Ollaan lähdössä jo perinteeksi muodostuneelle joka kesäiselle Norjan tourneelle.
Ajankohtana on tällä kertaa heinäkuu. Reissulle on lähdössä tällä hetkellä 4 nuorta seikkailunhaluista ja nuorta salskeaa miestä (n.25v.) jotka pitävät syvällisistä keskusteluista ja pitkistä kävelyretkistä rannoilla.
Luvassa vauhdikasta mutkapätkää ja rentoa illanviettoa. Tarkoistus on kiertää Etelä-Norjan kautta Geirangeriin ja sieltä sitten jostain takaisin Kapelskäriin.
Jos haluat lähteä mukaan ja uskot sopivasi porukkaan niin kirjoittele.
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
hello!!voisin lähte mukaan jos vaan saan pitää lomat silloin,mistä päin olette lähdös??
hornet vm 04
cbr vm 00
ninja 6r vm 04
ninja 6r vm 06
vtr vm 05
hayabusa vm 05
hayabusa 08 yoshimura full system!!
faster faster i am speed disaster<<<<<<<
Tarkoitus myöskin lähteä Norskiin tuolloin, tarkka päivä ei vielä tiedossa. Voishan sitä ainakin osan matkaa ajella jengissä...![]()
Naantalista olis tarkoitus mennä Finnlinkillä Kapelskäriin ja sieltä olis myös tarkoitus tulla joskus takaisin. Jos saat lomaa heinäkuulle niin ei muutakuin mukaan vaan.(rivaldo @ Tammi. 19 2009,17:14) kirjoitti
Ajetaan vaan Pahus samaa matkaa jonkun aikaa ainakin, miksei pidempäänkin, jos vaan saadaan lähtöpäivä samaksi.
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Hihii!(muoviluoti @ Joulu. 13 2008,02:48) kirjoitti
Just sain Hallitukselta luvan lähtee ens kesänä taasen Norjaan! Jesjes! Tässä olis reitit, mitä mä en ole kierrelly tuolla eteläpäässä. Jos teillä on sinnepäinkään, niin minäkin voisin reissuun yhtyä.
1 vaihtoehto
2 vaihtoehto
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Jos hyvä tuuri käy niin itsekkin ja 4 muuta olis lähdössä myöskin heinäkuussa etelä norjaa kiertämään....
Näillä mennään mitä on saatu !
Kiinnostas kovasti. Kuin pitkään reissussa oltaisi?
Ei riemulla rajaa, kun Kwaakalla ajaa
Mihis aikaan heinäkuuta reissu olisi tarkoitus tehdä? Mulla on loma luultavasti 4.7-2.8.
Itse ajattelin vähän pohjois-norjaa mutta kun taitaisin olla yksi lähdössä reissuun voisin tulla teidän letkan jatkoksi, kun etelä-norjakin on näkemättä.
<br /><br type="_moz" />
Heinäkuulle menee minunkin loma, joten alkukuusta se reissu pitää tehdä, muuten hurvittelen lomakassan johonki muuhun.
Mikäli tuonne alkaa isompi porukka keertyä, niin pitää jakautua useampaan ryhmään. Mä olen tehnyt noita ulkomaan reissuja kaverin kaa kahdestaan ja hyvin on sekin toiminut. Mitä isompi porukka, sen enempi on mielipiteitä siitä sun tästä.. äkkiä menee vänkäämiseksi.
Sitähän voi sopia tärskyt vaikka tuonne geirangeriin, jossa ois sit orggislaisii jo isompi lössi. Siis ihan vaihtoehtoisena ideana (ääneen ajattellen) heitän.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
naantali kuulosta hyvält kun itse asun paimiosse voi olla et toi naispuolinen henkilö tulee mukaan
?onks muita sellaisia tullossa ketkä joutuu kärsimään??
![]()
hornet vm 04
cbr vm 00
ninja 6r vm 04
ninja 6r vm 06
vtr vm 05
hayabusa vm 05
hayabusa 08 yoshimura full system!!
faster faster i am speed disaster<<<<<<<
Heinäkuun alkupuolella, luultavasti.(panu.. @ Tammi. 20 2009,17:06) kirjoitti
On kaikki vielä auki, onneks täs on vielä aikaa. 2 viikkoa meinattiin maksimissaan olla, viimekesän viikko oli liian vähän.
