Allekirjoittaneelta löytyy läppäri ja softat jolla voisi yrittää katsoa onko sielta jotain apuja. Muuten kyllä kuulostaa hieman omituiselta. Soittelen illan aikana niin katsotaan asiaa tarkemmin.(killa @ Huhti. 15 2009,01:05) kirjoitti
Itselläkin pientä ongelmaa vilkkujen kanssa; ideana oli vaihtaa vilkkurele ledi-vilkuille sopivaksi mutta eipä mennyt ihan suunnitelmien mukaan:
Vilkkureleelle tulee kolme johtoa, joista vihreä on mittausten mukaan maa, harmaaseen tulee vilkkukytkintä käyttämällä maa ja valkeaan jatkuva 12 V.
Ostin motonetistä elektronisen vilkkureleen 0-30W ( 48-1886 ) ja nyt pitäisi osata kytkeä se.
Olen antanut itseni ymmärtää että:
- liittimeen 49 kytketään jatkuva virta (=valkea johto)
- liittimeen 49a kytketään kytkimelle menevä (=harmaa)
- jäljelle jäävään (olikohan P ?) kytkin maan (= vihreä)
Ei vaan vilkut toimi vaikka kuormana oli noin 12W vilkkuja.
Onkos muut vaihtaneet relettä vai vastuksillako hoidatte asian?
Kawasaki KX 450F
Moipe, mulla on elektroninen vilkkurele 2-napainen, Motonet osanro 48-1894 ja hyvin pelaa. Nyt en kyllä muista ulkoa miten kytkentä meni mutta olisiko ollut niin että tuota jatkuvaa 12 V en kytkenyt mihinkään ?
Killa, onkos sulla minkälainen se quickshifterin katkaisija joka on polkimessa ? Powercommanderin oma mokkula, joka on siis paineeseen reagoiva kytkin ?
Kun quickshifter-toiminta aktivoidaan, niin siihen tarvitaan erillinen ohjelmanpätkä, joka ei tule sen tavanomaisen Powercommanderin softan mukana joka taasen on ilmaiseksi ladattavissa Dynojet:in sivuilta. Tuo aktivointiohjelma tulee vain ja ainoastaan sen helkutin kalliin katkaisinmurikan mukana. Sen kun ajaa niin sitten Powercommander-ohjelman valikkoon ilmestyy tuolle quickshifterille oma alivalikko josta sen parametrejä pääsee räpeltämään. Kytkemään päälle ja pois ja asettamaan kytkentäajat.
Toisaalta, koska sulla on jo tuo toiminto olemassa, niin todennäköisesti se säätövalikko ilmestyy sinne ohjelmaan kun aparaatti lykätään läppäriin kiinni. Jos ei, niin sitten tarvitset tuon aktivointiohjelman.
Ehkä ekana kannattaisi tarkistaa että toimiiko se polkimessa oleva kytkin varmasti oikein. Se siis on painekytkin, josta lähtee kaksi piuhaa. Kun kytkintä painetaan riittävän lujaa (push-malli) tai vedetään (pull-malli) niin silloin kytkin kytkeytyy johtavaksi. Sitten kun paine hellittää, niin kytkin avautuu. Kannattaa tarkistaa että kytkin ei ole mitenkään jumittunut kiinni asentoon.
Se Powercommanderin ohjelma määrää kuinka monta millisekunttia polttoaineensyöttöä katkaistaan kun kytkin menee auki asennosta kiinniasentoon. Sillä ei sitten ole väliä kaunko se kytkin tuon jälkeen on kiinni. Vain se kytkeytyminen auki->kiinni ratkaisee.
Mulla on ihan mekaaninen mikrokytkin omassa pyörässä ja siinä on säädettävä jousikuormitus kytkentäpainetta säätämässä.
Pari kuvaa :
http://files.myopera.com/v2tre/album...9032008230.jpg
http://files.myopera.com/v2tre/album...0103%20(3).jpg
En keksi muuta kuin että jotenkin se painekytkin on sulla jumiutunut kiinni asentoon (johtavaksi) jolloin Powercommander jotenkin sekoaa ja kytkee polttoaineensyötön pois päältä.
