Mitä teet kun liikennevalot ei reagoi moottoripyörän liian pieneen painoon ! ?
Oulussa on näköjään useampiakin sellaisia risteyksiä jos olet odottamassa valojen vaihtumista yksin ja takana eikä edessä ei ole raskaampia ajoneuvoja niin valoja saa odotella rauhassa niin kauan kun tulee taakse joku autolla.
Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä, eväät mukaan liikennevaloihin vai pitääkö vain ajaa punaisia vasten erityistä varovaisuutta noudattaen ?
jukka kokko
Sanokaa viisastelijat mitä vaan, mutta en kyllä eväiden kanssa siihen jää. Sen jälkeen asiasta ilmoitusta kaupungin johonkin liikennesuunnitteluun. Ainakin Espoossa käyvät niitä valoja säätämässä herkemmälle.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Vihdintieltä löytyy useammatkin valot, jotka eivät pyöriin reagoi. Punasilla ollaan menty.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Todettuani että eivät tosiaan vaihdu (joskus nuolivaloissa on aika pitkiä odotusaikoja) katson onko liikennettä minkä verran, ja jos ei ketään selvästikään ole tulossa suoraan taikka risteävistä suunnista, ajan yli risteyksen joka suuntaan tähystäen.
Jos taas liikennettä on runsaasti, muttei raskaampaa ajoneuvoa kuitenkaan ilmaannu taakse valoa vaihtamaan, saatan jatkaa risteyksestä suoraan, ja tehdä sopivassa paikassa u-käännöksen, jolloin pääsen kääntymään risteykseen palatessani oikealle.
Jos jeparit näkee tuon punaista päin ajamisen, siitä hyvin todennäköisesti tulee rapsut, vaikka muuta liikennettä ei olisi. Eli tämmöiset tehdään ihan omalla vastuulla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Odotan maksimissaan kaksi kierrosta valojen vaihtumista ja sitten vaan lämää ja punaisilla läpi. Poliisit ei tykkää, mutta selitellään sitten jos sanomista tulee.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tässä yksi juttu asiasta:
Iltalehti
Muistakaa tehdä ilmoitus toimimattomista sensoreista jolloin niitä voidaan herkistää niin että ne reagoi paremmin moottoripyöriin.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Näin Helsinkiläisenä ottaisin yhteyttä tänne jos alkaisi Oululaisten valotolpat jurppia. Kannattaa varmaan kokeilla.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Tästä oli jossain lehdessä kyselyä ja joku ammattilainen kertoi että jos valot eivät vaihdu voi ajaa päin punaisia vaikka poliisii sattuisi näkemään ja ilmoitus vaan heti asiaa hoitavalle taholle! jotka tulevat tosiaan säätämään niitä herkemmälle
Autokoulussa oli kevarikorttia suorittaessani vuonna miekka ja kilpi juttua aiheesta. Ainakin opettajan mielipide oli että pari kierrosta odottelua ja turvallisesti yli.
Jälleen suzukisti
Eilen matkalla Lappeenrannasta Joensuuhun päin oli jossain vaiheessa tietyömaa, jonka kohdalta toinen kaista oli suljettuna ja paikalle oli laitettu liikennevalot. Lähestyin pyörällä liikennevaloja ja mietin että vaihtuukohan valot. Pysähdyin, odotin noin 10s ja totesin, että taitaa olla miun vuoro ja sitten vaan punasilla läpi. Kello oli kyllä aamulla ehkä 6, joten muuta liikennettä ei juurikaan ollut.
Ajossa lainapyörä Yamaha FZS-1000, oman etsiminen käynnissä...
Tienkäyttäjän linja puh. 02002100(harald73 @ Heinä. 02 2009,11:38) kirjoitti
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Siis mitä?? Sinä rikot lakia?? Ei voi olla mahdollista.. Onko siellä nyt varmasti Pecha kirjoittamassa, eikä esimerkiksi vaimo ole päässyt koneelle kirjoittelemaan keittiöstä, kun ketju unohtui liian löysälle..?(pecha @ Heinä. 02 2009,11:28) kirjoitti
Tokkopa tulee rapsuja. Varmasti tarkistetaan paikan päällä onko varmasti niin ettei valot tunnista pyörää ja jos tosiaan on niin ettei tunnista, niin sakot todennäköisesti jää kirjoittamatta.
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R -93
Kawasaki ZX-6R Ninja
Suzuki GSX-R 1000 K9
Juu ei sitä viitsi jäädä siihen maatumaankaan.(Rooroo @ Heinä. 02 2009,12:43) kirjoitti
Uskoisin, että on hyvin tapauskohtaista, tuleeko sakot (punaista päin ajamisestahan voi lähteä korttikin)... riippuu mm. muun liikenteen määrästä, ja siitä millä päällä konstaapelisetä tai -täti sattuu olemaan. En ainakaan luottaisi siihen, että katsovat varmasti läpi sormien. Varsinkin jos tuon hoitaa vähänkään puupäisesti, eli esim. vihreillä ajavat joutuvat jarruttamaan tms., niin eivät varmasti katso, eikä pidäkään katsoa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Pari kierrosta kanssa odottelen ja sitten päin punaisia(Juutana @ Heinä. 02 2009,11:32) kirjoitti
![]()
Hattussani ei ole kukkia.
En oota pitkään. Jos ei vaihdu, niin sit mennään. Sama juttu, jos ei oo mailla halmeilla ketään ja punaset palaa, kyllä meen jos ei jokin paikka oo perkeleesti puutunnu.. Toimin samalla tavalla kävellen,pyöräillen ja mopolla.
Autolla jostain syystä toimin toisin eli odotan valojen muuttuvan vihreäksi.
"Kaikki söin hernekeitosta paitsi herneet"
Yli vaan jos ei aiheuta vaaraa muulle liikenteelle ja jos poliisisedät/tädit sattuu näkemään niin kertoo asian laidan. Ei varmasti tule rapsuja. Jos tommottesta joku kirjottaa niin ei muuta ku vastustaa sakkoa ni varmasti syyttäjä jättää sakon vahvistamatta tai jos vahvistaa ni tuskin käräjät tuomittee.
Hoh hoijaa sun muuta.....
SLK 320
BUSA + ER 5
RF 600
FJ 900
XV 535
CAGIVA C12
HONDA DAX
HONDA MONKEY
POLKUPYÖRÄ
Punasilla olen mennyt jos ei valo vaihdu ja on kierroksen muita valoja ylittänyt, tietty varovaisuutta noudattaen
Kerta odotusta ja läpi.
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Mä odotan aina.![]()
CBR 1000F -89
Tässä keväällä oli TM:ssä samasta aiheesta lukijakirje johon vastattiin, että punaisia päin voi ajaa jos valot eivät reagoi moottoripyörään. Että näin![]()
------------------------------------------------------------------------
Nykyinen: Suzuki Intruder M 1800 R2
Aikaisemmat:
Suzuki GSXR 1300 Hayabusa 2008
Suzuki GSXR 1300 Hayabusa 2004
Suzuki GSX-F 750
Suzuki GS 500 E
Yamaha Virago 535
Aprilia Tuareg 600
Kawasaki GPZ 750 TURBO
Aprilia Replica AF1 125
Yamaha DT 125
Jos ovat samanlaiset kuin ne valot, mitkä ovat Lauritsalassa 6-tien ylimenevällä sillalla, niin kyllä vaihtuvat.(waterboy_ @ Heinä. 02 2009,12:31) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1000 K7
Omien havaintojen mukaan nuo tietöiden yhteydessä käytetyt valot eivät yleensä "reagoi" yhtään mihinkään vaan toimivat ajastimella.
Aika tuppaa olemaan hyvin pitkä, tyyliin minuutti suuntaan ja sitten toiseen.
Tuossa Sipoossakin on sellaiset viime aikoina ollut, siinä Nikkilän länsipuolella.
Jos valoissa on magneettisilmukka (tai liikeilmaisin) niin kyllä sen pitäisi olla ihan aistinvaraisesti havaittavissa. Jos ei näy niin ollee ajastimella ja kestää vaan sitten aikansa.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Jep, ja tosimies vastaa teoistaan eli käy itse ilmoittautumassa poliisiasemalle tapahtuneen jälkeen: "ajoin päin punaisia, ottakaa kortti pois ja sakottakaa minua, koska olen tehnyt liikennesyntiä".(pecha @ Heinä. 02 2009,11:28) kirjoitti
636 -> 998
+ samalla voi pyytää aamupamputuksen.(Eki- @ Heinä. 02 2009,19:15) kirjoitti
Mäkin ajan läpi vaan jos tyrät ei vaihdu
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
"Valitin" tänään yksistä valoista Oulussa. Sähköpostiin vastattiin alle puolessa tunnissa. Numerokin annettiin, sinne vaan ilmoituksia toimimattomista valoista (Oulussa siis), säätäjät sitten säätää(dYNY @ Heinä. 02 2009,12:43) kirjoitti
-------------------katkelma vastauksesta---------------------------------
Kiitos liikennevalopalautteesta!
