Vai vaaditaan täällä karttoja näytille
No mikäs siinä, kaivelen esiin kunhan kerkeen ja laitan jonnekin josta sen voitte ladata. Nykyinen ei ole ihan loppuun saakka optimoitu vaan hiukkasen rikkaalla yläpäästään.
Pyörääni ei ole nykykuosissaan dynottu, ja eikä varmaan dynotakkaan koska en halua maksaa satoja euroja mittauksesta/säädöstä joka pätee vain sille yhdelle setupille. Mullahan näkyy noi vaimentimet ja muut systeemit vaihtuvan pari kertaa kesässä joten ainahan siellä jarrupenkissä saisi juosta.
Säädöt on tehty kiinteästi pyörässä kiinni olevan laajakaistalambdan ja TPS-asentoa näyttävän mittarin avulla.
Olisin muuten vähän sitä mieltä että jos PAIR on eliminoitu oikeaoppisesti ja putkistossa ei ole muita ilmavuotoja niin silloin oikein säädetty SP ei kyllä putkissa pauku.
Lieneekö tähän turha lisätä että oma pyöräni ei siis pauku millään kelillä eikä missään ajo-olosuhteissa *
Lambda-anturin perusteella seos kyllä vähän vaihtelee ilman lämpötilasta ja kosteudesta riippuen eli pyörän omat lämpötila- ja paineanturit eivät aivan täydellisesti pysty muutoksia kompensoimaan. Tämä muutos on kuitenkin enempi siihen suuntaan että seos menee hiukkasen liian rikkaalle.
Kaikkiin putken päästä tehtyihin lambda-mittauksiin suhtaudun edelleen näissä twineissä skeptisesti, koska itse aikanaan kokeillen vaikutti kovasti siltä että näytteenottoputkea pitää työntää pitkälti vaimentimen ohi kohti moottoria ennenkuin mittaus alkaa olla luotettava. Ilmeisesti jopa sliparin kuoren liitokset tai liitos käyrästöön falskaa ilmaa alipainepulssien aikana vaimentimen sisään (?).
Palataan, JuhaV
PS. Halutaan ostaa SP1 ECU + johdotus + puolat + mittaristo yms. sähköistä oheistarviketta. Tarkoituksena olisi herättää henkiin irtonaisena oleva uusi "varakone", johon onkin jo olemassa myös ruiskurungot ja PA-pumppu.
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Itsellänikin oli keulan pohjaamisongelmaa kemoran paluusuoran päässä.Ainoaa oikeaa tapaa eli jousien vaihtoa en kerennyt tekemään,mutta vaihdoin keulaan wp.n 10w öljyt ja nostin öljynpintaa 15mm.Toimi ok tämmösellä -70kg kirpulla.
Ei se dynotus nyt satasia maksa. Kympeillä selviää, mutta tottahan se on, että ei siitä paljon kostu, kun eri penkit antaa kuitenkin erilaisia lukemia.(JuhaV @ Marras. 05 2008,18:10) kirjoitti
Kerro nyt, mihin meinaat sen ylimääräisen koneen laittaa?
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Moro Ekku,
Tarkoitat vissiin että inertiadynossa saa yhden tai pari täyskaasuvetoa edullisemminkin.
Näin varmaan onkin mutta kartan säätöä ei inertiadynon avulla ole ymmärtääkseni kovin helppo tehdä vaan siihen tarvitaan jarrudyno. Silloinhan eri kaasunasennoilla dynoa jarrutetaan siten että koneesta saadaan mitattua eri kierrosluvuilla seos ja säädettyä se samalla haluttuun targettiin. Ymmärtääkseni tämä vaatii sen että kussakin mittapisteessä moottoria täytyy ajaa muutama sekunti samalla jarruteholla ja kierrosluvulla että oikean seossuhteen antava säätö löytyy. Dynojetin Tuning Center dynamometrit osaavat tuon tehdä automaattisesti ja ronkkivat samalla Powercommanderin säädöt kohdalleen kussakin mittapisteessä. Jos noita mittauksia joku tekee edullisesti niin silloin kiinnostaa.
