Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
    Paljon on keskusteluita ollut vanteiden hiekkapuhalluksesta ja pulverimaalauksesta, mutta voiko vanteet hiekkapuhaltaa ja vetää vaan normi 2k-lakan päälle? Maalailin vaimon pyörän uusiksi ja nyt pitäisi vanteille vielä jotain tehdä ja tuo tuli yhtenä vaihtoehtona mieleen. Tarkoituksena olisi saada vanteisiin joku yksinkertainen hopea/alumiini väri.
    2017 SuperDuke GT 2018-
    1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
    1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
    Hiekkapuhaltaa ei kannata, mutta lasilla kun puhaltaa, tulee juuri hyvä pinta. Sellainen sametinhohtoinen pinta. Voi myös lakata suoraan.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
    Lasikuulapuhallus on tosiaan paljon parempi vaihtoehto.
    Kaikki lakat ei sovi suoraan paljaalle metallipinnalle, automaalinvalmistajilta löytynee tuote joka soveltuu suoraan paljaalle metallille.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
    Nyt haluaisin vähän perustelua että miksi ei hiekkapuhaltaa kannata? Meinaan vaan kun itellä hiekkapuhallusvehkeet on ja tarkoitus ois talvella puhaltaa nuo vanteet puhtaaksi.

Muita alumiinisia osia oon kyllä hiekalla puhaltanu hyvällä menestyksellä puhtaaksi ilman ettei oo metallia hävinny enemmän kuin laki sallii.
    Jos ne vanteet on maalatut niin saahan sen vanhan värin pois maalinpoistoaineella eikä tarvii kuluttaa pintaa hiekanjyvillä.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
    Lainaa (jta @ Kesä. 25 2009,00:39) kirjoitti
    Nyt haluaisin vähän perustelua että miksi ei hiekkapuhaltaa kannata? Meinaan vaan kun itellä hiekkapuhallusvehkeet on ja tarkoitus ois talvella puhaltaa nuo vanteet puhtaaksi.

Muita alumiinisia osia oon kyllä hiekalla puhaltanu hyvällä menestyksellä puhtaaksi ilman ettei oo metallia hävinny enemmän kuin laki sallii.
    Hiekka kuluttaa alumiinia enemmän, kuin lasi. olen nähnyt omin silmin hiekalla pilattua alumiinia. Nuo vanteiden maalit ovat yleensa jauhemaalia, eli paistettu pintaan, joten tarvitsevat kovan paineen irrotakseen. Paineella ja hiekalla saa todella syviäkin rosoja pintaan. Lisäksi hiekalla puhallellessa pinnasta tulee tasan harmaa, ei "samettisen hehkeä". Tätä siis ketjun aloittaja halusi pinnaksi..?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
    Lainaa (poku @ Kesä. 25 2009,01:14) kirjoitti
    Jos ne vanteet on maalatut niin saahan sen vanhan värin pois maalinpoistoaineella eikä tarvii kuluttaa pintaa hiekanjyvillä. *
    Voin sanoa kokemuksesta että ei välttämättä lähde. K7 busan vanteet ja nitromorse ei tehnyt mitään
    Nitromorse on aika mietoa tavaraa. Varsinkin pulveripinnoille.
    Vanteet on -93 vuosimallin cebarista ja taitavat olla ihan normimaaleilla maalatut eli noihin periaatteessa voisi nitromorse tms. aine tepsiäkin. Tietäisikö joku Oulun seudulta paikkaa, joka tekee noita lasikuulapuhalluksia? Hiekkapuhallusta tekeviä firmoja kyllä tuntuu löytyvän.
    2017 SuperDuke GT 2018-
    1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
    1993 Honda CBR 600 F 2000-2008

Joku taisikin jo mainita siitä että hiekka on yleensä alumiinille vähän turhan raju, lasikuulalla lähtee itse alumiinia huomattavasti vähemmän. Voit tietenkin hiekkapuhaltaa vanteesi jos haluat eikä lopputuloksen pidä olla täydellinen. Voit myös laittaa hiekkapuhalluslaitteisiisi lasikuulaa jolloin pohjatöiden määrä vähenee merkittävästi.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
    Jos on maalattu vanne ja vieläpä pulverimaalattu niin kyllä järki lähtee ennenkuin lasikuulalla maali.

Itse viime talvena aloin puhaltamaan lasikuulalla ja n.20 minuutin jälkeen löin hanskat tiskiin.

Sen jälkeen hain n.15 euron hiekkapuhalluspistoolin ja puhalsin vesileikkaushiekalla vanteen ja sen jälkeen vein pulverimaalaukseen ja maalari oikein kehui puhallettua pintaa.

Pointti on siis tarpeeksi hienossa hiekassa.

Kestää vähän kauemmin puhaltaa mutta tulee kyllä hyvää jälkeäkin.

Mutta jos on pelkkä alumiinipinta niin siihen kyllä riittää lasikuulapuhallus siistimiseen.
    Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
    Lainaa (jeba1 @ Kesä. 25 2009,13:56) kirjoitti

Joku taisikin jo mainita siitä että hiekka on yleensä alumiinille vähän turhan raju, lasikuulalla lähtee itse alumiinia huomattavasti vähemmän. Voit tietenkin hiekkapuhaltaa vanteesi jos haluat eikä lopputuloksen pidä olla täydellinen. Voit myös laittaa hiekkapuhalluslaitteisiisi lasikuulaa jolloin pohjatöiden määrä vähenee merkittävästi.
    Voipi jäädä vaihtamatta aineet tuohon kaappiin. Reilut 100kg hiekkaa kuitenkin kaapissa. Mutta pitää nyt joka tapauksessa kattoa että mitenkä tekee noiden asioiden kans. Talvella kuitenkin vasta tarkoitus alkaa touhuaan.

Aika vähissä tuntuu olevan Oulussa nuo lasikuulapuhalluksia tekevät firmat. En pikaisesti ettimälläkään löytäny lähistöltä firmoja jotka noita tekis. Tässähän ois selvästi pienimuotoinen markkinarako...
    Jäälissä joku tekee noita hommia - töissä joku mainosti taannoin. Se jolta kuulin on ny vaon lomalla ja ite jään huomenna. Kyselen jos törmään ja pistän vaikka infoa tänne.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  14.  
    Tässä suora lainaus,täältä orgin sivuilta,olen säästänyt sen tulevaisuutta varten,jos kerran talvella on projekti,niin matkahuolto kuljettaa vanteet...

"No niin, nyt on vanteet hiekkapuhallutettu ja jauhemaalattu uudelleen toisessa paikassa ja eri aineilla. Testasin heidän käyttämänsä maalin teettämällä koepalan, jolla testasin eri aineiden vaikutusta. Testattuja aineita olivat

- Autoglym Powermax 4 (pilasi edellisen maalipinnan täydellisesti ekalla pesukerralla)
    - joku rasvanpoistoaine, en muista nimeä
    - Autoglym Clean Wheels
    - Autoglym Motorcycle Degreaser (15 h rasitus, ketjurasva lähtee vanteesta tällä aineella pelkällä spraypullon paineella kuin pöly)
    - Würth Pineline -liuotinpesuaine, raakana (12 h rasitus) ja 1:5 -suhteeseen laimennettuna (normaali laimennus on tälle aineelle 1:5...1:200)

Mikään aine ei tehnyt silmin havaittavaa muutosta maalipintaan, vaikka kaikki aineet kokeiltiin samaan koepalaan (itse asiassa maalaamon kaveri puhui joka toisella kerralla "jauhelakasta", aine laitettiin suoraan hiekkapuhallettuun pintaan eikä pinnassa siis ole erillistä lakkakerrosta). Maali (tai lakka) on metallihohtoväri, pinnassa on siis metallikidetekstuuri.

Vanneprojektin lopputulos on erinomainen, työn laatu on täysin moitteeton. Teetin työt etuvanteen laakeri paikalleen jätettynä, laakeri oli suojattu läpimenevällä pultilla, joka päissä oli stefan kokoiset (n. 50 mm) prikat suojina.

Työn teki Helsingin Tattarisuolla toimiva Eleko Maalaus."
    VeeHooTee