Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Suzuki GSX-F ei suostu sammumaan virta-avaimesta eikä pelkästä sammutusnapista. *

    Pyörä sammuu:
    -Virta-avain JA sammutusnappi molemmat nollille.

    Pyörä ei sammu:
    -Pelkästä virta-avaimesta (sillon parkkivalo sammuu, ja ajovalo himmenee hieman)
    -Pelkästä sammutusnapista
    -Seisontatuen katkaisijasta (vaihteen siis ollessa kytkettynä ja kytkin ylhäällä)

    Lisäksi startti pyörittää konetta, vaikka virtalukko olisi asennossa OFF, tosin silloin pyörä ei starttaa...
    Käyntiin pyörä lähtee vain virtalukon ollessa asennossa ON, mutta sammutusnapin asennolla ei ole merkitystä! *

    Mistähän moinen mahtaisi johtua? Joku relevika? Virtalukko/-pohja?

    Jos joku asiasta ymmärtävä sai jotain selvää tästä tekstistä niin olisin vinkeistä todella kiitollinen! Ensi viikolla kun pitäisi lähteä pienimuotoiselle reissulle tuolla pyörällä... Vaikka eihän toi varsinaisesti ajoa haittaa... Ainakaan vielä, siis jollei vika jollain tapaa pahene. Silti olis kivempi lähteä reissuun täysin toimivalla pöpöttimellä. *



    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
  2. #2
    Jeps.
    Sain tossa vihdoin kaivettua tankin alta tuon virtalukon johtosarjan liittimen esiin, ja mittasin sieltä virtalukon pohjan toiminnan. Yksi neljästä lukkopohjan kärjistä näyttäisi pysyvän aina auki, eli sieltä varmaankin tuo syyllinen löytyi.
    Nyt kun ei vaan satu olemaan oikean kokoista "reikä-torx'ia", niin taitaa jäädä virtalukon irroitus ensi viikolle *. Sieltä kautta vissiin pääsisi irroittamaan virtalukon pohjan, ja katsomaan/mittaamaan sen toimintaa. *
    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
  3. #3
    Jeps taas...
    Kyllä kai ton virtalukon voi sulkea pois vikalistalta. Tarkemmin kun asiaa oikeen ajattelee, niin jos joku "kärki" ei sulkeudu lukolta, niin luuulisi, ettei lähtisi käyntiin ollenkaan.
    Ja lisäksi kun otin tankin alta virtalukon liittimen irti, niin silti startti pyöri. Tosin ei käynnistynyt.
    Eli nyt mikään pyörässä ei estä starttia pyörimästä, kun starttinappia painaa.
    Eli seuraava vikaepäilty on Mikä?? Päävirtarele?? Jostain kumman syysä vilkkurele?? (sen kautta kun näyttää kulkevan muitakin sähköjä...)

    Mistäs noita releitä saisi hommattua, tai vielä parempi olis jos jostain saisi ensin "koekäyttöön", ettei tarttisi kauheesti turhaan ostella.

    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
  4. #4
    Löytyykö service manuaalia? Kytkentäkaaviosta nuo mahdolliset vikapaikat on äkkiä katsottu.

    http://ursa.irk.ru/manual/

    löytyy ainakin mutta... jos jollain olisi jo tuo ja voisi liittää kaavion niin vois tietty vilkaista.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  5. #5
    sain tuon kytkentäkaavion nyt ladattua, mutta ei nyt nopealla vilkaisulla tullut mieleen... jos kerran stop switch ei tee mitään niin

    vilkkureleessä näyttää olevan sivujalan kytkin ympättynä jostain kumman syystä. voisko siinä olevien diodien kyrvähtäminen vaikuttaa. ei tuo nyt paha ole selvittää mutta ei nyt justiinsa ajatus kulje
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  6. #6
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 04 2009,21:49) kirjoitti
    sain tuon kytkentäkaavion nyt ladattua, mutta ei nyt nopealla vilkaisulla tullut mieleen... jos kerran stop switch ei tee mitään niin *

