Kävi pieni kämmi. Nimittäin pyörän avaimet hukassa. Ja tottakai olemassa ei ollut kuin yhdet avaimet koko laitokseen.
Onko kellään jäänyt projektista tai muualta ihan mistä tahansa ylitte lukkosarjaa avaimineen? Tankki, takapoksi, virtalukko + avain/avaimet niihin? Jos ei muuten, niin pittää taas Jenkkilästä alkaa tilaamaan. Muualta noita ei näytä löytyvän.
Mystistä miten avaimet voi kadota kuin tuhka tuuleen. Mutta mahdollista. Ikävä kyllä.
Jos jampsu tuut siihen tulokseen, ettet vakioputkistolla aio ajellakaan, niin mulla on pari ylimääräistä pakosarjaa, hommaat vaimentimen / vaimentimet makusi mukaan ja muutoskatsastat killerin tai kahden kera kuten nimim. rc51 vähällä vaivalla.
Raaserissa on nyt nestevälitteinen kytkin, 16/18 Brembo + STM sylkky, josko sen sielunelämä luistokytkimen kera olisi helpompi pureskella. Enää ei kantti kestänyt lähteä koeajolle, lukuisista kärähtäneistä kytkinlevyistä peräisin oleva partikkelisakka saattaa olla öljypumpun sihdissä ahdistava tekijä yläkerran voitelulle, sen verran paljon sitä on pyyhitty kytkinkorista kesän kuluessa, joten öljypohja irti.
Jossain vaiheessa taas pyörä huutaa dynossa, uusi putki ei tule ahdistamaan, joten säädötkin saa ainakin sen puolesta loppuun asti tehtyä. Toisen moottorin osat ovat alakerran osalta hankittu, tosin kampura pitää keventää niiden perusteella, ettei lieveilmiöitä tule. Yläkerran osat ovat myös olemassa, mutta saattaa olla että nykyinen yläkerta sujahtaa ko. kevyeen alakertaan, muuten padasta voi tulla aika äkkipikainen.
Enemmän tää on harrastamiseksi kuin ajamiseksi mennyt, viime kauden harvat ratapäivät jäi teknisten haasteiden takia yhtä lukuun ottamatta jokainen kesken tai köröttelyksi ( ja olis se ainoakin ehjä rehellisyyden nimissä jäänyt jos ei olis puoli päivää satanut pois ), mutta kukin tyylillään.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Onko kukaan talven aikana tilailemassa OEM palikkaa ulkomailta? Itsellä tarve parille ruuville ja kateklipsille tms. pikkuosalle ja ei huvita yksin tilata 10€:n kirjekuorikamaa 50-100€ postikuluilla![]()
Onko kellään jäänyt yli öljylauharin palikoita, ykkösestä tai kakkosesta?
Eritoten letkuasennelmat haussa, kunhan lähtöliittimet ovat kunnossa, muulla kunnolla ei niin väliä.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Taas on aikaa kulunut ja SP on saanut olla aika rauhassa.
Kuluneena kesänä ajettu pari ratapäivää ja sitä edellisenä kesänä 300km touringia, ei ole oikein tälle pyörälle ei...
Joten on varmaankin vedettävä tämä pyörän suhteen hieman ryhtiä ja päivittää sitä siihen mihin Se on alunperinkin tarkoitettu.
Eihän tässä aina hirveesti järkeä ole, toissakesänä 300km, no tulihan hankittua uusi putkisto. Viime kesänä pari ratapäivää, no tulihan ostettua uudet vanteet. Ja tulevana kesänä lupaan ainakin ajaa yhden ratapäivän, vissin pakko kun on tilattu uusi takaiskari ja katesarja.
Keula on tarkoitus huollettaa ammattilaisella, onko hyvää vinkkiä uusista etujousista ?
Itsellä ollut motivaatio kadoksissa.Pyörälle ei ole tullut tehtyä mitään sen jälkeen, kun elokuun lopussa sen talliin vei parkkiin. Eilen sai vihdoinkin alotettua pyörän purkamisen. Nyt on saatu tankki, katteet ja putki pois. Paljon olisi tehtävää talven aikana, mutta saa nähdä miten ehtii, jaksaa tai lompakko antaa periks. Isoin homma olisi tehdä sähköt uusiksi ja kone viedä pajalle.
