Hieman pitkä ja sekava aloitus, mutta toivottavasti saatte selvää ja jaksatte lukea.
Viime vuonna tuli tehtyä ensimmäinen reissu Alpeille heinäkuun lopulla ja nyt ajattelin vielä ennen pyörän myymistä tempaista viimeisen reissun tuonne kukkuloille kesäkuussa
Viime kesänä menin/tulin laivalla Travemündeen ja sama ajatus on tänäkin kesänä.
Viime vuonna tuli Saksan B-tiet nähtyä, joten nyt on tarkoitus ajaa reipasta marssivauhtia suoraan Saksan läpi. Yritän vältellä viimevuotista reittiä Alppien osalta ja nämä tuli ajettua viimeksi läpi:
- Pass Thurn
- Felbertauern
- Großglocknerstraße
- Stallersattel
- Passo di Gardena
- Sella del Culac
- Passo di Sella
- Passo di Costalunga (Karerpass)
- Gardajärvi
- Passo del Tonale
- Passo di Gavia
- Passo di Foscagno
- Passo d'Eira
- Ofenpass
- Tauferpass
- Passo dello Stelvio
- Reschenpass (Passo di Resia)
- Fernpass
Nyt jaoin reitin seuraavanlaisiin pätkiin:
Pyöränä Kawan Z750 (2004) tankki- ja takalaukulla.
1. Travemünde - paikka x reilun 100km säteellä Travesta A7 varrelta. Ehdotuksia?
2. Paikka x - München 700km autobaanaa. Saa nähdä kestääkö ukko.
3. Välipäivä eli ei ajoa
4. München - Arabba 450km
-Brennerpass
-Passo di Campolongo
5. Arabban ympärillä ilman laukkuja 140km tai enemmän jos jaksaa/ideoita?
-Passo Pordoi (Pordoijoch)
-Passo di Costalunga (Karerpass)
-Rosengartenstraße
-Passo di Nigra (Nigerpass)
-Panider Sattel
-Sella del Culac
-Passo di Gardena
-Passo di Campolongo
6. Arabban ympärillä ilman laukkuja 250km
-Passo di Campolongo
-Passo di Valparola
-Passo di Falzàrego
-Passo di Giau
-Forcella Staulanza
-Passo Duran
-Via Forcella Aurine
-Passo di Cereda
-Passo Rolle
-Passo di Válles
-Passo di Fedáia
-Passo Pordoi (Pordoijoch)
Kuvalinkki 1 Tässä keltaisella Arabban ympäristön päivät 5 ja 6. Lilalla näkyy muu osa reitistä ja katkoviivalla vuoden 2008 reitti.
7. Arabba – Ponte di Legno 200km siirtymä 1 kohti Sveitsiä
-Passo Pordoi (Pordoijoch)
-Passo di Costalunga (Karerpass)
-Passo di Lavazé
-Passo di San Lugano
-Passo della Mendola (Mendelpass)
-Passo del Tonale
Kuvalinkki 2. Päivä 7 siirtymä.
8. Ponte di Legno – Andeer 200km siirtymä 2 kohti Sveitsiä
-Passo di Gávia
-Passo del Bernina
-Julierpaß
Kuvalinkki 3. Päivä 8 siirtymä.
9. Andeer - *Andermatt 200km viimeinen siirtymä kohti Sveitsiä
-Passo del San Bernardino
-Lukmanier (P. del Lucomagno)
-Oberalppass
Kuvalinkki 4. Päivä 9 siirtymä.
10. Andermattin ympärillä ilman laukkuja 100km
-St. Gotthard - Pass
-Nufenen Pass (Passo della Novena)
-Grimselpass
-Furkapass
11. Andermattin ympärillä ilman laukkuja 280km
-Sustenpass
-Brünigpaß
-Glaubenbüelenpass
-Schallenberg
-Grimselpass
-Furkapass
Kuvalinkki 5. Päivät 10 ja 11.
12. Andermatt – Emmendingen (Schwarzwald) 330km kotimatka on alkanut
-Klausenpass
Onko musta metsä näkemisen arvoinen ja mitä reittiä sen läpi kannattaisi ajaa ja missä yöpyä?
Kuvalinkki 6. Päivä 12.
