Maailma on julma sille ei mahda mitään ja pahentunut netin aikaan lisää!(Cute @ Kesä. 25 2009,12:01) kirjoitti
Näissä kuvissa ei ole mitään pahaa ja toivottavastin edes tämmöiset kuvat saisi pikkaisen sitä oikeata kättä rauhoittumaan joskus
Jos haluat, niin voin antaa linkin sellaiselle ulkomaalaiselle foorumille, että siinä ei ole ruumiilla mitään arvoa huh huh!
Siellä ei ole mikään pyhää ja osakuvista menee kyllä jo rikollisuuden ylikin
Sellaista se netti on![]()
Hattussani ei ole kukkia.
Sumppa onnistui kiteyttämään julkisuusajatuksen harvinaisen hienosti:
"Se on HEIDÄN duuni. Ei meidän tai teidän. Ja varsinkin paikka kuvien esittämiseen ei ole tämä täällä ja nyt.
Autokoulussa, oppimateriaalina joskus kun tapahtumasta on pöly kunnolla laskeutunut.
Aika iso ero. "
(Täällä) Useita onnettomuuskeskusteluja vaivaa hienotunteisuuden puute. On helppoa panetella tunnistettavia yksilöitä kohtuuttomasti kuin keskustella asioista myöhemmin yleisellä tasolla, jopa tarkasti ja kuvien kera. Tietysti jos ei erota niitä kahta asiaa ei oikein ole sisäistänyt länsimaista sivistystäkään.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Olisi aika messevää ja ehkä jopa jollain aikavälillä hyödyllistä, jos onnettomuudet tutkivilta lautakunnilta saataisiin tiivistelmät ja kaaviokuvat tänne julkaistaviksi. Jokaisen onnettomuusketjun alkuun vaan liisteröitäisiin tarkentuva tieto sitä mukaa kun sitä saadaan. Ideana se, että ymmärrys toteutuneesta onnettomuudesta auttaa välttämään toistumista. Samalla saataisiin ehkä spekuloinnin ja väännön määrää suhteessa hyötyinfoon paranemaan?
Moottori-lehti julkaisee hyvin lyhyet lyhennelmät, täällä sähköisellä puolella ei tila rajoita vaan voitaisiin ottaa koko paketti sisään.
Jos ideassa on tolkkua, joku noheva voisi herätellä ylläpitoa / .orgin toimijoita / viranomaisia / jotakutamuuta. Siinä ei kovin kummoisesta työpanoksesta puhuta, ja kohderyhmää paremmin tavoittavia kanavia ei taida olla, eikä varmasti kustannustehokkaampiakaan?
Meillä Moottori-lehden ko. raportit ovat parhaiden naurunpärskähdysten aikaansaajia(hako1 @ Kesä. 25 2009,15:08) kirjoitti
Onnettomuudet sinänsä ovat järkyttävia, eikä niille naureta vaan onnettomuuslautakunnan "asiantuntijalausunnoille". Ne, kun ovat aivan luokattomia! Esimerkkinä junan alle kävellyt ja alkomahoolin vaikutuksenalainen henkilö joka menehtyi. Suosituksena oli JUNARADAT AIDATTAVA NIIN, ETTÄ RADALLE PÄÄSY ESTYY!!!
Siis haloo?
![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Motosurvival(hako1 @ Kesä. 25 2009,15:08) kirjoitti
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
jepjep, ota kuitenkin huomioon tahallisuus vs. vahinko ja tämä nimenomainen tapaus ei vahinko ollut koska me kaikki tiedetään että liikenteessä on muitakin jne. *Käsittääkseni täällä aika paljon kirjoitetaan teosta, sen vääryydestä eikä niinkään ihmisesta. Ihminen kuoli, teko ei ja teon jäljistä kärsii omaiset henkisesti + uhrit henkisesti SEKÄ fyysisesti. Näköjään modetkin sekottaa em. käsitteet mutta joka tapauksessa deletoidessaan, kaveria saa ja voi surra sitä ei kukaan kiellä mutta tommosta tekoa ei tarvitse hyväksyä. En usko että hyväksyy omaiset, kaverit, kukaan.... Inhimillisyys on kaukana toisten hengen vaaratamisessa, näin se vaan on.(Cute @ Kesä. 25 2009,12:01) kirjoitti
KTM
Motosurvival se vasta väritettyä tarinaa ja ilman vastuuta! Sillä ajetaan ainoastaa em. joukon itsetehostuksen ja ansaintalogiikan tarvetta. (Mikään ei muuten myy niin tehokkaasti kuin riski ja uhka...)
Useissa lausunnoissa todetaan: "Poliisi ja liikenneonnettomuuden tutkintalautakunta ovat aloittaneet onnettomuuden ja sen syyn tutkinnan." tai "Poliisi tutkii asiaa".
Ne lopulliset raportit kiinnostaisi ihan oikeasti. Kuten edellä mainittiin ("junaraiteiden eristäminen"), ei niidenkään äly taida olla järin suuri. Kuitenkin järjettömin lukemani on ollut liikenneturhan "kohtaamistörmäyksien ja keskikaiteiden markkinointi".
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Jos kaikkia ihmisiä voisi opettaa, niin tuo toimisi ehkä hyvinkin.(hako1 @ Kesä. 25 2009,15:08) kirjoitti
On olemassa iso joukko, joita voi opettaa ja jotka itsekin sitä haluavat.
Sitten on yllättävän suuri sakki buperteetti-ikäisiä, joille kaikki mahdollinen
neuvominen, valistus tai jopa suoranainen opetus tai jollaiseksi
he itse nuo tilanteet kokevat, jotka uhallakin käyttäytyvät melko tavalla
päin ja vastoin.
On vanhastaa tiedossa, että esim. kolulujen vanhempainilloissa
käyvät ne, joiden ei välttämättä pitäisi edes siellä käydä ja sieltä
puuttuvat ne vanhemmat, joiden nimen omaan siellä pitäisi käydä.
Ei ne omenat kauaksi puusta putoa ... vai miten se oli ...
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Tämä juttu alkaa olla valmiiksi puitu,tuskin kannattaa jatkaa enää mihinkään suuntaan.Eiköhän ole kaikki mahdollinen oppi jo nyhdetty tästä mällistä,niin vetomiehille kuin kukkiksillekin.
Yritetään nyt vaan jokainen pysyä hengissä ja hyvässä hapessa tästäkin kaudesta,kuka milläkin vauhdilla.....Omaisille ja loukkaantuneille voimia keräillä itsensä jatkamaan eloa.
Ihmeellistä kyllä, joissakin paikoissa noin on jopa tehty eli rakennettu niitä aitoja sellaisiin kohtiin, joista ihmiset tuppaavat oikomaan radan yli. Onpa sellaisiakin paikkoja, joissa sillalta kiskoille ja junan alle hyppäämistä on vaikeutettu verkoilla. Tässä lienee sitten kyse siitä, että jossakin on sellainen taho, joka on vielä tyhmempi. Toteuttaa toisten älyttömät ehdotukset.(Anatooli @ Kesä. 25 2009,17:12) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tottakai sillä on. Nyt selvisi sekin. Loistopostaus.(julma jj @ Kesä. 25 2009,17:49) kirjoitti
636 -> 998
Mistä sinä tiedät, oliko se vahinko vai ei?(zuha @ Kesä. 25 2009,17:07) kirjoitti
Sen tietää vain ja ainoastaan asianomainen, eikä muuten ole täällä kertomassa.
Meinaatko ihan tosiaan, että jos joku tekee virheen, niin lynkkausjoukkoa voidaan huutaa paikalle?
Ja silloin ihmisen raatoa saa kuvata vaikka kuinka härskisti.