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
Loppukesästä elämänsä lopettanut nopeusmittari korjaantui tänään onneksi pelkästään anturin vaihdolla vaihdelootan päältä. Uusi anturi olisi maksanut Englannistakin reilusti kolmatta sataa, joten ostin Jenkeistä arvalla ja halvalla käytetyn. Tänään se sitten osoittautui toimivaksi. Olin myös aikanansa lukenut jostain foorumilta, että toimivan anturin vastus pitää olla yli 600 ohmia ja tämän totesinkin tänään. Eli keskimmäinen ja jompikumpi laitimmaisista piuhoista 3-piuhaisessa versiossa antoi ehjässä 630ohm ja rikkinäisessä 550ohm. Job done.
Tilailin myös Kiinasta Katesarjan ja tähän asti on ainakin yhteydenpito ollut varsin asiallista (Neverland siis kauppiaana). Tekevät katteet tilausten mukaan, joten kuukausi menee ainakin. Tänään piti ilmoituksen mukaan lähteä matkalle Suomeen. Pitää postailla sitten enemmän sovitusoperaation kurjuudesta tai ihanuudesta.
Perushuoltoahan tuo kaipaa kesän vähien kilometrien jälkeenkin. Öljyt vaihtoon, venakopat pitää käyttää auki, kun tuntuu vuotavan jostain tivarin välistä, perusputsaus ja kasaan. Ehkä keula huoltoon. Msandellia kompatakseni - Tietääkös kukaan ketään pätevää kaveria Lahden seudulta (150km säteellä) kuka osaisi purkaa, rakentaa ja säätää etutolpat uusiksi? Kannattaako SP2:n jousiin hakea samalla parempaa? Ykkösessähän nuo olivat ilmeisesti vähän löysänlaiset, mutta kakkosessa perimätiedon mukaan jäykemmät. Ehkä takapumppukin voisi mennä vaihtoon, jos jotain järkihintaista tulee vastaan. Työnantajan tarjotessa pidempää lomaa olisi aikaa harrastaa, vaikka rahaa onkin sitten hippasen vähemmän.
Sain myös pätkittyä vihdoin ja viimein Alastaron hitailua toissakesältä JuuTuubiin.
Kävin myös marraskuussa tonkimassa erään tallin perukoita. Ei ole kuulemma myynnissä - harmi. Sentään jonkin aikaa ollut noilla sijoillansa...
Jos SP:n kanssa tekeminen loppuu, niin on tuossa reunoilla pari enemmän ja vähemmän kasassa olevaa kohdetta. =)
![]()
Mulla lakkas viime kesänä nopeusmittari toimimasta, mutta siinä vikana oli irti tärissyt speedohealerin liitin.
SP-1:ssä ne jouset oli turhankin jäykät ja SP-2:ssa hiemen pehmeemmät, näin muistelisin.
Joka tapauksessa itelle vaihtu muutama vuosi sitten WP:n jouset, kulutusosat ja öljyt Karkkilassa.
Paja oli G-racing
Painon mukaan shimmitys ja jouset ja hyvä tuli, ainoa homma oli ongelma, että nämä WP jouset on lyhyemmät kuin alkuperäiset ja vaatisivat holkit tuohon jousien jatkoksi. Sain kuitenkin painumat säädettyä kohdalleen esijännityksen säätöruuveista, joten näillä on mennyt useampi vuosi. Nyt talven aatoksissa oli tehdä näille perushuolto ja lisätä ne holkit sinne, aattelin lähettää nää taas samalle hepulle.
Aatoksissa olis tehdä muutakin (männät ja pahvit odottaa asennusta), mutta kämppäremontti vie nyt liikaa aikaa. Kesä-/harrasteautokin vaatis vähän hellyyttä. Sain just sentään pestyä pyörän syksyn kurasta, ei kannata muuten jättää kuraa alumiinipinnoille pääsee meinaan seuraavaksi poistamaan hapettumia![]()
Mopo tykkää kun sillä ajetaan.
VTR SP-1
tttalja, vie alusta Motovillelle huoltoon. Tulee hyvä, mahdollista modata kuskin halujen mukaan ja tietää paremmin SP2-keulan kiemuroista ja spekseistä kun pähkäili minun pyörän keulan kanssa viime talvena. Takaiskarinkin sai huollettua ongelmitta.![]()
Ennen kuin pärrän purkaa atomeiksi, niin piti sovitella kauko-idän ihmeitä pyörään. Kauhutarinoita tarpeeksi kuultuani olin kuitenkin kovin yllättynyt paketin sopivuudesta. Sanoisin että sopivuus on 95% ja suurin murhe on valojen alimman kiinnityspultin paikka, joka on molemmissa 5mm väärin. Muuten meni heittämällä päälle. Tietty asentaessa pitää enemmän kiinnittää huomiota siihen, ettei jännityksiä jää muoveihin ja saavat näinollen siis hieman elää. Sarja siis tuli Neverlandilta (Ebay). Tähän mennessä voisin jopa suositella...
![]()
Näihin katehommiin liittyen, onkos kellään sattunut vastaan sellaista kohtuuhintaista yläkatetta, jossa olisi valojen paikat ummessa? Eli semmonen puoli-racing-versio olisi hakusessa, joka kävisi vakiomallisiin sivukatteisiin. Normistihan nuo Veturin ratakatteet on yhtenäisellä, kaukalomallisella sivu-/alakatteella.
Kannattaa kysäistä täältä: http://www.mtt.nu/, ainakin mulle vastailivat aikanaan kiitettävästi ja optioita tuntui silloin olevan saatavilla...
x-x-x-x-x-x-x-x- Pain Comes For Free -x-x-x-x-x-x-x-x
* * * * * * * * * *
Onko kenelläkään kokemusta Harris performancen huggerista SP2:ssa (http://www.harris-performance.com/ac...ggers_126.html) ?
Lähinnä mietityttää, että mahtuuko 190/55 renkaan kanssa paikalleen. Valmistaja ei osannut varmaksi sanoa, kun tiedustelin asiaa sähköpostilla.
Tässä lopputalven aikana on tarkoitus saada veturi kesäkuntoon, itse asiassa entistä ehompaan. Katteiden kunnostus on meneillään ja uutta maalia tulee pintaan jossain vaiheessa. Uutta ketjua, venttiileiden tarkastusta/säätöä on myös luvassa. Alhaisen latausjännitteen syyllinenkin löytyi vähän kärähtäneestä liittimestä. Mutta yhden probleeman kanssa saattaa mennä hieman enemmän aikaa ja rahaa..
Viime kauden aikana pyörä alkoi käydä rikkaalla ja syksyllä muutaman kerran jopa tukehtui liikennevaloissa. Pyörä kuitenkin veti muuten hienosti ja tehotkin tuntuivat olevan tallella. Käynnistykset on olleet hieman nihkeitä melkein aina. Kylmällä kelillä saattaa käynnistyä yhdellä pytyllä ja toinen tulee mukaan hieman myöhemmin. Tarkoituksena olisi siis saada pyörä toimimaan taas entiseen hyvään malliin, vaikka mittarissa onkin jo yli 50 000 km. Seuraavia on tarkasteltu:
- Tulpat. Eivät näyttäneet kovin huonoilta, viimeksi vaihdettu 2011 kesällä. Nyt kuitenkin uudet ostettu ja huomenna testaan niillä.
- Polttoaineen paineensäädin. Ei vuoda polttoainetta, jota kuulemma tekevät hajotessaan. Bensaa ei tule vaikka imisi "kuivalta puolelta" pyörän ollessa käynnissä.
- Power Commander. Kartta (joka hieman laihentaa) on tallessa ja läppärin kanssa on varmistettu, että komentaja toimii. Kaasu resetoitu. Pyörii rikkaalla, vaikka komentajan kytkee irti.
- Akku. Uusi akku ostettu syksyllä, ei vaikutusta.
- Ilmanputsarit. Nämä on puhdistettu ja on käytetty myös ilman putsareita, ei pitäisi ahdistaa. Laitan huomenna tulille ilman airboxia, joka ainakin sulkee liian vähäisen ilmansaannin pois.
Huomenna mittailen myös lämpötila-anturin vastuksen. Otan todennäköisesti myös suuttimet irti ja käytän ne puhdistettavana ja testattavana. Samalla pitää tarkistaa, ettei polttoaineen paluuletku ahdista. Myöhemmin katsotaan tosiaan myös venttiilit. Viimeksi tarkastettu jossakin 36 000 km kohdalla, jolloin ei ollut säädettävää.
Onkos kellään tarkempaa tuntemusta veturin seosten sielunelämästä? Käsittääkseni pyörässä ei ole erillistä rikastusta kylmälle koneelle, jonka takia pyörästä löytyykin ryyppy, joka ei oikeasti ole ryyppy, kuten varmaan tiedättekinKäsittääkseni ryyppy avaa vain reitin ilmalle kaasuläppien ohi, eikä varsinaisesti rikasta seosta. Kaikki polttoaine tulee myös käsittääkseni suutinten kautta. Ryyppyvaijerihan kiskoo kahta starter valvea, en tiedä voivatko nämä jotenkin mennä paskaksi, mikä aiheuttaisi rikkaalla käymisen. Pyörä on tosiaan niin rikkaalla, että pakokaasut saavat tipan silmäkulmaan lämpimälläkin koneella. Kuitenkaan vielä viime ajojen aikana polttoaineen kulutus ei kasvanut kuin ehkä 10%, verrattuna normaaleihin lukemiin.
