Jep jep...(Anatooli @ Kesä. 22 2009,17:29) kirjoitti
Törmäysvoiman voi laskea vaikka tällä:
Force Calculator
Mittayksiköt ovat jenkkien, mutta äkkiäkös ne muuntaa. Pysähtymismatka on vaikein arvioida. Törmäyksessä kuitenkin tulee joustoa ja niin edelleen.
Tukholman messuilla sikäläisellä poliisilla oli Golf näytillä muutama vuosi sitten. Se oli mennyt katon kautta ympäri moottoripyörän tultua kyljestä sisään. Vauhtia oli +200 km/h. Joku kevyehkö laitos oli, Hondan kyykky eikä mikään Busa.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Eli jos rekka ajaa kylkeen 13 km/h, henkilöauto lentää katon kautta ympäri? Rekallahan on sama liike-energia kuin 200 km/h kulkevalla kusiaisella.(NOx @ Kesä. 22 2009,18:17) kirjoitti
Paljon todennäköisempää on, että auto on liukunut asfaltilla ja rengas on osunut jalkakäytävän reunaan tms. Autoa on muutenkin vaikea kaataa sivusta päin tulevalla voimalla, koska kaikissa järkevissä autoissa renkaat luistavat ennen kuin auto kaatuu. Tietysti on mahdollista, että prätkäkuski on yrittänyt ns katuhaukka-väistöä ja törmännyt kattoon?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
joka ajamalla kääntää henkilöauton katolleen on melkoinen suumakkeri, toki se onnistuu mutta ei ihan ykkösväistöllä eli vaatii ns. heijausliikkeen. Johan sen järki sanoo että 0,25 tonnia kun liikkuu hyvänmatkaa toistasataa niin ENERGIAA on, ei älyä...(Anatooli @ Kesä. 22 2009,17:29) kirjoitti
Ps. jotenkin aistittavissa pientä vauhkoamista vaikka keli on noin komee, nimim. moottoripyöräkerho pinnat kireällä?
KTM
Jos osuu auton korin yläosaan niin ympäri menee. Oliko tässäkin kyykyssä scanian puskuri?kirjoitti
KTM
Kenenkään ei voi olettaa tajuavan, että joku tulee 200 km/h kuudenkympin rajoituksella. Vaikka kuinka ois kolmio, niin sen tajuaa vasta rysähdyksen jälkeen, jos on tuuria.
Jos on enää kymppi jäljellä, niin osta kepappi.
Muuttujia on paljon. Pointti oli siinä, että 200 kg pyörän massa 100 km/h vauhdilla on enemmän kuin tarpeeksi kaatamaan henkilöauton. Muut tekijät sitten säätelevät sen miten loppupeleissä käy. Harvinaistahan tuo on, että mp auton kaataa. Mutta ei siis mahdotonta. En jaksa arvuutella todennäköisyyksillä. Ehkä tämän tapauksen tutkijalautakunnan raportti päätyy aikanaan julkiseksi tai sitten ei päädy.(vetomies @ Kesä. 22 2009,18:29) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kyykyssä ei tietääkseni ollut Scanian puskuria. Oletko monessa pyörässä nähnyt? Aika harvassa ovat moottoripyörät, joissa painopiste on korkeammalla kuin autoissa, rekoista puhumattakaan. Tietysti voisit asiantuntijana nimetä muutaman rekan, jonka painopiste on alempana kuin kusiaiskyykyssä, niin selitykset rekan pienemmästä kaatovoimastakin saavat hiukan tukea.(zuha @ Kesä. 22 2009,18:32) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei voi muuta sanoa kuin että tämä(kin) vääntyneen metallin kasa todistaa vetomiehen saaneen Darwin -palkintonsa.
Yleensä en puutu näihin kukkisvetomies -keskusteluihin, mutta.
IkinäsatumitäänKELE!
Nyt menen takomaan päätä seinään.
