Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    elikkä 1100 xx pläkkäri - 98 , ajettu 107tkm lakkasi vaan lataamasta, mistähän päin voisi vikaa alkaa katelemaan?

    Laturi? Säädin? vai joku muu tyyppivika?

    Kiitoksia jo etukäteen!!
  2. #2
    Mikäli ei lataa tai latailee liian vähän tai ylijännitteellä, syitä voi olla useitakin, alla yleisimmät viat:
    A. Lataussäädin vetelee viimeisiään. Mittaa vaikka latausjännitettä, olikos se *n. 13,5 V - 14,5 V välillä riippuen kierroksista ja kuormituksesta.
    - 98 mallissa lienee tuo kapine ilman jäähdytysripoja ja kuumenee toimiessaankin aika lailla. Jotkut viisaammat voinee oikaista onko uudet säädinmallit aina jäähdytysrivoilla vai ilman?

    Esim. Stormilta uusi säädin
    http://www.storm-motor.fi/shop....RGU-118
    "Jännitteensäädin"
    tai enkuista tilaten Jawsilta
    http://www.jaws-motorcycles.co.uk/birdservice.htm#duck
    "Replacement Reg Rec units"

    B. Staattori lopuillaan (harvinaisempi ongelma)
    ja molempia saanee esim. em. paikoista Stormilta ja Jawsilta ja tottakai Honda-merkkiputiikeista, mutta hinta lienee hieman korkeampi.

    C. Akku? kannattanee mitata napajännite (olikos se tasoa n. 12,6 V erittäin hyvä) ja katsoa akun ikä.

    D. Kaapelien ja liittimien kiinnitys sekä hapettuneisuus ja tottakai johtimien kunto silmämääräisesti.



    *******************
    zx10r
    *******************
  3. #3
    Lainaa (avanoma @ Kesä. 23 2009,22:00) kirjoitti
    elikkä *1100 xx pläkkäri - 98 , ajettu 107tkm lakkasi vaan lataamasta, mistähän päin voisi vikaa alkaa katelemaan?

    Laturi? Säädin? *vai joku muu tyyppivika?

    Kiitoksia jo etukäteen!!
    Miten havaitsit ettei lataa? Merkkivalo, akku tyhjä vai mistä ensimmäisenä huomasit?
    Edellä hyvät perusohjeet, mutta lisävinkeistä voisi olla apua tarkempaan analyysiin.
    "Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
    Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
  4. #4
    Lainaa (timppa60 @ Kesä. 23 2009,23:49) kirjoitti
    Lainaa (avanoma @ Kesä. 23 2009,22:00) kirjoitti
    elikkä *1100 xx pläkkäri - 98 , ajettu 107tkm lakkasi vaan lataamasta, mistähän päin voisi vikaa alkaa katelemaan?

    Laturi? Säädin? *vai joku muu tyyppivika?

    Kiitoksia jo etukäteen!!
    Miten havaitsit ettei lataa? Merkkivalo, akku tyhjä vai mistä ensimmäisenä huomasit?
    Edellä hyvät perusohjeet, mutta lisävinkeistä voisi olla apua tarkempaan analyysiin.
    Kiitoksia paljon jo noista saaduista neuvoista ja tuo on Kaverin pyörä ja lakkasi vaan lataamasta ajaessa. Huomasi sen siitä, kun ei lähtenytkään enää käyntiin startilla ja mittarilla akun navoista mittaamalla jännite ei yhtään nouse kierroksillakaan , vajaa 12V *ja laskee pikkuhiljaa koko ajan vaikka pyörä on käynnissä.
    Akku on vajaan vuoden ikänen ja erillisellä laturilla lataamalla jännite kyllä siinä nousee ja starttaa kyllä käyntiin sillä latauksen jälkeen.
  5. #5
    Säädin. Itelle kävi juuri noin viime kesänä. Stormilta uusi ja matka jatkuu...
    TRE 1130K
  6. #6
    Kannattaa ensimmäiseksi mitata mihin se virran tulo tyssää, vai tuleeko ollenkaan elikkä lataako. Yleismittari sopii oikein mainiosti tähän työhön. Huoltomanuaalista/ netistä tai merkkikorjaamosta saa myös ohjeet ja lukemat, mitä pitäisi mihinkin kohtaan tulla.
    Juuri vaihdoin tuossa kaverin Hondaan staattorin, muutaman tunnin operaatio, on hyvä muistaa hankkia myös tiivistesarja.
    Tästä osoitteesta kannattaa osia katsella uudempiin ja vanhempiin, hinnat ovat ainakin kohtuulliset ja laatu erinomainen: http://www.electrexworld.co.uk/



  7. #7
    Staattori tai säädin, eipä siellä paljon muita rikkoutuvia osia olekkaan. *
    Staattorilta tulee kolme johdinta. Kun niiden kaikkien välin mittaa avoimena yleismittarilla, pitäisi resistanssi olla samaa luokkaa. Moottorin käydessä voi taas mitata näistä johtimista vaihtojänitteen, jonka myöskin pitäisi olla identtinen kaikilla väleillä. Näin ainakin staattorin käämien tilanteen saa selville.
    Sitten ei jääkkään kuin tuon säätimen vaihto kokeiltavaksi.
    "Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
    Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
  8.  
  9. #8
    Vika löytyi!!

    Kaveri on sen verran tutkimushaluinen, että purki "laturin" ja tutki sitäkin tarkemmin , ennenkö osti uuden säätimen.

    Ja kiitoksia kaikille vaihtoehdoista. En vaan ole kerennyt tänne kertomaan aikasemmin.

    Elikkä "Staarrorin" vai mikä sen oikea nimi onkaan, niin sieltä tulevat sen kolmen johdon eristeet oli sulaneet/ kovettuneet niin , että virrat meni niissä keskenään oikoseen, mitatessa vastusta kaikissa oli sama, ja päällyssukkakin ehjän näkönen, mutta käsin taitellessa tuntui jotenkin "erikoiselta, ja saksilla sukkaa avatessa vika paljastui.
    Uudet n.10sm johdonpätkät tinaamalla vika korjautui ja ainakin vielä on toiminut ;))