Onko kukaan laittanut K12S pyöräänsä powercommanderia ja mitkä ovat kokemukset. Saiskohan sillä alakierrosten käynnin vähän tasasemmaksi?
Pyöräni on -06 ja alle 3000 kierroksen eli kaupunki pyörityksen nopeuksilla ajo on kyllä nykivää.
Joo-o.. Eli on laittanut, en vaan ollut ihan tyytyväinen ***berin PC:n säätöihin.
Käynti viikonloppuna Oulussa Bikefoxilla ja johan on.. On siis aivan eri pyörä. Vääntää niin maan perusteellisen hyvin koko alueella, että oksat pois - kulkee nyt kuin unelma. Lähtee kutosella satasen vauhdista sen mitä aiemmin pienemmälle pykältämällä, mutta tämä tietysti vain perstuntumaa.
Pintakaasulla nykimiset pois -80 %, tai ainakin siihen suuntaan. Ihan nypyttelemättömäksi tuota ei taida saadakaan, mutta onpahan kuitenkin nyt aivan inhimilinen ajettava.
Voin suositella, on ammattitaitinen kaveri joka ei katso kelloon, tai ei ainakaan veloita sen mukaan..Teki hommia sovittuun hintaan niin kauan kuin säädöt oli oikeasti kohdallaan!
Takapyörältä ~140 Nm ja ~160 hp *
Niin, joo... PC:n ja säätöjen lisäksi mopossa katillinen Remus ilman killeriä + K & N putsarit. Meinasipa unohtua, että säätöjen seurauksena keskikulutus näyttäisi tippuneen 0,2 - 0,3 litraa.. Ainakin näytön mukaan kulutus asettui nyt lukemaan 5,6 l / 100 km, kun aiemmin näytti 5,8 - 5,9 l / 100 km.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tarviiko tässä ouluun asti lähteä pyörää säätämään.
Eikö turun seudulta löydy ammattitaitoista paikkaa.
Missä hintaluokassa pc.n asennus ja säätö liikkuu- J@ck?
Hinnasta en tiedä, mutta tuo PC:n asennus on työläs, koska katteet, tankki, akku ja ilmaboxi (+ lukematon määrä letkuja ja liittimiä) pitää ottaa irti, että pääsee laittamaan plugit paikalleen ruiskuihin ja kaasuasennon tunnistimeen (TPS). Ja sitten kaikki takaisin. Jo tuo yksistään vienee 2-3 tuntia ammattilaiseltakin. Itsellä taisi mennä 5 tuntia. Eli asennus lienee markkinoiden työläin. Joissakin pyörissä riittää yhden helposti saatavilla olevan töpselin käpistely, aikaa menee 5 min.
Ihme juttu, että noinkin paljon eroa tulee säätötuloksissa. Itsellä on K1200R Sport, johon laitoin nettikartan ennen säätöä. Kartta oli ilmeisesti tehty K12S:lle ja oli huomattavan erilainen kuin säädön jälkeen, mikä on ymmärrettävää.
Käsittääkseni kulutusmittarin toiminta on vähän onnessaan tuon asennuksen jälkeen, koska PC muuttaa ruiskutusta pyörän oman tietokoneen komentojen jälkeen. Uskoisin kulutuksen laskennan perustuvan alkuperäiseen ruiskuohjaukseen, ei siis todelliseen polttoaineen virtaukseen ruiskuille. Itsellä todellinen kulutus hieman kasvoi, jossa osasyy voi olla kiihdytyspumpputoiminteen aktivointi. Se antaa vähän reippaammalla kaasun lisäyksellä lyhyen lisähörpyn polttoainetta, mikä parantaa kaasuvastetta. Ominaisuus on säädettävissä kunkin mieltymysten mukaan, ja on siis lisätoiminne (ohjelma).