Asentaja käy huomenna säätämässä ilmaisimia herkemmälle.
Moottoripyörien osalta ongelmana on niissä oleva vähäinen metallimäärä, joka ei aina riitä häiritsemään riittävästi asfaltissa tai sen alla olevan induktiosilmukan magneettikenttää. Ongelma on nettihaun mukaan maailmanlaajuinen. Induktiosilmukoiden hyvä puoli muihin ilmaisintyyppeihin verrattuna on vähäinen virhehavaintojen määrä sekä pitkäikäisyys, jonka vuoksi ne ovat selkeästi yleisin ilmaisintyyppi (yli 95 %, jos painonappeja ei lasketa). Induktiosilmukan ilmaisutasoa voidaan säätää ja niissä on yksilökohtaisia eroja. Yleensä ilmaisimet havaitsevat myös moottoripyörät. Usein palautteen kaltaisissa kohteissa voidaan ilmaisutasoa säätää pienemmäksi, jolloin myös moottoripyörät havaitaan. Joskus ilmaisutaso on jo niin matalalla, että lisäsäätäminen alkaa aiheuttamaan (varsinkin talvella) vikailmaisuja tai ilmaisimen jumiutumista - tästä seuraa tulosuunnan vihreän jatkuminen aina maksimiin saakka, vaikkei liikennettä olisikaan. Toisaalta toivotaan liikennevalojen säätymistä enemmän liikennetilanteen mukaisesti, jolloin ilmaisimien toiminnasta tulee entistä kriittisempää.
Moottoripyöräilijöiden ja mopokuskien palautteen perusteella on ilmaisimia säädetty tapauskohtaisesti. Jos säätö ei auta, asennetaan kaistalle tutka- tai infrapunailmaisin. Ongelmia voi välttää parhaiten ryhmittymällä heti kaistan alussa, ajamalla keskellä kaistaa ja pysähtymällä pysäytysviivalle tai sen puuttuessa pääopastimelle. Punaisia päin ajaminen ei ole, hälytysajoa lukuunottamatta, missään tilanteessa lain mukaan sallittua. Todennäköisesti ko. tilanteessa virkavalta käyttäisi kuitenkin harkintaansa.
Ilmaisinongelmista voi soittaa jatkossa suoraan liikennevalohuollon päivystysnumeroon 08-558 43563.
-------------------katkelma vastauksesta---------------------------------
Triumph Tiger XC 800
Suzuki Hayabusa + Aprilia Pegaso
Suzuki B-King
Suzuki Intruder 1400
Yamaha Virago535
Honda CB125
-Jaska Kuuskajaskari-
+1(Eki- @ Heinä. 02 2009,19:15) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kangasalla eilen ajoin punasilla kun ei vaan vaihtunu, anteeksi...![]()
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Ei kerjuulandiassa ole valoja! Olet eksynyt mänttään ja sit äkäseen sinkki kireelle.(chainese @ Heinä. 02 2009,17:58) kirjoitti
KTM 690SM
Totta :-) eipä muuten ookkaan... eikä oo virroillakaan... eikä ähtärissä... Kappas, mähän asun liikennevalottomalla vyöhykkeellä :-) Jee.(Calypso @ Heinä. 02 2009,22:07) kirjoitti
Espoossa tosin asustelin 23 vuotta ennen tänne muuttoa. Siel oli bembölessä siinä kehä kolmosen ja vanhan turtsan sillan kohalla ärsyttävät valot, ei meinaa vaihtunu ikinä pärrille... Öiseen aikaan sai ootella joskus neljäkin tuntia enneku joku auto tuli ja sattu viel kääntymään samaan suuntaan *
CBR 1000F -89
Koska minun pyöräni paino ei ole liian pieni vaan liian suuri, otan ohjat omiin käsiini.(erkinheikki @ Heinä. 02 2009,11:03) kirjoitti
Se valoristeyksessä varoitusvilkut päällä parkissa käyvä punainen Pannari jonka kuski potkii ja hakkaa liikennevalotolppaa on minun![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti