no onneks kaikki luistokytkimet on sp1:seen
sopivia mitä tilattiin ja saas nähdä vaikka pelittäis ilman
että tarvii sitä yhtä kytkin levyäkään ottaa välistä
pois ainaki toivon että ei tarvi poistaa.
juhav miten sen voi helpoiten todeta sen toimivuuden
kokopakalla tarviiko olla etes asennettuna paikalleen
eli pystyykö sen toteaan irrallaan ku laittaa levyt vaan paikalleen
vai pitääkö käydä ajamassa ennen ku tietää toimivuuden?
Cosmon kysymykseen valoista: palavat kyllä punaisena ja ovat varsin hyvän oloiset valot kaiken kaikkiaan, kirkkaammat sekä parkkina että jarruvalolla kuin alkuperäiset. Valkoiset ne ovat vain virratta.(Cosmo @ Helmi. 19 2009,16:17) kirjoitti
Menee aika tekniseksi välillä tämä keskustelu, kiva huomata että näiden kanssa räplättävä ei lopu ensimetreillä ulkonäköön. Pysyy mielenkiinto yllä (ja kukkaro normitilanteessa, eli tyhjänä)
Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
(exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
Pikakurssi luistokytkimen toimintaan *
Kytkimen pohjaosan päälle tulee keskiö, jossa on pohjassa ne rampit. Kun moottorijarrutuksessa keskiö kiertyy suhteessa pohjalevyyn, niin keskiö nousee ramppien vaikutuksesta *ylös. Kuvassa se näkyy rakona keskiön ja pohjaosan välissä.
Ylösnouseva keskiö painaa siihen yläosan painelevyyn ja nostaa sitä irti levypakasta jolloin kytkin alkaa luistaa. Nerokkaasti, kun kytkin alkaa luistaa niin moottorijarrutuksen "back-torque" samalla vähenee ja keskiö taas laskeutuu ja tuo moottorijarrutuksen luisto stabiloituu tietylle tasolle.
Eli kun normaalisti kytkintä käytettäessä kahvasta painamalla painelevyä nostetaan kytkimen työsylinterin avulla sillä pitkällä vaihteiston läpi tulevalla tangolla, niin moottorijarrutustilanteessa painelevyä nostaakin sen sijaan se ylöskiertyvä keskiö.
Jotta kytkin toimii oikein tulee kitka+metallilevyjen muodostaman pakan kokonaispaksuus olla pienempi kuin se maksiminosto, johon keskiö pystyy kytkimen pohjalevyn ja painelevyn välisen mitan avaamaan. Eli mun *tapauksessa ilman rampin nostoa tuo pakalle tarkoitettu väli on 34.20 mm ja rampin nosto 4.00 mm. Eli jos pakka on paksumpi kuin 38.20 mm niin rampin nosto ei riitä nostamaan painelevyä irti pakasta eli kytkin ei pääse luistamaan.
Ajossa luistokytkimen oikean toiminnan huomaa siitä että esim. kakkos- tai kolmosvaihteella kun vetää kierrokset korkealle ja kääntää äkkiä kaasun kiinni eli aiheuttaa kovan moottorijarrutuksen, niin sormia kevyesti kytkinkahvalla pitämällä tuntee kun kahva hieman painu kun ramppi siellä nostaa sitä päätylevyä johon kytkimen työsylinterin tanko nojaa.
Eli ennen kasaamista kannattaa tutkia tuo pohjaosan ja painelevyn välinen minimitta (keskiö ei-kiertyneenä) ja sitten maksimitta (keskiö täysin kiertyneenä). Pakan paksuus pitää osua noiden väliin, mieluiten esimerkiksi puoliväliin. Jos mitta menee lähelle/alle tuon minimivälin, niin silloin kytkin tietenkin luistaa koko ajan.
