Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
    Joo eli jakoketjun ääni muuttui niin häiritseväksi että ostin uuden jakoketjun. Liikkeessä sanoivat että kiristintä ei ole pakko vaihtaa jollei ole rikki. Pitääkö tämä paikkansa?
    Jos ystävällisesti joku voisi vaihe vaiheelta kertoa mitä minun tulee tehdä kun vaihdan jakoketjun (ja kyllä minulla on korjauskirja) kun itsellä tuo englanti ei ole vahvin.. Autoista on viiden vuoden kokemus mutta pyöristä ei juuri minkäänlaista..
    Tarvitseeko minun vaihtaa tiivisteitä vai toimiiko vanhat jos putsaa ja laittaa liimat väliin?
    Vaihdoin tossa vuosi sitten jako ketjun korjauskirjan ohjeita seuraten. En jaksanut koko konetta purkaa, joten "uittamalla" vaihdoin ketjun. Kiristimeen kannattaa laittaa alkuperäistä jäykempi jousi. (alkuperäinen liian löysä, säädin ei toimi kunnolla)
    - Uusi ja vanha ketju poikki. Yhdistin uuden ja vanhan ketjun. "Uitin" vanhan ketjun avulla uuden paikalleen ja sitten uusiketju irti vanhasta ja ketju taikaisin lenkiksi (Toki uudella jakoketjunlukolla). (Hyppää hyvin herkästi hanpaan pieleen, kun uittaa.)
    Itselläni ei ollut tarvetta vaihtaa venttiilikannen tiivistettä uuteen.

Hommat Hanskassa, Hanskat Hukassa.
    Onko jakoketjussa liitoskohta vai pitääkö ihan ketjunkatkaisimella katkaista? Onko tuo jousi aivan normaali jousi vai joku erikois malli?
    Piru kun uskaltas alkaa vaihtamaan mutta jotenkin vaan tuntuu siltä että ei siitä mitään tule.. Mistäs tuon tietää muuten että jakoketju on liian löysä? Mulla kylmänä pitää aivan hirveää mekkalaa mutta 20km jälkeen käy sivistyneesti mitä nyt sellainen pieni tasainen naputus kuuluu..
    Olen melko varma ettei siinä jakoketjussa mitään vikaa ole, kiristin vaan tarvitsee jouseen jäykennystä.

Ota kiristimen keskellä oleva tulppa auki muistaakseni 14mm avaimella, mutta avaa varovasti koska jouset on sen tulpan alla ja ne sinkoaa jonnekkin jos ei pidä varaansa.

Tämän tulpan ja jousten väliin kuuluu laittaa rikkoja tai vaikka kuusiokolopultin kanta niinkuin minulla. Voit myös ottaa jousen pois kiristimen sisältä ja työntää ruuvimeisselin tilalle ja painaa sillä sisäänpäin niin että kiristimestä kuuluu pieni "klik" jolloin kiristin on pykälän verran tiukemmalla kuin aiemmin. Sitten vaan jouset takaisin sisään ja kiristys palikat tai palikka tulpan ja jousten väliin ja tulpan kiristys.

Ja huom. tämä homma ei poista sitä alle 2000 kierroksen kuuluvaa rallatusta, koska se johtuu ensiövetoketjusta, eikä se ole vaarallista.

Tämän moottorin äänten suhteen ei kannata kovin huolissaan olla, jollei sivu äänet ole ihan hirveitä, eikä öljyn sekaan tule metalli hilettä, niin ei se siitä laukea.
    No hyvä tietää. Pyörä kyllä pelaa tosi hyvin. Eilen tuli käytyä tuollainen 270km lenkki Savonlinnan suunnalla ja sunnuntaina ajo takaisin Rovaniemeen eli 600km..
    Tarkistettiin tuo ketju viime lauantaina ja ketju yli kireällä eikä mitään kulumisen jälkiä ollut joten taidan tehdä tuon prikka tempun.. Kiitos paljon hyvistä vastauksista!!
    No niin ajattelimpa jatkaa kysymyksiä vanhaan aiheeseen.. Eli nyt talvella laitoin tuonne jousen alle vähän korotetta ja nyt on jämäkkä kiristin. Kysynkin että voiko ketju kiristyä yli tiukalle ja miten voin varmistaa että ketju ei ole liian tiukalla?
  7.  
    Eikö kellään ole antaa kireyteen tietoa? Haynesin oppaasta katselin mutta ei sielläkään asiasta mainittu.. Vai voiko tuota edes kiristää liian tiukkaan?