Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Eilisen Porkkalan ja Hirsalan ajolenkin jäkeen laitoin pyörän hyvin ansaitulle levolle yöksi. Tänään hymyssäsuin olin menossa starttamaan mopoa kun olin töihin lähdössä mutta yllätys olikin suuri. Eipä startannut enää. Tai pyöritti kyllä mutta hyvin vaivalloisesti eikä lupaustakaan käynnistymisestä. Loistava alku viikolle.

    Eli ilmeisesti akku kaputt?? Eikäs tällainen oire viittaakin siihen?

    Akku on pari kautta vanha ja jouduttiin elvyttelemään keväällä kun ylläpitolaturi oli tehnyt tenän jossain vaiheessa lopputalvea. Eikös tällainenkin lyhennä akun elinikää joten sen hajoaminen olisi tältäkin osin mahdollista / todennäköistä?

    Manuskassa lukee akun tietojen kohdalla seuraavaa:

    12V 36,0 kC (10 Ah) / 10 HR

    Eli käykö tuohon vain 10Ah akut vai onko haittaa jos löytyy mitoiltaan oikean kokoinen esim 14Ah akku tilalle? Vai onko niin että eri Ah akut ovat poikkeuksetta eri kokoisia?

    Ja mistä löytyisi pk-seudulta "heti valmis" eli valmiiksi hapotettu akku? Biltemastako? Ainakin Stormin ja Motonetin akut joutuu näköjään hapottamaan itse. Vai hapottavatko liikkeet akun jos tajuaa pyytää?

    Kiitos avusta! Jos sitä pääsisi vaikka jo tänään tienpäälle jos säkä käy.
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

    Suzuki GSX-R 750 -93
  2. #2
    Itellä tänää kans akku leipoi moposta. Hain aditalta uuden kun siitä ohi ajoin. Sun mopoos akku myös löytyy motonetista. Adita tattarinharjuntien varressa ja motonet konalassa...

    http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/900019/24
  3. #3
    Veikkaisin samaa, että akku mennyt sököksi. Toki voit mittarilla testata, onko akussa virtaa, muistaakseni piti vähintään 12.jotain olla virtaa että on toivoa saada pyörä käyntiin.

    Suurin osa akuista myydään nykyään niin, ettei niitä ole hapotettu akun säilymisen vuoksi (ettei saa valmiiksi sököä akkua). Akut on helppo hapottaa itse, mukana tulee happopatruunat, jotka vain lyödään akkuun niin, että neste valuu säilöihin. Paketissa hyvät ohjeet yleensä mukana. Toki jotkin liikkeet voivat hapottaa akun valmiiksi.

    Tuohon amppeeri hommaan en uskalla tarkkaan sanoa vastausta, joten jätetään enemmän tietäville.

    Edittiä vielä, että liikkeissä osaavat sanoa millaisen akun uskaltaa lyödä kiinni.
  4. #4
    Sinne vaan akkua jos fyysisiltä mitoiltaan sopii. Enemmän ampeeritunteja tarkottaa vaa että saat sahata pidemmän aikaa startilla ennenku akku on tyhjä
    Massey Ferguson 148 hupiin.
    MB Atego romunkuljetin velvollisuuksiin.
  5. #5
    Akulla on siis kolme arvoa. Jännite (V), kylmäkäynnistysvirta (A) ja kesto (Ah). Jännitteen joudumme valitsemaan ajoneuvon mukaan mutta kylmäkäynnistysvirtaan ja akun kestoon voimme vaikuttaa. Hyvässä akussa sekä kylmäkäynnistysvirta että kesto ovat mahdollisimman korkeat ;)

    Kylmäkäynnistysvirta kertoo siis kuinka paljon akku pystyy kerralla, lyhyen aikaa, luovuttamaan virtaa. Näillä se mopo siis varsinaisesti käynnistetään. Kesto kertoo kuinka kauan akkua voidaan rasittaa tasaisella virralla ilman latausta. Täysi 10Ah akku pystyy siis luovuttamaan 10 tunnin ajan yhden ampeerin virran. ts 12W lamppu palaa 10 tuntia ;)
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  6. #6
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Akulla on siis kolme arvoa. Jännite (V), kylmäkäynnistysvirta (A) ja kesto (Ah). Jännitteen joudumme valitsemaan ajoneuvon mukaan mutta kylmäkäynnistysvirtaan ja akun kestoon voimme vaikuttaa. Hyvässä akussa sekä kylmäkäynnistysvirta että kesto ovat mahdollisimman korkeat ;)

    Kylmäkäynnistysvirta kertoo siis kuinka paljon akku pystyy kerralla, lyhyen aikaa, luovuttamaan virtaa. Näillä se mopo siis varsinaisesti käynnistetään. Kesto kertoo kuinka kauan akkua voidaan rasittaa tasaisella virralla ilman latausta. Täysi 10Ah akku pystyy siis luovuttamaan 10 tunnin ajan yhden ampeerin virran. ts 12W lamppu palaa 10 tuntia ;)
    Korjataan ihan pikkuisen.
    Kylmäkäynnistysvirta (CCA) Se virta (A), jonka akku voi luovuttaa -17,8 °C:ssa 30 sekunnin ajan alittamatta jänniterajaa 1,2 V per kenno. (merkitään (esimerkki auton akusta 220A/DIN ja 450A/EN.)
    Kapasiteetti Täyteen varatun akun kyky luovuttaa tietty virtamäärä (Ah) tietyllä virralla (A) määrätyn ajan (h) kuluessa.
  7. #7
    Jos ei nyt käyny ilmi niin tuo motonetin akku valmiiksi hapotettu... Ostat vaan suoraan mopoon sopivan akun ja keskityt ajamiseen. Varsinkin kun ottaa huomioon että moposi on toiminut 20 vuotta siihen tarkoitetuilla akuilla ja hinta ei päätä huimaa.
  8. #8
    Kiitos kaikille vaivannäöstä ja vastauksista! Selvisi vähän paremmin nuo akun kryptiset speksit tässä samassa. Ja Diesel, tosiaan taidankin tässä duunipäivän päätteeks kipaista tuohon Konalan Motonettiin ja hakea uuden akun kainaloon. Eipähän tarvitse sen enempää ihmetellä ja pääsee taas (toivottavasti) rullailemaan teille tuntemattomille. Helpotti vähän tää perus-maanantaiolo kun homma selvisi.

    Edit: Tuun sit tänne manaamaan jos vika olikin jossain muualla kuin akussa..
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

    Suzuki GSX-R 750 -93
  9. #9
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Korjataan ihan pikkuisen.
    Kylmäkäynnistysvirta (CCA) Se virta (A), jonka akku voi luovuttaa -17,8 °C:ssa 30 sekunnin ajan alittamatta jänniterajaa 1,2 V per kenno. (merkitään (esimerkki auton akusta 220A/DIN ja 450A/EN.)
    Kapasiteetti Täyteen varatun akun kyky luovuttaa tietty virtamäärä (Ah) tietyllä virralla (A) määrätyn ajan (h) kuluessa.
    Hyvin tarkennettu, ei omaa vastausta kirjoittaessa tullut tuo kylmäkäynnistysvirran määritystapa mieleen.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  10.  
  11. #10
    Kävin tosiaan hakemassa Motonetistä akun ja itsehän ne saa kuulemma nykyään lähes kaikki hapottaa, parissa vuodessa muuttunut käytäntö tähän suuntaan. Eli kunhan sateen jälkeen pääsen toteamaan että oikean kokoinen akku (mitoiltaan) tuli ostettua niin sitten mennään ton mukaan:

    http://www.youtube.com/watch?v=lKo_BuONj7g

    Idiot prood, sanoisin.
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

    Suzuki GSX-R 750 -93