Pientä rajaa sanon minä.
Sekin mies oli jonkun poika, jonkun veli, jonkun paras kaveri.
Se hyväksyykö teon tai ei -ei ole sama, kuin saako kaverin toivottaa kuolleksi ja olla innoissaan siitä vielä.
En minäkään hyväksy kaverin reikäpäisyyttä, muttei mulle tulis mieleenkään mennä sen hautajaisiin sanomaan, että ihan oikein sille kävi ja kun se olis syyllinen niin sen munatkin saa kuvata ja kivan väriset kalsongitkin oli ostanu.... mutta niiden syyttömien ei.Kun ne oli viattomia, ni ei pojat kuvata nyt sitte!
Mieti ny herrajumala vähän.
Ihmiset tekee virheitä ja on aina joku jonka pitää saada näyttää.Sinunkin, vaikka ehkä teetkin sen jollain toisella tapaa.
Mites jos sullekin sattuu virhe?
Voinko mä tulla sanoon sun äidilles, että hähäää...???
Inhimillisyys on nimenomaan....virheiden tekemistä.
Se tekee ihmisestä inhimillisen.Samoin myötätunto.
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Joku sitä valistusta kaipasi yhtenä vaihtoehtona tämänkaltaisten onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Olen samaa mieltä lainaamani viestin kirjoittajhan kanssa. Kaikkiin ei vain se valistuskaan tehoa. Tässä juuri yksi välinpitämättömän varoittava esimerkki siitä. Tämänkaltaisella ajattelutavalla ei tämä maailma muutu.(Cute @ Kesä. 24 2009,14:41) kirjoitti
Eli vielä kertauksena ajatus. Teittepä mitä tahansa, ette voi estää ihmisiä kuolemasta. Tämä kalskahti kovasti korvaan.
Tämän lauseen yhdistän kaahaukseen tämän keskustelun aihepiiriin, en yleisesti elämiseen, sillä kaikki kuolevat joskus.
All you´ve got is time - living is takin´ it.
Motosurvivalin sivujen viimeisin päivitys taitaa olla viime vuodelta. Syy saattaa olla porukan mahtihemmojen aikaavievä sählääminen Autokoululiiton "johtajina".
Suzuki GSX 1250 FA vm. 2011
Joo ihan rauhassa vaan. Käytännössä kukaan ei aja vahingossa pyörää taajama alueella niin kovaa että sen osuessa autoon auto kaatuu, siitä tietää että se ei ollut vahinko. Eikä edelleenkään kiinnosta kundin tuomitseminen, se on tossa mun edellisessäkin viestissä sanottu. Joo ja jos joskus keulin auton läpi niin kuvista saa tulostaa vaikka 10m julisteen, jos se pelastaa yhdenkin toisen harrastajan moiselta typeryydeltä olen helvetissä helvetin onnellinen(Cute @ Kesä. 25 2009,19:58) kirjoitti
![]()
KTM
Menee viisasteluksi mutta tuskin oli vahinko että etummainen rengas nousi ilmaan ja vauhti nousi sinne reiluun kahteen markkaan taajamassa. Virhe kylläkin mutta ei vahinko.(Cute @ Kesä. 25 2009,19:58) kirjoitti
Varmaan kaikki olennainen alkaa olemaan jo sanottu aiheesta mutta paukutetaan nyt kuitenkin näppistä.
Ensinnäkin, ei tuo nyt minusta ihan hirveän härskiä kuvaamista ole. En tiedä olenko jo tottunut maailman raadollisuuteen mutta suhteellisen siistiltä tuo minusta näytti, tai sitten en ole nähnyt samoja kuvia.
Toinen juttu on että ei minusta kukaan ole (tietääkseni) ollut innoissaan kaverin kuolemasta. Tiedä sitten onko mennyt jotain ohi moderoinnin yhteydessä. Minustakin on hyväksyttävää ruotia tapahtunut "teknisesti" eikä se vähennä tai vähättele omaisten surua ja kuolleiden tai loukkaantuneiden arvoa. Pieni, kiihkoton, pohdiskelu voi kuitenkin opettaa aika paljon ja parhaassa tapauksessa ennaltaehkäistä tulevia murheita.
Jälleen suzukisti
kyllä tollaisella kilosella voi etunen nousta kiihdyttäessä ilmaan ilman yrittämistäkin ja siihen paniikki ja kaasua lisää ?
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Ei epäilystäkään. Se ja sama lähtikö ne kuvat täältä, netistä ne löytyy kuka haluaa kaivaa. Näissä ketjuissa vaan kun on mopo karannut käsistä muutenkin jo aikaa sitten niin modeilta kuin osallistujiltakin.(fj 1200 @ Kesä. 25 2009,20:11) kirjoitti
Yhtään asiallista keskustelua ei ole toviin nähty. Jeesustelua, suoraa vittuilua ja tekopyhyyttä kyllä löytyy yllättävän monilta.
Olkoon tämä nyt sitten yksi jeesustelu lisää muiden joukossa.
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Voihan ne vahingossa keulia jos tarkoitus on kiihdyttää rivakasti mutta siihen en oikein tällä kertaa usko.
Kummallista miten joidenkin mielestä ei saa puida tätä tapausta.
TM käsitteli kaikki vuoden moottoripyöräkuolemat ja syyt. Onko sekin teidän mielestä väärin ketkä täällä arvostelee aiheesta keskustelua?
Oli btw ~puolet kuolinonnettomuuksista ylinopeudesta/muusta kaahaamisesta johtuneita.
Ihan hyvää valistusmatskua nuo kuvatkin. Minustakin saa puolestani vastaavan julkaista jos satun aiheuttamaan onnettomuuden järjettömästä ylinopeudesta johtuen
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Minä taas lainaan Sumppaa...on liikenneturvan, poliisin, autokoulun jne...asia takoa päähän oikea liikennekäyttäytyminen.(Tuppi Nurin @ Kesä. 25 2009,20:09) kirjoitti
Ja meidän-vanhempina.
Aivan, ei voi estää ihmisiä kuolemasta.
Vaikka ajettas jonossa 30Km/h, sivutiet olis puomein suljettu, autoissa ja pyörissä tuplakuristimet.JA massiiviset turvatyynyt ja kymmenpistevyöt...
Joku hölmö keksii tavan tehdä siitäkin hurjaa...vaikka moottorittomalla raamilla K2:lta alas ;)
ja aina joku kuolee...
Ainoa sopiva konsti olis hölmöjen karsiminen elämästä jo laitoksella...enkä oikein luule, että siihen kukaan haluaa mennä.
Mut tää hysteria, kun joku jotain tekee hölmöyksissään, menee yli ymmärrykseni?
Noita sanoja, joita täällä kevyesti heitellään, olis jokaisen vaikea kohdata, kun se kuoleva on oma omainen.
Siksi sanon, että omaiset lukee näitä sivuja, katselee kuvia.
Jotta jos---osoitettas sitä inhimillisyyttä.
Kovat sanatkaan ei tuo ketään takaisin, eikä halveksunta...niillä ei korjata yhtään juttua tässä maailmassa.
Ajatella voi mitä haluaa, mutta onko se pakko kirjoittaa iana julki?
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Samaa mieltä.(jyk4 @ Kesä. 25 2009,21:23) kirjoitti
Ehkä keskustelua, ideoita ja käytännön toimenpiteitä MP-turvallisuuden edistämiseksi -osastolle ei kannata eksyä, jos kokee ettei kukaan pysty vaikuttamaan keneenkään, tai jos ei pysty pitämään tunteita erossa asiasta. Ihan sama koskee tietysti turhaa vittuilua, jeesustelua, jne.
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Mä näkisin, että tääkin tapa, mitä täällä foorumilla tehdään, on aivan yhtä arvokasta valistusta ja varsinkin se pohdinta onnettomuuksien syistä ja seurauksista on kohdillaan. Ei se kuulu millekään valituille yhdistyksille, organisaatioille tai yrityksille. Se kuuluu meille kaikille.(Cute @ Kesä. 25 2009,21:30) kirjoitti
Tästä helvetin kärjistämisestä keskustelussa. Siitä en piittaa yhtään, koska silloin ajaudutaan niin monessa hyvässäkin *keskustelun alussa sivuraiteille. Niinkuin tässäkin keskustelussa. Tulee provoilua ja siihen tartutaan. Kasvottomana netissä pn hyvä heittää mitä vaan.
All you´ve got is time - living is takin´ it.
Sitä en ihan ymmärrä, kun teko tuomitaan todella törkeäksi, koska se tapahtui juuri taajamassa. Siis eikö se olisi ihan sama, jos tuollainen 200km/h vetää taajaman ulkopuolella auton kylkeen samoin seurauksin. Tai tappaa jonkun pikku tytön, joka juoksee tien yli kaverilta kotiin keskellä hyvää mutkapätkää vrt. taajamassa suojatiellä. Tämä taajama-jeesustelu ihmetyttää mm. "ei pommiteta taajamassa ketju". Varmaan moni tapauksen tuominnut ajelee itse mutkapätkiä taajaman ulkopuolelle 150-200km/h eikä kai sitten ajattele, että sielläkin voi satuttaa muita. Jotekin vaan on sellainen olo, että taajaman ulkopuolella typeryys on "hiljaisesti hyväksyttyä", mutta taajamassa täysin tuomittua.
xxx
Varmasti kaikki tunnustaa, että taajaman ulkopuolellakin sattuu joskus. On kuitenkin mielestäni selkeä ero (etenkin sivullisten turvallisuuden puolesta) avata sellaisessa paikassa, jossa ei ole risteävää liikennettä/on hyvä näkyvyys kaikille liittyville teille ja vähän liikennettä, kuin taajamassa, missä on paljon liikennettä ja usein näkemäesteitä. Kai se kiteytyy siihen, että kaahaaminen on tuomittavampaa, jos ajatellaan, että onnettomuuden todennäköisyys on radikaalisti suurempi. Ja kaikkien pitäisi se ymmärtää.(Streethawk @ Kesä. 25 2009,22:30) kirjoitti
Tällä viestillä en ota kantaa siihen, saako taajaman ulkopuolella pommittaa, enkä kiistä, etteikö taajaman ulkopuolella tapahtuneet kuolemat olisi yhtä ikäviä. Riskinotolle (esim. nopeuden muodossa) on kuitenkin parempia ja huonompia paikkoja, mitä tuskin kukaan kiistää.
It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
En viitsi suoraa linkkiä postailla, enkä tiedä oliko joku jo laittanut esille (en niin tarkkaan jaksanut selata ketjua läpi).
Mutta apina.biz näyttää keränneen ircistä jonkun postaamana kuvan tapahtumapaikalta. Aika paljon karumpi ja paljastavampi myös kuin lehtikuvat.
Ei kannata lähteä etsimään, jos on liian herkkähermoinen kolarikuville. HUOM! VAROITIN!!
jos 70 luvulla olisi ajateltu näin, niin liikenteessä kuolisi ja vammautuisi nykyisin porukkaa oikein hehtaarimitalla(Cute @ Kesä. 24 2009,14:41) kirjoitti
onneksi ei ajateltu ja liikenneturvallisuus on nykyisin kohtuullisella tasolla
Asiaan: täältä löytyy monenlaisia ehdotuksia, kuinka tällaisia tilanteita voitaisiin yrittää ennaltaehkäistä. Pääsääntöisesti vastaus on, että "ei toimi".
