Millaisia läheltäpititilanteita olet itse kohdannut ja miten olet niistä selvinnyt?
Omat:
1. Liian kovaa vasemmalle kaartavaan jyrkkään mutkaan. Olin ihan varma, että metsään mennään ja hampaat irvessä työntöohjausta. Jarruilla olisi menty metsään (IMHO). Syy: Ennakoinnin puute, liian kova tilannenopeus
2. Ajoin autojonon keskellä, vilkaisin bensa-aseman hintoja, samaan aikaan edelläajava jono jarrutti voimakkaasti, käännän pääni takaisin. Pelastus: Työntöohjauksella kaistojen väliin ja ohitan edelläni ajavan auton, samalla ehdin hiljentää vauhdin jonon vauhtiin sopivaksi. Jarruilla todennäköisesti olisi joko menty perään tai paniikkijarrutuksella jääty takana ajavan alle. Syyt: Turvavälit, tarkkaavaisuuden puute
3. Kysyn kyytiläiseltä jotain hiljaisella suoralla tiellä metsän keskellä, käännyn takaisin eteenpäin ja tielle "on ilmestynyt" helvatan iso ja paksu männyn oksa, ilmeisesti tippunut jostain kuormasta. Tiukennan otetta kahvoista ja kylmästi yli. Pysyttiin pystyssä. Syyt: Ennakointi, tarkkaavaisuuden puute
4. Edessä puhdas oma kaista, suora tie, vastaantulevien kaistalla autojono, jonka takaa lähtee poliisiauto ohittamaan koko jonoa (mielestäni hälytysajo-ohjeiston vastaisesti). Pelastus: työntöohjaus oikealle poliisiauton surahtaessa ohi.
Syyt: Toinen tielläliikkuja, oma tarkkaavaisuus
Olisi kiva jos pidettäisiin tämä threadi puhtaana muusta keskustelusta, pitäydytään vain omien läheltäpititilanteiden analysoinnissa - jos tästä jäisi vaikka jotain opettavaista jäljelle.
Twice the pride, double the fall
Suzuki DL 650 V-Strom 2005
ex-Yamaha FZS 600 2003
1. Pyörä huollosta kotiin. Kehätien liittymästä poistumassa, kun jarrutuksen voimakkuus yllätti ja kääntökin jää myöhäiseksi. Pyörä alkaa uhkaavasti ajautua kohti kanttaria. Jotenkin vielä siinä kanttaria hipoen hiekan ja roskan peittämällä asvaltilla sain pyörän taipumaan ja pysymään tiellä. Syy: Kokemattomuus mp:llä, en keskittynyt ajamiseen enkä testannut pyörän käyttäytymistä huollon jälkeen. Jarrujen säätö hyvin erilainen kuin aikaisemmin.
2. Motarin liittymästä kehätielle, kaasu auki ja pyörä alkoi voblaamaan. En edes tiedä mitä tein, mutta tilanteesta selvisin. Syy: Kokemattomuus mp:llä, liikaa nopeutta, huono eturengas (?).
3. Maantiellä kahden auton perässä ja ohituskaistan tullessa hetken odoteltua lähteekö edellä ajava ohittamaan ensimmäistä , eikä lähde niin minä lähden. Melkein toisen auton rinnalla, kun kuski päättääkin siirtyä ohituskaistalle. Jarrulla vauhtia pois ja kolari vältettiin. Syy: Minusta täysin autoilijan vika. Asiasta selvisin liikenteen lukutaidolla en mp:n käsittelytaidolla.
xxx
Kohtuullisen jyrkkään vasemmalle kaartuvaan mutkaan, alamäkeen vesikelillä ja uudella eturenkaalla. Nopeus n. 50km/h. Kotilo lähes pysähtyneenä vasemmalla kaistalla kääntymässä vasemmalle. Yllättäen kääntyi eteen ja ilmeisesti huomatessaan minut pysähtyi keskelle kaistaani paniikissa. Takanen lukkoon ja perä alkoi voblaamaan. Etusella en pahemmin jarrutellut kaarteessa kun olisi luultavasti mennyt alta. Pikkusen hölläsin takasta ja toivoin ettei kolahda. Pysähtyi 30cm päähän kotilosta. *Syitä: Kotilo kuskin "sokeus"?
Tutulla mutkapätkällä olivat asentaneet jotain kaapelia tms. ja poistaneet koko tien leveydeltä noin puoli metriä asvalttia. Rako oli täytetty pehmeällä sepelillä, joka oli painunut kymmenkunta senttiä asvaltin alapuolelle. Vauhtia noin kahdeksankymppiä, jarrutusmatkaa muutama metri - ei pysähdy ja jos eturengas tökkää asvaltin reunaan, lennetään komeasti. Voimakas hätäjarrutus, jarru irti vähän ennen monttua ja etupää "keulien" yli. Takapää tuli kyllä sitten perässä (painuen vielä kymmenkunta senttiä sepeliin).
Soitin Sipoon poliisille ja vaadin välittömiä toimenpiteitä jääden itse paikalle varoittamaan mahdollisia motoristeja. Konstaapelit tulivat yllättävän pian ja totesivat hekin työn hengenvaaralliseksi. Seuraavana päivänä paikka oli korjattu.
1: Keväällä liikennevaloihin tultaessa jarrutin hieman rajummin etujarrulla, enkä huomannut hiekkaa renkaan alla. Siinä sitten luisuin muutaman metrin etunen lukossa, mutta pystyssä pysyttiin.