13. Emmendingen - Nürburgring Nordschleife 380km
Viimeinen kokemus on ajaa yksi tai kaksi turistikierrosta omalla pyörällä tällä legendaarisella radalla.
14. Nürburgring - *Travemünde 600km (laivaan ja kotio)
15. Extrapäivä jossain, mutta missä? Tämä voi tosin kulua jossain sadetta pidellessäkin tai voimia kerätessä.
Ajatuksia:
- Hyviä yöpaikkoja reilun 100km säteellä Travemündestä?
- Reissu kesäkuun alussa eli nämä reitin passot mahdollisesti kierrettävä:
Passo di Giau
Sustenpass
Passo di Gávia
Tiedättekö, että joku muu passo olisi vielä keskuun alussa kiinni normaalisti? Toki kelin huonontuessa mikä vaan voi mennä kiinni.
- Onko passojen huipulla miten kylmää tuohon aikaan? Heinäkuussakin sitä lunta tuli ja ajopuvun alle tarvitsi lämmintä sekä paksummat hanskatkin olisi ollut jees. Onko kesäkuussa reitin sivulla vielä kinoksittain lunta tai onko passojen ajaminen jotenkin muuten heinäkuusta eroavaa?
- Onko joku hieno passo tai muu nähtävyys nyt jäänyt pois listalta noilta alueilta?
- Kannattaako Schwarzwaldin läpi ajaa ja mikä olisi hyvä reitti?
- Onko Sveitsissä navigaattorista poistettava ne nopeuskameroiden sijainnit?
- Vinkkejä hyviin majoituksiin reitiltä? Erityisesti Arabba ja Andermatt.
- Muita ehdotuksia reissuun/reittiin?
Viime kesänä vetäisin edellisenä iltana ennen laivaan menemistä karkean reitin kahdelle ensimmäiselle päivälle ja loput sovelsin reissun aikana ja hyvin tuntui onnistuvan tuollakin tyylillä. Nyt ajattelin hieman suunnitella etukäteen, mutta fiilispohjalla on tarkoitus mennä suunnittelusta huolimatta.
Viime kerralla tuli tungettua laukut ihan liian täyteen eli nyt mietin tarkkaan mitä otan mukaan ja tarkoituksena saada pyörästä laukkujenkin kanssa ”mukava” käsiteltävä.
Reissun jälkeen pyörä myyntiin ja harrastus hyllylle (yv:tä jos pyörä kiinnostaa). Suurin syy hyllyttämiseen se, että työmatkapyöräily tai pääkaupunkiseudun reittien tahkoaminen ei innosta. Pidemmät reissut ja radalla ajaminen on tämän harrastuksen suola itselle eikä niitä pääse nyt tarpeeksi kesän aikana harrastamaan. Jatkossa Alpit voi kokeilla valloittaa vuokrapyörällä sillä nytkin sitä pitkään harkitsin. Viikon vuokraus oli itseasiassa samoissa hinnoissa kuin tämä parin viikon reissu jos vertaa hintoja kokonaisuudessaan. Tietysti kerran vuodessa outo vuokrapyörä alle ja Alpeille ei kuullosta järkevältä eikä ainakaan, kun omavastuut vuokrapyörissä on jopa 2000€.
"pyörätön"
se Andermatt ei sitten oo mikään hirveen iso kylä - toki kauppa ja bensis - ja pubi ja hotel post ja xx määrä muuta majoitusta löytyy, mutta paljoa liioittelematta kylä on pelkkä yksi pääkatu. Jokunen vuosi sitten oli juttua että joku egyptiläinen tsilardööri olis tekemässä Andermatista super luxus resortia golf-kenttineen ja kylpylöineen, mutta enpä tiedä miten suunnitelmille kävi?
no sillon yhen kerran talvella kun oltiin, niin majoitus oli http://www.gotthard-homes.ch/ kautta, ihan OK. Yleisemmin http://www.andermatt.ch/de/andermatt-m827/.
Jenkkilän mopopiireissä semmonen opus kuin John Hermann: Motorcycle journeys through the Alps and beyond on noteerattu korkealle. Hermanni käsittelee siinä mm. varsin tarkasti Andermattia ja ympäröiviä passoja. Saatavilla ainakin Amazonista.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Meillä on varattu huone laivan Traveen saapumisen jälkeen Bürgwedelista Hannoverin yläpuolelta. (www.giesemanns.de). Hinta 60e aamiaisella ja matkaa motarilta 3km.
"Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."
IBAF 3735
Jovvain...
Aiiiika hyvät mestat oot löytäny jo mutta miksei näitä löydy listalta:
-Spulga
-Maloja
-Simplonpass
Älä miäs näitä missaa ku ohi meet kuitenki....
Andermatin lähistöltä löytyy edullista mutta tasokasta majoitusta esim. Gurtnellenistä, Googleen vaan tuo hauksi ja siellä on kaksikin majataloa aivan vierekkäin:
Toinen tässä, suosittelen sekä toinen löytyy muistaakseni tämän avulla
Onko passojen huipulla kylmää tuohon aikaan.....no sehän riippuu aivan säästä ! Viime viikolla Simplonpassolla (2000 m.o.h), ei mikään kylmä ollut. Aamulla aikaisin about -2´C mutta jo kympiltä +5´C. Aurinko jos ja kun paistaa niin se on teepaita otettava ajotakin alle nopiaan (+18´C) jos vain on tyyni...että ei voi sanoa. Mutta thuliliivin kun laittaa niin sillähän tuo on selvä, panee sitten virrat tahi ei niin ei tarvihe montaa kerrosta paitaa (vrt. se Michelin ukko) *
Muita vinkkejä: varmista että passo on 24 h auki ettei tule ylläriä. Varo murmeleita (on sitten muuallakin kuin siellä Grossglocknerilla eikä niistä edes varoiteta !). Italiassa öljyjä tiellä,,joo siis sekä naftaa että ltk-/moottorioilia !!
Fillarimiehet menee satasta ohi jos et ole särmänä !
Mitäs sit vielä...
Täältä
Täältäkin
Täältä kuvaa (kts. myös sub- albumit)
Greenhellin tilanne kannattaa selvittää etukäteen onko mahdollista päästä ajamaan ( tai käy niinkuin kävi eräälle ettei radalle päässytkään ) ja sai vain tyyty kurkkimaan paikkoja.
R100R -92 >> R1100RS -93 >> K1200GT -03 >> R1200GSA -11 >> R1200GSA -16
Viime kesänä (elokuu) asuttiin pari yötä Andermattista n. 30 km itään Sedrunin kylässä, Hotel Krüzli -nimisessä pikkuhotellissa. Löytyi booking.com:n kautta. Mukava mesta, hinta ei päätä huimannut, ja pyörät sai lukittuun parkkiin yöksi.
Musta metsä on hyvä - paljon mukavia pikkuteitä ja mutkapätkiä. Ajettiin se läpi paluumatkalla, ja bunkattiin Achernin lähellä jossain hämärässä hotellissa, joka ilmeisesti on isomman luokan kongressikeskus. Oltiin kutakuinkin ainoat vieraat useamman sadan huoneen komplexissa, meinasi tulla orpo olo aamiaisella ...
Taisin nuo hotellit listata tännekin, Majoitus -puolelle, jos tarkempaa infoa kaipailet-
R1200GSA '11
Kiitos kaikille vinkeistä *
Liput on varattu eli reissu alkaa konkretisoitumaan. Nyt voi vielä nysvätä reittien kanssa rauhassa ja tehdä pari plan B:tä jos sattuu joku passo olemaan kiinni tai kelit ei ole kohdallaan.
Löysin Pasilan kirjastosta tuon TIJ:n mainitseman kirjan ja se on ihan hyvä opus. Kannattaa ehdottomasti lainata ja lukaista jos Alpit ei ole yhtä tutut kuin omat taskut. Opuksen myötä alkoi Ranskan puoleiset Alpit kiinnostamaan.. ehkä vielä joskus pääsee sinnekin...
Mchuurteen vinkistä otin Spulgan ja Malojan mukaan. Opuskin kehui molempia ylityksiä hyviksi. Itseasiassa kaavailin extrapäivän viettämistä St Moritzissa, Malojassa tai Spulgassa josta sitten yhtenä päivänä kierrän lähialueen passot. Passojen aukiolot täytyy tarkistella lähempänä reissua, kun nyt mistään ei oikein saa varmaa tietoa. Osa reissun passoista ainakin on ilmeisesti vain päivällä auki.
