Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Tarkoitus olisi korottaa kawa zx 6r:n perää. Onko se mahdollista pelkästään uudet lyhyemmät koiranluut hankkimalla vai onko siihen muuta ratkaisua? Ja jos joku vielä tietää kuinka pitkät ovat vakio luiden pituus? Tränks vastauksista Niin ja vuosimalli on 1999.
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  2. #2
    frozen man:n avatar
    Liittyi Mar 2008
    Etelä-Mäntsälä
    Kyllähän se silläkin nousee mut täytyy muistaa että tuolla konstilla myös ajo-ominaisuudet muuttuu ja useimmiten huonompaan suuntaan. Paremman tuloksen saa lähes yhtä helposti takahäkkiä nostamalla. Jos se on ruuveilla kiinni niin helppo homma laittaa jatkot sinne, katteita tosin juotuu varmaan vähän leikkaamaan kans.
    Z 750
  3. #3
    Omaan Z750 kawaan vaihoin just eilen lyhkäsemmät koiranluut, perä nousi about 4cm. Luiden reikäväli oli noin 5mm lyhyempi, kuin vakkareissa. Ebay.co.uk lähipostiin kannettuna 30euroa. Suomessa vastaavat jopa yli 100e, tosin jos itsellä tai jollain tutulla riittä intoa ja taitoa, niin eihän noita vaikea ole itsekkään tehdä.
    Kusi hattuu kihahtaa minulle, niin etten edes tervehdi. Kusinen hattu päässä kuuluisana seison. Lehden kannessa hattuun kusen. Hatun pesen ja lehden luen. Ketään en tervehdi, kun lehtiä luen.
  4. #4
    Mitä sinne takapyörän ja rapakaaren väliin on tarkoitus saada mahtuman? Eikös siellä jo nyt ole turhaa tyhjää ja rumentavaa tilaa vaikka kuinka?
  5. #5
    4cm perää ylös??? Kyllä taittuu mutkiin...
    F = dp / dt
  6. #6
    Lainaa (wizard11 @ Kesä. 02 2009,22:19) kirjoitti
    4cm perää ylös??? Kyllä taittuu mutkiin...
    Mietin kans samaa. Luulis olevan pian vaarallinenkin? Ite huomasin että jo pelkkä takarenkaan korkeusprofiilin 5mm muutos vaikutti kun vaihdoin takaisin kapeampaan takakumiin. Tosin saattoi noissa olla hieman eroa muutenkin, eli toinen enemmän V/U kuin toinen.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  7. #7
    Lainaa (Chris @ Kesä. 02 2009,19:11) kirjoitti
    Omaan Z750 kawaan vaihoin just eilen lyhkäsemmät koiranluut, perä nousi about 4cm. Luiden reikäväli oli noin 5mm lyhyempi, kuin vakkareissa. Ebay.co.uk lähipostiin kannettuna 30euroa. Suomessa vastaavat jopa yli 100e, tosin jos itsellä tai jollain tutulla riittä intoa ja taitoa, niin eihän noita vaikea ole itsekkään tehdä.
    Muistatko kuinka pitkät ne vakio luut oli? Kun musta tuntuu että tuota minun kawaa saattaa olla madallettu.
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  8. #8
    Lainaa (frozen man @ Kesä. 02 2009,17:18) kirjoitti
    Kyllähän se silläkin nousee mut täytyy muistaa että tuolla konstilla myös ajo-ominaisuudet muuttuu ja useimmiten huonompaan suuntaan. Paremman tuloksen saa lähes yhtä helposti takahäkkiä nostamalla. Jos se on ruuveilla kiinni niin helppo homma laittaa jatkot sinne, katteita tosin juotuu varmaan vähän leikkaamaan kans.
    Joo kyllä toi näyttäis olevan ruuveilla kiinni,mut haluisin että pyörän hallittavuus tulisi paremmaksi ja eikös se akseliväliä lyhentämällä onnistuisi?
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  9. #9
    Lainaa (frozen man @ Kesä. 02 2009,17:18) kirjoitti
    Kyllähän se silläkin nousee mut täytyy muistaa että tuolla konstilla myös ajo-ominaisuudet muuttuu ja useimmiten huonompaan suuntaan. Paremman tuloksen saa lähes yhtä helposti takahäkkiä nostamalla. Jos se on ruuveilla kiinni niin helppo homma laittaa jatkot sinne, katteita tosin juotuu varmaan vähän leikkaamaan kans.
    Riippuu kuules niin pyörästä toi ominaisuuksien muutos... Mitä äärimmäisempi pyörä jo vakiona, sen varovaisempi noitten muutosten kanssa saa olla.

    Kun taas vaikkapa jossain FZS 1000:ssa (josta itelläni kokemusta), pieni 1-2cm perän nosto tekee VAIN hyvää ja siinä sivussa jäykistää muuten niin letkua takajousitusta sopivasti vaikkapa 2 päällä ajoon. Mutta itse en lähtisi mitään 4 senttiä kerralla nostelemaan millään vehkeellä... vähän kerrallaan mielummin!
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  10. #10
    Tlee vahvasti mieleen nuoruusvuosien Pappatuna kun piti perää nostaa 4mm lattaraudasta tehdyillä 10cm pitkillä "jatkoilla" (ei niitä koiranluiksi silloin kutsuttu) ja ajo-ominaisuudet paranivat entisestään - kyllä kului polvipaloja;-)
    Ain't life a bitch!
  11. #11
    Joo pyörästähän se riippuu. Minä olen useammastakin pyörästä säätänyt tuota ohjausgeometriaa radikaalimmaksi keulaa laskemalla ja/tai perää nostamalla. Mutta vähän kerrassaan ja varmaan kannattaa olla varovainen sen suhteen ettei tee pyörästään mitään tankslapper-hirviötä koviin vauhteihin...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  12. #12
    Lainaa (nato26 @ Kesä. 03 2009,09:24) kirjoitti
    Lainaa (Chris @ Kesä. 02 2009,19:11) kirjoitti
    Omaan Z750 kawaan vaihoin just eilen lyhkäsemmät koiranluut, perä nousi about 4cm. Luiden reikäväli oli noin 5mm lyhyempi, kuin vakkareissa. Ebay.co.uk lähipostiin kannettuna 30euroa. Suomessa vastaavat jopa yli 100e, tosin jos itsellä tai jollain tutulla riittä intoa ja taitoa, niin eihän noita vaikea ole itsekkään tehdä.
    Muistatko kuinka pitkät ne vakio luut oli? Kun musta tuntuu että tuota minun kawaa saattaa olla madallettu.
    -04 Z750 Kawan vakio "koiranluut" on päästä päähän mitattuna 21,4cm. Reikäväli keskeltä keskelle on 18,3cm
    Kusi hattuu kihahtaa minulle, niin etten edes tervehdi. Kusinen hattu päässä kuuluisana seison. Lehden kannessa hattuun kusen. Hatun pesen ja lehden luen. Ketään en tervehdi, kun lehtiä luen.
  13. #13
    Lainaa (SamiN @ Kesä. 03 2009,00:20) kirjoitti
    Lainaa (wizard11 @ Kesä. 02 2009,22:19) kirjoitti
    4cm perää ylös??? Kyllä taittuu mutkiin...
    Mietin kans samaa. Luulis olevan pian vaarallinenkin? Ite huomasin että jo pelkkä takarenkaan korkeusprofiilin 5mm muutos vaikutti kun vaihdoin takaisin kapeampaan takakumiin. Tosin saattoi noissa olla hieman eroa muutenkin, eli toinen enemmän V/U kuin toinen.
    Ihan hyvin taittuu näillä normi ajonopeuksilla mutkiin, ei tuota ongelmia. Mulla ei ole niin herkkä perse, että huomaisin jotain pikku muutoksia vaikka takarenkaan profiilissa, ja hetken ajeltua kaikkeen tottuu. Toki 4cm on paljon, mutta mulle kyseessä oli lähinnä ulkonäköseikat.
    Kusi hattuu kihahtaa minulle, niin etten edes tervehdi. Kusinen hattu päässä kuuluisana seison. Lehden kannessa hattuun kusen. Hatun pesen ja lehden luen. Ketään en tervehdi, kun lehtiä luen.
  14. #14
    Lainaa (Chris @ Kesä. 03 2009,16:58) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Kesä. 03 2009,00:20) kirjoitti
    Lainaa (wizard11 @ Kesä. 02 2009,22:19) kirjoitti
    4cm perää ylös??? Kyllä taittuu mutkiin...
    Mietin kans samaa. Luulis olevan pian vaarallinenkin? Ite huomasin että jo pelkkä takarenkaan korkeusprofiilin 5mm muutos vaikutti kun vaihdoin takaisin kapeampaan takakumiin. Tosin saattoi noissa olla hieman eroa muutenkin, eli toinen enemmän V/U kuin toinen.
    Ihan hyvin taittuu näillä normi ajonopeuksilla mutkiin, ei tuota ongelmia. Mulla ei ole niin herkkä perse, että huomaisin jotain pikku muutoksia vaikka takarenkaan profiilissa, ja hetken ajeltua kaikkeen tottuu. Toki 4cm on paljon, mutta mulle kyseessä oli lähinnä ulkonäköseikat.
    Joo sitä "paremminhan se taittuu mitä enempi perää nostaa".

    Kunhan mainitsin, kun kaikille ei välttämättä ole selvää miten keulakulman jyrkentäminen vaikuttaa ohjaukseen tai miksi sen radikaali muuttaminen voi olla vaarallista.


    " Etujätön vaikutus ohjaukseen

    Sopivaksi etujätöksi mitataan yleensä 5 - 10 senttiä, oikea arvo riippuu mm. etu- ja takarenkaan profiilista, tai kartiokkuudesta, sekä joustovaroista. Pieni etujättö tekee pyörästä ketterän. Liian pieni tai negatiivinen etujättö (etujättö on negatiivinen jos kuvan 1 piste B olisi pisteen Ae takana) on kuitenkin erittäin epästabiili ja potentiaalisesti hengenvaarallinen suuremmilla nopeuksilla koska eturengas pyrkii kaatumaan pyörän alle. Liian suuri etujättö tekee pyörästä vauhdissa ylivakaan maantiejunan ja hitaissa nopeuksissa raskaan hallita. Säädettävillä T-kappaleilla etujätön voi säätää mieleisekseen. "

    http://www.bajahill.net/mpohjaus.html
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  15. #15
    Lainaa (nato26 @ Kesä. 02 2009,09:36) kirjoitti
    Tarkoitus olisi korottaa kawa zx 6r:n perää. Onko se mahdollista pelkästään uudet lyhyemmät koiranluut hankkimalla vai onko siihen muuta ratkaisua? Ja jos joku vielä tietää kuinka pitkät ovat vakio luiden pituus? Tränks vastauksista Niin ja vuosimalli on 1999.
    Huutonet

    Osui tuommoinen silmään. Meniskö kuussatkuun noi samat koiranluut? Ei ainakaan talous kaadu vaikka kokeilee...

    Option two; itse tein korottavat koiranluut itse, hain rautakaupasta kuuden millin vahvuista lattarautaa, sahasin oikeaan mittaan, porautin oikeanmittaiset reiät metallipajalla päihin (itseltä ei löydy pylväsporakonetta) ja muotoilin viilalla ja rälläkällä muodot sellaisiksi että sopii paikoilleen. Oikeat mitat sain tekemällä vanerista testikappaleet ja hakemalla sitä kautta optimaalisen korotuksen. Kustannus oli noin 10e lattaraudasta ja parikymppiä vaivanpalkkaa naapurin metallipajalle.

    Perä nousi ja ainakin omassa mopossa mutka-ajo muuttui miellyttävämmäksi.
    Now playing: K7
  16. #16
    Lainaa (-ahven- @ Kesä. 05 2009,23:03) kirjoitti
    Lainaa (nato26 @ Kesä. 02 2009,09:36) kirjoitti
    Tarkoitus olisi korottaa kawa zx 6r:n perää. Onko se mahdollista pelkästään uudet lyhyemmät koiranluut hankkimalla vai onko siihen muuta ratkaisua? Ja jos joku vielä tietää kuinka pitkät ovat vakio luiden pituus? Tränks vastauksista Niin ja vuosimalli on 1999.
    Huutonet

    Osui tuommoinen silmään. Meniskö kuussatkuun noi samat koiranluut? Ei ainakaan talous kaadu vaikka kokeilee...

    Option two; itse tein korottavat koiranluut itse, hain rautakaupasta kuuden millin vahvuista lattarautaa, sahasin oikeaan mittaan, porautin oikeanmittaiset reiät metallipajalla päihin (itseltä ei löydy pylväsporakonetta) ja muotoilin viilalla ja rälläkällä muodot sellaisiksi että sopii paikoilleen. Oikeat mitat sain tekemällä vanerista testikappaleet ja hakemalla sitä kautta optimaalisen korotuksen. Kustannus oli noin 10e lattaraudasta ja parikymppiä vaivanpalkkaa naapurin metallipajalle.

    Perä nousi ja ainakin omassa mopossa mutka-ajo muuttui miellyttävämmäksi.
    On ollu tarkotuksena tehdä itse ne koiranluut kun oon konepajalla töissä. Mut nyt kun kattelin noitten valmiiden hintoja niin en tiedä jaksaako nähdä vaivaa Veikkaisin että noi käy myös kusiaiseen. Kiitos tosi paljon linkistä
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  17. #17
    Koiranluut tuli sitten ostettua huuto.net:stä. Laitoin ne myös paikoilleen ja lopputulos miellyttää todella paljon Mopo on paljon parempi ajettava ja ulkonäkökin koheni huomattavasti. Suosittelen kaikille
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  18. #18
    Lainaa (nato26 @ Kesä. 27 2009,08:29) kirjoitti
    Mopo on paljon parempi ajettava ja ulkonäkökin koheni huomattavasti. Suosittelen kaikille
    Älä sentään ihan kaikille suosittele, tuo saattaa nimittäin oikeasti ryssiä ajo-ominaisuudet joissain pyörissä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  19.  
  20. #19
    Niin no eihän se tietysti aivan kaikille sovi Mut eiköhän jokainen nyt tajua mihin pyörään se sopii ja mihin ei.
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders