Kun nyt sattuneesta syystä asia pyörii mielessä, niin herkesin miettimään kuka on kuullut autojen ABS-yksiköiden häiriöistä? Silti BMW-pyörissä, joissa tuo ABS on hyvinkin vanhaa tekniikkaa 90-luvun alusta, aina ajoittain kuulee näitä pirun kalliita tarinoita. Selitykseksi on tarjottu mm. jarrunesteiden vaihtamattomuutta. En oikein usko tuohon ainoana selittäjänä. Uskon jopa, että Mopoihin vaihdetaan jarrunesteet keskimäärin useammin kuin autoihin. Minulla on vakaa mielipide siitä kuinka usein autojen määräaikaishuolloissa vaihtavat jarrunesteitä. Kokemukseni mukaan korkeintaan kysyvät "vaihdetaanko?" ja kun se maksaa rahaa, ei sitä oikein kukaan koe tarpeelliseksi.
Järkevämpänä vaihtoehtona pitäisin EHKÄ käytön puutetta. Kaikki tietävät, että autoissa ABS käy aika herkästi ja paljon. Talviaika on varsinainen ABS:n kestotesti.
Syy ei mielestäni oikeen voi myöskään olla MP-käytön paino- tai kokovaatimukset ja sen aiheuttama keveämpi tai huonompi tekniikka. Tuijottelin Accordin ABS-yksikköä, eikä se kooltaan (tai varmaan painoltaan) näytä yhtään Puimurin ABSII-yksikköä kummemmalta.
Lueskellessani eilen tuota hydro-yksikön avausraporttia ja juteltuani tuon jälkeen Pozon kanssa asiasta, tuli mieleen että voisiko syy olla (paitsi liian herkän diagnostiikan ja vikatilaan pistämisen) yksinkertaisesti käytön puutteessa? Taitaa normi-mopoilijalla (ainakin minulla) ABS aika harvoin surrata käynnistyksen jälkeisiä testejä lukuunottamatta. Tuo yhdistyneenä harvahkoon jarrunesteiden vaihtoon ja hydrauliyksikön pieniin kanaviin, venttiileihin ja mäntiin voisi herkän diagnostiikan kanssa helposti johtaa diagnostiikan tulkitsemiin toimintahäiriöihin ja vikatilaan siirtoihin.
Kuulopuhe myös kertoo, että jotkut ovat onnistuneet toipumaan noista "Piston failure"-tilanteista runsaalla uuden jarrunesteen läpi-uittamisella ja vikatilanteen toistuvalla resetoinnilla ja ABS:n rankalla käytöllä. Eli on pistetty se töihin (ja huuhdeltu systeemi) oikeen kunnolla. Ongelmahan tietty on, että heti kun elektroniikka analysoi ABS:n toimivan viallisesti, sulkee se koko ABS-toiminnan ja sytyttää sen varoitusvalojen viidakon kojelautaan. Tämä on tietty ymmärrettävää tuotevastuun kannalta. Normimopoilijalle kuitenkin tuo on vian omatoimikorjausta ajatellen hankalaa. Pitää olla vempele vikakoodien resetoinnille. Toisissa Bemareissa tuo vikakoodien nollaus on erinomaisen helppoa. LT:ssä kuitenkin omatoimi-kuittausmahdollisuuden rakennus vaatii heavy-duty purkua ja jopa määrättyjen osien rusikointia.
Eli mikä hyvänsä kone käytön puutteessa pikeentyy... Itse ainakin jatkossa (kunhan tuo nyt tavalla sun kolmannella saadaan kuntoon) aion jatkossa pitää ABS'ää kiireisenä tietoisilla, usein toistuvilla testeillä. Noitahan on helppo tehdä kohtuullisillakin nopeuksilla pitkään esimerkiksi hiekkateillä.
Tiedä sitten miten noi servot vanhetessaan? Onko koko toimintalogiikka niin erilainen, että noissa tuota ongelmaa ei ole?
No joo. Tää nyt oli tällaista spekulointia paremman tekemisen puutteessa. Ehkäpä Pekkavee kertoo asiasta lisää päästyään purkamaan tuota yhtä hänelle matkalla olevaa vainajaa.
<p>2002-2014</p>
Jaakko Parantaista mukaillen "...suurimman osan ajasta ABS saa olla ihan käyttämättä ja yksikkönä, siis yksin, kuitenkin ABS-jarrut ovat käyttölaitteita, ne tykkää että niillä jarrutetaan..."
Ei huono teoria. Enpä ole tullut ajatelleeksi, että noin voisi olla, mutta miksi ei? Tuskin niitä ainakaan rikotuksi silloin tällöin reippaammin jarruttelemalla saa.
Itse jarruttelen ihan huvin vuoksi toisinaan niin että ABS rutisee, asun hiekkatien varrella. Kerta toisensa jälkeen pitää todeta, että eipä mene etunen lukkoon, ei mene.
Kyllä on muuten Hondassa hienot ABSit ilman servoja (ja pemarissa servojen kera)
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Bemussakin absin hydrauliyksikön männät varmaan liikehtii aina virran päälle laiton yhteydessä?
Enpä osaa tuota varmaksi sanoa, mutta uumoilen, että jos nesteitä ei ole päästetty aivan siirapiksi asti, niin tuon jo pitäisi riittää pitämään paikat kohtalaisen vetreinä... paitsi jos kampe on pitkään käyttämättä. Eli voisikohan sammaloitumista tapahtuakin merkittävässä määrin talviseisonnan aikana? Sehän on ainakin yksi oleellinen ero autojen ´ainavaan toimiviin´ abseihin.
Tämä vain pelkkänä heittona, joka todennäköisesti on vielä ihan mettässä....
omassa Sukisuki DL:ssä on muuten täsmälleen samanlainen abs:n hydrauliyksikkö kuin saman tehtaan kotilopuolen Viturassa, autossa niitä vain löytyy 2 kappaletta ja pyörässä 1. Varmaan absiksi sinänsä melkoisen epähifi, suorastansa alkeellinen, mutta autokäytössä toimivaksi todettu. Nyt pyöräkäytössäkin 63 tkm edestä... tosin sehän ei vielä ole oikeasti paljon ajokilometrejä, joa matkapyöristä on puhe. Jos tuo menee satkun ilman ainuttakaan virheilmoitusta, niin olen ihan tyytyväinen.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
ABS yksikön ruostumiseen on vain yksi selitys,Jarruneste on Hygroskooppinen neste, imee itseensä vettä, estää sen kiehumisen, kun jarrut kuumuvat, estää jarrujen "häipymisen. Mutta ei estä osien, ABS yksikön ruostumista. Vaihtakaa ne nesteet joka syksy, pysyy ABS:it kunnossa! Kysykää vaikka BMW:n huollosta!
Ei se ruostuminen ole kuitenkaan aina yksikön sisäistä eli niiden osien, jotka ovat jarrunesteen kanssa tekemisissä.(Eagle-no2 @ Elo. 04 2009,20:59) kirjoitti
Ainakin lueskeltuani noita ABS ruumiinavausohjeita näin, että ruostuvia mekanismeja on ABSissä paljon muitakin. Eli ainakin se kytkin, joka kytkee ja katkaisee ABS toiminnan päälle. Eli siis se sähkömagneettinen kytkin ja sen ruostuvat levyt.
No kunhan pääsen siihen vanhaan ABS lootaan käsiksi niin katsotaan.
Itsekin mietin tuota ABSsin käyttämättömyyttä yhtenä syynä ongelmaan.
Monikaan pyöräilijä ei varmaan kokeile ja ärsytä ABSiaan toimimaan ihan harjoittelumielessä juuri koskaan.
Tavallisessa ajossa ABS ei toimi koskaan.
Jos ABSia ei käytetä vaikka kolmeen vuoteen, niin miten se voisi olla täydessä toimintaterässä, kun tarvetta tulee. No toi ABS alkutarkistus ehkä liikuttelee mäntää yms. aina jonkin verran käynnistyksessä, joten ehkä se saa jotain virikkeitä itseensä
Itse jarruttelen ABSit "lukkoon" ainakin kerran viikossa vaikka asfaltilla kunnon vauhdeista. Näin ne saavat jotain tekemistä ja paikat pysyvät toimintakunnossa. Ihan hyvä pitää omakin jarrutustoimintakunto yllä, jotta osaa ja uskaltaa käyttää ABSia tarpeen tullen kunnolla.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Totta turiset. Itsekin koitan löytää paikkoja, joissa olisi asfaltilla mahdollisimman vaihteleva pito; paikoin hiekkaista, öljyistä, osin märkää jne, eikä muuta liikennettä näkyvissä, ja koitan saada jarrutettua tehokkaasti siten, ettei abs vielä ihan puutu peliin. Ei muuten ole aivan helppoa, mutta abs on siitä hyvä systeemi, että sen kanssa näin voi melko huoletta tehdä (absittomalla en ainakaan minä uskaltaisi treenailla vastaavia manöövereita ihan normiajon aikana). Ja ajoittain on hyvä sitten lyödä myös ´liinat kiinni´, jolloin absin palikat saa liikuntaa, ensin pitää tietystikin olla hyvin selvillä myös takana tulijat.(Pekkavee @ Elo. 04 2009,21:30) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
En pidä asiaa aivan noin yksiselitteisenä. Noilta samojen huoltojen kanssa voi keskustella siitä kuinka näitä "mäntävikoja" aika ajoin ilmaantuu vaikka jarrunesteetkin on vaihdettu ohjeiden mukaan. Jos vaivaudut lukemaan tuon aiemmassa threadissa esiintyneen dokumentin, niin siinä on mielestäni ihan loogisen oloisia johtopäätelmiä ja teoria tuosta mäntäviasta.(Eagle-no2 @ Elo. 04 2009,20:59) kirjoitti
Se liikkeellelähtiessä aika-ajoin suoritettava testi liikuttaa niitä mäntiä minimaalisesti: Auki ja kiinni. Toisissa pyörissä tuon kuulee selvästi kun venttiili virittyy ja laukeaa tasan kerran.
<p>2002-2014</p>
Ihan hyvä teoria ja siihen jos vielä lisää mahdollisesti vuosia järjestelmässä muhineet nesteet, niin vikojen todennäköisyys vaan kasvaa.
Kyllä ne nesteet pitää vaihtaa kilometrimäärään tuijottamatta, vallankin jos pyörällä ajetaan vähän. Mielestäni joku kolme vuotta on ihan maksimi, mutta miksei niitä vaihtaisi vaikka joka vuosi. Ei ole ainakaan kustannuskysymys.
Tuohon mun 08 ässään vaihdettiin nesteet jo 20 tkm huollossa, kaipa siihen joku syykin on..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Hmmm...(J@ck @ Elo. 04 2009,23:26) kirjoitti
Mikä teoria oli hyvä?
Niitä on ollut tuossa muutama.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
"Järkevämpänä vaihtoehtona pitäisin EHKÄ käytön puutetta"(Pekkavee @ Elo. 04 2009,23:29) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Sama täällä, soralla on kiva kokeilla silloin tällöin että absit toimii ja muutenkin kun on laiska niin absit on aina vaan päällä sorallakin ajettaessa. Silloin ne kyllä nakuttaa lähes joka jarrutuksessa joten eivät ole joutilaana. Takapäässä ainakin, edessä nyt ei ihan niin usein. Toistaiseksi on kaikki toiminut.(Pekkavee @ Elo. 04 2009,21:35) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
On noita viallisia abs- yksiköitä autopuolellakin.
mm VAG kotteroissa mennyt noita abs ohjaimia ihan tyyppiviaksi saakka. Hydraulipumppujakin mennyt/menee.
Hydro puolen ruostumisesta ei kokemusta.
Epäilisin yhteisvaikutusta:
vesipitoinen jarruneste ja talvella käyttämättömyys.
Ainoa ennalta ehkäisy on ahkera jarrunesteiden vaihto, ettei vesipitoinen neste kierrä järjestelmässä..
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Siis jarrunesteeseen imeytynyt vesi estää jarrunesteen kiehumisen, vai mitä yrität selittää?(Eagle-no2 @ Elo. 04 2009,20:59) kirjoitti
Taitaapi olla juuri toisinpäin. Eli vettynyt jarruneste ei pelitä toivotusti, vaan tiivistynyt vesi kiehuu kuumuudessa, ja aiheuttaa noita jarrujen häipymisongelmia.
.
VAGeissa tosiaan on ollut noita ongelmia, kaverin passattiin vasta absiyksikkö laitettiin, siis koko mokkula elektroniikkoineen päivineen. (meni elektroniikan korjaus vähän vtuiks)
Autopuolella taitaa olla ohjeena olla painamatta yhtään tuota jarrunestettä hydrauliyksikön läpi säiliölle päin. siis kun tunkee mäntiä sisäänpäin. nippa satulasta auki ja sitten mäntien puristelua. ei me mujut väärään suuntaan. sama varmaan pyörissä?
En tiedä miten tää liittyy bemarien abseihin, ei varmaan mitenkään.
OT:(Bones @ Elo. 05 2009,09:36) kirjoitti
Ei kolvailu sitten onnistunut? Sen ohjainyksikön saa toki ostettua erikseenkin.
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Omassa LoTjassa on vielä onneksi ABSit ollet älyssään yhtä etupyörän hajonnutta anturia lukuunottamatta, mutta sen sijaan perheemme toisessa LT:ssä on noita oppirahoja jo makseltu.
Meillä on aikoinaan v. 92 asuntovaunun veturiksi hommattu Chevy Astro 4x4 LT (tämäkin vissin tarkoittaa "Luxus Touringia") , jolla on jo tähän päivään mennessä ehditty ajaa kokonaista 109.000 km, eli viimeiset 12 vuotta asuntovaunun hävittämisen jälkeen noin 3-5000 / v. Joskus v 2000 tai 2001 (en muista tarkkaan, markka-aikaa kumminkin elettiin) ABS-merkkivalo pamahti päälle ja Metro-Auto Viikissä todettiin, että ohjainyksikkö sökö, pitää vaihtaa. En tuolloin ymmärtänyt kysyä sen tarkempaa diagnoosia vaan se vaihdettiin ja maksoin hammasta purren reilun 12000 markan laskun.
Tämän vuoden keväällä, siis noin kahdeksan vuotta myöhemmin, ABS-valo syttyi taas. Tällä kertaa en rynnännyt suinpäin vaihdattamaan ABS-ohjainta, jonka maksaisi jo enemmän kuin autolla on vaihtoarvoa, vaan kävin luetuttamassa vikakoodin, koska voisihan vika tietysti olla jossain pyöräanturissa tms.
Yllätys oli suuri kun Metro-Autossa todettiin, että vikakoodina oli jokin maadoitusvika ja se kuittaantui pois, ja on nyt pysynt poissa kolmisen kuukautta. Samaan hengenvetoon on tietysti todettava, että ei ole ABSeja tarvittu kesällä eli ekoilla liukkailla sitten testataan, pysyykö vika poissa vai tuleeko uudelleen.
Tässäkin tapauksessa voisi kyllä vetää analogiaa vähäisten kilometrien ja ökähtäneen ABS-yksikön välille.
Olen jo valmiiksi selvittänyt, mistä noita GM:n (=Government Motors) korjattuja ABS-yksiköitä saa, uusia ei enää saa mistään...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Volkkareiden abseissa on ihan sellainen yksinkertainen tyyppivika minkä tuo http://www.vekatronics.fi/autoelektroniikka.htm osaa korjata jollain 150e summalla, eikä tarvitse ohjelmoida uusiksi mitään taikka edes käyttää missään kallilla pajalla, yksikön irrotus ja kiinnitys onnistuu kotipihalla eikä haittaa ajamista vaikka se onkin irti... Se vika on jossain sen boksin sisäisissä liitännöissä, siellä on piirejä ilman kotelointia ja sellaisia ihan ohuita johtoja pelkiltään jossain suojamössössä. Tuo on ihan eri homma kuin bemareiden ruostuvat yksiköt.
OT jatkuu:(pikkupeka @ Elo. 05 2009,09:40) kirjoitti
Ei onnistunut ekalla kerralla, joten kokeili avata koteloa uudestaan. Onnistui survomaan meisselin avausvaiheessa sinne sisään ja monta pientä osaa meni rikki ja se mokkula lensi sitten jonnekkin tallin nurkkaan *
Käytetty löytyi kohtuuhintaan ja toimii ok.
PekkaVee toimittaa mun vanhalle ABS yksikölle "Abduktion" , alku oli mielenkiintoinen, pohja avattuna, kuin uusi! Siis uskomattoman ruosteeton, harmi kun en ottanut kuvaa! Mut olen edelleenkin sitä mieltä että ABS yksikön toimintaan vaikuttaa kaikkein eniten se, ettei jarrunesteitä vaihdeta.
Se hydraulinen pää on tosi herkkä, alapäähän on vaan mekaniikkaa, kuitenkin se on hydraulipumpun vähiten haavoittuva osa. Se mikä joutuu kosketuksiin Jarrunesteen kanssa ei oikein siedä vettä. Hygroskooppiseesa muodossakaa, vesi kun Korrosioi. Jarruneste ei suojaa "ruosteelta" kovin hyvin!!!!!.
BMW huolto voi ilmoittaa mitä vaan, vaihdetuksi! Epäilkää, siks työtä vaativa toimenpidettä. Tiedän, en luule. Ei oo ihan "sipasten" tehty, jarrunesteen vaihto!
Pitääkö kyseinalaistaa, huoltojen "Ammattimoraali", vai mitä. Asiasta olen keskustellut, intohimoisen BMW mekaanikon ja PekkaVee:n, kanssa tänään, kun toimitin ABS yksikön "Abduktioon".
Mikä on totuus, mikä kuitissa lukee, "Jarrunesteet vaidettu"!?
Tää varmaan herättää keskustelua! Mitä on tehty ja mitä ei. Mun R1100RS tuotu maahan, toimimattomin ABSjarruin, kilpiin katsastus ei onnistunut. Kun Uuden/käytetyn asensin ja ohjelmoitin, kilpi saatiin. Kyllä se nyt toimii, testattu useaan kertaan joka ajokaudella, toimii joka kerta, sorallakin! On vaan kallis Komponentti, jättää ilman ennakoivaa kunnossapitoa!!
Kyllä pitää kyseenalaistaan tuo isojen merkkikorjaamojen "moraali/osaaminen". Itsellä ei ole mitään mielenkiintoa enää kiristellä pultteja huollon jälkeen uudesta pyörästä. Kannattaa etsiä sille takuunalaisellekin pyörälle sellainen "nyrkkipaja" jossa hommat tehdään niinkuin pitää. Kyllähän nekin laittaa leiman vihkoon ja kantaa vastuun huolloista jos takuun alle jotai tulee.(Eagle-no2 @ Elo. 05 2009,18:22) kirjoitti
Supermoto
Motsikka. Lappeenranta. Mut tuskin aikoja on jaossa! Yks mies tekee minkä pystyy! Ei voi revetä moneen muuhun, vaikka onkin BMW:n huolto. Mut neuvotelkaa! Mun BMW:n huollot/korjaukset tehty ammattitaidolla. Vihkiytynyt asialleen. Rauno!
Joo, Eagle-no2 toi vehkeen mulle tänään.(Eagle-no2 @ Elo. 05 2009,18:22) kirjoitti
Kiitos. *![]()
![]()
Avattiin siitä pohja ja sisukset oli puhtaat ja ruosteettomat toisin kuin noissa joissakin ohjeissa.
Pohja oli kyllä onnetonta peltiä, puristeltu kiinni siihen runkoon, ei edes ruuvikiinnityksiä, välissä kyllä joku ohut kumitiiviste. Ei ihme, jos se joissakin pyörissä vuotaa vettä sisäänsä kuin seula.
Kun ehdin niin tutkin sitä lisää ja otan valokuviakin
En kyllä mielestäni löydä siitä mitään hydraulipumppua.
Se on vain mekaanis/sähköinen säädin, joka tiputtaa paineen jarruilta, jos pyörä uhkaa lukkiutua.
Säätö tapahtuu männällä, joka estää paineen tulon esim. kahvasta jarrulle sulkemalla kuulaventtiilin ja pudottaa paineen siellä painepuolella lisäämällä nestetilavuutta.
Nyt puhutaan siis ABS II systeemistä ilman servoa.
Se "hydraulipumppu" on siinä jarrukahvassa/jarrupolkimessa eli kuskin sormissa ja varpaissa.
Siinä mielessä se on hyvinkin yksinkertainen mekanismi, mitä nyt vähän elektroniikkaa.
No palaan asiaan valokuvien ja tarinan kera, kun ehdin.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Mielenkiinnolla odotamme. Olikos purussa mitään erikoista?(Pekkavee @ Elo. 05 2009,20:15) kirjoitti
Pumppuhan siinä kait on niiden alakerran jännittyvien ja vapautuvien jousien kautta? Eli ensin se nestetila laajenee, sitten taas pienenee? tjsp.... Eikös se sähkömoottori siinä laidalla käytä kulmavaihteen kautta sitä akselia, joka elektro-magneettisten kytkimien avulla avaa noita venttiilejä ja taas sulkee niitä kasvattaen painetta pyöräpiirissä lukkiutumisrajalle? Jos kaikki paine tulisi kahvalta, pitäisi kait kahvan pikkuhiljaa (tai aika nopeasti) painua pohjaan/tankoon, jos ainoastaan sieltä pyöräpuolelta pudotettaisiin painetta eikä "nostettaisi takaisin". Vaikea selittää, mutta tajunnet mitä ajan takaa?