WMB:n vinkistä tarkistin että Greenhell näyttää vielä vihreää eli radalle pitäisi päästä sinä päivänä, kun sinne kaavailin meneväni. Täytynee tämäkin varmistaa vielä lähempänä reissua. Nyt sitten GT legensillä tai vastaavalla opettelemaan kaikki mutkat...tuskin ehtii oppia.
Mustan metsän läpi vedän yhden päivän osalta pätkän reittiä niin näkee vähän sitäkin. Tarkka reitti on vielä hakusessa tuon metsän osalta, mutta täytyy vielä "optimoida". Samoin majoituksia täytyy vähän haeskella etukäteen niin tietää suoraan ne kylän ensimmäiset paikat mistä kokeilee varata majoitusta.
Tässä vielä parit linkit vastaavaa reissua suunnitteleville:
Euroopan passot gps:n POI-pisteinä
Google mapsin linkki mihin lisätty paljon passoja
Sveitsin passojen tilanne (tieverkostosivu)
Saksalainen sivusto Schwarzwaldin alueesta ja moottoripyöräilystä
"pyörätön"
Suosittelen tuonne St Moritzin seuduille tukikohdaksi Livignoa. Mukava shoppailla tax-free ostoksia ja samalla hujauttaa pyörään tankillisen edullista bensaa....samoin esim. ravintolaruokailu maksaa alle puolet sen mitä esim. St Moritzissa...![]()
Hep!
Miten Kuuklemapsista saa koordinaatit ulos esim. johonkin osoitteeseen??
... eeei osaa...![]()
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
aapisen retkisuunnitelma vaikuttaa oikein hyvältä. Dolomiittejä on lystikästä koluta ja mielestäni kannattaakin harrastaa niin pitkiä ajopäiviä kuin mahdollista, Arabbassa kun ei järin paljon tekemistä ole kesällä (etenkin jos olet yksin liikenteessä). Pahus, kun en muista, missä hotellissa oltiin pari vuotta sitten Arabbassa pari-kolme yötä - siellä alakerrassa oli kunnon saunaosasto suomalaistyyppisellä saunalla. Aika luksusta ajopäivän päätteeksi, etenkin jos sattuu satamaan lunta... Voin selvitellä arkistoista jos haluat.
"Spulgalla" ei ilmeisesti tarkoiteta tässä sitä mäenlaskulaitetta (spulgga) vaan Passo dello Splugaa eli teutooniksi Splügenpassia? Se on kyllä erittäin mainio pätkä, muista varoa lehmänkantturoita ja liukumiinoja!
Oiskohan tuo http://www.hotel-olympia.com/ se Arabban saunallinen hotelli. Loisto mesta.(killa @ Huhti. 22 2009,09:02) kirjoitti
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Livigno vois olla passeli paikka yöpyä, mutta sitten tulee vähän pidempi siitä päivälenkistä ja siirtymästä kohti Andermattia. Täytynee katsoa sitten reissussa miten se ajo maistuu, jos 350km päivässä ei ahdista niin sitten Livigno on passeli paikka. Hinnoissahan siellä tuntuisi säästävän mukavasti.
Katsoin viime vuotisia gps:n jälkiä ja näyttää siltä, että tuollainen 300km Alpeilla vei minun tahdilla 8h taukoineen. Navigaattori ehdottaa, että tuollainen pätkä pitäisi mennä 4,5h:ssa ja ehkä wannabe Rossi sen siihen ajaakin, mutta itsellä vauhti on varovaisempi sekä tauot tietysti vie aikaa.
Juu Splügenpassia tarkoitin. Vai lehmiä ja liukumiinoja.. siinä onkin hyvä yhdistelmä jos on vielä vastaantulevaa liikennettäkin niin saa aika tarkkana olla.
Tuota Hotel Olympiaa katselinkin jo ja toinen kirjasta poimittu saunalla varustettu ehdotus on Hotel Evaldo, mutta se on reilusti kalliimpi ainakin netin mukaan. Sauna kuullostaa kyllä hyvältä ajatukselta ajopäivän päätteeksi...täytynee huomioida hotellia haeskellessa.
Pikaisen kokeilun perusteella Google Mapsin koordinaatit saa näkyviin ainakin asentamalla Google Earthin ja sitten klikkaa vaan sitä mapsin nappia "view in Google Earth". Tallennat sen .klm tiedoston ja avaat sen Earthissä. Sitten vain otat halutun POI-pisteen kohdalla oikeaa nappia ja properties. Joku tietänee fiksummankin keinon. Olisin heittänyt koko reitin mapsiin tutkittavaksi, mutta en keksinyt miten saan reitin Google Earthistä Mapsiin. Garminin Mapsourcesta reitin sai Google Earthiin yhdellä napilla. Tuon Google Mapsin linkin löysin jostain netin syövereistä eli ei ole oma tekele.
"pyörätön"
Evaldo on kusetusmesta Arabbassa. Kerran takavuosina menin niiden respaan ja kysyin englanniksi huoneen hintaa, gimma sanoi "fiftieit" ja kirjoitti lapulle jota näytti. Otin kämpän 2 vrk:ksi. Kun olin lähdössä ja maksamassa se maksoikin 85 euroa/yö....kun aloin riitauttamaan asiaa asialliseen sävyyn, uhattiin poliisilla. No maksoin enkä ole sen koommin jarruttanut Evaldon kohdalla..![]()
Olympia on kunnon biker-paikka.
Livignosta ajaa helposti päivässä vaikka San Bernardino passin kautta Andermattiin ja vielä niin etttä menee Nufenenpass-Ulrichen-Furkapass-Andermatt reittiä. Ei oo paha rasti. San Bernardinon jälkeen motaria Airoloon ja siitä Nufenenpassille...
Jos haluaa suorempaan, aja Livignosta Oberalppassin kautta Andermattiin tai jos keli on huono.
Alpeilla mitään GPS:ää tarvii, aika sokee täytyy olla jos sen varassa pitää mennä, on tiet sen verran harvassa..![]()
![]()
![]()
Tuonne Dolomiittien osioon suosittelisin vielä käyntiä Lago Di Misurinalla eli Misurina-järvellä ja Zrei Zinnenin ajamista ylös tasanteelle saakka, ja siellä pikku kuvaussessiota...![]()
Tässä muutama nettilinkki jonka kautta löytyy motoristiystävällisiä hotelleja, muutamassa olen käynyt ja suosittelen erittäin lämpimästi!
Tallipaikat/vartioidut parkkipaikat löytyy, palvelu on harvinaisen ystävällistä jne. Erityisesti pienet majapaikat järjestävät isommille porukoille tilauksesta melkein mitä vaan keksii tilata ja yleensä vieläpä kohtuuhintaan.
http://www.biker-motorrad-hotel.de/
http://www.tourenfahrer-hotels.de/
http://www.mein-tourenhotel.de/
http://www.bikerhotelguide.eu/
http://www.motor-bike-hotels.com/eng...aten/start.php
BMW K1600GT, KTM 450 EXC,Ski-Doo freeride 800
Born to be wild! Later captured...
Kiitos kaikille vinkeistä!
Reissu tuli tehtyä jo muutama viikko sitten, mutta kommentit tänne ovat jääneet roikkumaan. Hotel Olympia oli hyvä vinkki sillä 49€ yhden hengen huoneesta per yö aamiaisella ja illallisella (alkuruoka/pääruoka/jälkkäri) oli ehkä reissun halvinta antia. Hotellissa ei tainnut muita ollakaan kuin bikereita sillä etupiha oli illalla aina ihan täynnä pyöriä.
Reissu meni suunnitelmien mukaan paitsi ajoin Arabbasta suoraan Livignoon ja tutkin sieltä käsin Sveitsin passoja. Sveitsin puolella jäi Furka, Klausen ja pari muuta pienempää passoa ajamatta, kun päätinkin suunnata jo Juhannukseksi Suomeen.
Kaiken kaikkiaan onnistunut reissu ja tässä muutamia fotoja turneelta: LINKKI
Reissun jälkeen pyöräkin meni kaupaksi alle 24h:ssa ja nyt sitten on pitänyt asennoitua jalankulkijan rooliin ja pyrkiä välttämään vierailua moottoripyöräliikkeissä *![]()
"pyörätön"