Tuollainen vaiva ilmaantui jota tekee välillä. Hieman kiusallista nostella poljinta ylös, tekee sitä oikeastaan pienemmillä pykälillä.
Kaikki toimii muuten mainiosta (kopkop), vaihteet pysyy päällä eikä ole muitakaan sivuoireita/ääniä.
Mistä johtuu, mitä tuolle voisi tehdä, onko merkki jostain tulevasta vaivasta
Ensimmäisenä toki vaihdoin Castrolin 10w-40 mp öljyt. Entinen omistaja oli vaihtanut siihen jotkut öljyt vasta, joten nyt siellä ainakin on kunnon öljyt ja ajattelin josko kätös muuttuisi.
Kilometrejä ei ole vasta kuin reilu 30 000km joten eikai noilla kilsoilla pitäisi Suzukin alkaa poikimaan, ex-Yammu oli ongelmallinen noitten kanssa enemmänkin.
Osaisiko joku valaista tilannetta![]()
Elämäntapa motoristi.
Arvataan että tuolla tuo osa 24 eli palautusjousi olisi poikki. Kuva on DR650SE:n mutta sama moottori. Aikoinaan omistin dr:n, josta loota poiki ja kaverin kanssa se purettiin ja korjattiin, mutta aika on haalistanut muistot operaation suhteen.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Poljin on todellakin jämäkän tuntuinen kuten kuuluukin, eli ei siitä jouse varmaankaan poikki ole koska muutenhan se olisi aivan hervoton eikä palauttaisi ylös sen kummemmin kuin alaskaan päin. Välillä vaan jää alas=/
Oliko kova homma tuon laatikon purkamisessa, ja ovatko nuo noin yleensä miten toimivia/kestäviä laatikoltaan?
Ps. Onko öljyn merkillä suuri vaikutus toimintaan?? Viskositeetti korkissa lukee 10w-40 ja Castrolit sinne tänään tökkäsin..
Elämäntapa motoristi.
Ehkä tuolla vaihteensiirtäjissä on sitten jotain häikkää. SE:stäni (1996) meni nelosen ratas kolmeen osaan aivan normaalissa ajotilanteessa vaihtaessa. Tuollainen yksimukinen halkeaa pystysuunnassa keskeltä, joten vaatii moottorin irroituksen ja "atomeiksi" laittamisen, eli on siinä hommansa. Omassani oli vielä takuutakin, mutta olin huoltanut itse enkä merkkiliikkeessä, joten siihen maailman aikaan se tarkoitti takuuongelmia. Tuusmotor hoiti asian kuitenkin niin, että osat sain takuuna ja työt tehtiin itse. Aikanaan osat tulivat ja mopo kuntoon. Kilsoja en muista paljonko oli kun sattui tuo, mutta alle 30tkm kuitenkin.
Öljyn en usko vaikuttavan asiaan. Voithan kuitenkin kokeilla Pyhää Delvacia, sehän korjaa vähän vikaantuneenkin moottorin..![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Itselläni CBR:ssä poljin kans joskus jumitteli, mutta siinä vivusto otti polkimen sivuun kiinni, kun olin säätänyt polkimen liian alaviistoon. Olisit varmaan jo huomannut jos vika olis sama, mutta kirjoitinpahan kuitenkin.
Olen syytön - ja sillä sipuli.
Mulla kävi aikoinaan niin, että olin laittanut liian ohuen tiivisteen kytkinpuolen kopan väliin. Silloin ilmeni samantapainen oire. Tosin vaihdepoljin ei palauttanut mihinkään suuntaan. Oikeanpaksuisella tiivisteellä vaiva korjaantui.
Poljin ei ota mekaanisesti kiinni mihinkään ylä eikä ala-asennossa, kun juuri tarkastin.
Vivustoakaan ei ole koska poljin on suoraan kiinni akselissa.
Tiivisteen väärään paksuuteen on myöskin hankalahko uskoa koska olisiko kytkin vaihdettu/kone avattu jo noille kilsoille, minusta tuo on kuitenkin suhteellisen vähän ajettu (30tkm)?!
Liikkeelle lähdettäessä tuntuu sellaista pienta "jypyttämistä kytkimestä, eli olisiko se kulunut, vai ominaisuus koska kaverini 4tkm ajettu Kawa tekee myös aivan samaa, tuskin on tähän poljin asiaan mitään yhteyttä mutta ajattelin mainita kuitenkin.
Kaikista kummallisimmalle tuntuu se, että kun kuitenkaan mitään muuta poikkeavaa ei ole vielä tähän mennessä ilmennyt. Ajoin tässä pari päivää sitten 600kilsaa ja kaikki oli kuten pitää.
Tuo vaiva tuli tänään kun vähän reilummin kävin painamassa kunnon sorateitä ja metsä polkua. Osumiakaan ei tullut![]()
Elämäntapa motoristi.
Onko sulla tapana vaihtaa ilman kytkintä?(jleino @ Heinä. 04 2009,19:08) kirjoitti
CFMOTO 800MT-X -25
Kokeileppa ihan kädellä painaa/vetää poljinta akselin suuntaisesti, samalla vaihteita ylös/alas vaihtaen.
Saako ongelman tuolla tavalla toistettua?
Onko mahdollista että pyörä olisi vaikka vahingossa ihan pikkasen käynyt kyljellään -> akseli mutkalla.
Tosin tuon pitäisi kyllä jumittaa sitten joka kerta?
Etkai vaihda vaihteita liian varovasti?
Sumauttelin silicon spraytä akselin päähän ja stefaan jotta ainakin siitä varmasti liukas on eikä vastustele.
Pitää ajella nyt vaan kaikessa rauhassa ja katsella kuinka tilanne kehittyy. Eiköhän siinä ajanmittaan tapahdu muutos parempaan tai pahempaan jolloin mahdollinen oireen aiheuttajakin paljastuu jotta voi ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
Kiitoksia vastauksista![]()
Elämäntapa motoristi.