Reitistä sen verran, että kun ton 1.eteläpään ja 2.pohjospään yhdistää niin sit näyttää aika hyvältä
Toi on kyl ihan totta mitä sanoit. Vaikkei mua haittaa isompikaan lössi, niin äkkiä siinä tulee sanomista siitä ja tästä... Mut ainahan sitä voi mennä samalla laivalla yli ja sit sopia vaikka ryhmien kesken 3-4 paikkaa missä tavataan/yövytään/pidetään hauskaa? Vai miltä se kuulostaa? En vaan tiennyt olevani näin suosittu
Kirjoittakaa mielipiteitänne ja ehdotuksia.
Ja sit tuli tällainenkin mieleen tässä, että voishan sitä olla yötä aina samassa paikkaa muiden kanssa, mut päiväl jokainen vois ajaa sitä reittiä mitä haluaa, sillä nopeudella kuin haluaa ja olla vaiks jonkun yön jossain muualla jos haluaa, mut sit taas liittyä joukon matkaan. Oliko huono idea?
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Sä oot nyt kyl aika suosittu.. suorastaan HOT!(muoviluoti @ Tammi. 21 2009,21:56) kirjoitti
No just noin minäkin ajattelen, että sillon jää vapauksia porukoille mennä, siten miten kukin parhaimmax näkee. Tekee tärskyt esim. laivoille, muutamiin kyliin ja just esim. johonkin päämäräksi sovittuun paikkaan. Kumminki osa haluu mennä lepposampaa kyytiä valokuvaillen kohti päämäärää kun osa taas painattaa mahdollisimman nopeesti päämäärään, jättää kamat majaan ja lähtee sit polvi maassa vetämään syheröö. Just tää suunnitelman vapaamuotoisuus antaa mahdollisuuden useamman tuonne suunnalle pyrkivän tulla sovittuun päämäärään, vaikka menis eri päivänäkin laivalla ruotsin puolelle. Tämä siis jos alkaa porukkaa kasaantua enempi.
Yhdistetty reittisuunnitelma.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Pieni vinkki vielä siitä, että kannattaa pitää reittisuunnitelma mahdollisimman joustavana. Norjassa sataa paljon ja jos pystyy reittiä muuttamalla ajamaan kuivemmassa, saa reissusta enemmän irti. Se sade kun saattaa olla tunnelin toisessa päässä mutta ei toisessa.Norjan tiet on kuivina aivan mahtavia ajella, mutta sateella jännitys on vähän esteenä nautinnolle.
Noniin, tuo reitti alkaa olemaan lähellä sitä mitä ollaan ajateltu. Ja sehän on tosiaan vaan sellainen alustava suunnitelma. Jokainen saa tietysti ajaa mitä reittiä tahansa ja niinkuin Pahus tuossa totesi niin se Norjan sää voi myös vaikuttaa tuohon reittiin ja päivän suunnitelmiin, voi olla että joku päivä vaanMut toi nyt olis sellainen suuntaa antava reitti ja sen varrelle vois sitten sopia ainakin 3-4, miksei enemmänkin, paikkaa missä nähtäis ja yövyttäis koko porukalla. Ja tuolta Vossista ajateltiin ajaa Aurlandiin ja sieltä sitten Styrniin. Tietysti jos kaikki sattuu olemaan samaa mieltä reitistä ja muutenkin aikatauluista niin voihan sitä taittaa koko matkan yhdessä vaikka silleen että sovitaan jokapäivä paikka missä ollaan seuraava yö ja sit jokainen ajaa sinne omaa vauhtia ja reittiä. Viime kesänä onnistuttiin ainakin hyvin suunnittelemaan aika hyvin toi päiväkohtainen ajomatka. Jossain vaiheessa siinä vaan saattaa tulla niitä mielipide-eroja
Uskon kyllä, että saadaan hyvä matka aikaiseksi.
Eikä sen pitäis ketään haitata jos rivaldo tai joku muu ottaa naisensa mukaan.
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Joo päivämatkat kannattaa sitten suunnitella selkeästi lyhyemmiksi kuin Suomessa. Alkaa semmonen 400 km/pv riittää, keskinopeudet tuolla tippuu helposti 50 km/h ja allekin, jos ei pelkkää konetietä vedä.