    vilkkureleessä näyttää olevan sivujalan kytkin ympättynä jostain kumman syystä. voisko siinä olevien diodien kyrvähtäminen vaikuttaa. ei tuo nyt paha ole selvittää mutta ei nyt justiinsa ajatus kulje *
    Joo kyllä multa tuo kytkentäkaavio löytyy, mut ei vaan ole älliä mulla sen vertaa, että tajuaisin ton. En äkkiseltään ole vielä keksinyt yhtään yksittäistä syytä mikä noita oireita vois aiheuttaa...
    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
  7. #7
    voitko vielä tarkentaa mallimerkinnän kun noita kytkentäkuvia on monta.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  8. #8
    Mun mielestä vian on löydyttävä seuraamalla tota puolille lähtevää or/va johtoa. Siihen on jostain tultava sähköä ohi sammutusnapin, mikään muu ei noita oireita selitä.

    Sulanut liitin/johtonippu jossain??
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  9. #9
    Virtalukon pohjan mittaus liitin irti:

    "ON" asennossa pitäisi yhdistää
    PU-OR
    OR/PU-MU/VA
    HA-RU

    "P" asennolla:
    PU-RU

    "OFF/Lock" ei mikään.



    Vilkkurele/side stand-hässäkän diodien mittaaminen välistä C-A ja B-A
    Releen kärjet D-E.
    Mittaa nämä myös liitin/rele irti.

    http://koti.mbnet.fi/~juhaka/kompmit.htm

    Sivujalan kytkimen mittaaminen saman ohjeen mukaan (Diodin mittaus)



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  10. #10
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 05 2009,18:10) kirjoitti
    voitko vielä tarkentaa mallimerkinnän kun noita kytkentäkuvia on monta.
    Eli mopo on GSX600F-W

    Olen kanssa miettinyt tuota sulanutta johtonippu/liitin -vaihtoehtoa. Mielestäni tuo or/va ei taas voi saada "ulkopuolista" jännitettä mistään, sillä siinä tapauksessahan starttipainikkeella ei olisi tekoa tuossa piirissä, ja starttirele saisi ohjausjännitteen jatkuvasti. * Eli tuo piiri vilkkureleeltä (or/mu) starttireleelle (mu/ke) on ehjä.
    Tuota "Clutch lever switch'in" tarkoitusta tuossa piirissä en oikeen ymmärrä... Varsinkaan kun se näyttäisi olevan NO, eli käsitykseni mukaan ei pitäisi ilman kytkintä käynnistyä..? Joko tuo kärki on hitsannut pyörästäni kiinni, tai sitten sitä ei siellä olekaan, sillä kyllä tuo on aina ilman kytkintä startannut.

    Tosta viimeiseen viestiisi liittämästäsi kuvasta (releen nastajärjsetys ja sielunelämä) saa taas hetkeksi puuhasteltavaa... * Tattis!
    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
  11. #11
    Tuo kytkinkahvan katkasija taitaa olla lähinnä että estää käynnistämisen jos vaihde on päällä eikä kytkintä paineta.
  12. #12
    Lainaa (P.A. @ Heinä. 05 2009,20:38) kirjoitti
    Mielestäni tuo or/va ei taas voi saada "ulkopuolista" jännitettä mistään, sillä siinä tapauksessahan starttipainikkeella ei olisi tekoa tuossa piirissä, ja starttirele saisi ohjausjännitteen jatkuvasti. * Eli tuo piiri vilkkureleeltä (or/mu) starttireleelle (mu/ke) on ehjä.
    Ei kun jos tohon merkkaamaani väliin yhdistää jännitteen, niin silloin engine stop swithillä ei ole virkaa. Virran kulkusuunta on tonne startti-nappullalle päin.

    Tosin... avaimesta kääntämällä pitäisi silti sammua kun ymmärtääkseni or/pu katkaisee silloin maan sytkäboksilta.

