Olen tässä nyt mustan alkutalven askarrellut tuon Honda NTV650 reveren kimpussa...
Tähän mennessä olen saanut ducati748 takarungon istumaan paikoilleen mutta hokasin tuossa tehneeni pienen erheen... En nimittäin meinaa saada alkuperistä akkua mahtumaan en sitten mihinkään koloon...
Joku vähän spesiaali pienempi akku (tai 2kpl 6v akkua) voisi saada jotenkin sopimaan.
Onkos teillä kokemusta minkälaisista vastaavista virityksistä? Mitä suosittelisitte?
Se Reveren akku on ihan syystä sen kokoinen kuin on, tuo V-twin kun jonkun verran nappaa sitä virtaskaa käyntiin väännettäessä. Ja jos pikkuakku on jo pari tuollaisen yrityksen jälkeen finito, niin...Tosin ihan kokemuksesta kyllähän tuo mäkistartillakin käyntiin lähtee
Ja samaten omasta kokemuksesta Reveressä toimii ehdottomasti parhaiten ihan perinteinen litku-akku, ilman mitään hyytelöimisiä tms. Jopa ihan halpis-akkukin kestää useita vuosiaToisaalta tämä antaa myös mahdollisuuksia tuon akun suhteen, joskos esim. Biltema-versioista löytyisi joku tarpeeseesi mahtuvampi, kuitenkaan varsinaisesta akun kapasiteetista juuri tinkimäti
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Okeei...kiitos vastauksesta.
Taitaa siis käydä niin että olut toiseen käteen ja mietintämyssy päähän ja pyörän ääreen... Joku alkuperäisen akun kokoinen akku voisi sopia jos olisi sellaista mallia jonka kehtaa kyljelleen/kallelleen asentaa.
Tuossa Bugman 400 -99 oli juuri näin jo ihan vakioasennuksenakin, akku kyljellään etukatteen oik.kyljessä ja mikään akku ei siinä koskaan kahta vuotta pidempään kestänyt => en todellakaan suosittele - sen lisäksi että tuo kyljelleen asennettava on oltava kallis hyytelö-, lasikuitu- tms. erikoisakku![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Tilasin tuolta pienen 98 USD akun Husaberg 570:een ja suurimman akun 950 Superenduroon. Hyvin pyörittää moottoria.
http://www.a123rc.com/category-230-b...tery+Pack.html
Paketit tuli Hollannista 10 päivässä eikä mennyt tullia.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Noniiin... muutaman tunnin tuolla taas äheltelin ja nyt näyttäisi vielä tässä vaiheessa siltä, että saan sittenkin tuon nykyisen (mikä ei sekään itseasiassa taida olla orkkis, ainakin poikkeaa mitoiltaan) kuskin penkin alle... tilaa ei jää millimetriä paria enempää oikein mihinkään suuntaan. Jouduin vaan samalla luopumaan ajatuksesta että olisin vetänyt pakoputket penkin alta sillain miten ducateissa nyt yleensä on. nooh, elämä onprojekti jatkuu...
Kiitos kuitenkin vastauksista, voi olla että tulee vielä myöhemmin tarpeeseen..
Akun fyysisellä koolla ei ole mitään merkitystä. Pienetkin akut kykenee antamaan isoille V2 moottoreille riittävän käynnistysvirran. Mullakin on Ducatissa hyvin pieni LiFePo-akku, painaa 700g vs orkkis 4,5kiloa. Ja pyörittää huomattavasti orkkista iloisemmin. Muistaakseni antaa starttiin 300A ulos kun vakio Yuasa 170A. Ja on vastaava kuin mikkoylin linkissä, A123 Systemsin kennoista kasattu.
Laita vähän kuvaa, kiinnostaa projektisi. Mä päivittelen illalla tuon sigun blogiin taas vähän kuvaa omasta projektista.
Miksi pitää sadeasua tai heijastinliiviä reissussa mukana tai edes ajoasua päällä kun eihän auringonpaisteessa sada, eikä ehjä mopo tienvarteen piiputa, eikä kokenut kuski koskaan kolaroi![]()
Eli kyse on siitä hätävarasta tms. jos sitä sattuu tarttemaan. Mutta ei mitä, kukinhan täällä taaplaa tyylillään ja se minulta pois ole millasia akkuja kukin mopoissaan käyttää. Kunhan nyt vain mainitsin että pienemmän Ah akussa niitä startin yrityskertoja on vähempi "varastossa" kuin suuremmassa. Sanoohan joku että pikkuakku myös kuolee nopeammin koska se joutuu jokaisessa startissa antamaan varastostaan enempi ulos kuin hieman suurempi, mutta jos akku ei mopossa muutenkaan kestä kuin max 5v, niin...![]()
- Pyörä myyty jo pois -
No juu, poimin huonosti ylemmästä viestistäsi tuon keston. Ei aavistustakaan Reveren startin koosta, mopoissa kai tyypillisesti 600-1000W. Leikitään että Reveressä 800W, jolloin imaisee peukkusäännöllä 800/12=67Ah startatessa. Tuollaisella 8-kennon kevyellä akulla kestää siis sahata n 4 minuuttia käyntiin. Hyvää litium akuissa on vielä se, että antavat lähes täyden virran ns tyhjäksi saakka. Toki sitten hiipuu kerrasta.
Tämä kaikki teoriaa ja laskennallisesti jos nyt laskin oikein, kun ei sähkökään ole oma vahva ala. Sitten tietty akun varaustila, valot ja muut on syömässä sähköä.
Kuten todettu, itselläni on noista litiumiakuista vain positiivisia kokemuksia ja 8-kennoinen 4,6Ah A123-akku toimii 998-Ducatissakin mainiosti. Oikein helähtää käyntiin. Ducati ei kyllä kestä sahata noin kauaa, mulla meni PCIII joka oli Ducatissa shifterin takia jotenkin rikki eikä antanut ruiskun syöttöä. Sitä ei kyllä pirukaan työnnä käyntiin. Yritetty on. Pointtini kai on että ainakin itse pyrin pitämään moponi siinä kunnossa että ne lähtee tulille parissa sekunnissa, jos ei, niissä on vika joka pitää korjata.
Startti nappaa vähämukisessa moottorissa muikean virtapiikin puristuksen kohdalla, se on varmaan moninkertainen startin nimellistehon tarvitsemaan virtaan verrattuna. Akun jännite ei saisi laskea tuona hetkenä, muuten ruisku ei syötä eikä kipinä syty, vaikka kone laiskasti pyörähtäisikin.
Akun antama maksimivirta on varmaan kapasiteettia tärkeämpi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
No siis jos ajatellaan että startti on tuo 800W, niin se syö virtaskaa (800W / 12V) 67A. Ja jos vakioakussa on 8Ah potkua, tarkoittaa se että siinä on (8Ah * 60min) 480 Amin (amppeeriminuuttia). Ja jos siis virtaa meni tuo 67A, niin tämähän tarkoittaa että tuo akku on sippi jo reilun (480Amin / 67A) 7min jälkeen
Ja jos sitten tilalle vaihdetaankin tuollainen pikkanen 4,6Ah akku, niin tuo aika lyheneekin vain reiluun 4 minuuttiin
Ihan noin yksioikoista tuo laskenta ei kuitenkaan ole, sillä se akun antama virtakin pienenee sitä mukaa kun varaus laskee, onko akku täydessä iskussaan vaiko jo ehtoopuolella, lämpötila, jne... Myös sillä on iso merkitys kuinka helposti tuo akku virtaansa ulos antaa = kuinka vinhasti se starttia jaksaa pyörittää ja siten nostaa sitä käynnistymisen mahdollisuuttakin per yritys. Ja muutenkin kun tuo startti yleensä pätkitään luokkaa 5s purskeisiin, niin tuo pikkanenkin riittäisi tuolla suoralla matikalla lähes 50 yritykseen. Vaan tosiaan miten lienee oikeasti se käytäntö, liekö kukaan ihan tarkoituksellisesti koskaan testannutkaan, vaan se tilanne tulee sitten laakista eteen kun startti ei enää jaksakkaan kuin hikiseen pyörittää tyyliin kevvvväämmmmällllähhhh tai enää ei vaan start-napista tapahdukaan mitään
On muuten fittimäinen tilanne tuollaisen isomman mp-skoden kanssa, siinä kun ei ole poljinta ja keskipakokytkinkin on auki niin eipä sitä mäkistartatakaan. Nimim. Burmanin aikaan joka syksy vähintään sen kerran mp-vermeet niskassa ruuhkaisessa lähijunassa klo 16 työmatkastaan "nauttinut"![]()
- Pyörä myyty jo pois -
ei nuo akkujen amppeeritunnit tule niistä pihalle uutenakaan. Ei ainakaan starttivirralla.
eikä mene sisäänkään. Jos ajattelee, esim ctek 3.6 on 3.6 amppeerinen, ja jos sillä tunkisi auton akkuun virtaan kun se on tyhjä, niin johonkin dieselin 95Ah akkuun pitäs mennä latausaikaa 26h.
Ihmiset luulee myös, että jos ne on esim webastolla käyttäneet akun tyhjäksi kuukausien talvikauden aikana, niin joku tunnin ajo muka lataisi sen täyteen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Noiden LiPo-akkujen kanssa kannattaa sitten olla normaalia tarkempana. Väärä lataus voi aiheuttaa akun räjähtämisen ja esim. RC-puolella myydään erillisiä latauspusseja akkuja varten.
Kerran olen nähnyt tuollaisen vain 4.5Ah LiPo-akun räjähtämisen varikolla. Lieskat löivät varikkoteltan kattoon saakka ja porukalla tuli aika kiire siirtää kalustoa ulos teltasta. Itse akku ei onneksi ollut ajoneuvossa kiinni, siitä kun ei jäänyt jäljelle kuin tuhkat.
Kannattais varmaan olla yksinkertaistamatta liikaa vaikka Ohmin laki ja sähköopin peruskaavat olisivatkin tuttuja? Ei Litium-muovi (polymeeri) akussa ole sen enempää Ampeeritunteja kuin normi lyijyakuissakaan, 1Ah on 1Ah kummassakin
Totta on että litium-pohjaisissa akuissa on korkeampi tehotiheys ja ne kestää paremmin syklisyyttä => yleensä pienempi koko. Muttamutta, asia ei ole ihan noin yksinkertainen, pitää ottaa huomioon myös CCA- ja PHCA(5sek)-arvo ja se että tuo cranking capacity on riittävä pyörän (tai k.o. laitteen) starttimoottorille. Huomioikaa myös että LiPo akun kennojännite (nimellinen) on luokkaa 3,5...3,7V jolloin 12V järjestelmässä tulee käyttää maks. 4 kennoa (tai "akkua") sarjaan kytkettynä että se sopii latausjärjestelmään (~14,2V) ja mopon sähköjärjestelmään yleensä - eikä rikota esim ecua tm oleellisia rekkuloita virheellisen/ylijännitteen ansiosta...
Tuohon liittämääsi käyrään vielä, jos lyijyakkua puretaan 6C:llä (6 x nimellinen Ah-arvo) ja vakioteholla, niin ei tuo LiPo siihen nähden niin erinomainen ole, kyllä lyijyakuilla päästään minuutteihin ja tunteihinkin (back-up käytöt). Ja sitäpaitsi mopon käynnistys ei ole vakiotehokäyttöä vaan silloin akkua puretaan purkauskäyrän yläpäästä, mutta lyhyen aikaa (PHCA ilmoitetaan normin mukaan 5 sekunnille, esim yksi starttiakku (lyijy) jonka nimelliskapasiteetti on 12V-7Ah (10 tunnin purkausarvo) antaa maks. 310A/5 sek. käynnistysvirran).