Terv. Juha
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Cosmo,
Alastaron rata on minusta oikein mukava, reilusti tilaa ajaa ulos missä tahansa ;) Ei se sen kummempi ole kuin Motopark tai Kemora, mutta kylläkin nopeudeltaan Ahvenistoa selvästi nopeampi.
Kolmas mutka lähtösuoralta laskien (oikea-oikea-vasen) eli eka vasen on jotenkin omituinen. Siinä on moni kaatunut. Siinä asfaltissa lienee jotain aaltoilua jonka on ehkä aiheuttaneet ratakuorma-autot tms. raskaat ajokit. Pinta näyttää sinänsä olevan ihan ok mutta siihen jos vetää tietyllä ajolinjalla aivan tapissa niin etunen saattaa lähteä alta. Olen parikin kaatumista nähnyt ihan läheltä ja kerran yritin itsekin siinä kaatua mutta en ihan onnistunut.
Kyllä siellä voi keskinopeassa ajaa. Lähtee vaikka ryhmään aluksi viimeisenä jos epäilyttää.
- JuhaV (hidas mutta kankea)
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Pistin ekaan settiini (28.7) Hitaaseen ja seuraavaan (21.8) keskinopeaan... Itken sitten ratavastaavilta siirtoa jos rupeaa oikein ahdistamaan(JuhaV @ Huhti. 15 2009,20:42) kirjoitti
Nyt rupes sitten nopeusmittari v***uilemaan, Välillä kun lähtee paikaltaan liikkeelle, niin mittari jää nollille ja menee jokunen minuutti ennenkuin palaa henkiin. Mahtaakohan speedohealer ottanu itteensä kun asensin sen oikeestaan kiinni mopon ecu boksiin ja commanderiin? Onko muka niin herkkä laitos, vai voiko vaihteiston anturi olla likanen tms...
Honda VTR SP2
Vaihdoin kanssa Bilteman kolminapaiseen elektronisen vilkkureleeseen (lie sama kampe?) ja pelaa aivan mainiosti ilman muita kikkailuja ledivilkkujenkin kanssa. Kytkentöjä en muista muuta kuin että vihreä on tosiaan maa, mutta voin kyllä tsekata jos tarvetta on.(Moipe @ Huhti. 15 2009,18:27) kirjoitti
Voisiko olla että sulla on vaan yksinkertaisesti viallinen rele?
Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
(exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
Jes, Powercommanderin oma mokkula siis kyseessä ja oli ollut jo aiemmin toiminnassa. Irrottelin vaihdeakselin päähän tulevan "shifter armin", liikuttelin anturin akselia edestakaisin ja asensin takaisin virrat päällä niin, että vihreä valo jää palamaan, kun vaihdepoljin on lepoasennossa. Tuossa mallissa siis punainen ledi palaa nimen omaan silloin, kun kytkin kytkeytyy (katkoo polttoaineensyöttöä). Nyt systeemi toimii kuten pitääkin eli punainen ledi syttyy vaihdepoljinta ylöspäin liikutettaessa (normaali vaihdekaavio).(JuhaV @ Huhti. 15 2009,20:29) kirjoitti
Pikadiagnoosi on, että joko anturin akseli tosiaan oli hiukan jumiutunut tai asentajalla on ollut pääsiäismämmiä silmässä kun on käyttänyt shifter armin irti, jolloin se on mennyt pistepuikkomerkinnästä huolimatta yhden boorin verran vikaan ja anturi on ollut vaihdepolkimen lepoasennossa kytkeytyneenä.
Performance Bikes testasi "vanhuksen" eli SP1:sen uusia pyöriä vastaan (2009 malliset GSX-R750, 1198S ja RSV1000R). Hondassa oli Akran sliparit, muuten päällisin puolin aika vakion näköinen. Muut pyörät vakiokuntoisia.
Mitatut tehot ja painot ajokuntoisena:
SP1: 127hp ja 213kg
GSX-R: 133hp ja 203kg
1198S: 154hp ja 197kg
RSV: 122hp ja 218kg
Pientä lisäinfoa ko. jutusta voi klikkailla täältä.
Pisti vaan silmään tuo Hondan paino. Monesti on mainittu, että SP1/SP2 on hieman painavahko uusimpiin pyöriin verrattuna. Välimallin Gixeri vain 10kg kevyempi ja ketteräksi/kevyeksi kehuttu RSV painaa about saman jos Hondassa olisi vakioputket. Ducati alkaa olemaan jo hyvissä luvuissa painon suhteen...
Ei näytä ajan hammas hirveen syvältä puraisseen paino- ja tehopuolella äskeisen perusteella ko. verrokkeihin nähden ( pl. 1198 S ), mikähän mahtaisi olla 999 Ducatin paikka ko. vertailussa ?
JTR luistokytkin sujahti paikalleen pyhänä. Ns. kannen laakeripesä oli eloksoinnin verran kireä siihen kuuluvaan laakeriin nähden ja mukana tullut kytkinkorin mutteri pykälää liian pieni. Kytkinkori irtosi iskevällä pulttipyssyllä ilman pitotyökaluja.
Kokemusta toimivuudesta ei ole kuin pikaisesta koeajosta, jossa se pelasi, eikä varsinaista luisto-ominaisuutta tullut testattua.
Onkos kellään tietoa keinoista kierrosluvun rajoittajan hilaamisesta ylöspäin ilman PC3:seen kytkettäviä lisälaitteita, tyyliin jenkkien soft rev limiter mod ?
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Kiitos vinkistä, tällä releellä sain vilkut toimimaan normaaliin tapaan. Ja muistin väärin nuo sähkökytkennät, harmaaseen ei tule +12 V kytkimellä vaan siihen tulee maadoitus vilkkukytkintä käyttämällä. (korjasin ne aiempaan viestiin).(JuhaV @ Huhti. 15 2009,20:29) kirjoitti
Eli kytkin tämän motonetin releen jatkuvaan +12V (valkea) ja kytkimen väliin (harmaa), vihreää maadoitusta ei tarvitse kytkeä.
Nestekytkimen ilmausta suorittajille vinkki: ilmaa jää helposti letkun ylimpään kohtaan juuri ennen kahvaa ja kaikki ilma poistuu kun ottaa vasemman clip-on:in pyörästi irti ja kääntää clip-on:ia asentoon, jossa letkun ylin kohta on kytkinnestesäiliön alapuolella
Kawasaki KX 450F
Eihän kenelläkään VTR-kuljettajalla ole lainata hetkeksi vakioäänenvaimentimia SP-2:een? Rekisteröintikatsastuksen sisältö kun on tapauksesta riippuen ollut vaihteleva, joten haluaisin pelata varman päälle. Orkkispöntöt kun saan vasta kesäkuussa jälkitoimituksena itselleni. Pyörä pitäisi kuitenkin katsastaa aika pian noudon jälkeen, eikä viitsisi riskeerata tuollaisen takia. Päijät-Hämeen seutu olisi jees. Muuten otan pyörän mukaan tulevan orkkisosapaketin kuriirilla.
Kirjoittele: tomi(ät)tttalja.fi
Onkos SP-1:sen pöntöissä eroa SP-2:seen?
Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
(exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
Minulta joutaa lainaksi sp1:sen vakiot, jos vaan keksit niihin jotkin sovitepalat.. paikkakunta on Lahti(tttalja @ Huhti. 30 2009,12:28) kirjoitti
Alku viikosta putket kiinni itselläni koska menen ahvenistolle, mutta sen jälkeen vapautuu..
Honda VTR SP2
moikka kaikille!
nyt ois pari ajo kertaa takana päin ja tuntuuhan se makeelta taas päästä sp:llä päästeleen! uudet renkaat alla!! ja huoltoja pitäis ruveta tekemään pikku hiljaa esim.jarrunesteiden vaihtoo ja semmosta! onks kellään vinkkejä muuten tuohon hommaan! tai onko tullu mitään ongelmia ilmauksen kans!?
jtr kytkin on kans hyllyssä odottamassa paikalleen laittoa!!
Eipä ollut mitään murheita jarrujen ilmauksen kanssa, vaikka letkut tuli vaihdettua siinä samalla.
Aiemmin mainitussa PB.n testissä Hondassa oli täysakra ja commanderi, tuli ostettua lehti.
Huomenna Ahvenistolle opettelemaan Hondalla ajoa. Eilen tankkasin pyörän toisen kerran tänä vuonna, joten vähiin on ajot jääneet. Kulutus pikkutieräppäilyssä vähän alle seiskan, seokset säädetty 13,5 nurkille killereillä.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Jahas, minullakin on pari tankillista mennyt ja kulutus on ollut kahdeksan litran kahta puolta... Tuohon vaikuttanee hieman myös se, että miten tarkaksi mittari on säädetty Speedohealerilla? Etenkin ekalla tankillisella tuli kyllä melko ahkeraan testailtua kaasukahvan liikeratoja
Minulla oli pienoista ongelmaa etujarrun ilmauksen kanssa, kun irrotin männät satuloista. Tuuppasin ruiskulla alakautta nesteet sisään, mutta jarruvipu oli silti aivan hervoton, joten en päässyt ilmaamaan ns. perinteisellä menetelmällä. Kokeilin sitten sitoa jarruvipua pohjaan yön yli, koputella nestelinjoja, jopa raottaa jarruletkujen yläpään banjopulttia, mutta en vieläkään saanut jarruvipuun tuntoa. Sitten kokeilin sillä kyseisellä apteekin isoimmalla ruutalla imeä ilmaa jarrusatulan ilmausnipasta alaspäin, ja se konsti toimikin ja sain jarruvipuun sen verran tuntumaa, että männät liikkuivat. Sitten ei muuta kun taas hetken odottelua, että viimeiset ilmat nousee ylös, ja molempien satuloiden männät sisään puristaen mars. Näin viimeinen bubbla nousi yläkautta pois ja kahvaan tuli ymmärtääkseni normaali tuntuma.
Omassa pyörässäni on tällä hetkellä lähinnä hienosäädön tarvetta. Kun hankin ne jalkatappien siirtolevyt ja siirsin tappeja reippaasti taaksepäin, seisontatuen polkaisunuppi jäikin tietysti oikein sopivasti asemiin vaihdepolkimen alle ja sitä on hankala operoida. Siihen pitäisi joku keksintö loihtia. Jalkatappien asemointi on vaikuttanut ensi ajoissa mainiolta, mutta radalla voinee vasta kunnolla testata, ovatko liiankin takana. Myös dB-killerien tuotekehittely jatkuu. Seuraavaksi oli tarkoitus napata niihin ylimääräiset pidätinruuvit yläpuolelle ja katsoa josko se sirkutus sillä vaimenisi. Jos ei niin ääni tulee todennäköisesti siitä, että killereiden sovitus ei kuitenkaan ole tarpeeksi tiukka.
Lisäksi Quickshifterin toimintaan en ole lainkaan tyytyväinen. Vaihdekaavio kun on normaali, niin etenkään isommilla vaihteilla, isommilla kierroksilla en saa vaihdettua vaihdetta niin kuin pitäisi. Tuntuu, ettei poljinvoimaa ole tarpeeksi kun poljinta pitää nyhtää ylöspäin, eikä vaihde kytkeydy. Vaihdekaavion kääntäminen vakiomallisilla polkimilla taas edellyttäisi sen vaihteensiirtäjän (shifter arm) ja siirtäjän ja polkimen välisen siirtotangon muokkausta eikä siihen ole vielä ollut intoa. Paras olisi kun joltakin saisi ylimääräiset kappaleet joita voisi sitten yrittää rakennella, ei huvita pilata ainoita alkuperäisosia taivuttamalla siirtotankoa jne.
Niin, ja jos jollakulla on tiedossa mistä saisi mahdollisimman pienen, pattereilla toimivan kellon (esim. fillariin tarkoitetun) niin vinkkejä otetaan vastaan, voisi teipata sellaisen mittariston uumeniin. Tähän mennessä vastaan on tullut lähinnä nopeusmittarin/kellon yhdistelmiä, joihin ei saa pelkkää kellonaikaa näkyviin tai sitten jotain ihan liian isoja lämpömittarin ja kellon yhdistelmiä. Optimikoko olisi sellaista AA-pariston luokkaa.
killa,
0letko koettanut säätää quickshifterin kytkentäaikaa ? Mulla katkos on muistaakseni jotain 55-60 ms. Sillä toimii hyvin. Jos sen vetää vaikka 30 ms niin sitten alkaa tulla vaihtovirheitä.
Se quickshifterihän vaatii toimiakseen sopivasti painetta polkimeen ennenkuin katkaisija toimii. Äkkinäinen polkimen nykäisy ei välttämättä ole paras tapa vaan sellainen päättäväinen painallus polkimeen, jolloin vaihtohaarukat saavat sopivasti painetta ennenkuin polttoainekatkos tapahtuu.
Pitäisi vissiin vaihtaa renkaat että pääsisi radalle taas opiskelemaan.
Terv. JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Pitäisi varmaan tarkistaa vielä läpsyttimellä että tuo katkominen tosiaan toimii niin kuin pitää. Merkkivalo kyllä syttyy anturissa, kun poljinta nostaa tietyn matkaa. Paljon helpompi olisi vaan annostella kyseistä voimaa ripeässä kiihdytyksessä, kun pääsisi polkemaan vaihdepoljinta alas ylösnostamisen sijaan. Täytyy tutkiskella asiaa, onneksi tuo nyt kuitenkin kulkee ihan perinteisinkin menetelmin.
Tänään eka ratapäivä Hondalla takana.
42 mm SportKillereillä 94 db / 4500 rpm, joten läpi meni mittauksista.
Pyörä pelas oikein hyvin ja erittäin kevyt ajaa Gessuun verrattuna, ei raapinut asvalttiin. Ajoin radan nelosella läpi, paitsi takalenkin kolmosella.
Parin viikon päästä uudestaan.
Killa, gasoa paloin 14 litraa / 188 kilsaa, josta maantieajoa noin 110 kilsaa, speedohealerin korjaus 15 prossaa, silloin ei gepsin mukaan heittoa.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Mikan,
Minkälaiset on SportKillerit ? Minkäslaiset putket sulla on ? Desibelit tuntuvat alenevan tehokkaasti.
Iltapuhde tänään kun satoi vettä : http://files.myopera.com/v2tre/album...0520091344.jpg
- JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Vaimentajat on 2000-luvun Z1000 Kawasta, Laser DuoTech Carbon ovaalit, muu putkisto onkin sitten varsinainen rakennelma, mutta toimii.
E-hyväksytyt killerit oli laukussa varalla, niitä ei vielä tarvittu.
http://www.dualsound.com/UK/index.html
MN
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Näin reilun tuhannen keväisen kilsan päristelyn jälkeen alkaa pikkuhiljaa olemaan sinut SP:n kanssa ja tottumaan tuohon moottorin luonteeseen sekä vääntöön, mutta tuossa vaimon 600:sta CBR:ää kokeillessa tuli tunne että kyllä tämän vehkeen pitäisi hiukan ketterämpi olla.
Alustaa siis rupesin säätämään tuon videon oppien mukaan sinne päin: http://www.onthethrottle.com/content/view/73/40/ ja heti oli kuin eri vehkeellä olisi ajanut. Pää tajusi heti miksi tätä moderniksi legengaksi kutsutaan. Kankeus katosi ja mutkassa taipumattomuuden pelko vaihtuu välittömästi kortin menetyksen pelkoon mittaria mulkaistessa.
Mutta mutta, ihan kohdallaan se ei ole vieläkään vaikkakin huima parannus. Olisiko noviisille jotain vinkkejä tai nyrkkisääntöjä tuohon alustan hienosäätöön?
Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
(exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
Absum,
Siellä edesmenneessä threadissä olisi ollut paljonkin alustansäätövinkkejä, mutta nyt ne on bittitaivaassa. Harmi.
Ei kai siinä mitään erityistä. Sägit ensin edessä ja takana kohdalleen ja sitten sisään- ja ulosvaimennuksia mieleiseksi säätämään. Ulosvaimennusta pitää olla riittävästi turvallisuussyistä. Sisäänvaimennuksella on turvallisempaa leikkiä ja kokeilla kuinka pienellä pärjää. Nämä ovat makuasioita ja ajotyylistä riippuen sopivat säädöt voivat olla toisistaan poikkeavia.
SP hyötyy perän nostosta selvästi. Itselläni on korkeussäädettävä takaiskari ja tuo säätö kokolailla maksimikorkeudessa. Takarenkaan vaihto 180/55 profiiliseen on myös hyvä idea. Toiset tykkää 190:stä renkaasta, mutta itse palasin tuohon 180/55 joka tuntuu minulle sopivimmalta. Näillä kääntyvyys paranee selkeästi.
Keulaputkia ei kovin paljon voi laskea etukolmiossa koska muutoin alkaa radalla ottaa moottorin alta edestä muovit mutkissa asfalttiin. Eli tätä maltillisesti.
Ohjauslaakerin kireys kannattaa tutkia. Omassani se ei alunperin ollut löysällä vaan itseasiassa liian kireällä joka teki ohjauksesta hieman tahmean. Säätö oikeaksi ja ohjaus kääntyy tasaisesti eikä mutkista tule kulmikkaita. Ohjausiskari on hyvä turvallisuusvaruste. Manuaalissa selostetaan tuo laakerin säätö jotenkin omituisesti ja se käsketään vetää melko kireällä. Tätä en oikein koskaan ymmärtänyt, onko sillä pyritty kompensoimaan ohjausiskarin tarvetta ?
Terv. JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
juha v
tuo oli hyvä huomio että jos ohjauslaakeri on liika kireellä niin mutkiin ajo on todellakin kulmikasta ja tulee tehtyä korjausliikettä sen takia!! mulla oli se liika kireellä! ja sopiva löysäys tekee ajosta paljon helpompaa ja tuntuma on paljon parempi! nyt!
ne joilla on korkeus säädettävä takaiskari niin onko kukaan mitannut paljo ootta korottaneet iskarin pituutta alkuperäiseen nähden!? mulla on 328 mm reikien väli eli 2mm on korotettu ja oon miettinyt että korottaisko vielä lisää!!
öhlinsin setup data antaa vakio korkeudeksi 326mm (+10/-2) mm
eli tuon öhlinsin tiedon mukaan tuota voi korottaa jopa 10mm se voi olla melko radikaali liike taka jousituksen säädössä!! ja se vaatii jo varmasti ohjausiskarin sen jälkeen!!!!!
Koetin mittailla sitä takaiskarin korkeutta. Vähän se on hankalassa paikassa mutta mittaustulos iskari täysin ulosvedettynä (pyörä kallistettuna sivutuelle takapyörä ilmaan) näyttäisi olevan 330 mm.
Tuossa kohtaa ei vielä esiinny mitään "ylivilkkautta" ajossa. Iskari on Öhlins.
- JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
juu mää oon mitannu sen takaiskarin ihan irrallaan 500mm työntömitalla ja se oli sillain sen 328mm en tiedä oisko se pitäny paikallaan mitata???
paikallaan en kyl tiedä miten sen sais mitattua etes jotenki luotettavasti/tarkasti???
taidan vaan kokeilla ja laitan 2-3mm pituutta lisää ku kerkeen ja katsotaan sitten oliko vaikutusta!
edit: se öhlinsin korkeuden säätö kierteen nousu on muistaakseni 1mm eli puoli milliäkin pystyy säätään korkeutta jos haluu hifistellä!!
edit edit: käsittääkseni esim. 5mm korotus on aika suuri muutos? siis vakio iskunvaimentajan mittaan verrattuna!
Veturin linnunlaulupuu otettiin hyötykäyttöön rakentamalla siihen laiteteline kameralle, GPS:lle, GPS-mokkulalle tai vaikka rakastajattaren/vaimon/äidin/anopin valokuvalle. Parin prototyypin jälkeen lähestulkoon yksinkertaisin rakenne osoittautui parhaaksi. Eli ensin suojataan ko. linnunlaulupuu vaikkapa ilmastointiteipillä tai kutistesukalla. Sitten otetaan 10 mm:n vaijerilukko, pieni pala 8-10 mm:n polykarbonaattia (kuvassa näkyvä vihreä lätkä, leikkaa omasi vaikka rakastajattaren/vaimon/äidin/anopin leikkuulaudasta) sekä tuikitavallista naulauslevyä. Poraillaan ja rälläköidään ko. osat yhteensopiviksi. Kameran jalustakierre on mallia 1/4 tuumaa, UNC. Itse sovitin jalustaruuvin pituuden sopivaksi ostamalla siihen samaan konkurssiin myös sopivan lukkomutterin. Voi kiertää 11 mm:n hylsyllä.
Yllättäen tuo kyseinen rakenne on täysin tärinätön ainakin, jos kiinnitettävä kamera ei ole hirvittävän painava tai korkea. Rakennetta on testattu jo vähän vauhdikkaammissakin nopeuksissa (liikenteeltä suljetulla alueella tietysti)
Säätövaraa kuvakulmalle löytyy, liikuttaa vain sitä vaijerilukkoa linnunlauluorressa sopivaan kohtaan. Kamera on hyvin tuulensuojassa ja esim. Canon Ixuksen mikki ei vaadi mitään ylimääräistä suojausta kohinalta vaikka on kameran etupuolella. Itselläni on vissiin tullut Matriksen ohjausiskarin mukana vähän vakiomallisesta poikkeava tuo ylähäkki, mutta samalla periaatteellahan tuollaisen virityksen tekee minkänäköiseen häkkiin tahansa.
Tarrakilpi on koristanut sp-2:n perää jo maanantaista alkaen ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen hankintaansa. Pitänee keskittyä tuohon alustan säätämiseen, jahka vehje alkaa ajaessa "tuntua omalta". Onko kenelläkään vakioalustaan käypiä, hyväksi havaittuja ohjearvoja tarjota? Itse olen 172cm / 80kg.
Tullin täti osasi kertoa, että sitä rekisteröintikatsastusta ei tarvitse aloittaa enää 10 päivän kuluessa maahantuonnista, joten noiden orkkisvaimentimien kanssakaan ei ole enää hätää. Ajellaan tarrakilvella veropäätöksen tuloon asti.
Pari juttua tietty on tullut tuossa alkuun mieleen:
- Ne lämmöt: Onko ihan normaalia, että kaupungissa mittarin mukaan mennään yli 100 C? Olisiko tuohon järkevää rakentaa joku systeemi hellepäivien varalle?
- Mukaan tuli Akran vaimentimet ja vakioboksi näytti olevan kiinni. Alle 3000rpm tuo välillä nykii aika pahasti pintakaasulla - onko tämä normaalia? PC:llä saanee tuonkin korjattua.
Noh, kaikesta huolimatta hymy on korvissa asti. Viimeiset pari vuotta olen sp-2:sta kuolannut ja nyt sitten tuli tämmöinen hankittua. Ei pysty tunnetta sanoilla kuvaamaan. *
![]()