Totta puhut, toi 400km me ajettiin keskimäärin päivässä ja kyllä siinäkin sai jo ajaa ihan riittävästi. Onneks tiet oli mahtavia. Eikä Norjaan kannata mitään motaria mennä ajamaankaan. Kartasta katsottiin aamulla, että suurinpiirtein tonne kun ajetaan niin hyvä on ja sinne yleensä myös päästiin.(Pahus @ Tammi. 22 2009,19:11) kirjoitti
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Kiinnostaisi kovasti lähteä tonne norjan puolelle kruisaileen. On vaan semmonen tilanne että oikeastaan kenelläkään kaverilla ei ole mopoa eikä itselläni ole kokemusta norjasta niin voisin alustavasti tähän porukkaan ilmottautua. Kunhan vaan lomat saa sovittua ja kortti on vielä heinäkuun alussa tallessa niin mikäs siinä.![]()
R6R06
Sellanen vinkki, että kannattaa jostainpäin Norjaa napata mukaann paikallinen leirintäalueluettelo ja katsoa edellisenä iltana/aamupäivällä sieltä kylä/kaupunki/leirintäalue mihin suuntaa ja varata sieltä x määrä mökkejä tai huoneita. Näin me tehtiin ja saatiin siltikin soitella välillä useammalle leirintäaluueelle että saatiin majoitus 6:lle hengelle.
Kokemuksesta voin myös kertoa että jos illalla menee isolla porukalla kyselemään niin voi olla aika tiukkaa heinäkuussa saada majoitusta. Näin toimittiin aluksi ja meinasi olla hankalaa saada yösijaa.
Niin ja tuo 6 henkeä oli vielä sellanen määrä mikä saatiin hyvin mahtumaan mökkiin ja näin ollen majoituskulut oli melkosen edulliset naamaa kohden. Me tosin emännän kanssa punkattiin samassa pedissä oli se leveys vaikkapa se 60cm.
Oltiin reissussa heinäkuun ensimmäisestä päivästä kymmenenteen ja ajeltiin keski-norjasta Bodo:hon.
Ex - Honda VFR 800 2009
Ex - Bmw F650GS 2004
EX - Kawasaki ZX-9R 2001
EX - Suzuki Hayabusa 2004
EX - Honda VFR 750 F 1992 x 2
Nonii.. nyt varmistui kamun kesäloma. Vain viikon reissu mahdollista tehdä, eli me mennään Viking Linella (Amorella) 4.7.-11.7. Meno: 2B hytti, Turusta Tukholmaan 4.7. klo. 08.45-18.55 Paluu: säästöhytti 4hlön 11.7. klo. 20.10-07.30. *Hintaa tulee 213€ yhteensä. Pitää nyt vähän miettiä tuota reittiä uudelleen, sillä viikko on aikas lyhyt aika. Mut mukaan voi ilmoittautua myös tällekin reissulle, nyt meitä on jo 3hlöä (minä + kamu naisystävänsä kanssa) lähdössä. Ps. kamu juo aina kun silmä välttää *minä siveyden käpy en tohi..
Tällaista reittiä oon suunnitellu klik.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
minne olette sit menos??ja jos saan viel kysyä ikä kun ei oikein nappaa lähtee jonkun 60 v papparaisen kans ei millään pahal(panu.. @ Helmi. 14 2009,15:53) kirjoitti
![]()
hornet vm 04
cbr vm 00
ninja 6r vm 04
ninja 6r vm 06
vtr vm 05
hayabusa vm 05
hayabusa 08 yoshimura full system!!
faster faster i am speed disaster<<<<<<<
Joo. Itse ainakin olen menossa kesällä Norjaan tavalla tai toisella. Heinäkuu olis kyllämutta vielä ei voi mitään luvata
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Kävin viime kesänä Norjassa ja voin lämpimästi suositella länsirannikkoa. Hyvä kiintopiste josta kannattaa lähteä liikkeelle on Lom -niminen kylä n. 100 km Lillehammarista pohjoiseen. Täältä voi valita joko eteläisen tai pohjoisen reitin länteen päin mentäessä. Kummatkin kuulema yhtä upeita. Itse ajoin pohjoisen reitin ja kerrassaan *. Aikaa kannattaa varata koska "vuorireittejä" ajaessa nopeudet maltillisia ja pitäähän sitä upeeta maisemaa ehtiä näkemään. Turisin usean Norjalaisen motoristin kanssa ja paikalliset motoristit pitävät Lomia lähtöpaikkanaan... Eikun hyviä reissuja Norjaan lähteville!