Asian äärimmäisen vakavuuden nimissä pyydän, että "ei toimi" asiantuntijat esittäisivät omia ehdotuksia siitä, mikä toimisi?!
aina ei voi epäonnistua!
Lainaan vielä Cutea:
... Noita sanoja, joita täällä kevyesti heitellään, olis jokaisen vaikea kohdata, kun se kuoleva on oma omainen.
Siksi sanon, että omaiset lukee näitä sivuja, katselee kuvia.
Jotta jos---osoitettas sitä inhimillisyyttä.
Kovat sanatkaan ei tuo ketään takaisin, eikä halveksunta...niillä ei korjata yhtään juttua tässä maailmassa.
Ajatella voi mitä haluaa, mutta onko se pakko kirjoittaa iana julki? ...
Kiteytät oman ajatusmaailmani: ottamiensa riskien todellisen hinnan tietää vasta katsoessaan uhriaan tai hänen omaisiaan silmiin. Mitään sellaista, mikä on jo tapahtunut, emme saa takaisin. Mutta ottaessamme tietoisen riskin, mitään ei ole vielä sattunut. Silloin on vielä mahdollisuus himmata.
Tämä periaatteena, en halua erityisesti tässä menehtynyttä enää tuomita, se on turhaa. Se turha, mikä jää tulevaisuudessa tapahtumatta, merkitsee.
aina ei voi epäonnistua!
Niinpä. Ei asennekasvatusta voi sysätä pelkästään "poliisille, liikenneturvalle ja vanhemmille"! Nyt jo on nähtävissä miten ns. virallisten instanssien "valistus" toimii... Tiukentamalla kuria!(Aani Kard @ Kesä. 25 2009,23:01) kirjoitti
Poliisi, liikenneturva, autokoulun ope tai äiti on kai aika vähän paikalla valistamassa juuri Sinua liikenteessä.
Asenteisiin vaikuttaa (jos nyt puhutaan aikuisten ihmisten liikennekäyttäytymisestä) eniten juurikin se oma jokapäiväinen ympäristö ja yhteisö... Ystävät, muiden esimerkki, media, keskustelupalstat, yleiset mielipiteet jne.
Aina tietenkään kaikkien asenteisiin ei voi vaikuttaa ja valitettavasti nämä tapaukset erottuvat yleensä massasta sitten tavalla tai toisella.
Mutta asenne, että tehköön kukin mitä ittee sattuu huvittaan, on aika dorka.
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Olisiko mitään järkeä olla piiloutumatta nimimerkkien taakse, keskustelu voisi pysyä järkevämpänä ja turhat provoilut jäisi pois puolin ja toisin (joihin minäkin syyllistyn) ?
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Toki tuo asenne on aika dorka, mutta empä usko että cute sitä ihan noin mustavalkoisesti tarkoitti...(SamiN @ Kesä. 25 2009,23:23) kirjoitti
Pääsääntöisesti siihen asenteeseen kun vaikuttaa juuri se yksilö. toki niitä asenteita voi yrittää muuttaa, mutta ei se jeesustelemalla miksikään muutu. Aina on ollut "reikäpäitä" ja aina niitä tulee olemaan, ainakaan minun mielestä se asia ei ole muuttunut yhtään miksikään.
Aiemmin jo kyselin jotta onko oikeasti muka kaahaaminen lisääntynyt viime vuosina? Vai olisiko vaan että internet ja tuo keltainen lehdistö revittelee nykyään joka ikisellä tapauksella isoja otsikoita?
Minun mielestä tuo asia ei ole muuttunut yhtään viimeisen 30vuoden aikana. Toki tuosta ajasta en ole itse ajanut kuin 20vuotta, mutta ainakin sen aikana ei minun mielestä tuo kaahaaminen ole lisääntynyt millään tavoin.
Voimia onnettomuuden omaisille.
btw. Sumpalta erittäin hyvää ja asiallista moderointia, vaikka ei näköjään sekään miellytä kaikkia.