Turusta en tiedä, mutta onhan noita dynopenkkejä ja säätäjiä nykyään melkoinen (ja ilmeisesti melkoisen kirjava) joukko. Tästä Oulun kaverista olin kuullut kehuja, siis siksipä sinne. Ja mikäs näillä keleillä ajellessa..(pthuone @ Kesä. 30 2009,21:38) kirjoitti
Sellanen pikku lomamatka samalla..
Säädöstä otti 280,- ja kun aikaa meni kuitenkin kaikkiaan viitisen tuntia, niin enpä tuota pahana pidä. Katselkaa Bikefoxin nettisivuilta siellä on jotain tarjouksia koko paketista, siis PC:stä ja säädöstä.
Kyllä se PC pitää penkissä säätää ja säätäjän tietää mitä tekee. Ja kun löytää vielä säätäjän, joka on omistautunut työlleen, niin edellytykset homman onnistumiselle alkaa olla kohdallaan..
Valmiskarttoja ei pitäisi ymmärtääkseni käyttää kuin ensihätään, joka pyörä on kuitenkin yksilö erilaisine putkineen ja putsareineen.
Olihan tuo mun PC säädetty jo aiemmin, mutta ilmeisesti vähän sillain hätäisesti. Uuden säädön jälkeen tuli lähes 10 hp lisää ja jo perstuntuma kertoo aivan erilaisesta väännöstä.
Tuon kulutusmittarin lukemien todellisuudesta en tiedä, mutta tosiaankinkin pienempää kulutusta näyttää kuin aiemmin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No eri penkissä saa joka tapauksessa eri lukeman, koska mittaustoleranssikin on +/-5%. Mutta persdyno on aina absoluuttisen tarkka.
Tuo on totta. Jos aiempaan penkitykseen ja sen antamiin lukemiin vertaa nyt saavutettua, niin eroa syntyykin jo 15 hp.(hidas57 @ Heinä. 01 2009,12:04) kirjoitti
Mutta se ~+10 hp on siis tässä samassa penkissä, uusilla säädöillä mitattu tehon lisäys.
Kyllä se persdyno on aika toimiva mittari. Jos kone muuttuu kuin taikaiskusta huomattavasti paremmin ja tasaisemmin vääntäväksi, niin kyllä sen tuntee - ainakin minä tunnen.
Vähän harhauttavasti tuossa aiemmin kirjoitin, eli ei siinä pelkässä säädössä viittä tuntia mennyt. Siihen aikaan irrotettiin myös tiukassa ollut db-killeri ja ajettiin välissä muutama koeajolenkkikin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mulla saattaisi olla tuossa pari dynolappua kilogixxeristä joka on säädetty tuossa samassa lafkassa. Olisi kyllä lappu sitten samasta pyörästä eri penkissäkin. Tuohon kun vielä lisää lapun mun omasta pyörästä, joka on säädetty ilman commanderia tuossa jälkimmäisessä penkissä samaan aikaan niin... Sanottaisiinko että rupesi persdynon tulokset muuttumaan kovasti kun mun pyörä ilman commanderia ja n.15hv:ta tehottomampana antoikin lusikallisen enemmän renkaalle ja vielä tasaisemmalla vääntökäyrällä. Ei sitten ollutkaan niin radikaalit yksilölliset erot kuin aina muistetaan mainostaa. *
Ps. Pirun hyvin tuo kaverin gixxeri kuitenkin toimii ajossa tuolla bikefoxin säädöillä, ei siinä mitään valittamista. Yhtä hyvin toimii tosin omakin, vaikkakin ilman commanderia. Asiantunteva kaveri sääti sen alle tuntiin ja on hyvä. Jäipähän ylimääräistä sitten vaikka makkaraan leivän päälle. Bemareihinhan tuo commanderi on tosin pakollinen, joten tuo on hyvä paikka hommata se ja saa ajettavuuden sekä luvutkin kohdalleen lapulle ja vielä sinetin boxiin. Ei kai se mieltä koskaan pahenna.