On noissa LiPo akuissa muitakin haittoja (esim. syväpurkauksesta "toipumattomuus", ei toimi kylmässä, "herkkä" latausjännitteelle, jne), mutta toki ne on kompaktin kokoisia ja kevyitä... Mutta ei kyllä sovellu kovinkaan "erinomaisesti" starttikäytöön...![]()
MAD (mean absolute deviation)
LiPO-akut ovat eri asia kuin LiFePO4. Mullakin on niitä lennokkihommissa ja olen ladannut semmoisessa tulenkestävässä pussissa ja kesällä muualla kuin autotallissa varmuuden vuoksi.
Jos googlaa niin löytää tekstiä, joiden mukaan LiFePO4 on turvallisempi kuin lyijyakku. Kestää ladata jopa 30V ja 7C virroilla, lämpötiloja 300C ja pudotus monen metrin korkeudelta eikä räjähdä.
Se mistä varoitetaan on tyhjän akun jump start, koska kennot menevät epätasapainoon. Tuossa isommassa minun akussa on tasausjohto mukana niinkuin LiPO-akuissakin ja mietinkin, että voinko ladata sillä Graupnerin lennokkilaturilla LiPo-ohjelmalla, jos joskus tarvisi tasauslatausta.
CTek on tuonut markkinoille uuden XS Lithium laturin, joka lienee tarkoitettu vain näille LiFePO4-akuille, mutta on aika kallis (129 Eur jossain). En tiedä miten se sitten hoitaa tämän tunnetun tasausongelman.
Vaikuttaa parhaalta akkuteknologialta nykyään ja noiden viimeisimmän tyypin A123-kennojen pitäisi toimia paremmin kylmälläkin. Shorai ym. ei taida olla A123. Saksassa on yksi firma, joka tekee mp-käyttöön A123-akkuja, mutta eivät lähetä Suomeen. Pakko oli siis tilata Kiinasta ja mikäpä siinä, jos toimivat. Kohtuuhintaisia vielä.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Aika "kovat" speksit lupaavat myös käynnistykseen (kävin vilkaisemassa linkin sivustoa)... Ootko kauan starttaillut tuollaisella? Onko mopon oma laturi varannut akuston, vai oletko pitänyt myös laturissa (ajokaudella)? Mites mekaaninen suojaus, ootko rakentanut jotain koteloa tai "pehmusteita" ympärille?![]()
MAD (mean absolute deviation)
Laitoin sormet ristiin ja ostin litium akun mikä ainakin meni heittämällä paikalleen. kaisse ihan hyvä on.
tarkemmin tuollaisen:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...avat-kotelo-2/
myyjä oli ainakin sitä mieltä että pitäisi hyvin riittää... saas ny nähdä![]()
LiPoja mullakin on RC-autoissa. Patterikasia ajan 4S tai 6S kennoilla. Kutosella ei pysy radalla käsissä, mutta on niin täynnä vihaa ettei pysty nauramatta ajamaan. 4S vähän tehottomampi kuin esim mun kasipolttis .28 kisamyllyllä, sekä painavampi, mutta tasaisen vedon takia nopeampi ajossa ja pysyy paremmin hanskassa. 1/16 kokoisessa Xrayssä mulla on 8000kv Mamba 25 motti. Peukalon puoliskan kokoinen moottori kiertää kai liki 100000rpm. Myös aivan liikaa, hyppää voltin jos paikoiltaan vetää kaasun pohjaan. Siistii, mutta hajoilee kun ei pysy käsissä.