Syynä: Oma typeryys ja tarkkaavaisuuden puute.
2: Viime kesänä ajelin mutkapätkää pitkin sopivalla vauhdilla, ei lähellekään äärirajoja. Kesken mutkan oli keskellä ajolinjaa hiekkaa parin metrin matkalla. Onneksi ehdein nostamaan pyörää pystyyn ja muuttamaan linjaa sen verran, ettei hiekka osunut linjalle.
Syy: Tilannenopeus.
Enempää ei muistu, mutta lisäilen kun tulee mieleen.
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Auto ajoi edessä hiljaista vauhtia ja laittoi vilkun oikealla. Pienellä tiellä päätin (risteysalue) ohittaa hänet vasemmalta, minkä jälkeen hän päättikin kääntyä vasemmalle. Niin paljon vasemmalle väistöä kuin pystyin..tuloksena auton osuminen pakoputkeeni ja juuri ja juuri pystyssä pysyin.
Honda tai Yamaha, so not kunhan cebarilla ajaa
vasemmalle kaartuva suht jyrkkä mutka ja meinas mennä metsikköön. nippa nappa sai pidettyä tiellä.
syy: kokemattomuus mp:llä ajosta ja liian suuri tilannenopeus
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Ajokausi alussa ja ensimmäinen maaseutulenkki ei ihan oudolla mutkapätkällä. Upea suora, jonka molemmilla puolilla peltoa. Aurinkoa ja tyyntä. Mainio näkyvyys eikä ketään missään. Hanaa ja vauhtia puolentoista sadan huitteilla, kun tie kipuaa loivalle kumpareelle. Ja silloin se iski:
1. Hartialukko. Mäen päällä tie vääntyy vasemmalle. Olin itse ajokaistani oikeassa reunassa, joten jouduin valkoisen viivan väärälle puolelle. Jarruttaa en uskaltanut ja vastaohjausta en ehtinyt edes ajatella. Painoa siirsin vasemmalle laidalle ja liki majesteetillisesti ajolinja valui keskemmälle. Senttejä muutama oikealle, niin olisin joutunut pientareelle, josta päätyy valtaojaan/kivikkoon/pöpelikköön yms.
Syy: väärä tilannenopeus. Tien kohta yllättävä. Hartialukko.
Tie on nro 1635, Orimattilasta Pukkilaan, Mallusjoen risteyksen jälkeen n. muutama kilometri kohti Pukkilaa. Hieno mutkapätkä, mutta tarttee tietää tuo paikka, tulee yllätyksenä.
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Kaveri lähti edeltäni ohittamaan kahta autoa. Olin jo kiihdyttämässä hänen peräänsä kun näin hänen jarruttavan voimakkaasti. Nopea väistö oikealle ja edelläni ajavan auton ohi pientareen kautta. Hihani nappas kiinni edellä ajavan auton oikeaan takakulmaan...
Syy: Edellämme ajavan auton edessä ajava auto oli kääntymässä, kaverin mukaan ilman vilkkua, vasempaan. Siinä syy väistöihin ja jarrutuksiin. Noh, olihan meissäkin syytä...
Kisailua mutkatiellä kaverin kanssa. En saanut karistettua ja jätin sokeassa mutkassa jarrutuksen viime tippaan. Keula alkoi nimismiehen kiharoissa pomppimaan ja ajauduin vastaantulevien kaistalle. Ja tulihan sieltä auto vastaan! Totta kai! Vastaan tulevien pientareen kautta omalle kaistalle takaisin ja pois.
Syy: Liian kova tilannenopeus ja tehoton pyörä. Jos mulla olis ollu nopeempi pyörä olisin jättänyt kaverin jo aiemmin...
Turun keskustassa ajelua hiljaksiin jonossa. Kadun vieressä kävelee aivan uskomattoman kaunis nainen. Katseeni viivähtää tovin hänessä ja koetan näyttää karskilta ja miehekkäältä Motoristilta. Kun siirrän katseeni eteenpäin huomaan autojonon pysähtyneen. Paniikkijarrutus ja keula luistaa alta. Ohjaamo on käsiä ja jalkoja tulvillaan. Pysyn pystyssä jotenkin ja olenkin edelläni ajaneen auton vierellä. Auton kuljettaja katsoo minua kauhuissaan ja minä häntä nolona ja pelästyneenä(tosin koska mulla oli kypärä päässä hän ei ehkä ilmettäni nähnyt) ja osoittaa hänen edellään ajanutta autoa. Suun liikkeistä näin hänen sanovan: "Se oli ton vika!"
Syy: Se kadulla kävellyt nainen. Naisilla sais kesälläkin olla toppatakit ja tuulipuvun housut yllä kaupungilla kävellessään. Tietysti voishan sitä olla tarkkaavaisempikin.
Ohan noita muitakin...
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Siinä kolme:
1. Kevarilla(honda xr125l vm03) meinasin kaatua. Taajamassa 40kmh rajoitus, ajoin lähes 50kmh. suhteellisen tiukassa mutkassa oli hiekkaa ja huomasin aika myöhään tilanteen. Hidastus, kytkinkahva kiinni, kaasu pois, jalat maahan ja tiukka ote ohjaustangosta. Pyörä kallistui yli painopisteen mutta viime tingassa nousi takaisin pystyyn. Muistelen tuota vieläkin. Jos olisin kaatunut niin olisin todennäköisesti liukunut pyörän kanssa ulos tieltä ja pudonnut muutaman metrin veteen ja pyörä olisi ehkä pudonnut päälleni.
