huollosta.
Jos ei muu auta, niin taidan ensihätään kiristää hieman kaasuvaijeria..tai sitten laitan ne vakioputket takaisin![]()
<p>Näinkö meille aina täällä käy käy käy..</p>
EX:BMW K1200LT -04
-V-max 1200 -96
-Honda xl1000v -99
-BMW K1200 RS
-Yamaha FJ1200
-Aprilia RSV 1000R Factory
-Suzuki RF900,GSX750es
-Kawasaki Z650SR
Vai onko sitten niin, että jos kerta ECU säätää tyhjäkäynnin, niin sen electroniikka "väsyy" vuosien saatossa. Ilmeisesti tuo joutokäynnin säätö tehdään lämpötila-anturin tiedon perusteella ja itse säätö toteutetaan askelmoottorilla? Vai oliko se vielä tarkemmin niin, että se askelmoottori säätää sitten kaasuläppäkoteloon menevän ilman määrää?? Tutkitaan ja ihmetellään..
<p>Näinkö meille aina täällä käy käy käy..</p>
Tsekkaa aluksi ne ilmanputsarikotelon vasemmalla puolella olevien ohuiden ilmaletkujen kunto. Niiden hapertuminen aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia.
Ja tässä vielä pari itse koettua aiheuttajaa paskalle tyhjäkäynnille / pintakaasualueen käytökselle:
- pa-paineensäädin paskana
- ohuet alipaineletkut vuotaa
- läppärunkojen keskinäiset seokset perseellään (säädettävä mittarin kanssa seokset kohdalleen molemmille pytyille)
- vettä bensan seassa (tukkeutunut vedenpoistoreikä bensakorkissa)
- staattori kajahtamassa (virta ei riitä)
- lambda pimenemässä (jos ecu ei ole "race" -moodissa)
Tuo läppärunkojen seosten säätäminen just kohdalleen on eniten vaikuttava seikka miten nuo paskeet käy pikkukierroksilla.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Minulla on itselläni viime loppukesästä lähtien alkanut RSV nöykkimään pintakaasulla ja olen arvellut synkkauksen olevan yksi varsin mahdollinen syypää. Meinaan kun entinen kaasaripyöräni teki tasan samaa oiretta ja siinä kaasareiden synkkaus silmämääräisesti keskenään tasoihin kaasuläppien ollessa hieman raollaan auttoi. Vika oli siis vivustojen kuluneisuudessa, minkä takia tyhjäkäynnillä synkkaus antoi huonon tuloksen.
Pitäisi perehtyä miten RSV:ssä synkkaus tehdään ja yrittää samaa ja synkata läpät keskenään niiden ollessa vain hieman raollaan. Tein kaasukahvaan mitta-asteikon, ja nöykkiminen tapahtuu kun kahva on vain pari milliä aukaistuna (nollakohta siinä kohtaa, missä kierrokset alkavat nousta tyhjäkäynniltä).
Lainataan ketjua, kun on sentään kyse ongelmista. Olisiko kennelläkään tietoa mistä sais 2008 mallin taunoon vesipumpun mahdollisimman nopeasti?
1340
Ebay?... Koko pumppu sökö, vaiko vain tiiviste?
Wendeliltä koko pumppu 165 plus posti. Tulee parissa viikossa tuon varastotilanteen mukaan, mutta kandee soittaa sinne.
Tos vielä se räjäytyskuva, ettei olis jokin noista tiivisteistä? #12, #13, #20.
http://www.wendelmotorraeder.de/wass...902123011.html
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pitää varmaan laitta tilaukseen. Muuten hyvä pitäis vaan olla parin viikonpäästä jo reissussa,
no pitää varmaan mennä autolla.
1340
Taustavoimat tekevät kovasti töitä.... Luja on usko, että tulee kuntoon ennen reissua. Osat on saatavilla.
#12, #13, #18 ja jos laittaa oikein koreasti se pumpun kannen tiiviste ja, #20 (á 11,10 €).
Jahka saatte Markon kanssa osat #12 & #13 käsiinne, niin tiedetään enemmän. Happea nyt vain. Hyvä tulee vielä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eipä tuota silmämääräisesti laiteta synkkaan. Oikeaoppisesti säädössä olevassa jompi kumpi pytty käy aavistuksen rikkaammalla. On onneksi jo reilu vuosi kun on pitänyt RSV:n kanssa harrastaa manaustanssia, niin ei enää kaikkea voi muistaa![]()
Korvakuulolta voi toki koittaa synkkaruuveja pyöritellä ja toivoa että menee parempaan.
Mulla ei omasta saanut tyhjäkäyntiä ja pintakaasukäytöstä täysin smoothiksi ennen kuin ajoin mopon Samin autopajalle rullalle ja Sami väänsi komentajaan käypäiset soppakäyrät. Muistan että toiseen pyttyyn piti tehdä aika rajusti erilainen kartta verrattuna toiseen. Sit se olikin kyllä ihan erilainen peli ajella kun pystyi sipsuttelemaan ruuhkassa pikkukierroksilla liikenteen mukana.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Onko tietoa mihin tuo synkkausruuvi oikein vaikuttaa? Kaasuläpät näyttävät kuvien mukaan olevan samalla akselilla, joten kai ne yhtä jalkaa aukeavatkin?
Oman pyörän ongelma on "päällä" niin kylmänä, normilämpöisenä kuin kuumanakin. Tosin välillä pyörä pelittää paremmin enkä ole päässyt jyvälle mikä voisi silloin olla eri tavalla. Ongelma on myös pahentunut hiljalleen, mikä viittaisi jonkun anturin tai toimielimen kulumiseen/ikääntymiseen. Nostin commanderin syöttöä ala-alueella kaksi napsua ilman ihmeempää apua. Kokeilen seuraavaksi nostaa syötön niin rikkaalle kuin käsisäädöllä saa. Kaasaripyörissähän seoksen rikastaminen (=tyhjäkäyntisuuttimen suurentaminen) auttaa.
Mitään muuta käyntiongelmaa ei ole (starttaa hyvin, käy t-käyntiä tasaisesti, ei paukuta moottorijarrutuksissa, keulii kaasulla...)
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 14.05.2016 klo 12:47.
Niitä trimmiruuveja on kaks ja vaikuttavat muistaakseni kuinka paljon ilmaa tyhjäkäynnillä / pikkukaasulla menee sylinteriin suhteessa polttoaineeseen.
Mutta jos sulla rouskuttelee mukavasti tyhjäkäyntiä, niin tiiä sitten onko vika tuossa. Nää on niin mystisiä vehkeitä, että lopulta syy voi olla jossain anturissakin tai hapettuneessa liittimessä. Tai sitten pluto on väärässä asennossa suhteessa Venukseen.
![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Onko kaasun asentoanturi irrotettavissa? Normiajossahan käytetään todella pientä osaa kaasun aukeamasta, ja ajattelin josko anturi (tai se mitä anturi haistelee) olisi likaantunut.
Palataan nykimisaiheeseen.... Nostin siis Commanderin syöttöä alarekisterissä sen mitä käsipelissä pystyy (vaikuttaa kaiketi 10-15% - näin jostain joskus luin). Seoksen rikastaminen selvästi paransi käyntiä pienillä kaasunavauksilla, joten jäljillä ollaan. Pitää varmaan tsekata, ettei ole imuvuotoja kurkkujen kumeissa.
Kato ne kumit ja harkitsisin myös bensanpaineen mittausta. Jos oire on alkanut ilman muutoksia ja rikastaminen auttaa, on syytä selvittää mistä johtuu. Jos kurkut vuotaa tai bensanpaine pääsee liian alas, saattaa tulla palotilassa kuuma isolla kädellä ajaessa.