Noita LiPoja en myöskään uskaltaisi prätkään laittaa ja LiFePo4 on tosiaan aivan eri akku vakautensa vuoksi. Mutta varsinaista LiPoa tehottomampi ja siksi niitä ei RC-käytössä näy. Mä olen nyt 2,5v aikana kaksi kertaa balansoinu prätkäakun tuolla RC-laturilla, ainakin mulla on ihan valikoissa LiFePo4 ohjelma. Eikä kennot juurikaan olleet epäbalanssissa. Muuten talvilataukset jne Ctekillä. Käytän talvisin muutaman kerran akkua Led-valaisimen jatkona jotta tulee käyttösyklejä. Nyt on LiPotkin varastolatauksessa ja säilössä palopussissa.
Husabergillä pari kertaa ajanut ja aivan normaalisti toimii. Superenduroa n. 10 kertaa käynnistänyt ja käyttänyt lämpimäksi bensapumpun ja vesipumpun akselin rempan yhteydessä. En muuten mitenkään ole lataillut. Molempiin laitoin vaahtomuovia ympärille niin eivät hölsky akkukotelossa.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Kehottaisin suhtautumaan LiPo-akkuun kunnioituksella
Jos sitä latailee muulla kun LiPo laturilla voi käydä huonosti.
Huomatkaa myös liitin ohuempien johtojen päässä, se on nimeltään balansointi-liitin, joka kerta kun akkua lataa, myös se pitää olla kytkettynä. Muuten kennot menee ajan kuluessa keskenään epä-balanssiin ja seuraus on kuvatun kaltainen. Sama tapahtuu myös jos kennoon tulee pienikin reikä, esim. kivensiru akkukotelossa
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Hieman ohi lyijyakkujen, mutta varsinkin noissa pienlaitteissa on kyllä ihan käytännössä todella merkittävät erot Li-akkujen vs. muiden välillä - ja nimenomaan Li-akkujen merkkiväksi eduksiJoku Li-akkuinen kiertäjäkin ruuvaa pienestä koostaan huolimatta isoakin ruuvia kummasti ja useita kpl peräkkäin, Ni-akkujen hyytyessä jo ekaan ruuviin. Tai vaikka partakoneissa Li-akulla ajelee muutaman vko ihan ongelmitta yhdellä latauksella, Ni-akku on jo parin ajokerran jälkeen finaalissa. Ja tosiaan Li-akku myös antaa sitä virtaa "loppuun saakka", mutta sitten kun sippaa niin se todellakin oli sitten siinä = hyytyy laakista
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Ainakin minulle mr Durbahn lähetti joskus aikoinaan ja lähettää varmasti vieläkin.
http://shop.durbahn.de/shop/en/produ...s_superlight_!
Tuon jälkeen ei ole tarvinnut lyijyakkuihin koskea, joskin nuo A123:t saa halvemmalla jostain muualta. Eikös noita koota jopa Suomessakin jossain? Lapin akku tms taisi lyödä kutistemuoviin enduron pattereita ainakin ennen.
Jonkun vuoden käyttökokemuksella en keksi hintaa lukuunottamatta yhtään syytä askarrella enää happojen ja raskasmetallien kanssa. Ehkä jos kovalla pakkasella käyttäisi pyörää? Eipä tosin silloinkaan lyijyakku vakuuta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Miten tuossa LiFePo4 akussa on toteutettu lataus, onko akussa itsessään jotain valvontaelektroniikkaa? Pyörän perinteinen kestomagneettilaturihan raiskaa tuon ja akku vielä muuttaa extra juissin lämmösi?
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Jos mchuurre laittais tourinkimopoonsa LifePo-akun, niin mikä se olisi. Oletetaan vielä, että alla on twini kohtuu korkeilla puristuksilla.
Oman akun varmaan vaihdan ennen syksyä 2014. Joka syksy toi lyijyakku kerran näyttänyt persettä koleana ja kosteana aamuna. Ei vaan jaksa. Muuten toiminut moitteetta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.