Voimia omaisille.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Näyttäis kuvan mukaan olevan kohtuu vittumainen nähdä tuolta oikeelta tullessa oikealle, nuo puskat, pieni nyppy parin sadan metrin päässä ja vauhtia paljon niin mitäpä tuossa kotilokuski on oikeestaa mahtanutIkävä homma kaikin puolin...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Kaikki tutkijalautakuntien raportit ovat julkisia.(NOx @ Kesä. 22 2009,18:38) kirjoitti
Ainoa media, joka julkaisee lyhennelmät kaikista raporteista on Moottori-lehti. Moottori julkaisee aina vuosi sitten tapahtuneet raportit.
Se on todella opettavainen palsta ja paljastaa melkolailla erilaisen totuuden viime kesänkin moottoripyöräonnettomuuksista kuin tämä palsta.
Autoilijan olisi kannattanut katsoa tarkemmin kolmion takaa tullessaan. Kuten myös pyörämiehen valita vetopaikkansa viisaammin. Olisi kaikilla kivempaa...(pepper @ Kesä. 22 2009,18:53) kirjoitti
Aivan, melko opettavaa selata Moottorista ne edellisenä vuonna samana kuukautena kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien analyysit.(redhat @ Kesä. 22 2009,18:54) kirjoitti
Ikävä trendi nämä lisääntyvät rekan keulaan ajamiset, känni- ja huumekuskien sekoilut ja kaikenlaiset nopeusennätykset, eihän tuolla enää paljon muita olekaan.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Joo en puutu millään tohon kolarii, mutta tänäänki jonkun asuntoauton takana odotin ja olin kääntymässä vasemmalle. Vastaan tuli auto ja asuntoauto pysähty siihen, mä pysähdyin tottakai kanssa siihen asuntoauton perää. Asuntoauto ootti nii kauan siinä et auto oli jossai 50m päässä ja sit lähti kääntyy ja suoraan auton eteen. Ilman vastaan tulevan auton lukkojarrutusta ja väistöö ois kolari ollu taas valmis. Asuntoauto ois kerenny ihan hyvin kun heti ois menny tai jos jää oottaa nii ottas loppuu asti.
Eli kyllä tuolta monenlaista tienpäältä löytyy.
Ja tuohan on nyt selvä ettei tommosessa paikassa tarvii täysii vetää. Malttas pikkasen ja sit tuppinurin, vaikka paljon se malttia vaatii että ajaa ihmisiks, mutta se voi tuoda elämään monta vuotta lisää.
--GsxR:iä--
Ei vaadi juurikaan malttia ajaa lähes aina nätisti.
En tunne paikkaa, mutta kuvan perusteella ei heru ollenkaan sääliä motoristia kohtaan, jos siis kertoman mukaan ajettu.
Paranemista kotilo kulkijoille...![]()
Testi
Jos tuossa todella on käynyt niin, että on tultu mopolla sinkki kireellä liikennevaloihin, niin ei herranjumala. Kyllä ei oo kuskin päässä ollu mitään järjenhiventäkään. Ei siinä mitään, jos vetää ittensä paaluun, mut kun teilaa muutkin siinä sivussa. Ois avannu sitä kaasua motarilla tai jossain syrjemmässä. Kaupunkialueella, huoh. Ei mitään mahdollisuuksia havaita jotain järkyttävällä ylinopeudella liikkuvaa kyykkyä alueella, jossa olettaa kaikkien liikkuvan vähintäänkin alle 80 km/h. Toivon todella, että autossa olleet saavat itsensä kuosiin eikä jäis pysyviä vammoja.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Ajoin kotimatkalla onnettomuuspaikan kautta. On täytynyt olla vauhtia mallia mahti, norminopeuksilla eikä edes kunnon marginaaleilla tuolla ei tuolla lailla kolise. Vetopaikaksi kohtuu käsittämätön.
Kovin kauas ei tarvitse sielläkään keskusraitilta lähteä, kun iloitteluun on tien puolesta ihan toisenlaiset edellytykset. Toniraitaspeciaalia varten taas on iltaisin montakin asfalttikenttää likellä, tai kohohyttioraville leveää ja suoraa hyvän näkemän alueella.
Toivotaan hyvää paranemista loukkaantuneille.
Nuori setä, melkein yhtä nuori bemari ja riuskat otteet kuin sukututkijalla
Olet kyllä hyvin oikeassa, kyllä pitäisi nähdä vastaantulijat.(Havis @ Kesä. 22 2009,19:27) kirjoitti
Itse tarkastan risteykset monta kertaa, sekä autolla että mopolla.
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Veikkaisin että auto menee paljon helpommin ympäri jos se on kääntymässä törmäyksen hetkellä.
tls -99
Täs on ainakin juttua kuinka auto menee törmäyksestä katolleen: http://www.driveandstayalive.com/article....005.htm(Anatooli @ Kesä. 22 2009,21:08) kirjoitti
Just,joo.... Kyllä se moottoripyörä pyrkii menemään enemmän lapi autosta,kuin kaatamaan sen. Tämänpäivän autoissa on tuo pelti aika paperia ja pyöräilijän pinta-ala on tosi pieni kun rysähtää auton kylkeen.(NOx @ Kesä. 22 2009,18:17) kirjoitti
Itse olen ajanut yhden kaksipyöräisen hulluina nuoruusvuosina Talbotin takapenkin paikalle,eikä se kaatunut,mutta perä liiras jonninverran......![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Möö. Muutama tavallinen mieshenkilö kaataa henkilöauton "peruuttamalla" jos pitoa tossuille löytyy. Silloin liike-energia ja liikemäärä ovat hyvin pieniä, eli kyseessä on aika puhdas kiila-/nosto-liike, hiukan maassa olevan puolen jousitus auttaa. Tiedän kun olen tehnyt, monta kertaa. Harjoitukseen tulee mukavasti makua kun lähtötilanteessa autettava on vöissä nurin päin.(Anatooli @ Kesä. 22 2009,21:08) kirjoitti
Jos mopo kulkee xxx km/h, kellahtaa kyljelleen ja kiilautuu auton alle toimien "pönkänä" sisäkurvan puolella, samalla kun auto on jo valmiiksi kallistumassa ulkokurvaan eturenkaiden kääntyessä ja kuskin hädissään polkiessa kaikkia polkimia...
En tiedä mitä Mäntsälässä tapahtui katto-osastolla, tämä vain yleistä tarinaa.
Yleistä turvallisuutta omintakeisesti edesauttavia motoristeja näkyi liikenteessä tänään runsaasti niin pk-seudulla kuin 4-/12-teilläkin. Kuumat kelit ja kuuma veri tuntuvat kohtaavan. Kohkaavan. Saisi tulla näillekin seuduille se haaveiltu GP-tason rata, pian. Vaan tuskin näitä kavereita siellä voittopuolisesti tapaisi. Taidan lähteä tästä kuramontulle.
Nuori setä, melkein yhtä nuori bemari ja riuskat otteet kuin sukututkijalla
Näkyvyys tuolta veteraanitien suunnasta (kuvassa jää oikealle) on paikassa kohtuullisen hyvä, suunnilleen (max 2*tikkari) norminopeuksilla ei tuollaista pitäisi päästä tapahtumaan.(pepper @ Kesä. 22 2009,18:53) kirjoitti
Jos tapahtumien kulku olisi taas vaikka seuraavanlainen: kotilo tulee risteykseen, näkee pyörän oikealla ja lähtee ylittämään tietä olettaen että mopo tulee kohtuullista vauhtia. Mopokuski ylittää nypyn kohdan risteyksen, näkee suoran baanan, vetää sinkin tiukalle ja hytin pystyyn.
Katastrofin ainekset ovat kasassa.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Sitä taas ei varmasti kukaan ole koskaan kiistänytkään.(Sara @ Kesä. 22 2009,16:54) kirjoitti
Retired
"Elikkäs asia meni näin, että mies ajanut todennäköisesti lainapyörällä (suzuki b-king) ja losautti auton kylkeen!
Tapahtumapaikan liikennevalot olivat olleet jo yli viikon paskana.. Eli vilkutti keltaista valoa ja kummasti nyt, kun jätkä kuolee niin valotkin korjaantuu samalla!
Mopolla oli etuajooikeus siinä risteyksessä, mutta siinä ei todellakaan voi väistää sitä jos tulee toista sataa sieltä.
Taisi jätkä kerjätä vähän verta nenästä muutenkin, kun kaverit oli jo tunnin kattonu sitä menoa siinä kylällä.. Oli ajanut täysiä edestakaisin 40 km/h alueella ja keulinut välissä."
Siltä äijemmältä foorumilta.
Suzuki GSX-R 1000 K7
Jos on tullut vaikkapa sen 150km/h ja keulien siihen auton kylkeen, niin B-Kingin massalla en pitäisi ihmeenä jos siitä on kotilo kaatunut.
Retired
Pyörän osuessa auton kylkeen sen liike energia lienee ohjautunut muualle kuin suoraan eteenpäin? Auton kori antaa eri osista periksi ja ko. muoviluoti on voinut ottaa helmasta kimmokkeen kohti kattoa. Tämä nyt on täysin arvailua mutta kuorma auto ja kyykky ei välttämättä vastaa toisiaan kylkiosumassa henkilöautoon.(vetomies @ Kesä. 22 2009,18:47) kirjoitti
edit: ja hytillään makaava auto on kuvan perusteella joku pikkukinneri..
KTM
Teude valot kyllä toimivat aamuisin ja iltapäivisin,ajan vähintään 2 kertaa päivässä siitä läpi,välillä laittavat ne pois päältä,olisko syynä vähäinen liikenne.(teude @ Kesä. 22 2009,21:35) kirjoitti
KTM 1290 Adv.S -23,KTM 690,Duke-12,Suzuki VL 1500-02 KTM Duke 1290 GT-23 Triumph Rocket GT-20,Suzuki M1800R-10,Yamaha XV 1900 Midnight Star.Yamaha XV 1600.Intruder VS 1400.KTM690SMR.Yamaha FZ1-S.Kawasaki Z1000.KTM950Supermoto, KTM690E.
Siitä en tiedä, itse en koskaan kyseisestä paikasta ole ajanut.(Huntter @ Kesä. 22 2009,21:50) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1000 K7
Olisko eri tapaus?(teude @ Kesä. 22 2009,21:35) kirjoitti
Kyseinen pyörä oli uhrin sukulaisen tietojen mukaan gen2 busa.
Puuttuva ajotaito korvattu teholla!
Suzuki Hayabusa -09 (rek. -10)
Suzuki Hayabusa -07
Suzuki 1200s bandit -03
Kawasaki zx10r -06
Honda 600cbr -98
ei hitto.. sorruin sittenkin kommentoimaan tätä makaaberia keskustelua.. huom.huom. tämä ko. henkilö on kuollut. Ja me täällä mietimme että miten on mahdollista, että auto on kipannut??
Kuitenkin.. kuitenkin auton kippaamiseen ei suoraviivain voima riitä -> se vain siirtää kappaletta -> tarvitaan momentti eli M=F*L (voima*momenttivarsi)
ja mitä enemmän momenttia (esim- keula pystyssä eturengas katon rajaan) sen helpommin auto kaatuu (vrt. heiluta käsin autoa kattotelineestä tai oven alareunasta).
Mutta se siitä.. toivottavasti nyt hiljennytään ajattelemaan sitä mikä on oikeasti tärkeää..
Turvallisia kilometrejä kaikille,
-Heman-
HEMAN™
Ducati ST4