PS! Vinkkinä vielä: Affenamaan läpiajo mp:llä suosittelun arvoinen pikkulauttoineen. Tässä lähtöpiste Kustavi.![]()
Joopa joo. Näköjään valtaosa tietulleista ei kosketa pyöriä mutta monikos suunnistin tämän tietää? Oma veikkaukseni on![]()
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Menee vähän aiheen vierestä, mutta Norjaan ollaan mekin menossa. Viiden työkaverin porukka lähtee lamalomaa viettämään jo 12.5. illalla Turusta yli ja paluu olisi 19.5 aamulla Turkuun takaisin. Saimme kahden hytin ja pyörien yhteistarjouksen Vikinlinelta 510 Euroa, eli 102 euroa/hlö (siis meno-paluu). Tarkoitus on ajaa Ruotsin Falunin kautta Norjan Rörosiin ja siitä sitten länteen rannikolle. Saattaahan se olla tuolloin vielä kylmää kyytiä, ellei sitten satu niin hyvää tuuria kuin pari vuotta sitten, kun ajoimme heinäkuussa sateisesta Suomesta Skibottenin kautta Tromssaan ja Lofooteille kelin olessa erinomainen Muoniosta alkaen. Palatessa pohjoisen Ruotsin kautta sitten tuli taas sadettakin. Joten lämmintä ja vettäpitävää otamme mukaan nytkin.
Netistä löytyi mm sivusto http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html joka Word-dokumenttiin tallennettuna vei tilaa 3,27 MB ja sisälsi 134 sivua. Tuossa on loistavaa tietoa katsomisen arvoisista paikoista, Norjalaisesta liikenteestä, teistä, lautoista, sakotusrajoista (1-5 km ylitys 600 kruunua, 6-10 km 1600 kruunua), valokuvia, karttoja jne. Kannattaa katsoa.
karir
No niin...
Suunnitelmissa olisi olla Norjassa 22-29.7, meno ensin siirtymäajona Turku - Tukholma - Oslon länsipuoli ja siitä sitten 'perillä olosta' nauttien vuononorjasta. Löytyisikö joltain lisää 'ravivihjeitä' maisemiltaan maukkaista ajoreiteistä alueella. Jos on taas kokemuksia paikoista joihin ei kannata aikaa tuhlata niin sekin tieto kiinnostaa. *
Onko joku käynyt katsomassa Norjan kansallisia nähtävyysteitä:
http://www.turistveg.no/modules....ang=eng
Kannattaako ne koluta?
Duunikiireet häiritsee juhannukseen saakka reittisuunnitteluun keskittymistä joten kaikki kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita. Tämän topicin linkit/suunnitelmat ovat hyvää pohjaa, mutta pitäisi vielä syventää näkemystä mihin paikkoihin kannattaa panostaa aikaa.
BF
<p>R1200RT-2008</p>
29.06. lähdetään Länsi-Norjaan.
Paikanpäällä tarkoitus poiketa ainakin Geilo - Aurland - Snövägen - Geiranger - Trollstigsveijen - Atlantintie.
cb350 * fz6s * cbf1000
Norjan reissu tuli viiteen mieheen ajettua pääosin loistavassa säässä. Ke 13.5. Aamulla Tukholman lautalta Falunin ja Moran kautta Säleniin Norjan rajan tuntumaan mökkiin yöksi (1000 ruotsin kruunua = 98 Euroa). Ajokeli oli mainio.
To 14.5. Aamulla Ruotsin puolella, ennen kuin pääsimme liikkeelle, tuli pieni raekuuro ja vähän lunta. Vuoria ylitettäessä lämpätila oli +1 .. +2C. *Sellaista siirtymää Hamarin ja Lillehammerin kautta Vinstraan (E6:n varrella), jossa Amundsen-hotellin mökki virran rannalla (2000nok = 240 euroa). Matkalla ajoimme Per Gynt-maisematien läpi. Tie oli suljettu, mutta koska se ei olisi maksanut moottoripyöriltä mitään ja puomin vierestä mahtui, niin ajoimme sen illalla läpi. Olihan tuo tie ylänköllä ja siellä oli ensimmäinen lumipenkka, joka oli miestä korkeampi, mutta sorapintaisena ei sovellu kaikille pyörille. Loppuosa *Gålå:sta Harpesundiin oli mahtava serpentiini-alamäkipätkä.
Pe 15.5. pieniä teitä + tietä 15 Lomiin, joka on kivan näköinen pieni paikka, siellä on mm yksi näistä Norjan sauvakirkoista. Täältä lumisen ylängön poikki kohti Geirangeria, mutta tie nro 63 oli vielä suljettu, lumen ja sohjovyöryvaaran takia. Jouduimme ajamaan tietä 15 eteenpäin ja parin tunnelin jälkeen avautui mahtava näkymä laaksoon ja serpentiinitielle. Näissä huimissa maisemissä teimme trangialla pienen välipalan ja joimme oluet makoilleen lämpimässä auringonpaiseessa ja katsellen maisemia. Yötä olimme Styrnissä leirintäalueen mökissä (950 nok). Pari meistä heitti piston illalla Hellesyltiin, joka on Geiranger-vuonon toinen haara. Tie pientä ja maisemat kauniita.