<p>2002-2014</p>
Emme purkaneet siitä vielä muuta kuin sen pohjapellin.(C-A-D @ Elo. 05 2009,20:27) kirjoitti
Projekti jatkuu .....
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Voiko tuo olla myös pelkkä elektroniikka vika?
Duunissa olen korjaillut aika paljon autojen ruiskun ohjausboxeja, ilmastoinnin boxeja, yms. "mustia laatikoita".
Mekaniikasta en mitään tajua, mutta elektroniikka-härpäkkeet kiinnostaa,tuo apsi-boksi myös.![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Voi toki olla pelkkä Elektroniikkavikakin! Testin itse kunnostetun laitteen osalta voisin, mut en viitsi tehdä, Omassa R1100RS pyörässä, ei ole oikein kiva purkaa toimivaa Bemua, kun ajokauttakin on jäljellä! Ja homman taas joutus tekemään taivasalla! BMW:n testaus kertoi kuitenkin viaksi, nimenomaan takapyörän Painemodulaattorin, ei eletroniikkavikaa, sekin olosi tietokoneen testaamana näkynyt, siis kolmella eri sukupolven Moditeck testerillä. Kaikilla sama diagnoosi! Ei elektroniikkavikaa! Mut kun mulla ei ole vielä "murskattua" BMW testiohjelmistoa tässä kannettavassa, en voi otaa kantaa Moditeck testeihin sen kummemin! Pannaan sit romuihin toi mun vanha ABS yksikkö, lekaa kupeeseen! Ei oo multa pois!
Joo, kyllä ne jouset saa aikaan paineen sinne jarruille, kun ABS toimii. Ja säätelee sitä jarruvoimaa sen paineen avulla.(C-A-D @ Elo. 05 2009,20:27) kirjoitti
Ne jouset on tosi vahvat.
Niitä ei parane purkaa, jos ei jo etukäteen tiedä miten ne saisi kasaankin. Tekemättä jää.
En kuitenkaan kutsuisi tuota hydrauliikkapumpuksi.
Ehkä joku "paineensäädin" tjsp.
No en ole kyllä mikään hydrauliikkamies, joten joku alan ymmärtäjä voisi varmaan valistaa minua, onko se pumppu vai ei.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Eilen satoi, joten harrastin mopoilua tallissa.
Huomasin tuota omaa servojarrullista K 1200 R:ää ihmetellessä, että kun painaa jarrukahvaa niin, että virrat eivät ole päällä niin jarrukahva vaikuttaa nesteen välityksellä joihinkin ABS-yksikön sisällä oleviin jousiin. Ne antavat selvästi periksi kun kahvaa puristaa reilusti. Ääni kuuluu ja kahvassa tuntuu, miten jouset puristuvat kasaan. Mikähän juttu se on? Olisikohan tuo hyvää verryttelyä ABS-yksikölle, normiajossa ei ihan noin paljoa taida tulla jarruille painetta?
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Tuo tehostimellinenhan oln rakenteeltaan erilainen ja siinä kahva- ja pyöräpiirit on erotettu toisistaan. Toimii jopa siten, että (ainakin takajarru) poljettaessa tarpeeksi lujaa ja paineen noustessa yli rajan, servo lopettaa toimintansa. Tuo on rutiinitesti jonka tekevät huollossa.(Geeäsäxähvä @ Elo. 13 2009,08:43) kirjoitti
Se miten paine välittyy keskenään erotettujen kahva- ja pyöräpiirien välillä on ainakin minulle tuntematonta. Kait siellä jotain mäntiä ja jousia taas on.
<p>2002-2014</p>
Menee ehkä OT mutta menköön eli nysse mokoma Chevy Astron kerran kuitattu ABS-valo pamahti taas päälle...(pozo izquierdo @ Elo. 05 2009,09:43) kirjoitti
Pysyi poissa nelisen kuukautta eli vajaat parituhatta km.
Pitänee ryhtyä etsimään korviketta tai jospa ottais irti ja veis Pekkaveelle tutkittavaksi...Tuo mies se näyttää korjaavan kaiken..
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo