Pyörä GSX-R 750 -00. Pistin talvella Xenonit sekä ajovaloon että pitkään valoon. Nyt jostain syystä kummatkin yhtäkkiä pimeänä. Sulakkeet tarkistettu ekana ja ne ehjät. Myös Xenon-polttimot ja ballastit testattu toimiviksi.
-Parkkivalo, takavalo, vilkut ja jarruvalo toimii normaalisti. Myös mittariston taustavalot menee päälle.
-Ajovalo ja pitkä, ei väläystäkään kytkettäessä päälle. Kun kytkee pitkän päälle niin mittariston sininen pitkän merkkivalokaan ei syty.
-Pitkien väläytysnappi (PASS) toimii, pitkä menee päälle. Tätä painaessa myös sininen merkkivalo palaa mittaristossa.
Mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä etsimään vikaa? Rele, johdot? Ihmetyttää että pitkien väläytys kuitenkin toimii, voisiko se mennä suoraan esim jonkun releen ohi, joka nyt on rikki?
PASS ja HI sama sulake. LO oma.
Jos PASS toimii mutta muuten ei on tod.näk DIMMER SW kärähtänyt.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Noup. Pitkille ja lyhyille omat sulakkeet. Pass-toiminto ottaa virran tappokatkaisimen kautta, jos DIMMER SW olisi rikki niin lyhyet pelaisi.
Eli jos molemmat valot pimeänä, mutta pass-nappi toimii ja sulakkeet ovat varmasti ehjät, on valokatkaisija ensimmäisenä vastassa. Tarkistappa se.
Supermoto
Pitkälle ja lyhyelle on omat sulakkeet, mutta eikö tuo PASS mene HI sulakkeen kautta, kts kaaviot oheisissa linkeissä:
Kaavio 1
Kaavio 2
Eli olisiko vika kuitenkin DIMMER SW:ssä (eli siis vasemmassa kahvassa olevassa kytkimessä josta valitaan HI/LO)? Mitä se käytännössä tarkoittaa, hankitaan uusi katkaisija vai voiko noita jotenkin korjata?
Mulle saa vääntää rautalangasta mielellään. Konepuolen kaverille sähköasiat on hepreaa...
Äkkiseltään tulee mieleen, että oiskohan tuossa ballastin vaatima starttivirta sen vertas kova, et ois pitäny tehdä relekytkentä väliin ja vetää omat piuhat akulta kseenoneita varten. En oo ihan varma luinko tuota kytkentäkaaviota oikein, mutta näyttäisi siltä, että nuo valot kyteytyy suoraan katkaisijan kautta, jolloin sulamista on saattanut ilmaantua sinne kytkimelle. Testaa viel systeemi syöttämällä kahtatoista volttia suoraan sinne ballastille, et kaikki pelaa muuten. Sit vaan mittaat sen katkaisijan vaikkama vastusmittarilla, kun oot purkanu poikkeen sen. Ja uutta tilalle.
CBR 1000F -89
Totahan mä yritin selittää. Katkaisimessa on tod.näk sellainen liukupala ja nastat. Kun relettä ei ole niin starttivirrat on luultavasti polttanut pinnat. Mittaile kaavion mukaan minne sähkö jää.(DerPastor @ Heinä. 05 2009,16:00) kirjoitti
Releiden käyttö olisi erittäin suotavaa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Enpä kyllä ole moottoripyörä korjaaja joten tiedä sitten, mutta tuon kuvan mukaan lyhyiden valojen pitäisi palaa vaikka tuo dimmeri olisi rikki. Jos katsot kytkentäkaavaa niin huomaat että tuo pass-nappi saa jännitteen jo samasta pisteestä mistä se vasta menee valokatkaisimelle. Kun painat pass-nappia, jännite tulee valokatkaisimen ohi joten pitkät kyllä syttyy... Sulakkeet ovat vasta "viimeisenä" ennen valoja. Eli väittäisin että sieltä oikeanpuolen valokatkaisimelta se on kuitenkin poikki. Yleismittari käteen ja tarkistamaan.(DerPastor @ Heinä. 05 2009,16:00) kirjoitti
Supermoto
Sain hiukan mittailtua ennen kuin esteri kävi päälle. Seuravanlaisia jännitteitä löytyi:
DIMMER
Kytkimen asento: HI * *LO
Johto Y/W * * * * *2 V * 2 V (Tässä kai pitäisi olla jatkuva 12 V?)
Johto W * * * * * * 0 V * 2 V
Johto Y * * * * * * *2 V * 0 V
PASS
Johto O/R 12 V
FUSE
LO 12 V
HI *2 V (PASS painettuna 12 V)
Oikean puolen valokatkaisijaa en vielä kerinnyt mitata. Olisiko vika kuitenkin siellä päin, koska DIMMERille ei tule lainkaan 12 V jännitettä? LO sulakkeelta löytyy 12 V, HI sulake näyttää pitkä päälle napsautettuna 2 V, PASSia painaessa HI näyttää 12 V.
Jatkan huomenissa mittailua.
Lisäys: Vemputtelin avainta virtalukossa, eipä juuri vaikuttanut mihinkään.
Jos HI sulakkeella on 12V pass painettuna tulee sinne takaperin jännite PASS kytkimeltä. Dimmerille tuleva 12V kulkee parin liittimen kautta joissa on lenkitys, mittaapa jääkö jännite sinne.(DerPastor @ Heinä. 07 2009,20:30) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Laitetaas vähän päivitystä tähän. Kävin läpi kaikki oikean ilmanottoputken alla olevat liittimet ruiskutellen WD-40:tä ja parannellen liitosten kontaktit. Ja kas, taas pelaa valot! Ovat toimineet jo useamman päivän eli näyttäisi olleen huono kontakti syynä ongelmaan. Kiitos kaikille vinkeistä!