Tuolla vielä pari muuta kuvaa ja mittoja mun kytkimestä : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/slipper
Etsin aikanaan sitä että löytyisikö esim. noita metallisia välilevyjä eri vahvuisina jolloin pakan paksuutta voisi säädellä helpommin. Ei löytynyt joten otin yhden metallilevyn veks. Tänä keväänä pitää avata kytkin ja katsoa ovatko mitat muuttuneet kuinka paljon levyjen kulumisen vuoksi.
Se että kytkin luistaa moottorijarrutuksessa ei siis tarkoita sitä että tää on (kohta konkurssiin menevän) Saabin tapainen vapaakytkin. Tuo luistokytkin kyllä moottorijarruttaa ihan napakasti mutta luistaa vain sen verran että takarengas ei lähde moottorijarrutuksissa pomppimaan. Sen avulla voi lyödä pienempää vaihdetta pesään mutkaa lähestyttäessä ja räpsäyttää kytkimen kerralla ylös ja keskittyä sen etujarrun käyttöön. Ei mee kone ylikierroksille vaikka vaihtaa esim. 4-vaihteelta 3-vaihteelle vaikka kierroksia koneessa on vaihtohetkellä 4-vaihteella 9500-10000 rpm.
- JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Kiitoksia JuhaV:lle ymmärrettävästi kirjoitetusta luistokytkinopastuksesta, kunhan rahatilanne hieman paranee, voisin itsekin tuommoista harkita..
Honda VTR SP2
joo sen takarenkaan pompotuksen/lukkiutumisen
takia tuo luistokytkin tuli tilattua se on ikävä tunne
radalla mutkaan mentäessä ku perä hakee paikkaansa
ja on todella levoton mutkiin mentäessä.
vielä tässä mietiskelen jos tilais samalla hyperplates
alumiiniset välilevyt teräksisten tilalle niin vois sitten
niistä teräksisistä tehdä sen kiinnipitotyökalun.
tai barnett kevlar clutch kitin käsittääkseni siihen
kuuluu kokopakan kaikki levyt.
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
juhav(JuhaV @ Helmi. 21 2009,18:22) kirjoitti
oliks niin että olit itse värkännyt manuaali jyrsimestä
nc tai jopa cnc käyttöisen jyrsinlaitteen?
tuommonen ois kyl näppärä vekotin vois tehdä
talvisaikaan kaikkea mukavaa kesäksi pyörään ja
paljon muuhunkin.
muuten ootko suunnitellu sitä "ylimääräistä" konetta
vielä mihinkään eri runkoon sovittaa?
joku mönkijä/mikroauto ois vekkuli laite sp:een koneella.
tilausta ois täälläkin muutamalle osalle jos oot
valmis tekeen ulkopuolisille niitä esim. jalkatapit
Mielestäni se oli yksi hienoja asioita myös SP:llä ajamisessa... Kun vauhti kasvoi, niin aina tultiin perä luistossa jarruun, sitten siitä nojaus kurviin sisään, polvi maahan ja takarenkaaseen pito takaisin. Tuon kanssa kun opetteli ajamaan radalla, niin jäi vaan tuon kikserin kusiaisen kanssa miettimään, että mihin ihmeeseen näissä vieterimallin rivinelosissa luistokytkintä edes tarvitaan...?(honda rc51 @ Helmi. 21 2009,12:10) kirjoitti
Yks mahtavimpia muistoja tietyllä tapaa on Ahveniston keikka viime vuodelta luiston puoleen.. Treenasin varikkosuoran ylämäen mutkaan tuloa - joka kierroksella ajoin hieman kovempaa.. Löytyhän ne rajat sieltä, kun renkaasta pito katosi, vauhtia tosin oli ihan kiitettävästi. Ylämäkeen kiivettiin nätissä peräluisussa (hallittu luistu kuitenkin), polvi maassa.. Kaasua vaan lisää ja toivoi että pito palaa jossain vaiheessa. Radan reunoille mentiin, ajolinjat ihan vituiks mäen päälle, mutta hanskassa pysyi.. On sillä vaan kiva liidätellä ;)
ps. ihan niin kivaa ei välttämättä olis ollut, jos se pito olisi karannut. Kusiaisellahan kerkesin lipat heittämään ilmeisesti huonosti imeytettyihin öljyläikkiin pääsuoran päässä oikealle loivasti ylämäkeen kaartuvassa mutkassa. Pyörä kolisi rengasvalleihin, mutta itse en onneksi sinne asti osunut... Ois mahtanut vituttaa, jos SP olisi siellä liukunut kilvettömän tilalta...
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
zeipii
mulla meni kerran ja vain sen ainoan kerran kemorassa ja tietenkin vielä pääsuoran päätteeksi melko lujasta vauhdista liki kakssataa ellei jopa ylikin niin vaihde neloselta vaihdettaessa kolmoselle välivapaalle ja sehän ei taivu mutkaan jos ei oo veto päällä niin siitä vauhdista ja enkä enää uskaltanu kokeilla että
meneekö vaihde kolmoselle vai kakkoselle ja jos ois kokeillu
ja se oiskin menny kakkoselle niin ois voinu olla sen jälkeen
"vähän" isompi pompotus hietikolla.
tässä kohtaa tuli tehtyä kovin jarrutus mitä oon ikinä
tehnyt meni muuten melko lujassa vauhdissa pitkän matkaa
takarengas ilmassa ei ollu sillon paras fiilis sp:llä piti ajaa
varikolle "pikku" tärinä päällä ja mietin siinä vaan että
vois lähtä kotiin (vaihtaan vaipat) tilaileen luistokytkintä
mutta seuraavassa stintissä oltiin taas radalla.
on muuten vaihteet tullu siitä lähtien survottua kunnolla
pesään ja seurattua kuin lähellä ajaa toisen perässä
tai edellä aina sielä radalla hasardeja sattuu itte kullekkin
ku lujaa ajetaan niin se vaan on.
saas nähdä ens kesä ois kolmaskesä (kolmas kerta toden sanoo) tässä harrastuksessa että joko sitä ottais ensimmäiset kulkimyyryt sp:llä
varmaan pitäis koputella puuta tähän väliin ja tostahan
se puu löytyykin kropan yläpäästä
![]()
![]()
![]()
![]()
ps: tota tilannetta ei ois muuten luistokytkimellä päässy
tuleen ku ois voinu huoletta puottaa vaihteen kakkoselle
sen isompia ongelmia.
on muuten ollu luistokytkin (henkivakuutus) sen jälkeen lähes päivittäin mielessä ja nyt niitä saatiin läjä (kolme) extra alennuksella suoraan tehtaalta tsekeistä enskuun alusta
hinnat muuten nousee reilu 10 prosenttia.
pss: juhav pitäis olla siinä paketissa vielä extra
hämähäkkijousetkin (samaan hintaan) niin kuin suosittelit niitten
hankkimista saas nähdä onko jiri muistanut laittaa niitä
kimppatilauksella säästää enskuun hintoihin verrattuna
lähes 20 % koska tulee ne extra jouset mukana.
kiitti vielä juhalla vinkistä ottaa yhteyttä suoraan
tehtaalle se kannatti.
Hieno talli, jyrsintä katsoessani arvelen olevani töissä sen maahantuojalla (näyttää värien perusteella samalta kuin meidän myyntiinäytelyssä). Eli jos SP ukot tarvitsee työkaluja yritän auttaa mahdollisuuksien mukaan. yhteystiedot löytynevät nikin takaa.(JuhaV @ Helmi. 21 2009,18:22) kirjoitti
tommonen setti tuli jtr corsen tehtaalta
ja kesällä vasta menee paikalleen öljynvaihdon
yhteydessä sillä välin taidan tehdä pari erilaista
kiinnipitotyökalua kesää odotellessa.
http://picasaweb.google.fi/lh....ectlink
edit: sanokaa jos ei linkki pelaa!
meinas olla vähä koneen kans ongelmia
juu piti tommonen hommata biltemasta
ja aattelin töissä tehdä tuohon runkon *
http://picasaweb.google.fi/lh....ectlink
hintaa oli muuten 29.90€
edit: laitan kuvia lisää ku saan tehtyä
telineen tolle!
Kas, tuollaisen Bilteman tasapainotussetin voisi ostaa itsekin. Tuohon hintaan ei viitsi ryhtyä itse askartelemaan.
Tässä uusi voimansiirto SP1:seen odottamassa asennusta :
http://files.myopera.com/v2tre/album...0320091159.jpg
Välitykset 15/43. Talvella kuskin kasvanut massa vaati yhden lisäpiikin takarattaaseen.
- JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Kevät saa joten pyörääkin pitää vähän huoltaa.
Uudet ketjut ja rattaat (15/43). Niittaus kotitekoisella työkalulla :
http://files.myopera.com/v2tre/album...0320091175.jpg
Kytkin (JTR Corse Slipper) avattu tarkastusta varten :
http://files.myopera.com/v2tre/album...0320091179.jpg
http://files.myopera.com/v2tre/album...0320091178.jpg
http://files.myopera.com/v2tre/album...0320091184.jpg
Kitkalevyjen paksuus oli 3.77 mm (+/1 0.01 mm).
Manuaalin mukaan hylkyraja on 3.50 mm. Nuo levyt ovat aikaisempien mittausteni mukaan n. 20000 km rääkissä luistokytkimessä menettäneet paksuuttaan vain 0.05 mm. Se ei ole mielestäni paljon. Samat levyt menevät siis takaisin koneeseen.
Metallilevyt olivat myös suorat ja ok vaikkakin kaikki 'kauniisti" sinertyneet. Eli luistokytkin on töitä tehnyt. Spider jousi oli ehjä ja napakan kireä. Ei tarvitse vaihtaa. Kytkinkeskiössä on kevyttä iskemää urituksen reunassa mutta se on lähinnä kosmeettisen virheen tasolla. Ei johda toimenpiteisiin.
Kytkimen viimesyksyisen luiston syyksi löytyi yksi katkennut kytkinjousi. Pitää tilailla JTR Corselta setti noita jousia tuon nykyisen tilalle.
Eli hyvin näyttää tuo JTR-luistokytkin kestävän rääkkiä.
Terv. JuhaV
PS. RC51, metallilevyt kytkimessä painavat 99 gr kappale. Sinistymisestä päätellen ovat luistokytkimessä aika kovilla joten aion itse pitäytyä noissa teräslevyissä jotka eivät ainakaan jauhaudu muruiksi öljyn sekaan tms. ikävää.
http://files.myopera.com/v2tre/album...0320091182.jpg
Kuvassa oikealla käytetty levy normaalikytkimestä ja vasemmalla luistokytkimessä väriä saanut yksilö
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Mitenkäs on projektit edistyneet? Itse kuluttelin sunnuntaipäivän tallissa laitellen nykyistä ratapyörääni. Tuttuja löytyy tästä kyseisestä ketjusta sen verta monta, että laitan tämän linkin tännekkin. Rataharrastuksesta voi käydä lueskelemassa stooria täältä http://irc-galleria.net/blog.php?nick=soulost
Ensi kesänä nähdään radalla!!
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
Mitäs ölppää olette käyttänyt, tai oikeastaan mitä suosittelette![]()
Kun huoltoon vielä 5tkm niin ajattelin vaihtaa puhtaat löröt alkukesäksi.
Kuvia pyörän uudesta koreammasta perästä laitan kunhan saan kaikki hilut mahtumaan sinne peräkatteen alle.. Meinaa tulla ahdasta kun valitsin sen ns. suoran underin missä ei tilaa varattu sille ecuboksille yms laitteille..
Niin ja kytkin on ihan vakio jos vaikuttaa öljyn valintaan...
Honda VTR SP2
Cosmo, laitahan kuvia !
