Parahimmat supermotoilijat.
Olisi tarkoitus pitkästä aikaa ostaa räppäily mopo.
Käyttötarkoitus olisi lähinnä kaupunki ja pientä asfatti pätkää ajo, ei ehkä välttämättä radalle.
Kiikarissa olisivat otsikon mukaiset merkit...
Eli Husabergiltä 650 luonnollisesti, Kotarilta SMC 625 660 tai 690, tai husselta 510 smr tai 610 sm.
Kovasti kiinnostais noi enemmän kisamopomaiset (husaberg 650, husse 510) mutta arveluttaa huoltovälit ym. tuommoseen asfalttitie kruisailuun koska kilometrejä varmasti kertyy...
Liekö kannattaa hankkia ko. ajoon kisamopomaisia pelejä vai kannattasko se vaan tyytyä johonkin "laimeampiin" vaihtoehtoihin...
Riippuu ihan siitä mitä haet. Jos sulle ei ole väliä sillä, että joutuu huoltamaan useasti ja haluat kevyen pyörän, niin sitten kannattaa katsella noita kisakireitä vermeitä. Jos taasen on semmonen tarpeen, että voit ajaa vaikka kaverin luokse 300 km ja vielä takaisin vaikka seuraavana päivänä, kannattaa unohtaa noi kisakireet laitteet. 690:ssä ei ole mitään vikaa, päinvastoin, mutta sekin painaa 30 kg enemmän kuin oikeat smotot. Ihan omien tarpeiden mukaan. 690 sm, joka siis painaa hieman smc:tä enemmän on oikein hyvä peli ajella sekä hiekalla että soralla ja saa tarvittaessa tavararullankin kyytiin. Painoa on liikaa siinä vaiheessa, jos sitä alkaa tuuppailla mikroautoradalle ja pitäis pysyä vetomiesten mukana.
Mä himoitsin kans aikoinaan oikeaa motoa, mutta ne huoltovälit on ihan liian lyhyitä, jos haluaa vaikka lomalla/viikonloppuna lähteä morjestelemaan kavereita.
Koska kokemusta ei ole muista, niin sanon vielä tuosta sm:stä sen, että se on vakiona kovin nuhaisen tuntuinen. Välitykset kuntoon, niin homma paranee selkeästi. Mulla on vakioputket, mutta nokka vaihdettu & välitykset rukattu --> selvästi pirteyttä lisää (ihan eri peli kuin vakio) ja semmoinenkin laite on tullut testettua, jossa oli nokka vaihdettu + akrat + kartta kohdallaan ja kyllä sitä menoa alkaa riittää siinä vaiheessa ihan riittämiin. Että ei semmoinen pidemmän huoltovälin laitekaan mikään nuhapumppu enää ole...
edit: tarkennuksia
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Mulla on toisena pyöränä Husaberg ja mielestäni ainoana pyöränä ei se oikein soveltuisi jokapäiväiseen käyttöön. Öljynvaihto viiden tunnin välein ja venttiiliensäätö 15 tunnin välein. Kun lähtee vaikka kellosta katsomaan paljonko työmatka kestää, jos esim. kaupungin läpi ajelee ruuhka-aikaan. Äkkiä on yllättävän paljon huoltovälistä mennyt... Tietenkin jos kovasti tykkää tallissa viikottain rassata. Ja onhan se ja myös 510 taas ihan eri tuntuisia kamppeita ajossa, kuin 610 tai 690...
Mutta kuitenkin ainoaksi pyöräksi itse valitsisin juurikin näiden kahden jälkimmäisen kesken. Kannattaa käydä kokeilemassa molempia. Jonkin verran erituntuisia pyöriä. Itse ehkä pidin enemmän hussesta, mutta se nyt vaan on oma mielipide. Vähän ehkä pehmeämmän tuntuinen jokapäiväiseen ajoon... Ja kuulemma sitä nuhaisuutta, minkä ensivaikutelman se (610) antaa, korjaa putkisto tosi paljon. Kotarissa tosiaan nokan vaihto on todellakin harkitsemisen arvoinen juttu. Varsinkaan kun ei maltaita maksa.
HD Sgs, Te300i, 748r, Sdr ,Hp2 Sport, Zx10r
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r,exc450, Superduke r, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
Kiitoksia kommenteista.
Taidan sitten alkaa kallistumaan sinne ei niin kisakireiden puolelle juurikin tuon niiden jatkuvan huoltorumban vuoksi.
Käytännössä uskoisin että tuo 5 tuntia tulee aika helposti täyteen 1-2 päivässä jos lähtee kiertelee kaupungin ympäristön pikkuteitä.
Tuo Husse 610 saattaisi olla kiintoisa hinnan puolesta, täälläpäin niistä on ollut hyviä tarjouksia, 6ke uusi ylivuotinen tehtaan takuulla. Kotarit on pari tonnia kalliimpia uutena...sillä laittelis jo Husseen kummasti roipetta, vaikkapa sen tehoputken *
Mitenhän Husse/KTM takuu on voimassa jos niitä modaa tehtaan jäljiltä?
Nimim. ÄLÄ OSTA HUSSEE MISSÄÄN NIMESSÄ!!!!
Aivan paskoja koko pyörät!!!
Toki jos korjailla haluat niin asia on sitte erikseen![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Hmm, itse olen omistanut aikaisemmin kaksi Hussea (WR125 ja TE450) ja ne ainakin oli hyviä ja ihan luotettavia pyöriä...
Minkä mallin kanssa sinulla on erityisesti ollut ongelmia?
Te 250:sen kanssa!!! Ihan susi koko pyörä. Ei päivää ilman remonttia!(Ippe99 @ Heinä. 05 2009,11:52) kirjoitti
Ainut hyvä puoli ettei ollu oma vaan kaverin jota sitte korjailin kaverina
Huskua enää ees moottorisahaksi kelpuuttas!!!
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Hussesta en tiedä, mutta mulla on käsitys, jotta akrojen ja akran kartan syöttäminen 690:een ei ainakaan takuuta vie. Asiaan saanee varmistuksen jostain liikkeestä. Nokan vaihtamisesta ja takuusta ei ole tietoa tarkasti. Toisaalta nokka löytyy kotarin omasta valikoimasta eikä sekään ole mikään superhäijy kisanokka potenssiin 13, joten saattaa takuu pelata senkin kanssa. Ei ole tullut tarvetta takuulle konepuolen kanssa, niin ei ole kokemuksia.(Ippe99 @ Heinä. 05 2009,11:04) kirjoitti
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Mulla on ainoana pyöränä(tai siis toinen fillari on crossi) Hussen smr 510 2006. Ajo on pääasiassa nurkissa pyörimistä/duunimatkaa, mutkatietä ja smotorataa jonkin verran. Kilsoja ei kaudessa mitenkään älyttömän paljon tule (about 3000km) ja sen myötä peli sopii mainiosti.
Ihan noista 5/15h huoltoväleistä en kyllä pidä kiinni. Oma käsitykseni on että ne on vähän rajumpaa käyttöä silmällä pitäen ajateltu. Öljyt vaihdan n. 500km välein ja venat tsekkailen kun jaksan (ehkä 1500km välein). Kumpainenkin toimenpide on varsin nopea suorittaa.
Omassa pelissä ei ole kyllä ollut mitään häikkää missään vaiheessa, vaan laite on pelittänyt juuri kuten pitää. Kilsoja pyörässä on n. 8000km. Tokihan tässä pikkuhiljaa pitäisi kai kone tsekata isomminkin.
Pikkupyöritykseen ja smotoradalle tuo on mahtava laite mutta ei sillä kyllä kovin kauas viitsi lähteä.
Edellinen pyörä oli Kotarin SMC 660 (-05) ja mainio pyörä sekin oli. Tärisee vaan aika tavalla (kuten kaikki vanhat lc4:set) ja painava smotoradalle.
Muutoin komppaan kyllä cmas:ia, eli pyörä tarpeen mukaan.
Yamaha YZ250F -08
SM530R 2008 (myynnissä: http://www.nettimoto.com/husqvarna/sm/944213 )