Syy: Pimeää, huono katuvalaistus, hieman varomattomuutta, tiukka mutka ja hiekkaa mutkassa.
2. CB:llä meinasin kaatua ajaessani yöllä laillista 100kmh vauhtia arviolta 9-12cm paksuun ja yli 10m pitkään pikipaikkaukseen sateen jälkeen. Pyörä liusui ja kallistui, viime hetkellä pito palautui ja pyörä nousi takaisin pystyyn. Jouduin lopulta ajamaan 100kmh rajoituksen sijasta 80kmh.
Syy: Pimeää, pikipaikkaus.
3.CB:llä kiihdytin maantiellä 60>80kmh vauhtiin. Sivutieltä joku autoilija tuli eteeni. Väistö ja ohitus vastaantulijoiden kaistan kautta keltaisen viivan yli.
Syy: Pimeää. Autoilija tuli eteen ja turvaväli pääsi siksi huonoksi joten jarruja käyttäessäni olisi todennäköisesti tullut peräänajo.
1. Maalaisena Monacossa rikkaita ihmettelemässä emäntä kyydissä. Edellä menevä jono pysähtyy äkisti. Minä seurailen vaan maisemia---->hätäjarrutus. Pysähtyy puol metrii ennen autoa kiitos taas ABS:lle.
Syy: piittaamattomuus muuhun liikenteehen.
2. Uusi märkä asfaltti Itävallassa. Mutkainen ja loivasti laskeva tie. Etunen lähtee pieneen liirtoon mutkassa. Ei muuta kuin loivempana kurvina. Pystyssä pysyttiin. Ohjeita tuli myös takapenkiltä.
Syy: tilannenopeus, tuntematon tie.
3. Pihatieltä auto eteen. Jarrutus. Autokuskilta iloinen kädenheilautus.Matka jatkuu.
Syy: Minä liian näkymätön? Autoilijan havainnointikyky.
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
1. Siskon cbr600 lainassa. Mutkatietä kohtuullista vauhtia ja tiukassa mutkassa pyörän perä alkoi voblaamaan.. Tiukka S-mutka, pyörä pystyyn ja suoraa linjaa penkereen kautta takaisin tielle. SYY: Varmasti liiallinen tilannenopeus, vaikkei sitä tuntunut hirveästi olevan. Pyörän takaiskaria säätäen tiukemmalle ja ongelma ei uusiutunut. Sisko n.65kg minä n.125kg silloin...
2. Mutka, pieni suoranpätkä ja jyrkkä tien laskeutuminen jossa autolla tuli kokeiltua kiihtyvyyksiä. Kivasti otti mahanpohjasta. CBR:llä samasta mutkasta ja mieleen tuli kokeilla pyörällä samaa. Sehän kiihtyy mukavammin... Urkua auki ja keula nousi tien tippuessa tykin suusta taivaita kohti. Ääntäkin nopeampi reagointi kaasulla ja keula putosi moottorijarrutuksen voimasta takaisin tonttiin. Munat iskeytyi tankkiin ja muutenkin tuntui pahalta.
SYY: oma typeryys ja kokemattomuus MP:n voimasta.
3. ZZR1100:lla mutkatietä kohtuullisen kovaa. Juuri ennen mutkaa mutkasta vastaan 2 motoristia, joille piti morjestaa. Tämän seurauksena ajolinja siirtyi piennarta kohti. Asfaltissa reuna vietti tolkuttomasti ojaan päin ja se+muuttunut ajolinja imaisi pyörän +80km:n vauhdissa pientareelle. Sora+sepeli-sekoitukselle.. Pyörä nousi välittömästi "kuulalaakereiden" päälle. Jalka crossipyörämäisesti tonttiin ja urku auki laitteesta. Huomasin, että raskaampaakin laitetta pystyy viemään voimalla, kunhan otteet on tarpeeksi ronskit. Sisäreisi huusi hoosiannaa paripäivää, mutta pystyssä pysyin.
SYY: tarkkaavaisuuden häiriintyminen+liiallinen ajonopeus+oma typeryys.
Honda XX-07
Pahin tilanne tähän saakka: kesällä 2007 umpikypärän leuan ilmanottoaukkoon pamahtaa iso ampiainen. Minuutin kahden päästä huomaan, että se paskiainen on elossa & ryömii ilmavirran avustamana kohti naamaani siitä ilmanottoaukosta. Ei auta, vaikka laitan tuuletuksen kypärästä kiinni, ampiainen tulee edelleen naamalle. Visiiri auki ajon aikana, alan huitoa kädellä ampiaista pois ja ajaudun vastaantulevan kaistalle. Kun seuraavan kerran käännän katseen kauemmas auto on noin 100 m päässä tulossa suoraan kohti. Vastaohjauksen avulla riittävän nopeasti omalle kaistalle (säikäytti ihan hel**tisti). Samalla ampiainen lähti menemään eikä tullut naamalleni kuten pelkäsin.