PAIR- ja Flapper -modit on tehty ja ilmaletkut tukittu asianmukaisesti. Tosin ruiskurunko pitää vielä katsastaa läpi mahdollisten vuotojen osalta. Vikakoodeja pyörä ei tosiaan anna. Tuli jonkin verran stooria, mutta jos jollakin on hyviä ideoita niin kaikki otetaan vastaan. Yleismittari on tällä kertaa monimutkaisin mittalaite, minkä avulla tilannetta voidaan lähteä selvittämään.
Kyllähän siinä on pari muuttujaa kun on pieniä modauksia, mutta aika kattavasti niitäkin selostit ja suljit poisMillä tuo rikkaalla käyminen on mitattu? Dynossa lambdalla vai "bensa haisee" analyysillä?
Entä putkiston tiiveys (pakosarjan kiinnityskohta ja putken kunto ettei ole halkeamaa)? Jäsen Killa taisi tästä joskus mainita... Itse kävisin vielä läpi kaikki pairit, imukaulat jne. ettei vain mistään pääse vuotamaan.
Mitä tarkoitat kohdalla "kaasu resetoitu"? Näissähän ei ymmärtääkseni itse pitäisi mennä säätämään mm. kaasuläppiä. Läppärungoissa ja kaasuläppien vivuissa on ne maalitäplät ruuveissa, joita ei kannata mennä availemaan/säätämään. Muuten joutuu kalibroimaan koko roskan ja voi vaatia askin tupakkaa samalla.
Lämpötila- ja ilmanpaineanturit kannattaa tosiaan testata, ettei viallinen anturi hämää ecua työntämään seoksia sekaisin.
Niin ja uudella bensalla kannattaa kokeilla. Tosin oma SP-2 on kyllä toiminut hyvin talven yli seisoneella bensalla...
No huutelenpa minäkin tähän vaikken kyllä valitettavasti osaa mitään patenttiratkaisua ehdottaa. Yleishuomiona pakoputkiston vuodoista, yleensä erottaa korvakuulolla sellaisen "sylkevän" äänen jollain kierrosalueella jos vuotaa, ja esim. paperilappua voi käyttää apuna vuotokohdan haussa. Omassani antoi sellaista selkeästi erottuvaa ketunhäntää äänenvaimentimen päästä, muistaakseni sillä tavoin että kun reilummin antoi kaasua ja päästi nopeasti kiinni. Tällöin vika oli haperoksi haurastunut pakosarjan tiiviste siinä heti takapytyn jälkeen ekan klemmarin kohdalla.
Veikkaan että kaasun resetoinnilla viitataan siihen että Powercommanderilla on asetettu kaasuläpän asennoksi 0%, kun kaasu on kiinni. Ruiskun suuttimien irrotus ja putsaus asiaan vihkiytyneen tahon suorittamana ei takuuvarmasti ole haitaksi, kannattaa tehdä. Ryypyn toimintaan en ole itse tarkemmin perehtynyt mutta ei sen kyllä mielestäni pitäisi seosta rikastaa?
Miltä ne tulpat tarkalleen ottaen näyttivät? Oliko siinä sellaista paksua mustaa karstaa? Samoilla kylillä kun ollaan niin voisinhan minä tulla vaikka vähän renkaita potkimaan ja valehtelemaan joku päivä jos on kiinnostusta.
EDIT: Niin ja vanha konsti imupuolen vuotojen ilmaisuunhan on sohia perkeleesti starttipilottia sinne mahdollisen vuotokohdan suuntaan kun kone on käynnissä. Jos vuotaa niin kierrokset nousee.
Kiitoksia vinkeistä. Rikkaalla käyminen perustuu ihan nenäanalyysiin. Putkistona on Akran täysränni, ei siellä mitään tiivisteitä ole, pl. pakoaukon tiivisteet, jotka on vaihdettu 2011. Putkisto on säksättänyt aina ja vastaava ääni kuuluu myös joissakin videoissa, joissa on samalla putkella varustettu pyörä. Tulpat olivat ruskeanmustat, kilometrejä ei kuitenkaan mahdottomasti tullut sinä aikana, kun tämän rikastuneen käynnin huomasin. Kuitenkin useampi tankki, joten bensa on vaihtunut. Pitää tuota starttipilottia hakea vielä töiden jälkeen.