Nykymetodissani ongelma on se että kun teen eri osakaasuilla vetoja niin tarkoitukseen täytyy löytää aina se nk. suljettu tiealue.
Joo, sen moottorin osalta ajettelin ryhtyä valmistautumaan siihen että jonain päivänä radalla voisi ajaa jollain nelipyöräisellä laitteella. Vaikkapa V2 powered Minillä, jossa voi täyskaasuvaihdot vetää quickshifterillä. Tai sitten asennan sen päältäajettavaan ruohonleikkuriin tms tarpeetonta mutta hauskaa. Ihimisellä pitää olla projekteja tai ainakin niiden suunnitelmia
- JuhaV
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Joo, niin pitää.(JuhaV @ Marras. 05 2008,21:19) kirjoitti
Meikäläisellä riittää suunnitelmia jo nyt eläkkeelle asti![]()
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
moi juha v
tuossa on asennetta ei muutako mikroauto/mönkijä
viritelmää rakenteleen ja sitten asfaltille tai soralle
päästeleen minkä härvelin sitte rakentaakaan
laita rakennus vaiheista blogiin kuvia jos rupeet
rakenteleen sp:een koneen ympärille jotain![]()
Ketunhäntä kurkistaa täälläkin putkesta kun paikallaan antaa leipää. Lienee PAIR mikä tuon tekee, valitettavasti omassakin yksilössä se on vielä toiminnassa. Jos tässä talven tullessa saisi telottua ko. kiusankappaleen roskiin. Taitaa käytättää vaan dynossa sitten säädättämässä uudelleen.kirjoitti
Ei tarvitse PAIR:in purkamisen takia dynottaa uudelleen, penkityksen ajaksi PAIR otetaan pois käytöstä että lambdalle saadaan oikeanlaisia lukemia.(killa @ Marras. 08 2008,22:18) kirjoitti
Mutta kyllä se PAIR kannattaa poistaa kokonaan pyörästä, mullakin paukutti putkessa ennen ja se ei tee vaimentajille hyvää.
Kawasaki KX 450F
ei mulla paukuta putkessa oli pair tai ei.
erittäin harvoin ku löysää kaasusta.
tosiaan ennen säätöön menoa paukkui
itselläkin samaan tyyliin ku zeipiillä.
itsellä säädöt tehty ilman pairia ja flapperia
akraan hitsattu itsellä noin 500mm
päähän lambdan paikat molempiin putkiin
etu ja takapytyn käyrään
(ei välttämätön) käyrästön alkupäästä katsottuna.
jotkut hitsaa kollektoriinkin joka on kans ihan hyvä
paikka. luulen että osalla on näin.
noin 500mm päähän siksi koska ns. liekkimeri ulottuu
noin 350mm päähän joskus tietenki pitemmällekin
ja näin ollen tuosta kohdasta saa ihan järkeviä
lukemia ja jos joskus haluaa säädellä vielä
molemmat pytyt erikseen niin sekin onnistuu
takapytty käy aina kuumempana
luulen että paukuttelua esiintyy varmasti jos
mittaukset tehdään vaimentajien sisältä
koska sieltä ei saa mitään järkevää
mittaus tulosta.
morjens
en tiedä pelittääkö mutta käykää katsoon jos toimii
laitoin muutaman kuvan mm. dynokäppyrästä ja muita kuvia
pyörästä
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/...2INDrIesFODFnA
Noista PAIR-järjestelmän "blockoff"-levyistä oli puhetta honda rc51:n kanssa. Teetän sellaiset talven dB-killeriprojektin yhteydessä tai sitten tilaan eBaysta, kun tarkoitus on kuitenkin ruotia Flapperin ja PAIRin osaset kaikkineen irti. Kysymys kuuluukin, että jos käyttää tällaisia lätkiä niin jätetäänkö tuo varsinainen venttiili kuitenkin paikalleen tiivisteeksi (eli vaihdetaan vain tuo kansi), vai poistetaanko kaikki sisuskalutkin ja tiivistetään sopivalla tiivistysaineella? Jos näin, mikähän olisi suositeltava litku tähän kohtaan?
tosta pitäs nähdä mitä itse otin pois sen kannen alta
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/...KnscfyqQv7RKSw
plus tietenkin kaikki letku hässäkät sen ulko puolelta
...tu ku laittavat tuommosia härveleitä pyörään.
nuo osat oli itsellä melko likaiset ja pinttyneet
liekkö etes enää toimineet.
meinas olla tiukassa ottaa pois ku näistä on tuo yks osa vääntynytkin.
ainoa mitä jätin sinne alle niin alkuperäinen kumitiiviste enkä laittanut mitään tiivistemassaa hyvin on pitäny.
oottako miten ahkerasti vaihdellu villoja pönttöihin?
vaihdoin putkiston vaihdon yhteydessä yoshin "tyynyt"
akran pönttöihin ja huomasin että takapytyn pöntön
villat oli kadonnut edellisellä omistajalla lähes kokonaan pois
ja toisessa pöntössä oli melko hyväkuntoiset villat.
liekkö tosiaan niin suuri ero pyttyjen välillä ollu vai mikä
lie syynä tuohon?
Hei!
Olen pikkusen kuolannut nytten Saksasta tuollaista sp2 mustana. Mikäli nyt vain opiskelijan persaus kestää niin olisi kevään/kesän aikana tuollainen tuoda. Mites noi Saksasta tuonnit vm 05-07 sp2 tarvitaan? Käsittääkseni tuota mopoa ei ole tuotu Suomeen noin tuoreena? Ilmeisesti jokin päästöjuttun vertailu pitäisi bongata jostakin että täyttäisi noi tuoreemmatkin nuo vanhat mallit? Olisin kiitollinen avusta!
-Alexi-
Jos pyörä on käytetty, eli siis ensirekisteröity saksassa niin noista päästönormeista ei tarvitse murehtia.(alexi @ Marras. 27 2008,13:52) kirjoitti
Jos pyörä on ajamaton ja rekisteröimätön, niin älä osta, kilpiin saaminen voi olla aika toivotonta, koska laite ei täytä euro3 päästönormeja.
Käytettyyn pitää hommata vain ECE paperi kauppakirjan ja saksalaisen rekisteriotteen lisäksi ( ECE = vaatimuksenmukaisuustodistus ), se maksaa 79 - 120 euroa riippuen mistä hommaa.
SP hondista menee vielä aika paljon veroja, itse toin -00 mallin SP ykkösen toukokuussa ja veroja meni vielä liki 1900 euroa... joten jonkun 05-07 ensirekisteröidyn vero voi olla nelisenkin tonnia riippuen kilsoista.
Ohos aikas paljon valtio vielä niistä haluaaKäytettyä olisi tosiaan hakusessa. Onkohan tossa jokin aika mihin mennessä pitää toimittaa verotettavaksi? Jos hommais tollasen mopottimen vähäksi aikaa vanhenemaan?... Sitten onkos kellään kokemusta noista rööreistä kun melkeen kaikissa on jokin paukkuputki kiinni...Varmaan pitää katsastaa vakio putkella...
moro alexi
joltakin sp2 kuskilta lainaat tosiaan ne vakioputket jos on paikallaan
viriputkisto mutta jos on pelkät sliparit niin sillon pitäs sp1 tai sp2 pelkät pöntöt passata kummasta vaan mutta käyrästö
on alku päästä erilainen pako aukolta lähtien muistaakseni
sp1 on pyöreä ja sp2 soikea putken alku.
korjatkaa jos oon väärässä!!!
katsastusmies yleensä kiertää kerran pyörän ja tosiaan
katsoo yleensä e-merkinnät pöntöistä/valoista/vilkuista
ja runkonumerot ehkä rengas koot.
muistaakseni 140 euroa kiitos!
En hirveästi näe järkeä ostaa tuollaista talliin vanhenemaan ilman aikomusta ottaa käyttöön, koska ei käytetyistä moottoripyöristä ainakaan vielä ole tullut kannattavia sijoituskohteita.(alexi @ Marras. 27 2008,16:51) kirjoitti
Verot laskee käyttökuukausien ja kilometrien mukaan, joten aika pitkää on odottavan aika jos verojen laskua pitää odotella pyörä tallissa pölyttymässä...
Ennemmin näkisin että ostat vaikka alkuun SP ykkösen ja päivittelet sen kakkoseen sitten kun hinnat ja verot ovat tulleet alaspäin..
SP ykkösen hintaluokka saksassa on tällä hetkellä 5.5k€ ja veroja tuo mainittu vajaa pari tonnia, joten laite on suomen kilvissä alle selkeästi alle 8 tonnia.
SP-2 menee varmasti jo 2002-2003 vuotisenakin toiselle kympille ja tuollainen mainitsemasi 2005-2007 ikäinen luultavasti jonnekin 15k tienoille...
Moottoripyörän rekisteröintikatsastus suomessa ei ole varsinainen katsastus, siinä ei tehdä juurikaan muutakuin tsekataan että runkonumero täsmää papereihin. Meluja ei mittailla, vilkkuja ei katsella eikä minulla ole katsastusmies koskaan edes laittanut pyörää käymään ( joten aika sama mikä pönttö siinä on )
Suurin osa katsureista ei tajua pyöristä sen enempää kuin poliisi viritetystä monkeysta...
joo ei se oo ruukannu olla mikään kovin tarkka yleensä tuo(maketku @ Marras. 27 2008,20:14) kirjoitti
katsastus esim. jarruja ei testata eikä oikeastaan mitään
muutakaan niinku autoissa mutta kylläpä ne nuo e-merkinnät
katsoo oikeastaan aina minivikut/undertailit jossa erivalot
niin yleensä katsovat löytyykö merkintää
ja englannin malleissa pomppaa ajovaloista koska
eripuoleiselle liikenteelle tarkoitetut valot monessakin
pyörä merkissä mutta eipä tuo oo ongelma jos tuo saksasta
niissä on vakio putkissa e merkki
pyöristä tosiaan katsastus miehet ei tiedä monestikkaan mitään harvoja poikkeuksia luukuun ottamatta.
saattaa jos hyvä mäihä käy niin mennä paljonkin
rakenneltu pyörä läpi vaan että onhan nuilla muillakin
nuita osia tyyliin.![]()
kiitoksia infoista! Pitää pistää korvan taakse kaikki vinkit! Noh onneksi tässä on kesään vielä matkaa ja aikaa pohtia!
Ihan halvimpia mobile.de yksityisten pyöriä en lähtisi saksasta tuomaan. Liikkeissä pyörät maksavat sen reilun tonnin enemmän, mutta yleensä saat pyörällesi jonkunlaisen takuun.
Kun pyörän hakua mietit, ota huomioon myös seuraavat seikat
- Vaatimustenmukaisuustodistus 79 - 120€
- Tuontikulut n. 500 - 600€
- Katsastuskulut n. 140€
Veroja vm. 00 - 01 pyöriin tulee n. 1900 - 2300€.
Lisäksi itse ainankin teetätin huollon Saksasta tuotuun pyörään välittömästi, huolimatta siitä että pyörässä huoltokirja olikin ja 1000km sitten huollettu. Öljyt oli tosin tyystin kirkkaat vielä, eikä ollut merkkiäkään siitä että huoltoa ei olisi tehty kunnolla, mutta pelasin varman päälle. Kaiken kaikkiaan kustannuksia tuli yllättävän paljon oman pyöräni kohdalla, samaan hintaan olisi varmasti saanut peruskuntoisen SP:n Suomesta, mutta olihan tuossa mun pelissä jo jonkun verran hilkettä laitettuna. Ja itse annan arvoa slipareilla, pc:lle, tuplakuplalle, huolloille, säädätyksille, jne - lisäävät pyörän hintaa kummasti, jos haluaa noita asioita kuntoon laittaa.
Jos SP1 kiinnostaa, niin tule katsomaan mun pyörää. Päästään hinnasta sopuun niin ostat sen pois, ensi kesän ratatouhut vie mun rahat.
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
Toinen vaihtoehto on ostaa multa 25tkm ajettu tax-free SP-1 hintaan 5800 euroa suomeen rahdattuna ( tampereelle )
Pyörä kolhuton ja siisti, 1. aikaisempi omistaja. Ei virityksiä koneessa eikä ulkoisestikaan, vaan kaikinpuolin alkuperäinen.
Arvioisin verojen olevan ensikeväänä noin 1500-1600e
Katsastus 120e
Ece papru 79e ( voin hommata )
Kokonaishinta jää noin 7.5 tonniin... ehkä jopa alle..
ei muutako alexi alat hieroon zeipiin kans kaupat niin
saadaan pidettyä foorumilla tuo pyörä
rupeet sitä vielä paranteleen ja rakenteleen lisää!
tuossa zeipiin pyörässähän on jo vissiin melko
liuta osia paikallaan ja värityskin on se (paras)
tietenki jokaisella on oma "lempi" väri
toivottavasti saadaan sp kuskeja lisää tähän threadiin.
onhan se tietenkin mukava itse päästä alusta asti
rakenteleen jotain pyörää mutta ei ehkä viisainta
rahallisesti aina tuota pitäisin todella hyvänä
vaihtoehtona tuota zeipiin pyörää ku siinä on kuitenkin
nuita osia melko määrä ja vähän kilometrejä.
ja loppupelissä sp1/sp2 ero on olematon.
pönttöistä oisin edelleen kiinnostunu?!?
Muutama seikka ulkomailta hakemisesta:
Itsehän hain oman SP:n saksasta -07 keväällä ja silloin veroiksi tuli jotain 19xx €, sama verotuskäytäntö lie nykyäänkin.
Katsastukseen meni päälle sata euroa, CoC-todistusta (vastaavuus-paperi) en tarvinnut ollenkaan, koska vein sellaiselle katsastusasemalle jossa tiesin jo käyneen vastaavan pyörän niin sain puhuttua asian kuntoon. Eli sitä ei välttämättä tarvitse.
Jos pyörän tuotattaa niin silloin siitä tulee jotain kuluja, mutta itse ainakin käytin nekin rahat itseni virkistämiseen ja otin loman saksaan. Onneksi kaveri asuu Frankfurtissa niin hän auttoi paperiasioissa.
Oli varsin hauskaa käydä sikäläisissä liikkeissä asioimassa, tuntuivat arvostavan vähän erikoisemman pyörän hakijaa ja eivät millään uskoneet vieväni suomeen asti pyörän *![]()
Pois tullessa varasin aikaan siirtymiseen ja ajoin muutakin kuin autobaanaa; kyllä saksastakin maaseutua löytyy ja mutkapätkiä.
Alkuperäiskunnosta ei tarvi jännittää, halvempaa ne modi osat on ostaa valmiiksi kiinni pyörässä kuin jälkikäteen. Katsastuksen ajaksi allekirjoittaneelta löytyy putkisto, vilkkuja, org-undertail etc, on niitä jo lainattukin.
Zeipiillä on kyllä makea pyörä myytävänä, mutta eiköhän vielä painosteta häntä pitämään se kilpurin rinnalla*![]()
Kawasaki KX 450F
Verotuskäytäntö on sama, mutta tokihan vero on keväällä -09 pienempi kuin se oli keväällä -07.(Moipe @ Joulu. 01 2008,21:00) kirjoitti
Itse arvioisin veron olevan keväällä 1500-1600e pyörän kilsoista riippuen.
Tarkistin verolapun omasta SP:stä, verotettu toukokuu 2008, vero oli 1808 euroa ( pyörä -00 ja kilsoja 28tkm )
Tulipa heläytettyä omat Micronitkin auki, eikä lainkaan suotta... Villat olivat kertakaikkiaan entiset. Vasemmassa vaimentimessa tilanne taisi olla vielä oikeaa heikompi.kirjoitti
honda rc51, olikos tuossa Yoshimuran vaimenninvillassa jotain bonusominaisuuksia normaalitavaraan verrattuna? Tuo oli siis irtovillaa, ei huilun ympärille pyöritettävää levyä? Ymmärtääkseni Micronin alkuperäismateriaali on levyä, mutta Stormilta huikkasivat koko kioskin olevan konkassa joten mitään varaosia tai repack-kittejä ei noihin enää saa. Tuossa on päädyissä sellaiset leveät kumitiivisteet jotka olisi voinut kyllä samassa savotassa uusia, mutta eipä noita taida enää mistään saada taiottua.
Joka tapauksessa toivoa taitaa olla että ensi kesänä äänet ovat ns. Motopark-yhteensopivalla tasolla. Nyt pitäisi löytää sitten se dB-killereiden nikkaroija kun päätykappaleetkin on sopivasti irrallaan...
joo tuli laitettua yoshin villat ei kait se oo varmaan sen kummempaa(killa @ Joulu. 02 2008,22:41) kirjoitti
ku mikään muukaan villa luullakseni semmoset tyynyn malliset
villa paketit tuli ku tilasin ja ne oli kohtuullisen helpot
asentaa ku huilun ympärille kietoi tiukkaan ja työnsi kuoren
päälle ja niittas kiinni niin se oli siinä.
nuista tyynyistä on helppo vähentää/lisätä villaa
cr hondaan on tullu laitettua sitä levyä joskus aikanaan
ku se vissiin toimii paremmin nuissa 2-tahti vehkeissä.
crossipyörään ku tilaa villat niin se on yleensä tuota
levyä en sitte tiedä että mitä se pitäs olla?
jos joku tietäis niin ois mukava tietää että mikä on ero?
niin oli mullakin melko loppu nuo villat ja pönttöjen
välillä oli huomattava ero vasemmassa oli aivan loppu
villat?
täälläkin ois db killereille tarve!
nuista pakoputkista sen verran vielä että tuossa sp1
vakiokäyrästössä on yllättävän iso hitsaus sauma
sisäpuolella putkea alkupäässä vähän ihmettelen
tota ku kuitenki on "hrc" rakentama honda.
yoshin ja akran ränneissä on tuokin viimeistely/suunnittelu
tehty kunnolla.
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/...IMXrWHzeuAZ8Fw
tuon sauman ku pirrais pois niin saattas ylimääräiset
pyörteet jäädä vähemmälle putkistosta ja ehkä siinä samalla
pari hepookin lisää?
tuli vaan tosta putkesta mieleen että jos sekin on nuin
huonosti viimeistelty niin miten lie kansien imu/pako kanavien
valujäljet vois niissäkin olla parantamista ehkä.
onko kukaan aukonu isommasti ja katsellu tarkemmin?
noin 3-3.5 mm pienentää tuo sauma putken
sisähalkaisijaa eli noin 8% ja pinta-alana
se vissiin on enemmänkin.
liekkö moottorin käyntiin merkitystä.
sp2 on kait soikeat pakokanavat/putki?
muistaakseni mutta en oo varma.
korjatkaa jos oon väärässä!