Mitä opimme: kun seuraavan kerran on joku pistiäinen tulossa naamaan -> suoraan tien sivuun tai ekalle mahdolliselle pysäytyspaikalle & otus poistetaan kypärästä nollavauhdissa. Ei liikenteessä!
syy: keskittyminen muuhun kuin ajamiseen ja tien tarkkailemiseen.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
1. Moottoritiellä linja-auto vaihtoi kaistaa, vaikka olin sen rinnalla ohittamassa sitä. Ohituskaista edessäni oli tyhjä, joten pääsin alta pois kiihdyttämällä reippaasti. Linja-auton kuski taisi huomata minut vasta kun olin hänen vierellään. Olisin voinut koputtaa ikkunaan.
Syy: Auton kuljettajan tarkkaamattomuus. Olin ehkä jotenkin kuolleessa kulmassa, juuri sillä hetkellä kun auton kuljettaja vilkaisi peiliin.
2. Ajoin minulle tuntematonta suhteellisen mutkaista tietä BMW 650GS:llä. Edessäni ajoi henkilöauto alle nopeusrajoituksen nopeudella ja etsin sopivaa ohituspaikkaa. Pieni suoran pätkä tulikin, eikä vastaan tulijoita. Niinpä lähdin ohitukseen. Autoilija päättikin kiihdyttää sen minkä kinneristä sai irti. Minä pistin vielä pienempää sisään ja jatkoin ohitusta. Auton kiihdytys ja pyörän vähäiset voimavarat johtivat siihen, että suora alkoi loppumaan kesken. Pääsin kyllä autosta hyvin ohi, mutta suoran päässä oleva mutka olikin varsin tiukka käyttämääni nopeuteen verrattuna. Vauhtia oli ehkä noin 120 ja mutka melkein ysikymppinen. Hätäinen jarrutus ennen mutkaa ja hirmu kanttauksella mutkan läpi. Onneksi vastaan ei tullut ketään, joten saatoin käyttää vastaantulijoiden kaistaa apuna. Ulosajo oli tosi lähellä.
Syy: Autoilijan yllättävä käyttäytyminen, tuntematon tie, hienoinen hermojen palaminen ja liian suuri nopeus.
- Engine MC -
Siinä koko tarina: http://www.mp-foorumi.com/forum/show...tid=52&fpage=3
Tuuria matkassa ja paljon.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
No, Tukholmasta E4/E20 etelään liittymässä seisoi poliisit 2-perävaunu autoa ja vanha Volvo, (Kerkesin katsomaan) eli aika pitkään oli huomio muualla kuin edellä ajavissa autoissa, jotka myös olivat uteliaita
eli yhtäkkiä oli auton perä edessä aika lähellä onneksi ABS eli kerkesin hiljentään ja (vasta)ohjaamaan ohi. Säikähdys tuli vasta n 20 km myöhemmin, miten olisi voinut käydä.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Näitä lukiessa palautui muutama oma tapaus vielä mieleen:
5. Tiessä oli pientä nousua ja pieni kaarre, jossa ajauduin vastaantulevan kaistalle koska tuntui siltä kuin molemmat pyörät olisivat 'rullanneet' alla, ikäänkuin kuulien päällä olisi ajeltu. Pelastus: Etusta rullin suuntaan vaikka ajauduinkuin enemmän vastaantulevan kaistalle, niin pääsin takaisin kontrolliin. Syyt: jaa'a.. tie näytti ihan puhtaalta, mutta kyytiläisen mukaan tiellä oli asvaltin väristä pientä hiekkaa.
6. Mopoiässä vanhalla kunnon Helkama Raisulla, talvi-ilta, kypärä huurussa, väsynyt pitkästä ajosta, tasa-arvoinen risteys josta tulee yllättäen auto oikealta. Olin kätevästi just ajatellut, ettei tuolta nyt kuitenkaan tule kun ei koskaan ennenkään joten jospa ei tässä hiljentelisi niin pääsisi nopsaan kotiin (stupid me! ikäänkuin se pikkunen hiljentäminen olisi mitään aikaa vienyt). Ajatukset kipunoi näin: Jos kaarran oikealle, niin osun varmasti. Jos ajan suoraan, niin se ajaa mun yli. Vauhtia täydet 55 km/h ja käännyn vasemmalle 90 asteen käännöksen ja toivon ihan tosissaan etten kaadu ja että ehdin alta / autoilija ehtii jarruttaa. Ehti se. Tööttäilyjen saattamana käännyin autoilijan edestä jonkun rivarin pihaan hengittelemään ja katselemaan talvista tähtitaivasta..
7. Samaisella raisulla kaasuvaijeriostoksilta palatessa intouduin kokeilemaan juuri koneremontissa käydyn koneen 'huippuja'.. kuinka huvittavalta se nyt tuntuukin näin moottoripyörän tehoihin tottuneena.. kiskoin kaasuvaijeria minkä ehdin ja hetken se kulkikin tosi hienosti ja seuraavaksi havaitsin makaavani kuraisella soratiellä. Kone lämpöleikkasi. Ei suurempia vahinkoja. Syyt: rikkinäisellä vekottimella ajaminen on tietysti aina typerää, oma nuoruuden typeryys.
Twice the pride, double the fall
Suzuki DL 650 V-Strom 2005
ex-Yamaha FZS 600 2003
1. 50km/h alueella lähden kiihdyttämään pyörää paikaltaan, vapaalla suoralla, muutama sata metriä. Tulen mutkaan ja huomaan että vauhtia aivan liian paljon jotta selviäisin mutkasta läpi, vaikka osaankin vastaohjauksen ja kallistuksen selkärangasta. pyörä pystyyn, vauhtia pois etujarrulla, ja sitten nolosti ryömien mutkasta läpi kun en edes ehtinyt vaihtaa pienemmälle. syy: nopeusrajoituksen 'unohtaminen', pyörän suorituskyvyn väärin arviointi, näistä johtunut liian suuri tilannenopeus
2. kapea, hyvin mutkainen ja kumpuileva hyväkuntoinen asvalttitie. ajan omaa kaistaani hyvin rauhallisesti. sokeassa mutkassa mäenharjalla tulee vastaan auto aivan keskiviivalla tai hiukan omalla puolellani. hätkähdän, hartialukko, ja ajan hetken suoraan kohti autoa nokikkain. hartialukosta ja säikähdyksestä huolimatta pystyn jarruttamaan, ja sen jälkeen kääntämään tien oikeaan reunaan, väistämään vastaantulijaa. syy: harjaantumattomuus, väärä primitiivireaktio.
3. jotain kiinnostavaa tien sivussa (mitähän...) katse takaisin eteen ja yllättäen siinä lähellä onkin jarruttanut auto. syy: tarkkaamattomuus
4. tavoistani poiketen ajan ilman hanskoja , kesäkuumalla. jalankulkija tulee eteen, tarkoitus jarruttaa etusella, mutta kämmen liimautunut kahvaan, seuraakin raju kaasun kääntö... ja sen jälkeen nolona raju jarrutus. syy??? hyvin usein kun ajan jotenkin poikkeavissa varusteissa, huomaan että 'erilaisesta käyttöliittymästä johtuen' pyörän hallinta on vaikeampaa, erilaista. vaatteet, kengät, hanskat, suojat jne.
5. raju kiihdytys moottoritielle rampista. tiessä joku aivan pieni töyssy, pyörä pomppaa rajusti, lennähdän itse taaksepäin, kahva kääntyy lisää jne. hetken aikaa tilanne täysin out of control. syy: kokemattomuus, ajattelemattomuus, en havainnut tien epätasaisuutta enkä osannut varoa niin pieniä epätasaisuuksia
6. kovalla sateella loivassa kaarteessa oikealle, uudehkolla pikimustalla asvalttitiellä, ajaudun lievässä ylinopeudessa vastaantulevalle kaistalle koska jostain iskee hartioihin pakottava tunne että renkaat lipeää alta jos vähänkään ohjaan pyörää. kaasu pois, jarrua, ja vauhdin hiljennyttyä takaisin omalle kaistalle. olo äärimmäisen typerä. syy: ajatuskatko, laillisen tilannenopeuden ylitys, keli ja tilanne jota en ollut juurikaan harjoitellut alitajuntaan
![]()
Senior Highway Bomber
Ride Loud - Ride Proud
Kawasaki z750s -05
Helsingin ruoholahdesta liikennevaloista (nopeampien kaistalta) armoton kiihdytys länsiväylälle. Mittareiden tutkailua ja Voi P*****e! Heti vasemmalle loivasti kaartuvan mutkan jälkeen kymmenien autojen jono pysähtyneenä. Jarruille.. ei pysähdy. Vaistomaisesti jonojen väliin. Vauhdikkain splittaus ikänä. Ei huvittais kokeilla uudestaan.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Lähdin kiihdyttämään yhdellä kädellä, ajoin töyssyyn, jolloin nykäys aiheutti lisää kaasun avautumista, mikä aiheutti vähän sydämentykytystä kun yritin saada kaasua suljettua ja samalla kunnolla kiinni kaasukahvasta kääntämättä tankoa.
Toissa kesäisenä yönä vasemmalle taittuva erittäin jyrkkä ennestään outo mutka ja vauhtia 150-170 km/h(kolmosvaihteen mutka).Mopo meni about 10 metriä niin,että hiekka pöllysi pitkin tienviertä ja kuski joutui keräilemään ajatustaan hetkosen.
Syy:RR hondan huonot ajovalot suhteutettuna mopoon,jolla pystyy pitämään suht hyviä nurkkanopeuksia valoisalla kelillä ja kenties oma arviointivirhe yökisan rengasvalinnasta ja kavereiden mopoissa lähes 400 hevosvoimaiset moottorit.
Pelastus tilanteesta:Äärimmäinen huippukuski,jolla tilanne selkeni välittömästi,kun männyt uhkaavasti tulivat visiiriä kohti.
Ketjun aloittajalle +10
Todella hyvä aihe. Eräänlainen itsekritiiki ja kontrolli ovat parhaita henkivakuutuksia motoristille.
Ainahan kaikki ei mene kuin itse suunittelee ja varsinkaan liikennesääntöjen mukaisesti. Tälläinen pohdiskelu auttaa ettimään jo ennalta mahdollisia vaaratilanteita.
Tätähän pitää alkaa listaamaan...noitahan riittää...
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Viime keväänä ryntäsi vuorikauris päälle. Ehdin vaan katsoa, että mikä se tuo on ja sitten pimeni. Itse kolahtamisesta ja sen jälkeisistä lentelyistä ei ole mitään hajua. Herättyänikin puoli tuntia piti pyöriä pitkin ojan pohjia, että jalat osuivat oikeaan suuntaan. Ihme kyllä ei mitään poikki, vaikka elukka tuli karvoista päätellen oikeaan olkapäähänkin. Se kyllä vielä lonksaa.
Syy: autoilijan vika
Muutama vuosi sitten olin viemässä mopoa talvisäilytykseen mökille. Aattelin matkalla vielä kiertää pari lenkkia fiilistelemässä ja korvessa ollessa alkoi sataa täysii. Visiiri oli ihan sumuna ja vedessä kun tulin yhteen mutkaan ja takapyörä lähti alta syyskynnöistä tielle tulleesta mudasta, jota en huomannut, kun en muutenkaan tietä juuri nähnyt.
Syy: autoilijan vika
Viime marraskuussa ajelin uudella mopolla alamäkeä ja ajattelin kääntyä ottamaan kuvia, kun oli ollut hieno maisema. Jyrkkä alamäki ja tie ihan kallellaan oikealle. Hidastelin tulevaan mutkaan ja yht'äkkiä huomasin liukuvani asfaltilla. Tiessä vaihtui asfaltti ja välissä oli töyssy ja pikisauma. Ei kuitenkaan mitään uutta asfalttia, joten ei se niin selkeästi erottunut. Etunen oli luistanut lukkoon pikisauman ja töyssyn seurauksena ja singahti oikealle, ennen kuin ehdin mitään todeta.
Syy: autoilijan vika
Dixi et animam levavi
Oli kuuma kesäinen iltapäivä ja oltiin kaverin kanssa ajelemassa hienoja mutkateitä (kummallakin alla R1) tehokkailla pyörillä. Kaverilla huomattavasti enemmän ajokokemusta ja mä olin asenteella "perässä pysytään" vaikka mikä ois...tiellä tais olla 60km/h rajoitus ja sen me kyllä ajettiin joka mutkassa.
Parin mutkan jälkeen avautui suoraa tietä jonka seurauksena pieni kiihdytys kaverin perään tulevan mutkan tiukkuudesta välittämättä kunnes oikealle kaartuva mutka yllätti tiukkuudellaan+ vastaan tuli auto joka leikkas vastaantulijoiden kaistan kautta..perkeleellinen vääntö tangosta jonka jälkeen tie kääntyi taas jyrkästi vasemmalle..jarrua ja taas vastaohjauksella turvaan.
Onneks oon harjoitellu vastaohjausta tietoisesti!
Pelästymis refleksi tuli vasta tilanteen jälkeen mikä tais olla tän tilanteen pelastus.
Yhteenveto: nyt ainakin tietää, että osaan ainakin jotenkuten toimia paineen alla eikä tilaa jää hartialukoille onneksi..jatkossakin hajoittelen vastaohjausta.
Syy: oma kokemattomuus, liian kova tilannenopeus ja piittaamaton kotilokuski.
Aika jyrkkä, ns. pimeä mutka oikealle. Meikäläisellä leppoisa cruisailuvauhti niin, että ehtii pysähtyä jos vaikka jotain tiellä. Yhtäkkiä oku tulee vastaan aivan järjettömän kovaa jollain sinisellä kyykkypyörällä keskellä kaistaa, jolla ajoin. Sen verran ehdin väistää, ettei ihan osuttu toisiimme. Jos olisin ollut autolla liikkeellä, jälki olisi ollut rumaa.
Syy: Urpo moottoripyöräilijä (siis se toinen)
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Läheltäpiti: Olin lähdössä ohittamaan hidasta ajoneuvoa suoralla tiellä ja vilkku päällä odotin vastaantulevan ajoneuvon ohi ajamista. Olin jo katsonut peiliin, jossa näkyi useita autoja samalla tavalla kyttäämässä. Olin kallistamassa pyörää viereiselle kaistalle, kun käänsin päätäni vielä kerran vasemmalle ja sieltähän syöksyi auto koko p...keleen letkasta tuhatta ja kahtasaa ohi.
Mitäopin: ohittaessa pitää päätä pyörittää ihan homona, ettei apina pääse hyppäämään silmille.
Hermotpiti: Kruisailin viidenkympin alueella viittäkymppiä, kun perään liimautui sellainen rynnäkkövaunun kokoinen munanjatke. Peileissä näkyi vain grilli ja tuulilasin takaa rehvakkaasti yhdellä kädellä ajava blondi mies ja tukkaa sormen ympärille pyörittelevä kiertopalkintovaimo. Seuraavalla risteysalueella, jossa tie leveni tämä vaimolleen tosimiestä esittävä yritti kiilata pientareen ja mun välistä ohi, vaikka ajoin suoraan menevää kaistaa! Molemmat pytyt leikkasi pään sisällä kiinni, kiilasin maanteiden päällikön selkäni taakse ja laskin nopeutta ihan vittuillessani. Maasturihomo liimautui sitten ihan perseeseen kiinni ja ajelimme kohti seuraavaa risteystä, kuin kiimaansa piiloittelevat hintit. Toki tie oli ihan tyhjä ja ohittaakin olisi voinut, mutta kun maasturilla on niin kiva puskea "alinopeutta" ajavia niin eihän se ohi mennyt. Sen verran sen vaaleatukkaisen laiheliinin painostus provosoi, että junttasin seuraaviin liikennevaloihin railakkaasti ja katsoin miten apina jatkoi matkaansa eteenpäin. Tähän loppuun voi sitten itse kukin lisätä mieleisensä väkivaltafantasian ja sanat "jos mä olisin lähtenyt perään niin mä...".
Mitäopin: Kävin välittömästi Hitler Customista hakemassa tarakalle syvyyspommeja, James Bond öljyä ja stongaan papattimaton.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Onhan noita tilanteita ollut, ja varmaan vielä enemmän sellaisia joissa ei ole edes tajunnut pelästyä. Mutta kaksi tapausta on jäänyt elävästi mieleen.
1. Alla pakasta revitty uuden karhee ensimmäinen oma pyörä. Ajelin toisen pyörän perässä pienehköä mutkatietä nauttien elämästä täysillä. Eräs oikealle alas kaartuva mutka pääsikin sitten yllättämään molemmat. Ensimmäinen pyörä meni hieman leveäksi, ja minä ajauduin perässä virhe kertaantuneena vastaantulevien kaistan yli pientareelle asti. Pelkkää onnea ettei mitään sattunut.
Syy: Kokemattomuus, uusi pyörä, hartialukko, klassinen tapaus jossa katse (ja varmaan ajatuksetkin) tiukasti edellä ajavan kultani hanurissa
2. Taas pienehköä mutkapätkää, jossa näkyvyys mutkissa tasan nolla. Edessä ajoi pari mopopoikaa, kiihdytin ohi, ja taas kerran alas oikealle kaartuva mutka yllättää jyrkkyydellä. Vastaan tulee tottakai auto. Oma pyörä kulkee jo katkoviivaa pitkin, ja luojan kiitos autokuski on hereillä ja tekee tilaa. En tuu ikinä unohtamaan sitä Avensiksen maskia. Hetken kuolemanpelko oli täyttä totta..
Syy: Tyhmä ohitus tarpeettoman kovalla kiihdytyksellä väärässä paikassa. Ihan rauhassakin olis mahtunut ohi samaa kaistaa käyttäen. Sitten saikin taas huomata oman osaamisen rajallisuuden.. Olen henkeni velkaa sille kotilokuskille![]()
Kirkas aamupäivä ja kuiva, pitkä & suora mutta kapea tie. Tultiin nk. "laaksokohtaan", jossa vaiheessa lähdin ohittamaan edellä n. 60km/h nopeudella ajanutta autoa. Toimenpiteessä ei kauaa nokka tuhissut ja oltuani jo hyvän matkaa autosta ohitse, huomasin vastaan tulevan moottoripyörän joten oli aika siirtyä takaisin omalle kaistalle. Mutta mutta: perässäni autosta ohitse puski myös seutukunnalle tyypillinen ~125cc nk. skootterimallin kulkine, vähintäänkin 3 päällä (muistan tämän koska olin aiemmin ohittanut heidät ja kiinnittänyt huomiota erityisesti kuskin ja kyytiläisen välissä matkanneeseen sylilapseen), kenelläkään ei kypäriä mistään muusta suojavarustuksesta puhumattakaan. Oletin heidän antavan hanaa ja palaavan pikimitien taakseni vasemmalle kaistalle. Näin ei kuitenkaan käynyt, oli kuin ko. kulkupelin kuski ei olisi lainkaan huomannut vastaan tulevaa ajoneuvoa. Vauhtinsa oli arviolta n. 80km/h, kun tämä joukkoliikenneväline kolautti miltei suoran nokkakolarin vastaantulleen, pientareelle väistämään pyrkineen pyörän kanssa. Kolari sattui omasta pyörästämme hieman takaoikealle niin lähellä, että takapenkkiläiseni sanoi jonkin kolhaisseen häntä pohkeeseen kovalla voimalla. Muutaman kymmenen metrin päästä taaksepäin kurkkien jälki oli todella kamalaa ja pyörät niinä kuuluisina tuhannen p:n päreinä, sandaali- & shortsijalkaisista ihmisistä nyt puhumattakaan. Tilanteen kaikinpuolisesta karmaisevuudesta huolimatta emme voineet jäädä auttamaan/apua paikalle kutsumaan sillä noilla nurkilla ulkomaalainen = syyllinen, automaattisesti. Loppumatkan ajan oli kyllä pala kurkussa ja ajatukset hieman muualla kuin itse ajosuorituksessa. No, perille päästiin kuitenkin turvallisesti.
Toki Indonesiassa ajellessa kolari-, vaara- sekä läheltäpititilanteisiin törmäsi harva se päivä, etenkin suurimmissa kaupungeissa, mutta mainittavilta vahingoilta säästyttiin (mikä on huomionarvoista sikäli että joidenkin tilastojen mukaan maassa sattuu n. 3 henkilövahinkoihin johtavaa liikenneonnettomuutta/pyörä/vuosi, mikä kuullostaa uskomattomalta mutta voi hyvinkin pitää paikkansa). Tämä kyseinen tapaus jäi erityisen hyvin mieleen ja edelleenkin sillointällöin iskee fläsärinä tajuntaan se skenaario tapahtumapaikalla heti kolauksen jälkeen.![]()
Neljässä tahdissa on kaksi liikaa
Mieleen on tullut itselläkin monesti mitä tehdä jos joutuu kolariin esim. entisessä Neuvostoliitossa. Asiat kääntyy näppärästi muukalaisen syyksi ja kielitaidottomana on hankala puolustautua.
Itsellä ei pahoja tilanteita muistu paljon mieleen. Semmosia "jos auto olis tullu metrin enemmän väärälle kaistalle niin olis osunu kypärään" tilanteita toki on mutta ne on samanlaisia kuin "jos ohjaisin nyt pyörän vastaantulevien kaistalle törmäisin rekan keulaan" tapahtumia. Eli ei varsinaisesti satu mutta olosuhteiden ollessa pikkusenkin erilaiset niin sattuisi.
1) Itä-Virossa ennen Tarttoa pienellä mutta hauskalla tiellä alkaessa sataa ei matkavauhti hidastunut yhtään. Yhtäkkiä pienen tömpäreen jälkeen pyörä lähti molemmista päistä sivuluisuun ja hetki mentiin vailla kontrollia. Pito palautui ja loppumatkasta ei meinannut pyörä kääntyä edes risteyksissä hartialukon vuoksi. Syynä sateella liian kova nopeus sekä paska asfaltti joka oli käytännössä sileää mustaa sateen kastelemaa pikeä/öljyä. Tilanne ei olisi ehkä säikäyttänyt niin paljoa ellei kyydissä olisi ollut tyttöystävä. Kaikkein pahintahan olisi se että itse kaatuessa liukuisi pitkin tietä ja selviäisi kunnossa mutta matkustaja törmäisi johonkin lyhtypylvääseen ja kävisi pahemmin. Sitä ei voisi kestää.
2) Tästä tilanteesta on jo niin pitkään että kehtaa myöntää julkisestikin. Venäjällä tuli ohiteltua rekkoja ja muitakin autoja niin paljon kuin pyörä hööki koska sakkojen saaminen on epätodennäköistä ja kortin lähdöstäkin selviää neuvottelemalla. Kerrankin sai ajaa niinkuin pyörällä on tarkoitettu eli pieneenkin rakoon uskalsi lähteä ohittamaan kun pyörästä sai ottaa kaiken irti. Vauhti saattoi olla ohituksen lopussa 160 paremmalla puolella tai vieläkin kovempi. Oltiin matkustettu viikko ja neljättä päivää Venäjällä. Juuri Viipurin kirkon häämöttäessä ohitin pari rekkaa ja edessä olikin tämän jälkeen tyhjä autojenkuljetusrekka. Pieni kurkkaus mitä vastaan tulee ja vaikka bussi näytti olevan aika lähellä lähdin silti ohittamaan. Bussi tulikin yllättävän kovaa vastaan joten mielessä kävi josko himmais ja vetäytyisi takaisin. Jokin päässä kuitenkin niksahti ja ajattelin että johan tuo rekkakuski tuossa vieressä tukehtuu nauruun kun en uskallakaan mennä ohi. Ei muuta kuin vaihteen naksautus vieläkin pykälää pienemmälle ja hanaa. Siinä rekkaa ohittaessa huomasin myös sen vauhdin olevan melkoinen. Ei tietoakaan mistään Suomalaisesta nopeudenrajoittimesta.
Kaiken huipuksi rekka alkoi kiilata keskemmälle tietä. Ajattelin sen ensin tahtovan tappaa minut mutta jostain silmiin pilkisti kaide molemmin puolin tietä. Tultiin siis rumpusillalle eli tie kapeni siksi. Bussilla oli tietenkin sama tilanne ja hetken aikaa luulin litistyväni kahden ison auton väliin kun molemmat kiilasi lähemmäs ja bussin etukulma lähestyi kokoajan. Silmät kai meni hetkeksi kiinni siinä vaiheessa kun vietin sekunnin murto-osan autojen välisessä ilmavirrassa ja tuntui että pyörä sekä mies heittelehti turbulenssissa aivan holtittomasti. Kun avasin silmät huomasin ajavani keskiviivan päällä rekan etupuolella - hengissä. Sen verran oli adrenaliinia veressä että oli pakko antaa vielä hieman hanaa että pääsisi rekkakuskin näkymättömiin horisonttiin mutta tämän jälkeen tuli niin pahat vapinat että oli pakko kääntyä sivutielle, pistää pyörä parkkiin ja istua maahan hetkeksi.
Semmosta kiharaa mutkapätkää äfzetärrällä ajelin mitä uskalsin arviolta ja mitä mittaria vilkasin niin n.140kmh eli mentiin hieman ylinopeutta "tiellä jossa ei asutusta, mutta joskus muutama auto vastaan" kunnes oikealle kääntyvä mutka tuli vastaan eikä pyörä enää kääntynytkään joten menin vastaantulijan ihan penkereen vierestä ja pääsin takasin omalle kaistalle "onneksi ei tullut autoa vastaan"
Syyt: Kokemattomuus, ylinopeus, hartialukko?
+ kolari auton kanssa oli kans ilkee eli ajan auton perässä sopiva etäisyys autoon ja auto menee tien sivuun parkkiin tai jotain ja jatkan normaalisti matkaa kunnes tajusin että auto kääntyi tien sivusta eteeni ja omalla kaistallani on auto poikittain joten siitä kuskin sivulasista pää sisään, en kyllä varmaan ikinä unohda sitä pamausta ja niitä muutamia sekuntteja "n.10sek" mitä meni tilanteen arvioimiseen.
Syyt: Autoilija kääntyi parkista tien sivusta ilman vilkkua eteen, autoilija, autoilija![]()
Yamaha xv1100 -89