Päivän ajelulenkki päättyi vähän ikävästi kun tankki tyhjeni kesken matkan. Ensimäinen reaktio oli tietysti pyöräyttää (vielä vauhdissa) varatankin puolelle, mutta sillä matka jatkui vain muutaman sata metriä pidemmälle. Ei hyvä, ei varatankin käsittääkseni ihan näin pitänyt toimia...
Siispä lähimmältä asemalta hankkimaan lisää menovettä, kiitokset ystävällisille avustajille jotka hommaa helpottivat. Siltikin hommasta ehti tulla hiki, näillä keleillä...
Mutta sitten alkoi seuraava ongelma: Tankkauksen jälkeen pyörä ei pysy enää käynnissä. Tyhjäkäynti on melko heikkoa, ja pyörä tukehtuu heti kun antaa vähänkään enemmän kaasua (2000 kierrosta menee jotenkuten vapaalla, 3000 pääsi vain satunnaisesti) Vuorotellen ajamista kokeillen (ryömittämistä enemmänkin, tarkkaa kytkimen kanssa ettei vaadi koneelta liikaa) ja pyörää lykkien matka eteni muutamia kilometrejä, mutta sitten loppui energia työntäjältä, ja pyörä sai jäädä odottelemaan kyytiä.
Ensimäinen epäilys olisi perinteinen eli sonnat siirtyivät viimeisten pisaroiden mukana tankin pohjalta kaasareihin/letkuihin/suodattimiin (eli suunnitelmissa on nyt koko polttoainejärjestelmän purku ja puhdistaminen), mutta liekö muuta mitä kannattaisi samassa yhteydessä tarkistaa?
Olisihan se tavallaan hyvä, jos kertoisit mikä pyörä, mutta kaveri rikkoi Hondastaan bensapumppunsa tuolla tavalla.
Pyörä on siis Kawa ZR-7, kaasutinpeli, ja tuossa ei käsittääkseni mitään erillistä pumppua edes ole.
jo toki on(hway @ Kesä. 27 2009,22:03) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Olipas hyödyllistä tietoa, kiitos vain.kirjoitti
...
Edelliseen olin täsmentämässä sen verran että bensahana on mallia PRI/RES/ON, eli alipainetoiminen; en nyt tiedä voiko sitä pumpuksi sanan varsinaisessa merkityksessä laskea. Pyörän käytös on kuitenkin jokseenkin sama hanan joka asennossa.
Niin ei se hana liity siihen bensapumppuun millään tapaa. (edit paitti letkulla(hway @ Kesä. 27 2009,22:23) kirjoitti
)
Minkä vuotinen peli on kyseessä?
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
PRI -asennossa bensaa pitää tulla vaikka koneen alipaine puuttuu. Kokeile vaikka pulloon.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Siinä tosiaan tuppaa usein käymään niin, että jos tankin pohjalle on päässyt ruostetta tai muuta roskaa kertymään niin sitten pri asennolle (jolloin otetaan suoraan tankin pohjalta, jossa ne sakat luonnollisestikin on) käännettäessä ne roskat kulkeutuu suodattimeen. Ei ne yleensä sen pidemmälle mene, mutta joskus saattaa kulkeutua kaasuttimiin asti.
Ja kyllä siellä sähköpumppu on ;) Ei nyt äkkiä tule mieleen missä sitä ei olisi, siis nykyajan mp:ssa.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
testaa se hanan pri-asento eli jos bensa tulee läpi niin OK jos ei niin alipainehana jumittaa jompaan kumpaan suuntaan.
Ja ole varovainen: jos jonkun kaasarin kohon neulaventtiili vuotaa niin bensaa pääsee männän päälle pyörän seisoessa ja voi tulla ylimääräisiä ongelmia.
Onko muuten koneen öljymäärä tankkauksen jälkeen lisääntynyt? Jos on niin bensaa valuu alakertaan männän ohi.
Taivas saa odottaa
Ei ole pumppua vanhaan ilmakawaan perustuvassa zetaärrässä(SamiN @ Kesä. 27 2009,22:37) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Tarkoitus olikin liittää pieni lisätieto tuo edelliseen omaan kommenttiin, mutta kun ehti tuosta ensin mainitsemaan niin laitoin sitten samaan...kirjoitti
Korjauskirja (joka on tosin 'auf Deutch') taas ei sisällä muita pumppuja kuin öljypumpun, joten epäilisin suuresti bensapumpun olemassaoloa. Mihin tuota hanaa pumpullisessa pyörässä tarvisikaan, varsinkaan PRI-asentoa?
Ja pyörä on siis vielä tarkemmin sanottuna Kawasaki ZR-7 vuosimallia -03.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Mitenkäs ZX seiska liittyy ZR seiskaan? ZX on ihan eri peli kuin ZR(SamiN @ Kesä. 27 2009,22:56) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Varmistetaa´n nyt vielä: Onko kyseessä ilmajäähdytteinen 8 venttiilinen ZR-7(hway @ Kesä. 27 2009,22:49) kirjoitti
Taivas saa odottaa
hyvä huomio!(BlackCat @ Kesä. 27 2009,23:00) kirjoitti
jatkakaa![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Jos siinä on Mitsubishin pumppu, se alkaa sytkyttämään kuin hullu kun vetäisee tyhjää (silloin kun siirryt varalle tai bensa loppuu kokonaan). Tuolloin sen ohjauskärjet saattavat hitsautua yhteen. Jos siinä sellainen on (kuva näyttäisi että on) avaa pääty ja tarkasta kärjet. Mitsun pumpun korvaa Facet muistaakseni nro 40105 , näin ainakin Hondissa ja muistaisin että kawoissakin tota mitsua on.
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Tosin eiköhän ZR:ssä ole ihan yhtälailla bensapumppu, ja todennäköisesti ihan vastaavanlainen.(SamiN @ Kesä. 27 2009,23:09) kirjoitti
ZX-10R + ZX-6RR
eipä taida olla(Janne10r @ Kesä. 28 2009,04:26) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ei ole pumppua tässä ZR-7s:ssa (ja juu, on tosiaan 8-venainen ilmajäähdytteinen), hanasta menee suora letku kaasareihin, eli aivan kuten kuvista katselinkin.
Hana itsessään vaikuttaisi toimivan ihan hyvin, mutta edellisen määräaikaishuollon toiminta (tehty yli vuosi sitten!) alkoi epäilyttää suuresti, koska pari letkua (alipaine hanalle sekä tankin ylivuoto) irtosivat aivan liian helposti, sekä vedenpoistoletku (tai mikä sen virallinen nimi onkaan, tankin korkin alta veden poistoon tarkoitettu letku kuitenkin) on näemmä murjottu rikki.
Projekti jatkuu huomenna...
Nonnih, pyörä käytetty auki ja taas paketissa.
Onko noihin kaasareiden irroitukseen joku näppärä kikkakolmonen? Tässä mallissa kun ne killuvat kumituttien varassa sen verran hankalasti putsarin ja lohkon välissä että irroittaminen ja paikalleen saaminen oli melko kiroilun takana. Ilmanputsaria kun ei saa irti ennen kuin kaasarit on pois tieltä...
Mutta asiaan.
Polttoainehanassa on tässä mallissa kaksi ottoa tankista; toinen ("ON") n. 4 cm korkeudelta pohjasta, toinen ("RES") taas aivan pohjasta. PRI-asennossa bensa otetaan RES-puolelta.
Kaasareista löytyi hiukan ruostetta muttei tarpeeksi haiskahtaakseen ongelmalta, eikä sieltä muutakaan hälyyttävän näköistä löytynyt. Tankin pohjalta sen sijaan valutin (bensan lisäksi) noin puoli litraa bensaa kirkkaampaa ja raskaampaa nestettä, todennäköisesti vettä. Eli oletettavasti bensan vähetessä RES:lle käännettäessä kohokammioiden sisältö muuttui turhan jatketuksi jotta sillä olisi ajo jatkunut kuin todella heikosti.
Lisäbonuksena löytyi muutamia muitakin ei-niin-kriittisiä huoltokohteita talvea varten.
Mitä tästä taas opimme... No, ainakin sen että vähän väliä olisi hyvä ajella varatankilla sen verran että sinne ei kerry liikaa vääränlaisia aineita. Tankkia tyhjäksi valuttaessa tosin huomasin että vesi (?) tuli tankista ulos aivan loppuvaiheessa (letkussa näkyi pisarointia), eli voi ikävästi olla että ilman tankin täysin tyhjäksi ajamista vesi ei lähde sieltä mihinkään (jotain lisäaineita ehkä?)
Mahdollisesti tässä olisi huolloksi myös riittänyt kohokammioiden ja tankin tyhjentäminen ja täyttäminen kelvollisella menovedellä.
Vesi liukenee bensaan ja poistuu sitä kautta koneen läpi lisäämällä bensan joukkoon masinolia tms. etanolia. Voi myös tankata välillä ST1:n, Nesteen tai jonkun muun firman 98 oktaanista biobensaa jossa on etanolia jo valmiiksi joukossa (kaikissa 98:seissa etanolia ei ole).(hway @ Kesä. 29 2009,18:34) kirjoitti
Tämänkö takia oma ZX-9R käy kolmella ellei anna kaasua reilummin?(JesseW @ Heinä. 01 2009,12:25) kirjoitti
Tankkasin ST1:llä tankin täyteen ja ajoin rajummin 5kilometriä jonka jälkeen ongelmat alkoivat.
Ainakaan masinoli ei vaikuta yhtään mitään... Varmaan mopo kappaleiksi ja tulpat vaihtoon samalla?
^^
Ei se masinoli poista niitä kokonaan, jos on ihan kunnolla kertynyt vettä tuonne sekaan. Eräs Ducati oli erittäin huonolla käynnillä ja vasta siinä vaiheessa kun käytettiin tankki kokonaan irti ja kaadettiin vedet & moskat poies ja kaasarit irti -> tyhjennys + suodatin vaihtoon niin rupes käymään.
Mutta jos tuohon ysipärräfoorumissa kertomaasi vikaan viittaat, niin ota yleismittari käyttöön ja tsekkaa miten tulee piuhoista virtaa kynttilöille jne. Jos tosiaan se kakkosen putki on kylmä, tai siis eroa naapureihin on, niin se ei polta seosta juuri ollenkaan.. putki kyllä lämpenee jo naapurisylkkien lämmöistä jonkin verran, mutta jos kostuttamalla ei vesi paljoa haihdu, niin vika jossain muualla kuin "vettä tankissa"
- P
Edit: ja koko ketjuun.. ei se bensasysteemin puhdistaminen kovin ylivoimainen homma ole. Unohtakaa ne pirun lisäaineet. Tankki irti ja paskat pois. Samalla hiekkaa sisään ja kunnon ravistus ja ruosteetkin pois
Sitten letkujen tarkistus, koska sopivat taitokset haittaa tuota benesansaantia kovastikin. Suodatin kannattaa vaihtaa useammin, kuin kerran 10 vuodessa. Kaasaritkin saa ja voi puhdistaa. Kun tankki on irti, niin helposti pääsee noihinkin kapistuksiin käsiksi. Sitten kun nämäkin kaverit on irroitettu (muutakin kuis moskan laskeminen ulos tyhjennysruuveista), niin kohokammiot auki ja puhdistusta. Ultra tekee hyvää, jos vain mahdollista käyttää. jne. Ei ne "puhdistavat" aineet loppujen lopuksi anna kuin hieman tekohengitystä.
Vesibensa tuttua, sitä vaan saa joskus, mulla toinen kerta Bemun tankkiin. Tukkii filtterin tehokkaasti, ainoa keino oikeesti korjata tilanne, tankki pois ja tyhjäksi. Samalla ruiskun pumpun suojasuotimen tarkastus ja varsinaisen suodattimen vaihto vaihto. Paperifiltteri turpoaa umpeen vedestä! Kun kaikki on pa-säiliön sisällä, tässä saksanihmeessä, työtä riittää! Vettä oli tosi paljon, semmoinen kahvimukillinen.
Neroutta. Eli ei ennalta-ehkäiseviä lisäaineita, mutta hiekkaa ja heiluttelua. Neroutta varmasti.(Perkele @ Elo. 14 2009,23:34) kirjoitti
.
Lässyn lässyn ja lässyti läs. Siellä kans näyttäisi yksi nero näppäimistön takana istuvan.(vma @ Elo. 15 2009,23:49) kirjoitti
Ei noista pirun hymiöistä ole mitään apua, kun niidenkään avulla ei sitten jotkut tajua jos vitsiä heittää.
Otetaas uusiksi: se nyt vaan on tosiasia että jos on kunnolla sitä vettä siellä systeemissä, niin saat tuusata noiden masinoleiden kanssa vaikka elämäs loppuun asti. Mä en mistään ennaltaehkäisystä puhunut vaan siitä, kun on saanut kunnon vesibensat tankkiin ja järjestelmään. Lue se viesti uudestaan, siellä oli jopa yritetty mainita tyyliin "jos on ihan kunnolla kertynyt vettä systeemiin". Luetun ymmärtämisen kanssa sulla vissiin vähän hankalaa?
Tuo hiekkajuttu nyt oli vitsi tuohon paikkaan, mutta jos *on tankki alkanut jo ruostumaan sisäpuolelta, niin ihan toimiva kikka tuokin. Neroutta? Toki mun mielestä sen kaverin osalta, joka moisen yksinkertaisen avun tankin sisäpuoliseen ruosteeseen on keksinyt.
- P
Edit: ja kyllähän noi perus tentut asiaa auttaa useissakin tilanteissa, en mä sitä ole väittänytkään. Minä satuin puhumaan siitä, kun on ollut systeemit vähän heikommalla huollolla ja alkaa olemaan järjestelmässä vettä, bensaa, ruostetta jne. suodattimet tukossa, suuttimet tukossa, kohokammioissa paskaa ja niin edelleen. Jos viestiäni olisit edes hieman ajatuksen kanssa lukenut, niin varmasti tuon ymmärtäisit etkä tarttuisi yhteen lauseeseen? Mutta jos ennaltaehkäiset aina tentun voimin, etkä koskaan vaihda suodattimia, puhdistele paikkoja jne. niin uskoisinpa että ei pidemmän päälle tentut pidä järjestelmää täysin puhtaana.
Eli jos tuo edellinen oli mielestäsi jotenkin epäselvästi kirjoitettu, niin väännetään sitten vielä tähän loppuun. Toki tenttu toimii, jos puhutaan pienistä määristä kosteutta järjestelmässä. Sitä en kiellä ja ihan järkevää asiaa kokeilla. Jos kuitenkin sitä vettä on siellä enemmän / tai järjestelmä muutenkin heikolla hapella, niin nuo aineet ei anna kuin hieman tekohengitystä ja varmasti palaa ongelmat takaisin jos ei sitten ota itseensä niskasta kiinni ja puhdista systeemiä ihan kunnolla, eikös?