Supermoto
Täytyykö PC:n olla K1200:n tarkoitettu vai voinko hankkia johonkin toiseen pyörään tarkoitetun PC 3 usb:n ja päivittää siihen kartat jostakin tai viedä penkitettäväksi??
R1250GS
Täytyy ja vieläpä oikeaan vuosimalliin sopiva. Jos PC:n laitat, niin penkissä se on säädettävä. Ei tule hyvä muuten.(Jussiboy @ Heinä. 02 2009,18:02) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tuossa PC:ssä on kiinteä johtosarja, joka on pyöräkohtainen. Eli pitää nimenomaan olla K1200R/S-mallin PC. Itse boxi on varmaankin pitkälti samanlainen eri pyörissä.(Jussiboy @ Heinä. 02 2009,18:02) kirjoitti
Johtosarjassa on uros- ja naarasliittimet jokaiselle ruiskulle (4) erikseen ja kaasuasennon tunnistimelle (1), TPS. Kukin alkuperäinen liitin irroitetaan ruiskulta ja kytketään PC:n liittimeen. PC:ssä on sitten alkuperäistä vastaavat liittimet, jotka kytketään takaisin ruiskuille. Kunkin sylinterin ruiskutussignaali kiertää siis PC:n kautta, jossa sitä muokataan, pidennetään tai lyhennetään, tietty % kaasuasennon (TPS) ja kierrosten mukaan.
Bemarin tapauksessa PC ja nettikartat on samat R- ja S-malleille, mutta käytännössä kartat eivät voi olla niin yhteensopivia, koska ainakin ilmansaannissa on eroa. Eli penkitys kannattaa ehdottomasti, vaikka nettikartalla (joka on suunnilleen vastaavalle pyörälle) pääsee liikkeelle, kuten tietysti ns nollakartallakin, joka ei muuta ruiskutusta mitenkään.
Tietääkö kukaan, onko jollakin etelä-suomen BMW merkkihuollolla penkki ja palvelut, joilla voi huollon yhteydessä myös tarkistuttaa/päivitellä PC:n kartan?
Moro,
Talven aikana olisi tarkoitus yrittää korjata tuon Gessun vääntökuoppaa mahdollisesti Power Commanderilla. Onko kenelläkään kokemuksia ja oliko mitään apua vaihtamatta koko putkistoa?
edit: Typot
BMW F800GS -11
Samoja aatoksia viriämässä päässä, tällaista putkea on vähän tullut katseltua.
Mielenkiinoista olisi kuulla kommentteja.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mä pitäisin mielelläni tuon Katin paikallaan, vaikka sen poistamalla saisi vissiin kaikkein helpoimmalla lisää voimaa.
Tuo Gessun vääntökuoppa vaan osuu omassa ajossa jotenkin kriittiselle alueelle... Vähän lisää voimaa keskirekisteriin ja avot ;-)
Odotellaan kommentteja...
BMW F800GS -11
Kaverini käytti elokuussa K1200 R:n Bikefoxissa Oulussa, PC asennettiin ja slipari oli laitettu jo aiemmin. Vakiona ja sliparilla kuulema kävi aika huonosti ja epätasaisesti.
Kehui lopputulosta loistavaksi eikä moitteen sanaa löytänyt. Vääntöalue laajeni samalla ja huipputehoakin tuli samalla hiukan kaupanpäälle vaikka se ei ollutkaan hakusessa. Oma Hayabusa kävi myös Kimmolla ja lopputulosta ei voi kuin kehua.
Kimmo(Bikefox) on niin perusteellinen ja tarkka kaveri että säätötyö kestää yleensä kauemmin kun muut "penkittäjät" huitaisevat yleensä muutaman vedon ja "se on siinä"...![]()
![]()
Ei voi kun olla 100 % samaa mieltä. Todella positiivinen kuva jäi tästä Kimmosta. Teki hommia sovittuun hintaan ja kelloon katsomatta niin kauan, että sai käppyrät kohdalleen.(Gari @ Syys. 07 2009,09:47) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Teillä on noita uusia Gessuja. Mulla on tällainen vanhempi 1150 yhdellä sytytystulpalla per pytty. Oli aika kauhea nypyttäjä vakiona. Laitatin siihen sitten K&N putsarin, Commanderin ja Laserin putken (poistaa katin) ja vaimentimen. Ansavuori penkitti ja sai tulokseksi 84,52hp/105,95Nm takapyörälle. Kaikki oli hyvin.(iaj @ Syys. 07 2009,08:55) kirjoitti
Jostain syystä sain alkukesästä jonkun sairauskohtauksen ja laitoin vanhan putken katteineen ja änkkäreineen takaisin paikalleen. Myin hullu vielä Laseritkin kulkumiehelle Viialaan (terveisiä *). Syyksi selitin itselleni Ahveniston uudet melumääräykset, joihin Laserin putki ei kerta kaikkiaan mennyt. Kävinkin Apparalla ajamassa. Kerran.
Nyt on jälleen terveys palaillut. Ostin Rikulta Lahdesta Leo Vince X3 titanium kisaputken änkkäreineen edulliseen 570 euron hintaan (voi olla vielä jäljellä, kannattaa kysyä). Ääni on kamala ja definetli striitillikööl. Mutta KYLLÄ LÄHTEE! Paremmin menee kuin Laserin satsilla ja ilman mitään uudelleensäätöjä. Tuntuu, että nyt moottori toimii, niinku se on suuniteltu ja niinku sen pitää.
Heilahduskäsi!
Mun on tarkotus kaivella tuolta saksanmaalta tietoa SR-Racingin putkesta. Se on E-hyväksytty katillinen putki, joten tulevien katsastusten kanssa ei pitäisi olla ongelmia
Katsotaan saako mitään aikaiseksi...
BMW F800GS -11
1200 Gessuun on ihan turha laitella täysränniä, jos ei laitata commanderia tai rapidbikea ja säädätä sitä ammattilaisella.
Otin ohjausyksikön pois sähkövian takia ( mutta se olikin bensapumpun hapettunut ohjainyksikkö ), nyt peli on orkkis lambdaohjauksella ja täysrännillä sekä vv-putsarilla, ero on ihan hirvee, tehot on hukassa.
1200 Gessu on ihan tappolaihalla vakiona, mulla rikastettiin keskimäärin 30 prossaa kautta rekisterin, jopa 41 prossaa tietyllä kierrosalueella, eli melkoinen vähäpäästöinen laihaseosmotti vakiona.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Pitäiskö haastaa BMW:n maahantuoja oikeuteen kun ei osaa myydä valmiita moottoripyöriä? Multakin puuttui keskiseisontatuki.... Ennenvanhaan keskiseisontatukikin oli ihan automaattisesti paikoillaan ja kiinni pyörässä. Nykyään sekin pitää ostaa erikseen ja sitten vielä vermeet jolla saa moottorin toimimaan... Vai alanko jo olla vanha pieru joka alkaa kohta sönköttää jossain huoltoasemalla tyyliin että "On mullakin joskus ollut Jawa..."?![]()
Oisko sulla dynokäppyröitä noista modauksista?(mikan @ Syys. 12 2009,20:18) kirjoitti
BMW F800GS -11
Tässä ois:
http://www.mp-foorumi.com/gallery/ga...er=mikke&gid=0
Kato käppyrän muotoa, unohda arvot. Toista 100 mm männillä olevaa twiniä, SP1-Hondaa on käytetty myös MJP-dynossa ( BMW arvot vain Dynostar ), antoi vääntöä 20 prossaa enemmän ja tehoa "vain" 16 prossaa enemmän kuin Dynostar, joten ei palvele harrastajaa nää härmän mittaukset.
Saksanmaan dynoarvot Gessussa onkin sitten ihan oma lukunsa, kuka uskoo, minä en, ne on siellä vakionakin aika monstereita.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup