Sivu: 31 / 52:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21293031323341 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 901:stä 930:een 1542:sta
  1. #901
    Ehdoton ehkä Mikkelin seudulle. Alkais lomatkin sopimoilleen.
    Saattais olla kelitkin kohdillaan nyt tulevana viikonloppuna.
  2. #902
    Juuri se viikonloppu kun pitää olla töissä
    matka tappaa vauhdin
    Ducati SF 1098S -09
    Honda VTR 1000 SP1 -01
    ex kawasaki ZX-6R -06
    Honda CBR 600f -00
  3. #903
    Jos huomenna ei tätä enempää Foreca lupaile tätä enempää sadetta, niin reitti olisi jotakuinkin tämänlainen.
    Enpä ole Lappeenrannan seudulla vähään aikaan liikkunutkaan, joten siksi tämä suunta, varsinkin kun osallistuminen on vähän niukkaa.

    Liikun varmaan siten, että noin 10:30 Vierumäellä ja siitä sitten eteenpäin. *

    Jos jotakuta innostaa lähteä mukaan, niin soittelee tai naputtelee numeroon o4o 739o81o. Sähköpostikin toimii tomi(ät)tttalja.fi

    Ti-Ke meneekin sitten Alastarolla, jonne löytyi peruutuspaikka. Pakko järjestää väkisin lomaa, että pääsee edes tänä kesänä ratailemaan. *
    VTR SP-2
    Solifer Export '63 & '65
    www.tttalja.fi
    Juutuubi
  4. #904
    Lainaa (tttalja @ Heinä. 22 2011,09:56) kirjoitti
    Jos huomenna ei tätä enempää Foreca lupaile tätä enempää sadetta, niin reitti olisi jotakuinkin tämänlainen.
    Enpä ole Lappeenrannan seudulla vähään aikaan liikkunutkaan, joten siksi tämä suunta, varsinkin kun osallistuminen on vähän niukkaa.

    Liikun varmaan siten, että noin 10:30 Vierumäellä ja siitä sitten eteenpäin. *

    Jos jotakuta innostaa lähteä mukaan, niin soittelee tai naputtelee numeroon o4o 739o81o. Sähköpostikin toimii tomi(ät)tttalja.fi

    Ti-Ke meneekin sitten Alastarolla, jonne löytyi peruutuspaikka. Pakko järjestää väkisin lomaa, että pääsee edes tänä kesänä ratailemaan. *
    Reitti A-C on kyllä maukasta, harmi kun nyt ei millään ilveellä kerkeä liittymään seuraan.

    Alkuviikosta (ma tai ti) pitäisi lähteä kokeilemaan hermojen kestävyyttä Matopurkin melurajapäiville näillä näkymin ainakin kahden Veturin voimin. Viime viikolla sinne tulikin tehtyä ns. "kaikki vastustaa" -reissu josta ääninauhaa täällä. Jostain syystä pystyssä kuitenkin pysyttiin ja kellokin (kun sen viimein sai näyttämään jotain, saatanan saatana) näytti selkä suorana köröttelijälle ihan kelvollista aikaa niillä vähäisillä kierroksilla mitä lopulta ehti ajamaan. Kaupan päälle Kaken ottama foto, klik.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  5. #905
    Itse olen ajamassa Siilinjärvi-Hki tod. näk. maanantaina. Voisin ohimennen käväistä Motoparkissa jos siellä on SP-edustusta tuolloin. Mittaako ne enää ollenkaan varikolla meluja vai onko kaikki sen ohiajoanturin varassa, ts. saako melut ensin mitata/mittauttaa ennen kuin maksaa rata-ajosta?
  6. #906
    Oot sitten Tomi ajalellunna melkeimpä meikäläisen pihan läpi!! Oisin voinu seurana rällätä, mut hitto kun en älynny käydä aikasemmin lukasemassa foorumia

    Oon ollu kahdenvaiheilla pyörän myynnin kanssa, ei oikein tämä yksin urvottaminen hirveesti kiinnosta näin pidemmän päälle. Vois porukalla jotain kivaa keksiä, mut vaikeeta se on, kun menonsa on jokaisella.
  7. #907
    Tulihan veivattua päivän verran. Edelleen ihmettelen, että miksi kulutus on 5,5l/100km luokkaa, mutta eipä tuo haittaa, varsinkin kun kulkupuolikin on kohdallaan. Suosittelen ehdottomasti tuota Vierumäki-Savitaipale-reitistöä. Hyvää ja vauhdikasta tietä ilman suurempia ylläreitä. Tasoristeyksen ylittäminen sateella tosin pääsi pikkuisen yllättämään sutimisen muodossa.
    VTR SP-2
    Solifer Export '63 & '65
    www.tttalja.fi
    Juutuubi
  8. #908
    Lainaa (Turder @ Heinä. 22 2011,18:24) kirjoitti
    Itse olen ajamassa Siilinjärvi-Hki tod. näk. maanantaina. Voisin ohimennen käväistä Motoparkissa jos siellä on SP-edustusta tuolloin. Mittaako ne enää ollenkaan varikolla meluja vai onko kaikki sen ohiajoanturin varassa, ts. saako melut ensin mitata/mittauttaa ennen kuin maksaa rata-ajosta?
    Tässä körötellään Virtasalmea kohti kahden Veturin voimin, käy poikkeamassa jos joudat. Melumittaus on ainoastaan ohiajomelusta, mutta antavat ajaa pari testikierrosta ennen ratamaksun perimistä.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  9. #909
  10. #910
    Eilen oltiin Motoparkissa kolmen Veturin voimin. Laittakaahan kuvia näkyviin... Kaken kuviin oli eksynyt vain 1/3 edustuksesta: http://kaken.1g.fi/kuvat/IMG_4381.jpg
  11. #911
    Lainaa (Turder @ Heinä. 26 2011,15:53) kirjoitti
    Eilen oltiin Motoparkissa kolmen Veturin voimin. Laittakaahan kuvia näkyviin... Kaken kuviin oli eksynyt vain 1/3 edustuksesta: http://kaken.1g.fi/kuvat/IMG_4381.jpg
    Joo, eipä meistä hitaammista ole niin väliksi

    Täytyy sanoa että oli taas kerran kohtalaisen tapahtumarikas, muun muassa monimuotoisen ympäristörikollisuuden ynnä piironkiteknisien ongelmien sävyttämä retki. Odotellaan Moipen syväluotaavaa reportaashia.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  12. #912
    Lainaa (killa @ Heinä. 26 2011,16:08) kirjoitti
    Lainaa (Turder @ Heinä. 26 2011,15:53) kirjoitti
    Eilen oltiin Motoparkissa kolmen Veturin voimin. Laittakaahan kuvia näkyviin... Kaken kuviin oli eksynyt vain 1/3 edustuksesta: http://kaken.1g.fi/kuvat/IMG_4381.jpg
    Joo, eipä meistä hitaammista ole niin väliksi *

    Täytyy sanoa että oli taas kerran kohtalaisen tapahtumarikas, muun muassa monimuotoisen ympäristörikollisuuden ynnä piironkiteknisien ongelmien sävyttämä retki. Odotellaan Moipen syväluotaavaa reportaashia.
    Joo, olipa tosiaan maanantaina vaiherikas ratareissu.
    Aamu alkoi ihan mukavasti, kärry oli valmiiksi pakattu ja radalle päästiin miltei ajoissa (mitä nyt kuorman sidonnassa "pientä fiksausta", tästä ei enempää ettei maantierosvot kiinnostu).
    Ajot meni mukavasti, kemoran jälkeen motopark tuntui crossiradalta, monttuja paljon mutta rataprofiili loistava.
    ko päivä oli melurajoitettu, joten sen säännöillä piti ajaa. Minun pyörä läpäisi koko putkistolla rajan hiuksen hienosti, vain yksi musta lippu. Killa taisi ottaa useamman (pyörässä sliparit) ja hänen ajojaan rajoitettiin yhtiön toimesta!?!

    Saatiinpa radalle kolmaskin SP, olipa mukava tavata Turderkin, tässä muutama otos varikolta:
    Kuva 1
    Kuva 2 (huomaa mm clipareiden asentoerot)

    Paluumatkalla ohjelmaa riitti, autoon tuli * tekninen vika (jakopäähuollossa olivat jättäneet laturinhihnan kiristäjän pultit löysälle= kiristäjän korvake poikki ja hihna irtosi).
    Tilasin hinausauton, omat tavarat purettiin pientareelle ja matka jatkukoon.
    Vakuutusyhtiön täti oli ensin sitä mieltä että julkisella menisimme, onneksi tiellä #72 ei sellaista ole klo 21 aikoja (sehän olisi bussikuskin mieleen ollut kun bensakanistereilla, lämppäreillä, vanteilla, nahkapuvuilla ja peräkärryllä olisimme kyytiin nousseet).
    Taksin tilasimme mutta ei ole mikään itsestään selvyys saada vetokoukullista autoa. Virtasalmelta saimme tilataksin jolla jatkoimme rentoa illanviettoa. Kuopioon pääsimme yöllä, audi meni varkauteen.

    Tällainen ratareissu, onneksi kaksipyöräiset pysyi pystyssä ja miehet ehjänä (+ kyydissä ollut tuttava joka ei puhu suomea ja minä en hänen kieltään)



    Kawasaki KX 450F
  13. #913
    No siellähän oli illasta äksöniä enemmän. Kannattaa tulla pyörällä ajaen paikalle ja pois niin selviää ongelmitta



  14. #914
    On kyllä ollut tapahtumarikas ratakeikka teillä

    Ite tuli viime viikonloppuna puuhasteltua Cordonan kytkin vaihdevivun väliin ja PC IIIusb:hen shift kill softa sisään... Nämä odotelleet asennusta jo vuoden. Säätö jäi vaiheeseen, kun läppäri tilttas päivityksen yhteydessä.

    Ketjut ja rattaatkin tuli vaihdettua samalla kertaa.
    Ketjuna nyt pyörii DID ZVM-X 520-106 ja rattaina JT:n teräksinen 16-piikkinen edessä ja alumiininen 42-piikkinen takana. Seuraillaan miten pelittää
    Mopo tykkää kun sillä ajetaan.

    VTR SP-1
  15. #915
    Jou,

    Kyllä Kuopion miesten reissu joskus vielä asianomaisiakin hymyilyttää, osaa ainakin antaa arvoa ihan rutiini reissuille vailla murheita.

    No, ite oon ajellut jokusen kerran kartingradalla MiniGP-Hondalla, klappi antaa puolen vuoden jälkeen jo periksi moiseen vääntöön.
    Se on mulle oikeestaan ihan oikeeta treeniä rata-ajoon, jarrut ja avaukset eivät ole olleet se akilleenkantapää mulle, vaan kaarreajo, 80 kg ajokamoissa ja 8,5 horsea koneesta kertoo mutkan ulostulossa miten se oikeestaan meni, joko booaa tai linkoo ulos, aika armoton mutta opettava.

    Katupeli on ollut jo juhannuksesta asti ns. myyntikunnossa, mutta ei tässä ole joutanut kaupitella, raaseri ei ole juurikaan edennyt, mutta kyllä se sieltä tulee, ilman elektronista ajonhallintaa kuten aikalaisensa kuuluukin.
    Senior Team:
    R1200GS
    999S
    VTR SP-1 street, SP-2 race
    Z1 1075 Turbo
    Honda CR250 ice, CRF250R
    Honda CRF150R SM

    Junior Team:
    Yamaha R6R
    Honda RS125R, the real beast.
    Derbi GPR80Cup
  16. #916
    Kuvasin hieman keulantoimintaa ajon aikana. Aika paljon painuu jo kevyessä jarrutuksessa, mitähän tuo on sitten radalla http://www.youtube.com/watch?v=8WwCR7WuvnA

    Harmi kun Veturin keula ei ole ihan kuin elokuvissa kun esim. säätää painaumia. Joskus kun pyörän ostin ja kävin alustan asetuksia läpi (varmistin, että on vakiot ja samalla kokeilin ääripäitä jne.) niin vähän sai päätä raapia notta mikäs tässä on. Esijännityksen säätö painaumien hakemisessa ei anna ihan samanlaisia tuloksia kuin yleisesti muissa pyörissä, ja sitten jos seurailee niiden ohjeita niin metsään suattaapi männä. Olenkin sitten paremman asiantuntemuksen puutteessa jättänyt keulan vakiosäätöihin.

    Katselin taannoin OTT:n ohjelmaa, jossa oli käyty Veturin keulaa läpi: http://www.ustream.tv/recorded/6349484 rautalankaesimerkki alkaa n. 14min kohdalla

    Aika monimutkaiselta kuulostaa, ja näin maallikon korviin oudolta, että siellä on noinkin pitkä top out -jousi ja miksi sen vuoksi (?) hukataan noinkin paljon keulan joustoa



  17. #917
    Laita Turder nippusiteet keulaan kiinni vaikka seuraaville ratapäiville, niin näet kuinka pohjassa käy.

    Itse en SP-2 keulaa tunne, mutta SP-1 keulatyypin kanssa perusjousen mitta heittää ainakin 25 milliä, riippuen siitä kenen pyörävalmistajan specseillä mennään, kyseisellä keulatyypillä.



    Senior Team:
    R1200GS
    999S
    VTR SP-1 street, SP-2 race
    Z1 1075 Turbo
    Honda CR250 ice, CRF250R
    Honda CRF150R SM

    Junior Team:
    Yamaha R6R
    Honda RS125R, the real beast.
    Derbi GPR80Cup
  18. #918
    Tervehdys!
    Liityin juuri kysyäkseni sopiiko minkään muun pyörän kytkinkahva -03 sp2:n?
    Olen pk-seudulta ja soitin kaikki viriputkat läpi muttei kellään suoraan ollu, passaako esim sp1:n? Stormilla oli sitä ainakin netissä. mut mites muut mallit kun käsittääkseni hondalla saattaa olla yleisesti keskenään sopivia osia vaan eri varaosanumerolla? Tai käytettynä kellään?? Nyyh jää just vklp reissu välii :/
    kaatus stna paikaltaa nurtsilla, thank god ei menny mtn muuta!
  19. #919
    Lainaa (Turder @ Elo. 02 2011,13:51) kirjoitti
    Kuvasin hieman keulantoimintaa ajon aikana. Aika paljon painuu jo kevyessä jarrutuksessa, mitähän tuo on sitten radalla http://www.youtube.com/watch?v=8WwCR7WuvnA

    Harmi kun Veturin keula ei ole ihan kuin elokuvissa kun esim. säätää painaumia. Joskus kun pyörän ostin ja kävin alustan asetuksia läpi (varmistin, että on vakiot ja samalla kokeilin ääripäitä jne.) niin vähän sai päätä raapia notta mikäs tässä on. Esijännityksen säätö painaumien hakemisessa ei anna ihan samanlaisia tuloksia kuin yleisesti muissa pyörissä, ja sitten jos seurailee niiden ohjeita niin metsään suattaapi männä. Olenkin sitten paremman asiantuntemuksen puutteessa jättänyt keulan vakiosäätöihin.

    Katselin taannoin OTT:n ohjelmaa, jossa oli käyty Veturin keulaa läpi: http://www.ustream.tv/recorded/6349484 rautalankaesimerkki alkaa n. 14min kohdalla

    Aika monimutkaiselta kuulostaa, ja näin maallikon korviin oudolta, että siellä on noinkin pitkä top out -jousi ja miksi sen vuoksi (?) hukataan noinkin paljon keulan joustoa
    Vaikka se top-out jousi on pitkä, niin se on yleensä myös erittäin löysä, ja se ei sinänsä aiheuta keulan joustomatkan hukkaamista.
    Se kyllä vaikuttaa keulan toimintaan, eli keulan liikeradan yläpäässä ulosjousto "hidastuu", koska top-out alkaa "vastustamaan" liikettä.

    Suurin ongelma sun keulassa näyttäis olevan todella löysät etujouset.
    Eli siis ihan tavallinen ongelma.

    Jos satut nyt/tänään oleen turussa, niin voin näyttää sulle mitä sieltä sun keulan sisältä löytyy, ja kertoo miten ne vaikuttaa ja miten ne toimii.
    Pistä priva jos kiinnostaa.

    Jos pika-apua haluat keulaasi, niin väännä surutta keulan esijännitys maksimiin, ja kokeile ajaa. Jos tuntuu hyvältä, niin anna olla.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  20. #920
    Lainaa (MadMaz @ Elo. 18 2011,11:20) kirjoitti
    Tervehdys!
    Liityin juuri kysyäkseni sopiiko minkään muun pyörän kytkinkahva -03 sp2:n?
    Olen pk-seudulta ja soitin kaikki viriputkat läpi muttei kellään suoraan ollu, passaako esim sp1:n? Stormilla oli sitä ainakin netissä. mut mites muut mallit kun käsittääkseni hondalla saattaa olla yleisesti keskenään sopivia osia vaan eri varaosanumerolla? Tai käytettynä kellään??
    kaatus stna paikaltaa nurtsilla, thank god ei menny mtn muuta!
    EDIT. Hain stormilta hintaan 18e pelkän kytkinkahvan varren, (paketissa luki suzuki, kone sano että käy sp1) ja meni heittämällä myös kiinni siis sp2:n. Siirsin vain omastani sen säätönuppi osan ja valmis
  21. #921
    Lainaa (scuuba @ Elo. 18 2011,11:48) kirjoitti
    Lainaa (Turder @ Elo. 02 2011,13:51) kirjoitti
    Kuvasin hieman keulantoimintaa ajon aikana. Aika paljon painuu jo kevyessä jarrutuksessa, mitähän tuo on sitten radalla http://www.youtube.com/watch?v=8WwCR7WuvnA

    Harmi kun Veturin keula ei ole ihan kuin elokuvissa kun esim. säätää painaumia. Joskus kun pyörän ostin ja kävin alustan asetuksia läpi (varmistin, että on vakiot ja samalla kokeilin ääripäitä jne.) niin vähän sai päätä raapia notta mikäs tässä on. Esijännityksen säätö painaumien hakemisessa ei anna ihan samanlaisia tuloksia kuin yleisesti muissa pyörissä, ja sitten jos seurailee niiden ohjeita niin metsään suattaapi männä. Olenkin sitten paremman asiantuntemuksen puutteessa jättänyt keulan vakiosäätöihin.

    Katselin taannoin OTT:n ohjelmaa, jossa oli käyty Veturin keulaa läpi: http://www.ustream.tv/recorded/6349484 rautalankaesimerkki alkaa n. 14min kohdalla

    Aika monimutkaiselta kuulostaa, ja näin maallikon korviin oudolta, että siellä on noinkin pitkä top out -jousi ja miksi sen vuoksi (?) hukataan noinkin paljon keulan joustoa
    Vaikka se top-out jousi on pitkä, niin se on yleensä myös erittäin löysä, ja se ei sinänsä aiheuta keulan joustomatkan hukkaamista.
    Se kyllä vaikuttaa keulan toimintaan, eli keulan liikeradan yläpäässä ulosjousto "hidastuu", koska top-out alkaa "vastustamaan" liikettä.

    Suurin ongelma sun keulassa näyttäis olevan todella löysät etujouset.
    Eli siis ihan tavallinen ongelma.

    Jos satut nyt/tänään oleen turussa, niin voin näyttää sulle mitä sieltä sun keulan sisältä löytyy, ja kertoo miten ne vaikuttaa ja miten ne toimii.
    Pistä priva jos kiinnostaa.

    Jos pika-apua haluat keulaasi, niin väännä surutta keulan esijännitys maksimiin, ja kokeile ajaa. Jos tuntuu hyvältä, niin anna olla.
    Jeps, kiitos vinkeistä. Ei tällä haavaa ole Turguseen asiaa... Mulla on jo esijännitykset lähes täysillä edessä ja takana ja kyllähän se niillä parani paljon. Tuo video oli kuvattu kun keulassa oli esijännitys vielä vakioasetuksella. Kamojen kanssa kun painan sen 105-110kg niin auttamatta liian löysiä nuo vakiovieterit ovat.

    Talvella on muutenkin alustahuolto (osien pesu, öljynvaihtoa tms. perusjuttua) ajankohtainen niin meinasin samalla kokeilla jäykempää jousta. Onko muuten tietoa pystyykö vakiotakaiskaria huoltamaan? Manuaalissa sanotaan että kertakäyttökamaa (ei huollettavaa mallia, eikä mm. service manualissa ole siitä tarkempia ohjeita).
  22. #922
    Lainaa (Turder @ Elo. 18 2011,20:20) kirjoitti
    Talvella on muutenkin alustahuolto (osien pesu, öljynvaihtoa tms. perusjuttua) ajankohtainen niin meinasin samalla kokeilla jäykempää jousta. Onko muuten tietoa pystyykö vakiotakaiskaria huoltamaan? Manuaalissa sanotaan että kertakäyttökamaa (ei huollettavaa mallia, eikä mm. service manualissa ole siitä tarkempia ohjeita).
    Ja jos hifistellä haluat, niin vie osavalle pajalle ja pyydä vaihtamaan top-out jouset lyhempiin (+holkki), kuten siinä videossa neuvottiin. Tosin riittävän jäykät jouset riittää kyl korjaamaan tilanteen.
    Minkä vuosimallin mopo sul on?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  23. #923
    2006. Alustaa ei ole koskaan huollettu. Nyt reilut 26tkm ajettu.
  24. #924
    Veturin keulaputkia on tullut auottua jonkin verran viime vuosina, tarkempaa tilitystä löytyy aiempaa tästä ketjusta. Tärkeimmät onkin jo edellä mainittu, pähkinänkuoressa kakkosen keulan top-out-jouset ovat ykkösen keulaa pidemmät, samasta syystä vakiona kakkosen keulan liikevara on ykköstä pienempi. Samasta syystä vakiokeulan esijännityksen säätö ei toimi aivan lineaarisesti. Samasta syystä esim. Öhlinsin keulajousikitti (sekä muutamat muut, olikohan mm. WP), joka on nokkelasti sama ykköseen ja kakkoseen, vaatii ykkösessä aiemmin mainitun lisäholkin että esijännityksen säätimellä päästään varsinaisesti säätämään esijännitystä.

    Kakkosen keulasta tulee hyvä kun top-out-jouset lyhentää. Ei ehkä kannata kuitenkaan itse kötöstää. Raskaan ja ymmärtääkseni geometrialtaan tavanomaista enemmän keulapainoisen (ainakin asianmukaisen pituisella tarviketakajousella) pyörän keulaksi kakkosen liikevara on vakiona mielestäni kumman pieni. Joka tapauksessa keulasta saa pienellä vaivalla hyvän katuajoon ja aika vauhdikkaaseen rata-ajoonkin kun huollon yhteydessä vaihdattaa sopivan jäykkyyden jouset. Esim. Wilbers on suht edullinen ja varma toimittaja. Itse unohtaisin top-out-jousien murehtimisen kun on kyseessä sekakäyttöpyörä.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  25. #925
    Lainaa (killa @ Elo. 20 2011,10:13) kirjoitti
    Tärkeimmät onkin jo edellä mainittu, pähkinänkuoressa kakkosen keulan top-out-jouset ovat ykkösen keulaa pidemmät, samasta syystä vakiona kakkosen keulan liikevara on ykköstä pienempi.

    Samasta syystä esim. Öhlinsin keulajousikitti (sekä muutamat muut, olikohan mm. WP), joka on nokkelasti sama ykköseen ja kakkoseen, vaatii ykkösessä aiemmin mainitun lisäholkin että esijännityksen säätimellä päästään varsinaisesti säätämään esijännitystä.
    Siis onks SP1 ja SP2 keulan palikat muuten täysin identtiset, mut vain top-out jouset eri?

    Eikös se lisäholkki tuus sinne lyhkäsemmän top-out jousen kaveriksi? Ts sillä ei ole mitään tekemistä esijännityksen säätimen kanssa.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  26. #926
    Lainaa (scuuba @ Elo. 22 2011,17:33) kirjoitti
    Lainaa (killa @ Elo. 20 2011,10:13) kirjoitti
    Tärkeimmät onkin jo edellä mainittu, pähkinänkuoressa kakkosen keulan top-out-jouset ovat ykkösen keulaa pidemmät, samasta syystä vakiona kakkosen keulan liikevara on ykköstä pienempi.

    Samasta syystä esim. Öhlinsin keulajousikitti (sekä muutamat muut, olikohan mm. WP), joka on nokkelasti sama ykköseen ja kakkoseen, vaatii ykkösessä aiemmin mainitun lisäholkin että esijännityksen säätimellä päästään varsinaisesti säätämään esijännitystä.
    Siis onks SP1 ja SP2 keulan palikat muuten täysin identtiset, mut vain top-out jouset eri?

    Eikös se lisäholkki tuus sinne lyhkäsemmän top-out jousen kaveriksi? Ts sillä ei ole mitään tekemistä esijännityksen säätimen kanssa.
    En osaa sanoa, miten pitkälti ykkösen ja kakkosen sisuskalut ovat samanlaiset kun en ole niitä päässyt vierekkäin vertailemaan. Oma kokemukseni perustuu vain ykkösen keulan purkuun, useampia kertoja toistettuna, ja kakkoselle speksattujen jousien sovitteluun ykkösen keulaan. Ja lisäholkki tulee mainitussa tapauksessa nimen omaan ykkösen keulaan pääjousien päälle kompensoimaan kakkoselle speksattua, ykkösessä liian lyhyttä pääjousta.

    Mikä on tuon perimmäinen syy, ei ole minulle edelleenkään aivan selvää. Top-out-jousiteoria sai kai alkunsa siitä, että se on joka tapauksessa kakkosessa huomattavasti ykköstä pitempi, ja päättelin kai jossain vaiheessa, että kakkosen keulan vakiona ykköstä lyhyempi liikevara johtuisi myös tästä. Ja että tällä olisi vaikutus myös pääjousen mittaan. Todennäköisesti virhepäätelmä jonka saa oikaista, tieto on ihan tervetullutta.

    Tätä kun aikoinaan pähkäilin, missään kotimaan tunnetuimmista jousipajoista ei osattu enää varmuudella sanoa, miksi Öhlinsin keulajousikitti (jota myydään malleihin SP-2 ja SP-1 sopivana) onkin liian lyhyt ykköseen asennettuna. Itselläni kun oli käsissä pyörä, josta ei ollut täyttä varmuutta, oliko keula kasattu oikein, oliko sieltä poistettu jotain tms. Mainitut Öhlinsin jouset oli sisässä, mutta esijännityksen säädin sääti esijännitystä ainoastaan liikevaransa lopussa lyhyellä matkaa. Holkin asennuksella tuo korjaantui niin että painumat sai kohdilleen, keulan liikevara on ihan mainiosti käytössä ja ykkösessähän top-out-jousen lyhennykselle ei varsinaisesti ole tarvetta. Se, että toimiiko se alusta-asiantuntijan mielestä "oikein", saati "hyvin", onkin kokonaan toinen juttu.

    EDIT: Vielä sellainen lisäys, että sama ilmiö (lisäholkin tarve) on myöhemmin osoitettu toteenkäyväksi myös toisella samanlaisella jousi-keulakombinaatiolla. Näin saatiin lopullinen varmuus myös sille, että omassa keulassani olleet jouset olivat todella ne, joiden pakkauksen olin saanut haltuuni pyöräkaupan yhteydessä.



    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  27. #927
    Lainaa (killa @ Elo. 22 2011,17:50) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 22 2011,17:33) kirjoitti
    Lainaa (killa @ Elo. 20 2011,10:13) kirjoitti
    Tärkeimmät onkin jo edellä mainittu, pähkinänkuoressa kakkosen keulan top-out-jouset ovat ykkösen keulaa pidemmät, samasta syystä vakiona kakkosen keulan liikevara on ykköstä pienempi.

    Samasta syystä esim. Öhlinsin keulajousikitti (sekä muutamat muut, olikohan mm. WP), joka on nokkelasti sama ykköseen ja kakkoseen, vaatii ykkösessä aiemmin mainitun lisäholkin että esijännityksen säätimellä päästään varsinaisesti säätämään esijännitystä.
    Siis onks SP1 ja SP2 keulan palikat muuten täysin identtiset, mut vain top-out jouset eri?

    Eikös se lisäholkki tuus sinne lyhkäsemmän top-out jousen kaveriksi? Ts sillä ei ole mitään tekemistä esijännityksen säätimen kanssa.
    En osaa sanoa, miten pitkälti ykkösen ja kakkosen sisuskalut ovat samanlaiset kun en ole niitä päässyt vierekkäin vertailemaan. Oma kokemukseni perustuu vain ykkösen keulan purkuun, useampia kertoja toistettuna, ja kakkoselle speksattujen jousien sovitteluun ykkösen keulaan. Ja lisäholkki tulee mainitussa tapauksessa nimen omaan ykkösen keulaan pääjousien päälle kompensoimaan kakkoselle speksattua, ykkösessä liian lyhyttä pääjousta.

    Mikä on tuon perimmäinen syy, ei ole minulle edelleenkään aivan selvää. Top-out-jousiteoria sai kai alkunsa siitä, että se on joka tapauksessa kakkosessa huomattavasti ykköstä pitempi, ja päättelin kai jossain vaiheessa, että kakkosen keulan vakiona ykköstä lyhyempi liikevara johtuisi myös tästä. Ja että tällä olisi vaikutus myös pääjousen mittaan. Todennäköisesti virhepäätelmä jonka saa oikaista, tieto on ihan tervetullutta.

    Tätä kun aikoinaan pähkäilin, missään kotimaan tunnetuimmista jousipajoista ei osattu enää varmuudella sanoa, miksi Öhlinsin keulajousikitti (jota myydään malleihin SP-2 ja SP-1 sopivana) onkin liian lyhyt ykköseen asennettuna. Itselläni kun oli käsissä pyörä, josta ei ollut täyttä varmuutta, oliko keula kasattu oikein, oliko sieltä poistettu jotain tms. Mainitut Öhlinsin jouset oli sisässä, mutta esijännityksen säädin sääti esijännitystä ainoastaan liikevaransa lopussa lyhyellä matkaa. Holkin asennuksella tuo korjaantui niin että painumat sai kohdilleen, keulan liikevara on ihan mainiosti käytössä ja ykkösessähän top-out-jousen lyhennykselle ei varsinaisesti ole tarvetta. Se, että toimiiko se alusta-asiantuntijan mielestä "oikein", saati "hyvin", onkin kokonaan toinen juttu.

    EDIT: Vielä sellainen lisäys, että sama ilmiö (lisäholkin tarve) on myöhemmin osoitettu toteenkäyväksi myös toisella samanlaisella jousi-keulakombinaatiolla. Näin saatiin lopullinen varmuus myös sille, että omassa keulassani olleet jouset olivat todella ne, joiden pakkauksen olin saanut haltuuni pyöräkaupan yhteydessä.
    Alkuperäiseen ongelmaan vastaten:
    Toi että pääjousi on "väärän" pitunen, toki kaipaa kaverikseen myöskin holkin, mutta se on eri ongelma kuin lyhyemmäksi vaihdetun top-out jousen kaipaama holkki.

    Se miksi lyhyemmän top-out jousen kaveriksi pitää laittaa holkki, johtuu siitä ett top-out jousihan toimii kokonaan kokoon puristuneena myöskin ulosjouston määrän lopullisena rajoittimena.
    Ja jos sinne vaihtaa lyhyemmän jousen, niin se on kokoon puristuneena myöskin lyhyempi, eli tuo erotus pitää kompensoida sillä holkilla.

    Ett jos ny vaikka hihasta heittää ett siel on 100mm top-out jousi, niin se on kokoon puristuneena 46mm.
    Ja jos sinne vaihtaa 50mm, niin se on 23mm.
    Joten tarvii 23mm holkin kaveriksi jotta ulosjousto pysähtyy oikeeseen kohtaan.
    Luvut siis vain suunta-antava esimerkki.

    Ja:
    Jos jostain löytyy ykkösen ja kakkosen keulan oikein mitattu vapaa pituus, eli siis siten että eturengas on painettu niin alas että top-out jousi on puristunut kasaan. Ja noiden mittaustulosten ero on sama kuin mitä sun käsissä olevien pääjousten mittaero, niin silloin olet aivan oikeassa. Eli ei tarvi päästä edes sisuskaluihin käsiksi sen enempää.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #928
    Lainaa (scuuba @ Elo. 23 2011,13:08) kirjoitti
    Jos jostain löytyy ykkösen ja kakkosen keulan oikein mitattu vapaa pituus, eli siis siten että eturengas on painettu niin alas että top-out jousi on puristunut kasaan. Ja noiden mittaustulosten ero on sama kuin mitä sun käsissä olevien pääjousten mittaero, niin silloin olet aivan oikeassa.
    Juurikin näin meni päätelmä, mittaustuloksia ei ole.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  29. #929
    nonni,nyt on koko ketju luettu läpi ja oli pakko reggautua hoppeella SP-1 VeTuRilla tyytyväisenä ajeltu 1,5-vuotta
    VeTuRimiehet heiluttaa
  30.  
  31. #930
    Ennakkoilmoitus myyntiin tulemisesta:
    Jos joku tätä ketjua lukeva haikailee kilvellisestä race-moodiin laitetusta SP:stä niin kannattaa kysellä allekirjoittaneelta.
    Pyörän speksit: http://www.stkracing.fi/rc51.html

    - vm 2001 SP-1
    - itse haettu 2007 saksasta ensimmäiseltä omistajalta
    - ajettu jotain 40 tkm
    - Yoshin koko putkisto
    - PC III
    - turnone ilmansuodatinkotelo
    - Matris- takaiskunvaimennin
    - öhlinsin etujouset
    - matris ohjausiskunvaimennin
    - gilles- säädettävät jalkatapit (normaali ja käännetty kaavio)
    - säädettävät cliparit
    - titax kahvat
    - teräspunosletkut
    - LiFe- akku
    - välitykset -1 ja +3, 520 erv3 ketjut
    - kahdet vanteet

    + ulkonäkö muokkaukset: maalattu, undertail, minivilkut, tuplakupla, kaatumatapit...

    Lankavarmistukset, mutta ei kilpailtu. Rataa ajettu mutta ei kaaduttu.
    orig osia löytyy aika kattavasti.

    asiallisia tarjouksia otetaan vastaan 040 565 8196 / YV
    t: Perttu
    Kawasaki KX 450F
Sivu: 31 / 52:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21293031323341 ... ViimeinenViimeinen