La 16.5. Styrnistä Voss:iin. Matkalla muutama kaunis putous, hienoja vuoristoteitä. Yksi maksullinen tie (5) osuus 75nok/pyörä + lautta 50nok/pyörä. Matkalle mahtui myös pääsy jäätikön reunaa ihailemaan sekä Norjan pisin maantietunneli 25km, joka oli ainoa vaihtoehto Lärdalhöyristä Aurlandsvangeniin, koska se maisematie oli vielä suljetu. Vossissa hotelli Fleischersin apartementos 466 euroa/mies (53 Euroa).
Su 16.5. Vossista ensin tietä 13 ja sitten tietä 7 lumisen ja pitkän ylängon poikki kohti Geiloa, tälle matkalle taisi mahtua 720 asteen korkkiruuvitunneli. Luminen osuus oli kylmä, mutta omalla tavallaan hieno kokemus moottoripyörällä. Onneksi tien pinta oli kuiva ja ehkä juuri plussan puolella. Geilon jälkeen baana muuttui siirtymätaipaleeksi metsäisine osuuksineen edellen tiellä 7 Go:n kautta Hönefossiin. Täältä Jessheimin kautta Ruotsin rajan tuntumaan Kongsvingeriin, jossa hotelliyö tiukasti tingittyyn hintaan 400nok/mies (3 huonetta) kun hintaneuvottelu lähti 500nok/mies ja 2 huonetta. Sunnuntai lienee ollut Norjan kansallispäivä, koska kansallispukuisia ihmisiä oli liikkellä paljon ja aamulla heräsimme Vossissa tykin/tai heittimen ammusten räjähdyksiin, joiden savupatsaan näkyinät vuonon toisella puolella.
Ma 17.5. Pienessä sateessa Ruotsin halki Turun lautalle oli tämän reissun tympein osuus, mutta pakkohan sekin oli tehdä.
Oluet kuppilassa 64nok (7,7 eur) Kilkenny 80nok (10,6 eur) takasivat sen etteivät edes norjalaiset kansoittaneet kuppiloitaan kovasti. Olutpurkki maksoi kaupassa 2,5 ..3 euroa. Yömyssyt kannatti osaa menomatkan laivalta. Katukeittiö-tyyppiset sapuskat (rulla-kebat, leike+ranskalaiset) olivat 80..140 nok (10..17 euroa) kalleimmat pitsat yli 200nok (n 25euroa).
Tähän aikaan vuotta majapaikkoja sai helposti.
Pari lisäpäivää olisi pitänyt olla, jotta olisi kerinnyt käymään oikeasti Atlantin rannikolla. Päivämatkat vaihtelivat 480km:sta ..290km:iin.
karir
Karir,
Kerro vähän lisää siitä Peer Gynt tiestä, netistä nopeasti googlaten se on 60km, onko se kokonaan sorapintaista? Kollega on lähdössä reissuun HD:llä, miten arvioisit se taittuu niissä maisemissa?
BF
<p>R1200RT-2008</p>
Sorry, kesti, kun en ole seikkaillut näillä sivuilla, sitten viime kommentin.
Se Per Gynt tie oli kokonan sorapintaista, tosin me emme kääntynet Gålåssa enää sille, vaan ajoimme hyvää kestopäällysteistä ja kiharaista alamäki-tietä Harpefossiin.
Taisimme ajaa Per Gynt-tietä vain n. 40km. Mä pärjäsin Triumph Bonnevillellä siellä mainiosti samoin kuin kaveri BMW Dakarillaan. Kaverit Honda CBF:llä, Suzuki Banditilla ja Yamaha FJR:llä eivät olleet niin ihastuneita tuohon sorapätkään. Totesivat, että seuraavaksi päiväksi ajateltu turistitie Jotumheimvegen saisi heidän puolestaan olla katsomatta, sillä kartasta päätellen sekin saattaisi olla soratie.
karir
Nonii, nyt ollaan päästy jo ainaski ruotsiin. Jonkin näkonen reissukuvaus tulee sit joskus..(panu.. @ Helmi. 14 2009,15:53) kirjoitti
![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.