näppärä tuo kahva onkin ja kahvan saa pois 5min sit ku sitä ei tarvii.
kyytiläiselle kahva tuo turvallisuutta tukevuudellaan ja kuskille taas helpoutta ajaa ku "vänkäri" ei pääse valumaan jarrutuksissa eteen päin.
ebay:ssa näytää aika hyvin takapenkkiä olevan koko ajan myytävänä että klikkaa sieltä penkki tulemaan niin pääset kyytittelemään äspeellä.
![]()
Myös Firedemonin erittäin nätti, harmaa sp-ykkönen bongattu Oulun b-meiningeissä. Piti tulla jututtamaan Ouluntullin nesteen kahvien jälkeen, mutta osa porukasta oli sillä aikaa liuennut paikalta, mukaanlukien tämä sp1.Lähettiin siitä vielä kaverin kanssa kiertämään Kempele - Murto -Muhos - Ylikiiminki -reittiä.
Mutta nyt APUA tarvitaan: Mitä kannattaa tarkistaa, kun pyörästä hävisi parkkeeratessa työpaikalla kaikki sähköt ihan yhtäkkiä? Tarkistettua akussa molemmat kaapelit paikoillaan + commanderin piuha, pääsulake (30A) on ehjä. Aivan kuin joku ois jonkin piuhan yhtäkkiä vetässyt irti.
Voiko jännitteensäädin aiheuttaako moista (vai mikä se harmaa mötikkä takakatteen alla, vasemmalla puolella ikinä onkaan nimeltään)? Sen piuhat oli aikas lämpimät, koneelta säätimelle tulevat kolme keltaista johtoa siis. Keväällä purkaessa pyörää huomasin, että sen liitin oli sulanut. Katkoin liittimen pois ja laitoin johtoa + uudet apico-liittimet tilalle. Luulin silloin sen johtuneen huonosta kontaktista.
Voikos akku vaan laueta yhtäkkiä? Pyörä kuitenkin ihan ok starttasi aamusta käyntiin. Samoin räjähdyksen merkkejä ei takakatteen alla ollut. Enemmän tuntuu siltä kuin joku piuha olisi höllääntynyt ja vienyt irrotessaa virrat mukanaan. Pyörä ei varoittanut ollenkaan, ihan yhtäkkiä vaan sammui ja huomasin, että mittaristoa myöten pyörä pimeä. Virrat ei näytä merkkiäkään olemassa olostaan virtalukkoa avaimella rämppäämällä.
Kaikki valistuneet arvaukset / tieto on tervetuloa! Paskempi homma kun ei sattunut työkaluja ollenkaan mukaan. Noh linja-autolla kotiin, jos ei muuten.
Akku voi kuolla näissä vehkeissä yks kaks tärinän takia.
Hommaa jostain yleismittari ja kato akun jännite, niin saat yhden asian pois tarkistuslistalta.
Akun maan toinen pää on muistaakseni koneen takana, kato ettei ole irti.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Minulta on entisestä pyörästä lauennut jännitteensäädin, mutta silloin oli jo oireita tyhjenevästä akusta hetki ennen varsinaisen vian toteamista. Teoriassa voi kai akku päästä menemään niin tyhjäksi (syväpurkaus) latauksen puutteen takia että seuraavassa käynnistyksessä ei ole elonmerkkiäkään. SP:n regulaattori on se pökäle jossa on jäähdytysripoja, ja sen toiminta on helpoin todeta mittaamalla akun navoista jännitettä tyhjäkäynnillä ja muutaman tonnin kierroksilla - kunhan jollain konstilla saa sen himmelin käyntiin. Jos ei ole mitään muutosta tai jos jo pienillä kierroksilla tulee satumaisen korkeita lukemia niin sönderhän se säädin on. Nyt kun pyörä on aivan hengetön niin akun jännitteen mittaamisesta kannattanee aloittaa.
Akussa jännitettä 12,93 volttia. Maajohto ok, todettu mittaamalla ja silmällä. Pääsulaketta testattu vaihtaa, ei apua. Virtalukon pohjassa kolme johtoa paikoillaan. Mites onko virtalukon ja akun plus-navan välissä katteiden alla liittimiä? Seatcoverin alla liittimet näyttää olevan ok. Lisää tietoa / arvauksia vaan tulemaan, nyt on apu tarpeen.
Pyörässä ei ole tällä hetkellä minkäänlaista eloa ja kuoli tosiaan ajosta varoittamatta.
Kurkkaa vielä sulakerasia, löytyy paisuntasäiliön kupeesta.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Kiitokset vinkeistä! Nyt pyörä toimii ja paukkuu taas (vähän aikaa kylläkin...). Itse asiassa siinä on minulla 2x30A sulaketta plus-johdoissa kiinni. Toinen on selvästi huomattavissa, toinen oli jonkun isomman köntin kyljessä punaisen suojakumin/suojamuovin alla. Olishan siinä fuse lukenut, jos vain jotain olisi hämärässä nähnyt... En tiedä liekkö tuo kokonaisuus alkuperäinen ratkaisu vai ei.
Joka tapauksessa jännitteensäädin antaa liian vähän voltteja, 12-13 voltin väliin oli kierrokset mitkä hyvänsä. Pitäisi ilmeisesti antaa lähemmäs 14,5V. Joten säädin ostoksille ja vaihtoon. Liekköhän tuo tarvikkeena kestäisi yhtä hyvin/huonosti kuin alkuperäinen?
Oletteko vaihtaneet säätimen paikkaa minnekään missä siihen kulkisi paremmin ilma, tai rakentaneet mitään jäähdytyspatenttia? Vai ruukaako näissä sp2:ssa nuo niin herkästi paukkuakkaan rikki? Minultahan tuo löytyy takahäkin vasemmasta kyljestä tällä hetkellä, en tiedä kuuluko sen alunperin olla siinä vai ei. Tuntuu ettei sinne hirveästi ajoviima pääsisi jäähdyttämään.
Ratkaisu on alkuperäinen, 30 A sulake starttireleessä on ns. pääsulake.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Ja nyt meinaa puskea ongelmaa saatavuuden kanssa. Oletettu toimitusaika todennäköisesti 3-4 viikkoa. Ei vaan onnistu. Ei kellään sattuisi olemaan tuolla regua ylimääräisenä edes siihen asti, että saisin uuden osan tilalle? Ei mikanillakaan olis ylimääräistä missään pyörimässä? Osan kyllä saisi takaisin jos haluaa, kun uuden saan tilalle. Tottakai voin maksaakin, jos osa on ok. Tärkeintä olisi saada pyörä taas varmaan ajoon.
Pitää uusi osa yrittää tilata ulkomailta, koska todennäköisesti toimituksessa kestää jopa vähemmän tai saman aikaa, jos Suomen varaosapuljujen kautta yrittää.
Viimeksi muokannut: 360degrees; 27.07.2012 klo 14:25.
Ei ole juuri tuota osaa jouten.
Koita ebay tai Motomaster Kurikasta.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Kyllä ainakin minulla on kestänyt kovaakin kuumuutta kun 35 asteen helteillä ajanut koko päivän, eli pyörä lämpiää runkoa myöten "kiukaaksi" ja vielä takapaksissa ollut tavaraa, eli tuskin on parantanut säätimen jäähdytystä. Samassa paikassa mullakin se on. Sen verran olen kyllä pitänyt silmällä, etten sitä vuoraa millään vaihtohanskoilla tms. vaan antaa edes vähän ilmatilaa kamoja pakatessa.
Yleisestihän nuo säätimet on ollut Hondissa heikkoja, mutta mielestäni VTR SP:t on hieman keskiarvoa luotettavimpia tässä(kin) suhteessa? Muutenkin sähköt tuntuisi olevan näissä aika hyvin tikissä jos pitää niiltä osin vakiona, koska alkuperäisellä akulla (ja muillakin sähköosilla) vielä menee ja kestää olla pidempääkin ajamatta tai lataamatta akkua ja silti pyörähtää nöyrästi käyntiin (tietysti nyt pimenee tämän kommentin jälkeen)
Tämmönen löyty pikaisella googlettamisella
http://www.ebay.com/itm/ELECTROSPORT...f05ebd&vxp=mtr
Varmaan englannista tai saksasta tuon voisi saada nopeammin suomeen.
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
Pikaisena ostopäätöksenä laitoin tuollaisen tulemaan:
http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VTR-...item2a1a0d19c3
Kaikkinensa ~102 euroa Suomeen toimituskuluineen briteistä, joten ei tullia tai veroa. Toimitusaika 6-12 arkipäivää, joten tulee nopeammin ja halvemmalla mitä Suomesta.Jospa sitä tuon aikaa malttais ilman pyörää olla...
Ei kellään ois ketjusuojaa, sitä svingiin tulevaa siis, ylimääräistä? Ketjurasva valkoisessa underissa ei oikeen sytytä, kun peseminen on muutenkin niin harvassa...
teamvuokrakontti.blogspot.fi
Ei jaksanut ebaysta penkkiä tilata, hintaa olis 160dollaria + 3,7% tulli käytetyllä, sama oli tilata EMC:n kautta Brandt:lta uus 190€ miinus alet, laskeskelin et n.152€ jäis hintaa![]()
VeTuRimiehet heiluttaa
juu aika laidasta laitaan on iibeissä nuo hinnat..... ja sit ku löytyy halpa hinta niin ei välttämättä tyypit lähettele muuta kun kotimaahansa.
halvimmat OSTA HETI hinnat oli mitä selailin 60 dollaria plus pk ja taas kalleimmat just tuo sun mainitsema 160 dollaria.
mut pääasia et löysit penkin niin pääsee kyytiläinenkin kokemaan äspeen jytinät.
Hei Flippo,
Pitkästä aikaa (pariin vuoteen) käväisin täällä threadissa ja huomasin että onpas sulle käynyt harmillinen takaisku vanhan pyöräni kanssa ! Kuvia katsellessa tuli mieleen että tuollainen jousen kiinnitystappi on kiertynyt kokonaan irti alapään kierteestään ja aiheuttanut tuon vaurion ?
Asensin aikanaan tuon JTR:n pyörään ja se pelitti koko ajan silloin hyvin ja ratapäiviä kertyi silloin parhaimmillaan > 10 kpl vuodessa monen vuoden ajan. Joka talvi kyllä avasin kytkimen ja tarkistin noiden jousitappien kireyden ja pariin kertaan vaihdoin sinne myös tuoreet ruuvilukitteet ja kertaalleen kytkinlevyt. Noihin tappeihin ei tosiaan voi laittaa tolkutonta kiristysmomenttia vaan osien kiinni pysyminen perustuu lukitteisiin enemmän kuin momenttiin.
Sinällään tuo VTR on älyttömän kestävä laite ja toivottavasti kytkinhärö ei aiheuttanut muualle vahinkoja ja pyörällä on edelleen edessä runsaasti kilometrejä.
Palasin pari viikkoa sitten uudestaan moottoripyöräilyn pariin ja ajokkina on nyt vanhempikoppainen RSV R Mille. Vähän on raakileen tuntuinen verrattuna HRC:n tuotteisiin mutta ei mitenkään kehno ajo-ominaisuuksiltaan ja runko on riittävän iso tälläiselle vähän "seasoned driver" tyyppiselle hlölle ;)
Ehkäpä joskus osumme radalle yhtäaikaa niin saadaan kuunnella twinien kuorojylinää.
T: JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Tuo tappi oli tosiaan lähtenyt irti. Vaurioista vaikea päätellä onko se lähtenyt löystymään kierteiltä vai oliko repeytynyt kierteineen tuosta kytkimen keskiöstä, kun sieltä tapin kiinnitys kohdasta puuttuu aika paljon metallia. Onneksi ei muuta vauriota päässyt syntymään, mutta sai pitkään ja hartaasti putsailla koneen sisuksia metallisilpusta. Pari ratapäivää tullut ajettua ton haaverin jälkeen ja moottori toiminut hyvin. Tosin parisen viikkoa sitten meni kytkinlevyt. Nyt on kytkimessä uudet levyt ja jouset joten toivottavasti pääsee lauantaina alastaroon testaamaan
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
Täälläkin on silloin tällöin ollut puhetta noista race-jäähdyttimistä. Huomasin selaillessani ja jattelin linkittää, jos jollakulla on tarvetta.
http://www.ebay.de/itm/HONDA-VTR-SP1...item3a78420f34
Moikka !
Löytyiskös keneltäkään ylimääräistä tankkia, pumpulla tai ilman ???
Naarmut ja pienet kolhut ei haittaa, jospa vaikka alkaisi talvella maalausprojektiin.............
nolla-neljä-nolla 5530494 / Mika
moi
uudessa performance bikessä juttu MODIFYING honda sp-1: mods to make yours a winner.....
siitä eksoottista palikkaa äspeehen:
http://www.ebay.de/itm/HRC-Paket-HRC...item4d04002dd0
![]()
Morjensta kaikille SP kuskeille!
Rekisteröidyin tänne orggiin vuosien jälkeen uudestaan kun meikäläisestä tuli taas "yllättäen" motoristi. Ja vuosien haaveilun jälkeen sain vihdoin ostettua tuon SP-1:n.MAHTAVA pyörä!
Olisinkin nyt vähän omakohtaisia kokemuksia teiltä kysellyt noista äänenvaimentajista, kun mukana tuli jotkut suorat racing pöntöt ja äänet sen mukaiset... Sain foorumilaiselta, The Stickiltä, orkkisvaimentajat jotka vaihdoin paikoilleen mitä pikimmin, iso kiitos niistä! Mutta, nyt ne äänet on pikkasen liian hiljaiset ja tuntuu että ajokokemuksesta puuttuu jokin aika iso osa, mitä nyt ehti tottua niihin mökäpönttöihin.
Eli mitä pönttöjä te suosittelisitte ääntensä puolesta ja noin muutenkin? Powercommander olisi tarkoitus laittaa talven aikana kiinni, se kun tuosta pyörästä puuttuu. Vakioputkien kanssa parani kyllä huomattavasti alakierrosten vääntö ja vähän tyhmältä tuo ratkaisu tuossa pyörässä tuntuikin että on putket vaihdettu muttei commanderia laitettu ollenkaan. Tiedän että akrat on hyvät, mutta ei taida sopia ihan meikäläisen budjettiin ne. Ja tosiaan noilla racing pöntöillä desibeli raja ylittyi jo tyhjäkäynnillä... Hakusessa olis siis jotain noitten välimaastosta ääntensä puolesta.
T: Janne
Pappa-Tunturi -7?, Tunturi DX -8?, Honda Monkey -87, Tunturi Tiger Aqua (75cc) -88,
Honda Monkey -90, Vespa 125cc -6?, Yamaha DT 125 -83, Suzuki RG 125 -88,
Kawasaki GPX 500 R -88, Kawasaki ZXR 750 -89, Honda VTR 1000 F -98, Honda VTR 1000 SP1 -01
Hei Janne,
Ex-SP-kuskina vastailen. Toivottavasti en itsestäänselvyyksiä.
Aikanaan tuli noita putkia testattua ja tutkittua SP:ssä. Oheisessa kuvassa tutkitaan assistentin kanssa Yoshimuraan tehtyä kuristusta : http://files.myopera.com/v2tre/album...2/PICT0044.jpg
Taitaa olla niin että ne vakiovaimentajat perustuvat kammiovaimennukseen eli virtaus kiertelee kammiosta toiseen mutkan kautta. Noissa vaimennus ei perustu mihinkään villaan ja siten vaimentimet säilyttävät vaimennuskykynsä km-määrästä riippumatta.
Poikkeuksetta kaikki muut vaimentimet, mukaanlukien Akrapovic, Yoshimura ja muut laatumerkit ja vähemmän laadukkaat merkit ovat sitten ns. huiluvaimentimia. Eli niissä on periaatteessa suora reikäputki, jonka ympärillä on vaimennusvillaa. Eroja on sitten lähinnä ainoastaan huilun halkaisijassa, vaimentimen kokonaispituudessa, ulkokuoren materiaaleissa jne. Joissakin on sitten E-leimoja, useimmissa ei. Joissakin tulee mukaan killereitä, joissakin ei.
Tässä kuvassa on Yoshin huilu ja uusi villa menossa putkeen : http://files.myopera.com/v2tre/album...1122008993.jpg Tässä taas vanha villa : http://files.myopera.com/v2tre/album...1122008994.jpg
Kuten näkyy, niin nuo vaimennusvillat ovat kulutustavaraa ! Twini rykii ne villat vaihtokuntoon nopeimmillaan 10 tkm ajolla.
Eli jos ne sun racing-putket on muutoin olemukseltaan ok, niin aika kustannustehokas tapa saada äänet pehmeämmiksi on vaihtaa niihin uudet villat. Villaa saa mp-tarvikeliikkeistä monenlaisia laatuja ja pakkauksia.
Itse tykästyin käyttämään (vaimentimen merkistä riippumatta) Yoshimuran villapaketteja noissa putkissa, koska Yoshin varaosana myytävä pitkäkarvainen villa tulee tuollaisiss valmiissa "säkeissä", jotka voi kietoa sellaisenaan huilun ympäri. Nopea ja helppo vaihtaa ja pitkäkarvainen villa vaimentaa hyvin. Putkeen palaa se twinin matala maukas jyminä ja korkeat terävät äänet vaimenevat tehokkaasti : http://files.myopera.com/v2tre/album...1122008992.jpg
Jos ääntä on villanvaihdon jälkeen vielä liikaa, niin sitten voi putken päähän laittaa lievät kuristimet. Itselleni väsäsin tälläiset, joilla ääni vaimenee sopivasti mutta ei muutu munattomaksi : http://files.myopera.com/v2tre/album...9042008279.jpg Tämmöisiäkin tuli kokeiltua talven pitkinä iltoina : http://files.myopera.com/v2tre/album...8052008367.jpg
Noissa putken suulle laitettavissa kuristimissa on se hyvä puoli että äänet ei muutu sellaiseksi tuhinaksi kuin niillä killereilla, joissa putkea työntyy (avoimena tai umpiperäisenä) vaimentimeen sisään 20-30 cm. Mutta noilla pelkillä kuristimilla ei sitten pääse "Ahvenisto" vaimennuksiin.
Isompia eroja pakoputkiston osalta tehoissa tulee vasta sitten jos mennään ns. kokoputkistoihin, joissa alkukäyrän halkaisijat ja muoto on paremmin optimoitu kuin orkkiskama. Nuo ovat sitten jo varsin hintavia. Pelkillä slipareilla ratkaisee merkkiä enemmän se reiän koko ja vaimentimen pituus. Keveys on tietysti kiva mutta köykämiinimateriaalit maksaa enemmän. Ja ulkonäkö on tärkeä tietty
Tuolla on muutama kuva erilaista putkista SP1:ssä : http://my.opera.com/v2tre/albums/sho...=&perscreen=20
T: JuhaV
Viimeksi muokannut: JuhaV; 02.09.2012 klo 10:00.
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Kiitos JuhaV vastauksestasi! Hienoja kuvia ja itselläkin on noita "varikko apulaisia" jo odottamassa milloin pyörä tuodaan sisälle lämpimään talviteloille, tai no purettavaksi palasiksi... Noita villoja on tullut vaihdeltua jo tuolta piikki ajoilta asti, eli ihan on tuttua puuhaa. Tuo yoshimuran villa oli hyvä vinkki! Täytyy pitää mielessä. En luultavasti laita niitä pyörän mukana tulleita slipareita enää kiinni kun tarkoituksena mulla olisi saada tehtyä tuosta aika stokki. Ainakin ulkonäöllisesti. (on laitettu kaikenmaailman bling blingiä ja tuuninkia...)
Vähän yllätyin kun kattelin noita putkia tuolta netistä ja eipä niitä enää monelta eri valmistajalta uutena saakkaan. Ihan ymmärrettävää tosin kun kyseessä on ei enää valmistuksessa oleva pyörämalli. Hassua että se on jo niin vanha kun itselle se on ollut se unelmapyörä viimeiset 10 vuotta..
T: Janne
Pappa-Tunturi -7?, Tunturi DX -8?, Honda Monkey -87, Tunturi Tiger Aqua (75cc) -88,
Honda Monkey -90, Vespa 125cc -6?, Yamaha DT 125 -83, Suzuki RG 125 -88,
Kawasaki GPX 500 R -88, Kawasaki ZXR 750 -89, Honda VTR 1000 F -98, Honda VTR 1000 SP1 -01