Itsellä on öljynä ollut Repsol Moto 4T Racing 10W50. En osaa tuota haukkua tai kehua. Rata-ajossa (30 % rata / 70 % katu) vaihtoväli max. 3000 km, maantiellä sitten voi ajaa pidempään.
Terv. JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Moro,
http://www.rc51.info
Tuolta löytyy manuaaleja yms. hyödyllistä.
- JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Juu laitanhan minä, nyt kun mopo on valmis ja testisavut otettu(JuhaV @ Huhti. 04 2009,11:48) kirjoitti
En vaan oikein tiedä miten noita kuvia pystyy jakamaan netissä.. mutta pitää tutustua ensiviikolla noihin ilmaisiin jakosivustoihin.
Öljyt vaihdan ensiviikolla niin sitten pääsee kauden avaamaan viikonloppuna![]()
Honda VTR SP2
Kiperä kysymys asiasta tietävälle.. Voiko powercommander hukata kartan kun oli akku irti melkein kaksi kuukautta??
Kävin mopon tankkaamassa niin tuntui jotenkin rikkaalla käyvän, tai sitten kuvittelin vain. olihan kelikin viileä..
Tässä nyt niitä kuvia uudesta perseestä! --Kuvia--
Honda VTR SP2
Cosmo,(Cosmo @ Huhti. 08 2009,17:49) kirjoitti
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta teoriassa kartan sekoileminen saattaa olla mahdollista vaikkakin epätodennäköistä. Joskus kun jännite startissa tipahtaa jostain syystä alle normaalin, saattaa tuo heilahdus aiheuttaa jotain häikkiä muistin sisältöön. Tarkasta myös se että TPS:n eli kaasunasentoanturin nollapiste siellä ohjelmassa on oikein.
Terv. JuhaV
PS. Hieno underi, noi kirkkaat valot sopii hyvin harmaaseen pyörään.
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
No nyt on ensituntumaa tällekin kaudelle haettu, 150km ja hienoltahan se taas pitkästä aikaa tuntuu. Tiet vain ovat niin likaisia että tarkkana saa olla.
Ölpät vaihdoin ja pistin hondan omaa lirua kun huokealla sain hankittua.
Mitenkäs SP miehet on ratapäiville aikoja varanneet? Itse juuri pistin ahveniston alkukesän varauksiin neljä varausta
4.5/18.5/8.6 ja 4.7. Eiköhän se rata ala siitä tutuksi tulemaan
Myös alastarossa ajattelin tänäkesänä piipahtaa mutta mitään en vielä varannut.
Joku kokoontuminenhan olisi taas kova juttu![]()
Honda VTR SP2
Laitoin myös Ahvenistot menokalenteriini.
Tuntuman haku Gessun jäljiltä on todellakin hakemista, mutta eiköhän siihen totu.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Ulkoilutin Hondaa viikonloppuna ja mietin ihan samaa! Varmaan joutuu iskemään läppärin kiinni niin saa asiaan varmuuden?(Cosmo @ Huhti. 08 2009,17:49) kirjoitti
Hieno perä Cosmo .. kaikki sopii kuin nenä päähän! Oman sp2:n orkkis "lumikolan" modaamista olen zoomaillut pari kesää. Kerran jo tilasin palikatkin, mutta jälkitoimitus jäi tulematta. Taitaapi tuo kiireiden takia jäädä seuraavalle omistajalle(Cosmo @ Huhti. 08 2009,17:49) kirjoitti
![]()
X-määrä erilaisia Vee configuraatioita
Diligentia, Vis, Celeritas!
Minkäslaisia kokemuksia teillä on alastaron radasta.. Kun ajattelin tulla radan katsastamaan mutta en ole varma olisikos ryhmäni hidas vai keskinopea.. Rata olisi mukava opetella ensin pikkusen rauhallisemmin, mutta koko päivä muiden perässä ajaminen ei kauheasti houkuta. Että pärjääkös ensikertaa alastarossa ajava keskinopeassa??
Siis en vielä mikään polvipalojen kovin kuluttaja ole, vaan harjoitteleva rata"harrastaja"![]()
Honda VTR SP2
Kartta tallella. PC:n sisäisen akun/muistin pitäisi kuulemma normitilanteessa säilyttää data vuosia myös ilman ulkoista virtalähdettä.(tiairi @ Huhti. 14 2009,10:31) kirjoitti
Kylmähkö (+4) ilma siis varmaankin vain teki pääsiäisajelulla tepposia. Onhan siinä vissi ero kun ulkoilma muuttuu parikymmentä astetta paremmalle puolelle.
X-määrä erilaisia Vee configuraatioita
Diligentia, Vis, Celeritas!
Siinä on oikeasti iso ero, elkee menkö säätelemään pyöriä ennen ku kelit lämpenee. Ja muutenkin ensimmäinen tankki talven jälkeen on pahin, jos on pitänyt bensoja talven yli. Minulla ainankin räki ja paukku niin perkeleesti viime keväänä...(tiairi @ Huhti. 14 2009,20:53) kirjoitti
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
Powercommanderin mahdollisista ongelmista kärsiville luvassa vertaistukea. Sain viimein kiinnitettyä käyrään lambda-anturin mutterin ja vaihtelin siinä samalla kaikki putkiston tiivisteet - aiemmin talvella kun olin huomannut, että takapytyn ensimmäinen liitos vuotaa. No kyseinen tiivistehän olikin huuhtoutunut kertakaikkiaan taivahan tuuliin, paksun grafiittitöhnän sijaan tiivisteestä oli jäljellä hiukkasen metalliverkkoa *
No, survoin putkiston asemiin (toisesta käsiparista ei muuten ole lainkaan haittaa tässä hommassa), vaimentimet kiinni ja kädet innosta täristen starttinamikalle. Tiu-jiu-jiu-jiu kuuluu, mutta ei herää henkiin. Akku loppuu. Kiroilua. A*to tulille, jumpperipiuhat väliin ja lisää tiu-jiu-jitsua. Lisää kiroilua. Mielessä liikkuu mitä värikkäämpien kirosanaloitsujen lisäksi, että tuliko laitettua vääränlaiset tulpat, jäikö joku letku irti kun PAIRia ja Flapperia poistelin jne. Perinteiset vikakohteet kuten tappokytkin ja seisontatuen kytkin käydään läpi.
Hokasinpa sitten nykäistä myös Quickshifterin liittimen irti Powercommanderista. Ans olla, laitoshan herää henkiin ennen kuin saa painettua starttinappulan pohjaan asti. Eli Quickshitter on nyt jotenkin seonnut - patukassa palaa punainen valo, kun virrat laittaa päälle (normaal?) mutta vihreä valo ei sytykään, kun vaihdekepakkoa siirtää isommalle, vaan silloin, kun painaa vipua alas. Push-mallin QS:stä tullut Pull-mallinen?
Käytin Quickshifterin kertaalleen irti talven aikana akun ollessa irti. En silloin irrottanut Powercommanderin liitintä, eli tässä se varmaan menetti vähäisen älynsä. Minkälaisella proseduurilla tuon saisi nyt nollattua ja ohjelmoitua uusiksi? Minulla ei ole käytössä läppäriä ja softia tuohon ja itse asiassa pidän koko toosaa melko turhana omassa käytössäni. Olisihan tuo silti mukavampi saada palautettua toimintaan, kun kerran on edellinen omistaja sen kiinni pultannut. Dear Dr. Bees&Honey, miten toimin? *
Niin, PAIRin poistamisen sekä tiivisteiden ja vaimentimen villojen uusimisen jälkeen pyörä ei nyt ainakaan ekalla kokeilulla paukutellut eikä etenkään enää näyttänyt ketunhäntää putken päästä. Äänet ovat nyt jotakuinkin asiallisen vakuuttavat.