    Kytkimen kytkin on tosiaan hassusti kuvattu. Siinä on pakko olla vapaan kytkin samassa kun ei sitä muualla näy *

    Hämmentävä vika *


    edit onhan se vapaan kytkin siellä... menee justiin tolle boksille missä ne diodit. Vika voisi löytyä tosiaan sieltä



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  13. #13
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 05 2009,21:03) kirjoitti
    Ei kun jos tohon merkkaamaani väliin yhdistää jännitteen, niin silloin engine stop swithillä ei ole virkaa. Virran kulkusuunta on tonne startti-nappullalle päin.
    Totta. Tossa vaiheessa tosiaan luin kaaviota väärään suuntaan.

    Mittasin ton piirin väliltä vilkkureleen kanta or/mu -> starttireleen liitin mu/ke, ja se näyttäisi toimivan ihan oikein... myös sammutuskytkin toimii, eli katkaisee piirin. Mutta eihän se tietenkään tarkoita, etteikö sinne jonkin oikarin kautta jotain väärää jännitettä pääsisi.

    Vilkkureleen sisälmykset ja seisontatuen kytkin on mittausteni mukaan ehjiä..

    Täytyy miettiä taas lisää huomenna pirteämmällä järjellä. *
    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
  14. #14
    Lainaa (P.A. @ Heinä. 05 2009,23:50) kirjoitti
    Mittasin ton piirin väliltä vilkkureleen kanta or/mu -> starttireleen liitin mu/ke, ja se näyttäisi toimivan ihan oikein... myös sammutuskytkin toimii, eli katkaisee piirin. Mutta eihän se tietenkään tarkoita, etteikö sinne jonkin oikarin kautta jotain väärää jännitettä pääsisi.

    Vilkkureleen sisälmykset ja seisontatuen kytkin on mittausteni mukaan ehjiä..

    Täytyy miettiä taas lisää huomenna pirteämmällä järjellä. *
    Mielenkiintoista... Valitettavasti joudun topikin jättämään muutamaksi päiväksi, aamulla reissuun. Joku muu saa jatkaa
    Toivottavasti löydät vian.



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  15.  
  16. #15
    Tänään tuli taas mietittyä asiaa tosiaan hieman kirkkaammin mielin. Jostain syystä olen tähän asti unohtanut täysin noiden pyörän "lisävarusteiden", kuten esim. kahvalämppärien ja hälyttimen olemassaolon. Varsinkin nuo lämppärit rupesi epäilyttämään... Duunin jälkeen kytkin siis kahvalämppärit ja hälyt irti. "Varovasti" kokeilin painaa starttinappia ilman virtoja, ja mitään ei tapahtunut! * Virrat päälle ja mopo käyntiin, ja avaimesta pois! Sitten hälytin takaisin kiinni, ja taas napista ilman virtoja, eikä mitään. * Lopuksi kytkin kahvalämppärit täysin irti pyörän johdotuksesta, ja kaikki pelasi taas niinkun pitääkin *
    Sähköt lämpötupeille oli ryöstetty juurikin virtalukon johtosarjasta, ennen johtosarjan liitintä. Eli sitä kautta pääsi sitten kiertämään virtalukon ohi, eikä edes liittimen irroittaminen auttanut.
    Tietenkin näin jälkeenpäin ajateltuna noistahan se vianetsintä olisi pitänyt heti aloittaakin *


    SamiN:lle suuret kiitokset vaivannäöstä!


    Päivällä ajellessani ehdin jo käydä hakemassa "varmuudenvuoksi" uuden vilkkureleen, mutta se oli siis periaatteessa turhaan hätiköity ostos. Tosin uusi rele kun sattui olemaan elektroninen, niin sainpahan ainakin vilkkujen vilkuntanopeuden rauhoittumaan. Ei mennyt siis tuokaan 45€ täysin hukkaan! *

    Nyt voi hyvin mielin lähtä loppuviikosta reissuun!



    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään