Ei, kyseessä ei ole delvac-vääntö...
Ihmetyttää että suomessa esim. Bleideissä ja vfr:issä laitetaan huollossa "hondan" omaa mineraalipohjaista 10w40 öljjyä, kun taas mistään keskieuroopasta ei näytä kyseistä moskaa löytyvän. Kyselyitä olen tehnyt ranskassa, saksassa, italiassa ja sveitsissä. Jokaisessa paikassa kävin hondan merkkiliikkeessä, oletus oli, että koneessa pyörii castrolin tai mobilin täyssynteettiset eikä mistään hondan omista mineraalipohjaisista oltu kuultukaan.
Sveitsissä päädyin sitten öljynvaihtoon kun öljynpinta oli laskenut huolestuttavan lähelle alarajaa. Kun kysyin mineraalipohjaista öljyä bleidiini, sain osakseni lähinnä sääliviä katseita... Pyörä toimii kuin ajatus nykyisillä mobilin racing 4T 15w50 ölpillä.
Mietityttääkin, että onko nämä hondan omat öljyt pelkkää maahantuojien kusetusta?
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
E-euroopassa on hieman eri sae vaatimuksetkin öljylle. Tarttee olla sitä yläpäätäkin vähän korkeammille. Kokemuksesta pärrät käy melkosen kuumana sielläpäin ruuhkissa kyntäessä.
CBR 1000F -89
Itsellä kanssa öljyt pitäisi vaihtaa ja mietinkin tässä, että pitäisikö samoilla GN4:lla jatkaa, jotka kevään huollossa koneeseen lykkäsivät... Kusiais Cebarissa ja Veturissakin aikoinaan GN4:t pyöri, eikä sen kummempia ongelmia. Tiedä sitten pitäisikö jotain muuta koittaa...
Mitä muut ootte Bladeissanne käyttäneet?
Viisas pääsee vähemmällä!
Jälleen päästään siihen, että ikävä kyllä joidenkin hondien vaihdelaatikot ja kytkimet ovat aikas kranttuja käytettävästä öljystä..
Jos pelaa jollain mulla öljyllä ok niin ei huolta, mutta jos rupeaa laatikko takkuilemaan tai kytkin luistamaan/liimaamaan, niin sitten GN4:sta sissään tai jotain toista merkkiä kokeiluun..
Esim. emännän ex -04:n hornetin laatikko ei toiminut kovinkaan hyvin muilla ölpillä, paitsi GN4:lla.. Tosin ei silloin kokeiltukaan kuin paria merkkiä ennen kuin palattiin tuohon hondan omaan..
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Radallakin (1000RR:llä) on tullut kepitettyä nyt noi GN4:t sisuksissa, enkä ole huomannut laatikon toiminnassa ym. valittamista.(Tumpp! @ Kesä. 24 2009,12:40) kirjoitti
Viisas pääsee vähemmällä!
Hieman ihmetyttää että Hondan mineraalimopoöljyistä joku viitsii maksaa maltaita.
Esim. Teboilin 15W-40 mineraaliöljyä, API SF, olen nähnyt tarjouksissa halvimmillaan alle 10 egeä per 4 litran pönttö. Tuohan olisi juuri sellaista, mitä monessa 90-luvun mopojen käyttökirjassa suositellaan ;-) Luultavasti toimii siinä missä Hondankin öljy ...
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
mulla ainakin hondan omalla öljyllä kunnolla kiihdytettäessä 2>3 vaihtaessa ei meinannut millään vaihtaa ja nyt elf öljyt tilalla ja toimii kuin unelma...![]()
CBR pc25 91/96
Kaveri taas haukku just elfin ihan kuraks ja vaihto bleidiinsä castrolit ja sano et toimi ku unelma(veikke @ Kesä. 24 2009,21:09) kirjoitti
Ite vaihdoin kanssa castrolit delvac-kokeilun jälkeen ja toimii laatikko todella kevyesti, toisin ku kvaakeilla...
Taitaa olla henkimaailman juttuja nää öljyt, koska kaikilla toimii eri öljyt.
BMW K1200S
Ei välttämättä kusetusta,mutta tietääkseni HONDA:n yrityskuvaan ei kuulu öljynjalostustoiminta eli eiköhän ne tule näiltä monikansallisilta jäteiltä vaan hondan tilaamilla teipeillä niissä purkkien kyljissä;lisäaineistusta niissä voi olla tilaajan vaatimuksesta mutta sitä tuskin tietää muut kuin japanialaiset..Pääasia kai kuitenkin oikea viskositeettiluokka ja API-luokitus..ota tästä nyt sitten selvää .Se kumminkin on varmaa että tieto lisää tuskaa![]()
-Caelum igne tegam
-Defensor capitolii evp
-XX-03 blue one
-fjr 1300 -08
-xt 600 -94
Motul 7100 10W-40. Vaihteet napsahtelevat nätisti sisään.
Öljyt vaihtuu 7500km:n välein. Öljynvaihdon jälkeen huomaa selvästi, että vaihteet menee nätimmin päälle. Vanhoilla öljyillä laatikko tulee raskaammaksi käyttää.
Kuinka paljon muilla öljyillä huomaa eroa vaihteissa öljynvaihdon jälkeen?
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
Mulla toimii hyvin Hornetissa tuo oma GN4 10w-40 öljy.
Toki en ole muita kokeillutkaan, olisiko olemassa parempia tilalle?
Siinäpä kysymys *
Honda CB900F Hornet *2005
GN Nelosta on ainakin kahta eri laatua, 10w-40 ja 20w-50.
Omaan X-11 :seen laitoin viimeksi Yamahan semisynteettista 10w-40 oljya (kun sita kerran tynnyrissa on) ja ehkapa moottorin kayntiaanet muuttuivat hieman karkeammiksi, seuraavaksi kokeilen tuota GN Nelosta, ennen Yammun oljya oli BelRayta 10w-40 semisynteettista, vaihteiden kanssa ei ole ollut millaan oljyilla ongelmia.
Älä korjaa ehjää....
Juuri nyt koneessa *delvak mx* öljyt ihan vaan kokeilu mielessä...tähän menneessä voin sanoa että Hondan omalla öljyllä vaihteet vaihtuu herkemmin mutta katsotaan nyt vielä ja odotetaan että öljy muuttuu mustaksi jos sen jälkeen tapahtuisi jotakin ihmeellistä...mutta mutta...testi jatkuu vielä, vasta pari sataa kilsaa ajettu näillä öölillä... *
<br />