Tosiaan kaasun resetoinnilla viittasin tuohon Power Commanderin lukemaan kaasun asentoon. Suuttimien puhdistuksesta olin yhteydessä Autotune.fi:hin. Ei ole pahan hintainen, mutta suuttimien tiivisteiden koko määrää, pystyykö testaamaan. Silverin Daavidilla näkyi olevan yksi suutin sopuhintaan myynnissäkin. Jos ei näillä ala selviämään niin sitten voidaan aloittaa renkaiden potkinta, viimeisenä valttikorttina eBay ja uutta ruiskurunkoa.
Testaa Hedeik myös Baro- ja Map-sensorit, niillä on seoksiin oma vaikutuksensa, ja rikkinäisellä ei ihan niin pienikään.
Voit koittaa niitä myös ristiin, sensorit ovat samoja ja muutoksen huomaat taatusti jos toinen on viallinen.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Tulpat tuli vaihdettua ja tilanne korjaantui osittain. Käynti parani huomattavasti mutta nenädynon mukaan hieman rikkaan puolella ollaan edelleen. Normaaliin tilanteeseen päästäisiin varmaankin kartan säädöllä. Suuttimissa näkyy olevan 11 mm tiiviste, joten ne saavat lähteä testattaviksi. Jatkan testailua antureiden osalta, kun saan suuttimet takaisin. Unohdin totta kai manuskan kotia, joten lämpötila-anturin mittailu ja irti ottamisen asteelle. Tuolla ei ollut vaikutusta käyntiin tai tuoksuihin. Starttipilottia tuli roiskittua ruiskurungon suuntaan ilman vaikutusta, eikä mitään polttoaine- tai imuvuotoihin viittaavaa löytynyt. Polttoaineletkut olivat lisäksi hyvässä kunnossa. Kaiken kaikkiaan airboxin alapuolinen osasto näyttäisi miltei pakasta vedetyltä, jos sen puhdistaisi pölystä. Sylinterien väliin näkyy kertyvän mukavasti hiekkaa, varsinkin kun ajokelejä ei viime vuonna saanut työmatka-ajojen takia valita.
Mapin ja Baron osalta pitäisi ilmeisesti mittailla jännitteitä käyttäen tuolta huoltojohtohässäkkää, vai onnistuuko ilmankin? Pitää ainakin tuota paikkojen vaihtamista koittaa. Projekti on näiltä osin jäässä suuttimien poissaolon ajan, eli varmaankin viikon verran. Kiitoksia vinkeistä, palaan asiaan kun hommat etenevät. Sillä välin jatketaan asetonin ja legojen kanssa lotraamista.
PS. Eikö olisi jo aika ajotietokoneelle, joka kertoo suoraan anturitiedot kuskille? Ovathan nämä tulleet jo kymmenen vuoden ajan eculle asti![]()
Tarkotus olis tilailla pistalin männät veturiin ja samalla cometicin kansipahvit. Osaiskohan joku selventää hieman asiaa, kun pistalin männät on ilmeisestikkin 100mm ja cometicin kataloogista löytyy kolmea erillaista pahvia tuohon 101.5mm, 102.5mm, 103.5 niin mikähän noista mahtaa olla oikeata koko ?![]()
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
Jos et Flippo mäntiä ja tiivisteitä saa samasta paikasta, niin mulla on yksi setti jouten vakioporaukselle, eli toi pienin.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Suuttimet tulivat pari päivää sitten takaisin ja tulokset olivat seuraavat 3 barin paineilla ja 15 sekunnin aikana:
Suutin 1-1 1-2 2-1 2-2 Ennen 67 68 63 66 Jälkeen 68 68 67 67
Eli ainakaan suuttimia ei tarvitse ostella. Jatketaan tästä.
Viimeksi muokannut: Hedeik; 09.03.2013 klo 11:50.
Käytä dynossa se, näkee varmasti seokset ja samalla mahdollista säätää...nenän perusteella vaikee sanoa, itselläkin haiskahtaa jonkin verran, varsinkin kylmänä(imu päällä haisee riskimmin), mut tulpat on kerman väriset
Noi imupuolen anturien jälkeiset ilmavuodotkin voi unohtaa, ne muuttaa seoksia lähinnä laihemmalle.
VeTuRimiehet heiluttaa
Kyllähän dynoon on tarkoitus mennäkin, mutta sitä ennen pitäisi saada mahdolliset vikakohteet käytyä läpi. Tuota pyöräähän on jo kerran dynossa käytetty ja laihemmalle sitä silloin laitettiin. Ennen dynokäyntiä ja sen jälkeenkään ei ollut hajujen kanssa mitään ongelmia, ennen kuin oireet alkoivat loppukesästä.