Hei,
Olisi tuossa yksi -98 R1, hieman alle 40tkm ajettu, kiikarissa ja olisi kiva kuulla minkälaisia vikoja tuollaisesta pyörästä (tai uudemmassa mallissa)mahdollisesti voi löytyä ja mihin kannattaa kiinnittää huomio ostoa tehdessä. Koitin hieman etsiskellä mutta en löytänyt mistään keskustelua kyseisestä aiheesta. Jos jollain on heittää huolto ohjelma tai linkkiä mistä kyseisen pyörän huoltotaulukko löytyy niin olisi kiva vilkaista mitä on tiedossa.
EXUPin jumittaminen lienee se tyyppivika, mutta on itse huollettavissa.
98t on tyypillisesti myös yli 10 v vanhoja.
Huoltokirjaa ei ole olemassa mutta huollot on kuulemma tehty ajallaan. Tämä on syy minkä takia pyörä kaipaa tarkemman syynin. Jos huoltokirja tai kuitit olisi olemassa olisi kunnon arviointi helpompaa. Kiitos jo hyvästä aloituksesta![]()
R1 huoltomanuaalit pdf 98-06
Elikkäs muistaakseni vaihteisto oli joltain osin kompastuskivi alkupään R1:sessä, mutta kyllä sillä yleisilmäyksellä saa jo paljon aikaiseksi. Koeajo 1-2 vaihto jos paljon rysähtää takas niin remppaa edessä. Siis vaihdekiksi lyö ns.takasin. Muuten katso öljyt, jarrunesteet, ketjut, kytkimen toiminta ja koneäänet.... Jonkun verran raksattaa jakopää näissä r-pyörissä, mutta jos venttiilipuolelta kuuluu terävää ja kovaa kierrosluvun mukaan nousevaa naputusta voi olla oire jostain mukavammasta yllätyksestä=kallis
Jos muuten tuntuu hyvältä niin ei kuin pyörä kotiin ja ajamaan. Itse en tosin omaa tästä vanhemmasta mallista kokemusta ainostaan 03-05 malleista. 02- eteenpäin on ruiskupeli.....
Tuolla manuaalillahan rakentaa jo koko pyörän ratakiskon pätkästäOnko tuossa laatikossa ilmenevä ongelma että rattaat on pilalla vai kuinka? Ilmeneekö se koko kierrosalueellat tai millä alueella/nopeudessa se on helpoiten havaittavissa?
Laatikon sielunelämää en osaa tarkemmin kommentoida, ratastus, siirtäjät. Tähän löytyy varmasti joku asiaan vihkitynyt guru
Se vaihteiston kolahtaminen alkaa ilmenemään jo pieniltä kierroksilta eli on kyllä tunnettavissa. Ja toinen mikä kannattaa kokeilla ajon aikana on kiihdyttää reippaasti ja käydä kaikki vaihteet läpi. Sen jälkeen ihmettelemään pysyykö kaikki vaihteet sisässä. Jos suhteellisen hyvin pelaa niin mietintämyssyä päähän vaan. Ota ihmeessä kaveri mukaan joka osaa antaa ulkopuolisen näkemyksen
Tulipahan offtopikkina mieleen miten R1 käyttäytyy jos mittaristosta nykästää piuha pois tjsp? Ei taida kilometrit jäädä mihkään ja pyörä toimii normaalisti ?
Millasia osia joutuu pyörään vaihtamaan ja millä kilometreillä?
Onko mitä perus osia jotka zippaa tiettyyn km määrään mennessä. Esim. jos on ajettu vajaa 40 000km niin mihin kannattaa varautua. Venttiilien säädättäminen taitaa olla 42tkm mutta mites muut osat kyseisessä tai uudemmassa pyörässä kestää?
Kuluttaa öljyä reippaammin vedettäessä ja öljyvalo rupee vilkahtelemaan, mutta se on määrävalo joten ei huolta.Pidät vain pinnan ylärajalla. Noi teki sitä jo uutena. Samatenkin kun vaihteisto klonksahteli ja kolahteli uudesta alkaen,sekin on ominaisuus siis. Katot vain että ei ole kovasti kaatuiltu,takarunko kun on hitsattua mallia eli ei vaihdettavissa erikseen ja taipuu mielellään kun konttaa...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -